Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: fritsbe op 12 januari 2018, 18:40:42
-
Beste allen,
DS 411 slim 3x 1tb schijf, raid 5.
even chronologisch wat er is gebeurd:
Nas vastgelopen, na reboot enkel blauw flikkerlicht
alle schijven verwijderd, reserve schijf ingestoken, dsm geinstallleerd, nas start terug op
alle schijven terug geplaatst, nas start op "volume 1 vastgelopen" schijf 1 slechte sectoren, schijf 2 en 3 normaal
schijf 1 verwijderd, reserve schijf geplaatst.
ticket aangemaakt bij Synology, mail gekregen dat het niet te herstellen was.
Wie kan mij hier helpen, ik (dommerik) heb geen recente backup.
Mvg,
Een panikerende dommerik.
-
reserve schijf ingestoken, dsm geinstallleerd
schijf 1 verwijderd, reserve schijf geplaatst.
Het gaat hier waarschijnlijk over dezelfde reserve schijf.
Heb je, voordat je de reserve schijf in de NAS plaatste, wel eerst de bestaand partities verwijderd ?
Zo niet, dan zal dat wel eens het probleem kunnen zijn.
Haal die "reserve" schijf eruit, hang deze aan je PC en verwijder alle partities, dus niet formatteren, daarna terug de NAS in, NAS booten en het volume laten repareren.
-
Beste,
partitie van reserve schijf gewist, terug in nas, opgestart, volume nog steeds vastgelopen.
In dsm is bij een vastgelopen volume geen mogelijkheid tot herstel.
Alvast bedankt voor de hulp
-
Doe eens een print screens toevoegen van:
- Opslagbeheer > OVerzicht
- Opslagbeheer > Volume
- Opslagbeheer > HDD/SSD
partitie van reserve schijf gewist
1 of alle partities.
-
Hierbij de schermen
-
Helaas, ik zie:
[attachimg=1]
Volume 2 is niet meer herkenbaar, vraag mij niet hoe dit komt.
Volume is dus inderdaad niet te repareren.
Ik hoop voor je dat je een backup hebt.
-
Beste,
bij de nieuwe installatie heb ik als gebruikersnaam "Admin", bij de oude had ik "Info". Als ik de oude defecte disk terug installeer kan ik inloggen met "Info". Met de nieuwe enkel "Admin". Is er hoop als ik de oude (beschadigde) schijf terug plaats? Het volume blijft dan wel "vastgelopen.
Mvg,
Eddy
-
bij de nieuwe installatie heb ik als gebruikersnaam "Admin", bij de oude had ik "Info".
Die nieuwe installatie heb je wel gedaan maar, is ook weer verwijderd, althans, de partities zijn verwijderd.
Suggereer je nu dat je, na het plaatsen van de lege "reserve" schijf, in moest loggen als admin i.p.v. info ?
Volgens mij kan dat niet waar zijn, tenzij NVRAM je inlognaam heeft opgeslagen (dus admin) maar, dan zou niet logisch zijn.
Maar goed, ik lees hier (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair), dat je een vastgelopen volume niet kunt herstellen.
Als ik de oude defecte disk terug installeer kan ik inloggen met "Info"
Gaat niet werken, het volume is immers 0 Bytes groot, dat zal je waarschijnlijk al gezien moeten hebben bij de eerst constatering, dat het volume is vastgelopen.
-
Na het plaatsen van de lege reserve harde schijf moest ik idd inloggen met admin. Heb net even de defecte (bad sectors) harde schijf geplaatst en kan terug inloggen met info. Maar het volume blijf 0 bytes.
:'(
-
Dit had ik voorspeld.
Dus, defecte HD eruit, nieuwe erin, volume verwijderen, volume opnieuw maken, backup (als je die hebt) restoren.
-
Origineel was het "volume 1" het is pas "volume 2" geworden nadat ik de "reserve" schijf terug had geplaatst"
-
Okeeeeeee, nu lees ik dat ook.
Lezende je eerste bericht, moet de werkelijkheid anders geweest zijn, je volume1 is immers verdwenen en volume2 is gemaakt.
Hoe dan ook, je bent alles kwijt.
-
Beste allen,
Alleen maar goed nieuws. Na een support-ticket aangemaakt te hebben bij Synology hebben ze me een aantal instructies gegeven om poorten open te zetten op mijn router. Synology heeft dan het volume terug "gemount" Hierna waren al mijn bestanden terug zichtbaar en heb ik alles kunnen recupereren.
Wat een fantastische support bij Synolgy.
Mvg,
Eddy
-
Dat is zeker goed nieuws :thumbup:
-
ticket aangemaakt bij Synology, mail gekregen dat het niet te herstellen was.
Na een support-ticket aangemaakt te hebben bij Synology......
Dus, eerst kon het niet, bij de 2e Ticket wel ::)
-
Beste,
Eerst kreeg ik dit antwoord:
"When a volume is blocked/crashed there is not much to perform. Ones the backup its done, you can delete the volume, and create a new one."
Toen ik gezegd had dat ik geen backup had hebben ze me die instructies gegeven en het volume terug gemount.
Nu het volume wissen, nieuwe schijf erin, volume terug aanmaken en data terugzetten.
Mvg, Eddy