Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: leerdammer op 01 oktober 2016, 11:12:19
-
Zojuist is disk 2 vastgelopen op mijn 214play. Het is gewoon een los volume, WD 4tb met 750 Gb aan data.
Ik heb de smart test gedaan en zegt dat ie 2 sectoren heeft gerepareerd, maar blijft nog steeds vastgelopen aangeven.
In het overzicht staat dat de disk gezond is.
Volume is overigens wel gewoon te benaderen.
Hoe kan ik nu het beste verder gaan? Eerst alles back-uppen en volume opnieuw aanmaken?
of kan ik de melding nog op een andere manier wegkrijgen?
[attachimg=1]
-
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair
-
Overigens, liever geen externe links naar printscreen(s), is gewoon niet handig, heb dus je Topic even aangepast.
Printscreen(s) kun je n.l. gewoon toevoegen in je Topic:
[attachimg=1]
-
Ok thanks zal er op letten,
Uit die pagina zou ik support moeten inschakelen, omdat het een los volume betreft. Dat ga ik dan maar doen.
Inmiddels een andere besteld waar ik op wacht.
Heb de disk getest met een WD tool, kwam niet door de test. Maar werkt nog wel.
Behalve mijn eigen data staan er meerdere aangemaakte partities op die de Nas zelf heeft aangemaakt.
Geen idee of ik deze disk 1:1 kan clonen naar de nieuwe, dat staat niet in die handleiding, alleen als je Raid hebt kan je herstellen.
-
Om het verhaal even af te maken, systeem draait weer met een nieuwe disk.
Clonen lukte niet door de errors en duurde tergend lang, opnieuw instellen en backups terug was sneller :)
Support heeft contact gezocht maar ik was al zover dat de disk was geformatteerd en eruit.
De oude disk gaf errors bij smart testen, had bad sectors en 2 current pending sectoren.
Repareren ging niet echt totdat ik de disk wilde wissen om op te sturen, writing zeros.
Nu zijn die vorige bad sectors verdwenen in de smarttest. Heb wel screenshots.
Dus de disk lijkt goed maar opsturen wordt lastig nu omdat hij door de testen komt.
Denk dat ik deze maar ga testen en kijken of weer fouten optreden op den duur.
Hoe kan je dan je disk opsturen voor garantie zonder data? Is formatteren voldoende?
iedergeval na een writing zero's worden de smart waarden gereset.