Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Rolandz op 03 juni 2015, 16:32:56
-
Sinds een paar dagen valt mijn DS412+ nas spontaan uit. Waarom dit gebeurt is voor mij een raadsel.
Gisteravond heb ik de DSM software opnieuw geïnstalleerd. Alles leek weer normaal te werken tot dat ik vandaag van het werk thuis kwam en opeens een piep uit de nas hoorde. Omdat de nas op dit moment naast mijn computer ter observatie staat zag ik deze uit gaan.
Handmatig heb ik de nas proberen te herstarten. Je hoort dan even de ventilatoren draaien en daarna blijft het rustig. Bij de vierde poging (tijds duur circa 2 minuten) kwam er weer leven in de nas. Direct heb ik gekeken naar de HD schijf temperaturen maar deze waren normaal 24 graden.
In het logboek kon ik zien dat de nas na 15 uur gedraaid te hebben eerder op de dag (14:48 uur) ook al een keer uit gegaan was, waarna deze zichzelf na verlopen van tijd weer op start, maar na zeer korte tijd weer uit valt. Wat de mededelingen over LAN 2 inhoud is mij geheel onduidelijk. Mijn netwerkabel zit in LAN 1.
Wat is hier aan de hand ?
-
Lijkt mij een hardware probleem, zou een Support ticket inleggen.
Je kunt ook eerst nog even een moederbord test uitvoeren. (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/366)
Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld
Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://myds.synology.com/support/register.php?lang=nld
Of via DSM (alleen versie 5 en hoger): Hoofdmenu > Support Center > Contact Support.
Of als je wilt bellen:
https://www.synology.com/nl-nl/company/contact_us
-
Zet eens onder Netwerk je beide LAN poorten in een Failover Bond, dan ben je die meldingen m.b.t. LAN 2 waarschijnlijk kwijt.
Verder lijkt dit inderdaad op een hardware probleem.
Doe eens een moederbord test.
-
slechte voeding, die een te lage spanning afgeeft?
-
Rolandz, ik heb exact hetzelfde probleem met mijn DS412+. :(
Sinds 5-6 gaat deze gewoon uit, in de log files staat niets raar alleen "Server started counting down to shutdown".
Gisteren heb ik een ticket ingeschoten bij de support afdeling en ik hoop hier wat van te horen.
Ben jij toevallig al verder gekomen met je zoektocht?
-
Helaas ben ik nog niet veel verder gekomen.
Het lijkt er idd op dat de moederbord kapot/instabiel is. Zelfs zonder harde schijven valt deze na verloop van tijd uit.
Heb contact op genomen met Norrod, waar ik hem gekocht heb. Omdat deze nog onder garantie valt kon ik hem op sturen. Het is nu afwachten wat voor conclusie zij trekken. Zodra ik hierover iets hoor wat er precies aan de hand is zal ik het hier posten.
Grt,
Roland
-
Oke dan, dat zou ik ook nog even kunnen testen.
Inmiddels heb ik contact gehad met synology support. Ze adviseerde mij de third party packagages te verwijderen en dan te kijken wat de nas deed. Deze heb ik verwijderd maar na 1.5 uur online te zijn geweest ging deze weer down.
Ik heb wat info uit de log file gevonden wat me niet duidelijk is wat het doet.
Vlak voor de shutdown wordt dit: kernel: [ 93.541143] type=1400 audit(1433619787.498:2): apparmor="DENIED" operation="open" parent=1 profile="/usr/syno/bin/img_backupd" name="/usr/syno/etc/synobackup/synobackup.conf" pid=11817 comm="img_backupd" requested_mask="r" denied_mask="r" fsuid=0 ouid=0
gelogged en dan is het over shutdown.
Ik maak zelf even een topic aan, dat is wel zo netjes.
Succes met norrod en de afhandeling laat even weten of het opgelost is!