Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: erikv2 op 23 september 2019, 11:41:13

Titel: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: erikv2 op 23 september 2019, 11:41:13
Er is een volume vastgelopen van mijn Synology DS213j. Dit blijkt al in april gebeurt te zijn.

In de DS213j zit een 3TB WD30EFRX HDD en 2 jaar geleden heb ik er de 4TB WD40EFRX erbij gezet.
Op basis van info via internet blijkt de 4TB HDD een slechte sector te hebben. De uitgebreide SMART test is op 90%. Dus daar kan ik hopelijk vrij snel meer info uit verschaffen.

Wat moet er nu precies gebeuren?
En moet ik de 4TB HDD vervangen? De schijf zit nog in garantie.

Over logbestanden. Sinds gisteren heb ik Log Center geinstalleerd. Zie je daar alle logbestanden van de DiskStation en alle geinstalleerde packages in? Of zijn er op andere plekken nog logbestanden te vinden? Zo ja, waar vind ik die?

Aanvulling: verder zag ik net in Log Center dat gisteren deze melding langs kwam:
Fout Systeem 2019-09-22 20:38:21 SYSTEM Storage Pool [1] was crashed.

Omdat de uitgebreidde SMART test loopt (90%) kan ik nu niet naar de Storage Pool kijken.
Heeft dit mogelijk te maken met het vastgelopen volume?

Aanvuling: zie net in DSM de melding: 16 uur geleden Storage pool 1 (eenvoudig_WD40EFRX) on StroomStation has crashed.
Dus dan lijkt het erop dat het volume gisteren weer is gecrashed...?

Hoor graag jullie reacties over wat nu te doen.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: Briolet op 23 september 2019, 12:18:32
Citaat
De uitgebreide SMART test is op 90%. Dus daar kan ik hopelijk vrij snel meer info uit verschaffen.

Met die laatste 10% kan hij soms lang bezig zijn. Meestal uren, maar soms zelfs dagen bij een slechte schijf.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: erikv2 op 23 september 2019, 12:24:27
Da's toevallig, want ik begon echt net op internet te zoeken hoe lang de uitgebreide SMART kon duren. Maar daar lees ik ook dat soort berichten. Dus een extra teken dat de schijf waarschijnlijk niet goed is...?

Heb net Azerty gemaild, de leverancier van de schijf. Een WD Red heeft 3 jaar garantie en hij is 2 jaar oud. Ben benieuwd.
Mooiste zou zijn als ik eerst een nieuwe schijf krijg en dan de data over kan zetten, maar dat zal wel niet...

Ben sowieso wel benieuwd hoe je dan aantoont dat de schijf echt niet goed is. Of doen ze daar doorgaans niet zo moeilijk over?
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: Birdy op 23 september 2019, 13:41:54
Citaat
Mooiste zou zijn als ik eerst een nieuwe schijf krijg en dan de data over kan zetten, maar dat zal wel niet...
Dus, je hebt 2 Pools/Volumes of iets anders ?
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: Briolet op 23 september 2019, 13:43:19
WD heeft zijn eigen tools voor de test. De resultaten van een smarttest worden ook in het 'logboek' van de schijf zelf opgeslagen. Die zijn uit te lezen met "sudo smartctl -x -d sat /dev/sdx" (waarbij de laatste 'x' een a, b,c, etc is naar gelang de plaats in je nas.)

Bij WD kunnen ze ook in dat log kijken zonder zelf die test over te doen.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: erikv2 op 23 september 2019, 14:21:06
Dus, je hebt 2 Pools/Volumes of iets anders ?

Ja klopt, 2 volumes (1 per hdd).

Overigens heeft Azerty al gereageerd. Ik kan de schijf terugsturen onder garantie.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: Birdy op 23 september 2019, 14:35:30
Eerst: Niet ALLES zomaar citeren, alleen het nodige.
 
Citaat
Mooiste zou zijn als ik eerst een nieuwe schijf krijg en dan de data over kan zetten, maar dat zal wel niet...
Dat zal lastig worden als de HD niet meer te lezen is.
Begrijp dan ook, dat je geen backups maakt ? Niet verstandig dus.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: Briolet op 23 september 2019, 14:44:08
Overigens heeft Azerty al gereageerd…

Sympathiek dat je mag sturen. Ik moet er altijd heen fietsen en dan ben ik snel een kwartier kwijt voordat ik verder kan.  :P

Maar zo te horen heb je twee schijven nodig. De 1e voor goede backup en de 2e als vervanging.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: erikv2 op 23 september 2019, 14:45:18
Dat zal lastig worden als de HD niet meer te lezen is.
Begrijp dan ook, dat je geen backups maakt ? Niet verstandig dus.

Maak wel backups met Hyper Backup. Maar wat wil het toeval..? Hyper Backup maakt al een tijd geen backups meer. Die lopen steeds fout (zie mijn andere vraag van vandaag).

Doordat de backups niet verder gingen dan een paar maanden geleden, ging maar eens op de NAS kijken. En toen zag ik de Volume vastgelopen boodschap.

Moet de schijf opsturen naar Azerty en krijg dan een nieuwe. Heb in het weekend ook heel veel van de data van de kapotte schijf naar 2 schijven in mijn computers en een losse USB schijf gekopieerd.

Wat ik nu ga doen is:
- in de DS213j ruimte maken op de 3TB schijf (die wel goed is)
- dan zo veel mogelijk bestanden vd falende 4TB naar de goede 3TB kopieren

Dan kan de 4TB eruit en opgestuurd worden (duurt 1 tot 2 weken).

Of is er een betere manier?
Nog tips en truucs?
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: erikv2 op 23 september 2019, 14:48:44
Maar zo te horen heb je twee schijven nodig. De 1e voor goede backup en de 2e als vervanging.

Als ik alles naar 1 schijf kopieer en dan de kapotte opstuur neem ik het risico dat als de ene goede kapot gaat, ik niks meer heb bedoel je....?

Ja misschien moet ik alles wat ik nog aan schijven heb liggen gebruiken om alles nog een keer veilig te stellen...
Zal idd zorgen dat ik alles ok nog een keer op lokale hdds heb staan.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: Briolet op 23 september 2019, 15:05:37
Zelf gebruik ik zowel een externe usb als een oude nas voor backup. Dan heb je nog steeds alles dubbel als de hoofdschijf stuk gaat.

Maar wel irritant dat HyperBackup geen melding maakt als er iets mis gaat. Ik heb het zelf inmiddels ook twee keer gehad. Een hangende backup taak, waardoor de volgende taken ook in de wacht gezet werken. Maar omdat hij hangt, ziet hij dat niet als fout en komt er geen melding. En dan kan het dagen tot weken duren voor je het door krijgt.

Dus zelfs met meerdere backups naar meerdere locaties gaat het dan mis omdat de rest van de backups ook hangt. Hier had synology een beveiliging moeten inbouwen die hem door laat gaan met een volgende taak als er een maar blijft hangen.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: Birdy op 23 september 2019, 15:16:44
Je kunt natuurlijk ook meldingen laten versturen door DSM, dat je volume is gecrashed, dan kan je direct actie ondernemen dus, niet na een maand of 6.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: erikv2 op 23 september 2019, 15:27:19
Ja daar kom ik ook achter dat je meldingen kan laten versturen. Dat moet je maar net weten natuurlijk. Heb het nu wel zo ingesteld staan.

Kan je overigens de "Prullemand" op een share ook zo instellen dat hij na x dagen bestanden weeg gooit? Of iets dergelijks?
Of is het alleen: alles bewaren en dan op een gegeven moment alles weggooien....?
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: Birdy op 23 september 2019, 15:34:35
Toch weer (bewust) onnodig citeren ?
Lees even dit (Sticky/Forumbreed) Topic (https://www.synology-forum.nl/vragen-en-opmerkingen-over-het-forum/gebruik-de-citaatknop-met-mate-17838/msg105301/#msg105301) waarom wij dit niet willen op dit Forum.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: erikv2 op 23 september 2019, 15:36:51
Prima, citeer liever niet. Zag jullie het doen. Vandaar.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: Birdy op 23 september 2019, 15:53:12
Klopt, maar alleen als het nodig is, een voorgaand bericht citeren is zo nutteloos echter, als je voor de duidelijkheid wel moet citeren uit een voorgaande reactie(s), citeer dan niet alles maar, alleen wat nuttig is zoals je later Reactie #5 dan ook hebt aangepast. :thumbup:
Het leest n.l. wat makkelijker voor onze leden.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: erikv2 op 23 september 2019, 16:21:08
Kan je de prullenbak op een share ook zo instellen dat na 30 of 60 dagen automatisch de bestanden uit de prullenbak verwijderd worden..?

Of is het niks bewaren of alles bewaren? Of handmatig de prullenbak schonen....?

Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: Birdy op 23 september 2019, 16:38:16
Nieuw Topic graag.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: Clan1511 op 23 september 2019, 19:48:34
Bij mij was het volume ook vastgelopen, niets was meer te benaderen. Ik heb 1 volume op de nas. Het kwam door problemen met schijf 1.
Ik heb 4 schijven in jbod en had de belangrijkste bestanden op een externe harde schijf gelukkig al veilig staan.

Bij een ingeving heb ik de schrijfcache op schijf 1 uitgeschakeld en tot mijn verbazing/vreugde kon ik de schijf weer benaderen. Er staan 6 slechte sectoren op. Het bevreemd mij trouwens dat 6 slechte sectoren de schijf om zeep kunnen helpen.

Ik heb een uitgebreide S.M.A.R.T. test op schijf 1 opgestart, maar deze blijft op 90% hangen, zelfs na bijna drie weken.
Deze heb ik onlangs, vanwege een verbouwing, af moeten breken.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: erikv2 op 24 september 2019, 10:49:12
Backups van alle home directories zijn gemaakt.

Volume2 met de home directories is nu read only (door de synology zo gezet). Er is een share "homes" met daarin voor elke gebruiker een directory. In mijn geval dus: /volume2/homes/Erik Visser

Wat ik nu wil doen is alle home directories verplaatsen/kopieren naar volume1. Dan kan de kapotte schijf eruit en opsturen.

Als ik kijk bij DSM6.2.2 > Configuratiescherm > Gebruiker > Geavanceerd
Dan zie ik daar onderaan in rood staan: Het volume van de gebruiker basismap is vastgelopen. Herstel het volume, of verwijder de "basismappen" gedeelde map en start de gebruiker basismap opnieuw.

Maar advies van Synology support is: Probeer de schijven niet te repareren of verder te bewerken of de NAS opnieuw op te starten.

Dus dan zou de weg zijn: verwijder de "basismappen" gedeelde map en start de gebruiker basismap opnieuw.
Alleen sinds alles in read only staat, zal een share weghalen niet lukken lijkt me.
Titel: Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
Bericht door: erikv2 op 27 september 2019, 09:37:49
Alles werkt weer. HD met gecrasht volume ligt klaar om naar Azerty verstuurd te worden. Dank allen voor tips en hulp!

Laatste stappen:
- alle data van de gebruikers (home directories) gekopieerd van gecrashed volume naar werkend volume
- volume/storage pool verwijderd
- vervolgens bij gebruiers > advanced > basismap service weer aangezet
- toen data van de gebruikers verplaatst naar de basismappen
- nas uit
- hdd met fout volume uit de nas
- nas weer gestart