Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Esther op 03 oktober 2014, 09:15:26
-
Hallo Allemaal,
Na een paar dagen meldingen van beschadigde sectoren op Disk 2, heb ik gisteren een smarttest uitgevoerd.
Het systeem gaf aan dat alles oke was.
Vanochtend probeerde ik mijn NAS te benaderen, maar dat ging in eerste instantie niet.
Na wat omwegen kwam ik in het DSM en zag ik bijgaande meldingen.
Ik ben absoluut geen "wiz-kid" op het gebied van de NAS, dus mijn vraag aan jullie is,
wat ik nu moet doen. En aub in jip en janneke taal, want anders kan ik het niet volgen ;-)
Nastype is Sunology D213 met 2 harde schijven.
Groet en dank alvast
Esther
-
Harddisk 2 is beschadigd.
Als je garantie hebt op deze schijf dan zou ik contact opnemen met de leverancier.
-
Hoi Robert,
Dank voor je snelle reactie. Helaas, ik heb geen garantie meer.
Ik zal dus een nieuwe schrijf moeten bestellen.
Waar moet ik dan op letten? Moet het exact dezelfde zijn?
En wat moet ik allemaal doen als ik hem vervang? Moeten alle instellingen dan weer aangepast worden?
Groet Esther
-
Heb je twee 3TB schijven in je NAS zitten?
Ik kan niet zien wat je nu voor indeling hebt.
Heb je SHR met één schijf foutollerantie dan heb je "geluk".
Je koopt net zo'n schijf, of groter, terug en je vervangt de defecte.
Dan kan je het volume repareren en wordt de nieuwe schijf opgenomen in het volume.
Weet je zeker dat je geen garantie meer hebt?
Op schijven zit meestal 2-3 jaar garantie hoor.
-
Er zitten 2 Western Digital Green schijven in de NAS, beiden 3 Tb groot.
Ik heb nu disk 2 eruit gehaald en de nas opnieuw opgestart.
Maar hij blijft geluidsignalen geven. En ook de melding "Volume 1 on Diskstation has entered degraded mode [1/2]"
Wat moet ik nu doen? Is de NAS nu niet meer te gebruiken, totdat er een nieuwe schijf in zit?
-
Dit zijn de instellingen van mijn NAS
-
Piep signaal uitzetten.
De NAS is in principe gewoon te gebruiken alleen de bescherming is weggevallen.
Check het serienummer van de schijf op de WD site voor garantie, zit 3 jaar op dacht ik.
Zodra je een andere schijf hebt, van minimaal 3 TB, kun je het volume repareren.
-
Dag Robert,
Dank voor je hulp.
Ik heb toch nog even een poging gewaagd.....en de harde schijf er eens opnieuw ingeplaatst en de nas opnieuw gestart. Wederom dezelfde meldingen.
Vervolgens ben ik naar "Opslagbeheer" gegaan en heb ik gekozen voor "herstellen" van disk 2.
Dat proces is ondertussen afgerond en nu is bijgevoegde foto het resultaat.
Is het ondanks deze melding, toch nog raadzaam om de schijf op te sturen naar WD ivm garantie?
Ik verwacht namelijk dat de meldingen die ik heden ochtend heb gepost, toch weer terugkomen. Of is dat niet zo?
Graag hoor ik van je.
Groet en fijne avond
-
Is de schijf nog betrouwbaar?
Dat is een lastige vraag. Nee, een lastig antwoord :)
Je weet het gewoon niet.
Ik zou in ieder geval de uitgebreide SMART test eens aanzetten, kijken wat daar uit komt.
Ik heb twee van deze Green schijven gehad die niet meer voorbij de 90% kwamen bij deze test.
Werden toch onder garantie vervangen.
Hangt ook een beetje van de resterende garantie periode af.
Heb je nog een jaar kan je even gokken of het goed blijft, heb je nog een maand of zo dan zou ik actie ondernemen richting WD of leverancier.
-
Bedankt Robert !!