Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Mail Server => Topic gestart door: Burner1977 op 12 mei 2014, 09:51:16

Titel: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Burner1977 op 12 mei 2014, 09:51:16
Hallo iedereen,

Ik ben al meer dan een week bezig om de mailserver werkend te krijgen op mijn Synology DS214+. Zou iemand mij kunnen helpen want ik ben de weg een beetje kwijt. Hulp om het werkend te krijgen zou zeer gewaardeerd worden.
Bij deze mijn gegevens:

Ik heb bij degene waar ik mijn domein heb afgenomen de volgende DNS records staan:

Name          Type           Data
mail             A                mijn IP adres
mail2           A                mijn IP adres
                   MX              mail.mijndomein.nl
                   MX              mail2.mijndomein.nl

De poorten die degene waar mijn domein staat hanteren poort 25, 26 en 2525
 
Mijn ISP is KPN en ik heb VDSL (FTC). KPN heeft poort 25 geblocked, maar poort 587 staat wel open

In mijn experiabox heb ik de volgende poorten geforward:

WAN          LAN          IPadres intern
2525         2525         IPadres van mijn syno
110           110           IPadres van mijn syno
143           143           IPadres van mijn syno
587           587           IPadres van mijn syno
993           993           IPadres van mijn syno

Op de syno SMTP aangezet met de opties:

Accounttype  -> Lokale gebruikers
Verif. vereist vr. andere e-mailclients dan Mail Station -> staat aan
De naam van de afzender en de aanmeldingsnaam moeten identiek zijn -> staan aan
Domeinnaam -> mijndomein.nl
Poort -> graag advies
Maximumgrootte per e-mail -> 10MB

SMTP-SSL inschakelen -> staan aan
SMTP Relay -> graag advies

user aangemaakt op syno welk overeenkomt met de naam die ik heb gebruikt als naam voor @mijndomein.nl

Nu zijn mijn concrete vragen:


Alvast heel erg bedankt voor de moeite

M.v.g.

Burner1977
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Robert Koopman op 12 mei 2014, 11:18:44
Bij die poort waar je graag advies wilt, bij mij staat daar poort 25.
Moet dat bij jou misschien poort 2525 zijn?
Bij SMTP relay moet misschien een KPN smtp servernaam staan?
Ik weet dat KPN erg lastig is in te stellen met mail Server, velen geven het op...
Ik gebruik een betaalde smtp server van DynDNS.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: richard79 op 12 mei 2014, 20:59:45
Ik lees al een tijdje mee en na veel informatie te vergaren tijd om mijn steentje te gaan bijdragen.

Ik heb ook KPN (glasvezel dan wel) en heb de mailserver aan de praat al voor een tijdje.

Ik heb geen probleem met poort 25 bij KPN.

Mijn instellingen op de NAS:
Domeinnaam: jeeigendomein.nl
Poort: 25
Maximale grootte: moet je zelf weten, ik heb 'm op 10MB

SMTP-SSL heb ik aan op poort 465

SMTP relay heeft Robert gelijk in;

SMTP relay inschakelen
Server: smarthost.direct-adsl.nl

Authenticatie vereist
Account: jeusername@kpnmail.nl
Wachtwoord: jewachtwoordvankpnmail

Waarom heb je 2 MX records voor je mail op je domein?

Ik heb (1) MX record naar mijn domeinnaam.nl (dus niet naar een mail.mijndomeinnaam.nl). Ik bedenk me nu en gaat het daar niet fout?
In je dns records van je domein heb je een mail.mijndomein.nl en in Mail Server zet je 'm op mijndomein.nl. Dat is niet hetzelfde.

Op de experiabox voor de mail zijn open gezet:
25
143
993
465

Ik gebruik IMAP trouwens.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Burner1977 op 13 mei 2014, 08:51:09
Beste heren,

in ieder geval wil ik jullie heel erg bedanken voor jullie response.

@Richard79. Even een paar vraagjes:


Ik heb er twee records in staan, omdat dit gedaan is door de organisatie waar ik mijn domeinnaam heb staan. Ik zie dit in verschillende tutorials ook terugkomen.

Alvast bedankt voor de response

Groet,

Burner1977
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: richard79 op 13 mei 2014, 09:10:50
Hoi Burner1977,

Ik heb een particulier glasvezel abonnement.

Ik heb het al 2,5 jaar draaien nu met een H220N (volgens mij is dat dus de V7).
Ik lees er veel klachten over, maar mijn ervaring is dat het redelijk goed te doen is. Als je maar de goede poorten open zet.

Ik gebruik inderdaad IMAP, daarom staan mijn POP poorten van de router dicht en heb ik alleen mijn IMAP poorten open staan op de experiabox. Bij het instellen van je mail server op de NAS kies je voor POP of IMAP. Ik heb voor IMAP gekozen. Zijn de nodige draadjes over op het forum.

Dus als ik jouw lijstje zo zag zou ik eerst het volgende proberen;

DNS records van je domein:

Dat je domeinprovider dat doet volg ik niet helemaal. Wat zijn de prios van mail en mail2? Ik zou het gewoon veranderen als je kan en MX prio 10 je eigen domein en MX prio 20 de relay van KPN.

Vervolgens in Mail Server controleer je of onder domeinnaam inderdaad jedomeinnaam.nl staat op poortje 25. Die domeinnaam moet dus overeenkomen met het domein als onder MX prio 10 in je DNS settings van je domein.

SMTP-SSL op 465 en de SMTP relay aanzetten voor je KPN mailabonnement (via smarthost.direct-adsl.nl).

Het zal even duren voor de DNS records van je domeinnaam zijn aangepast, dus als je bovenstaande hebt gedaan, gewoon even wachten en na een half uurtje of uurtje weet je wel of het wel of niet werkt.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Burner1977 op 13 mei 2014, 10:19:04
Hallo Riachard79,

wederom bedankt voor je antwoord. Ik heb inmiddels mijn records aangepast en de settings in de syno. Nog even drie kleine vraagjes:


Alvast bedankt en fingers crossed

Cheers

Burner1977
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: richard79 op 13 mei 2014, 10:28:33
Hoi Burner1977,

Graag gedaan. Ik hoop dat het gaat werken.


Wie is je domein provider? Ik heb mijndomein.nl als provider.

Mvg,
Richard
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Burner1977 op 13 mei 2014, 10:40:24
Hallo Richard,

stel ik het ook zo even in. Ben alleen bang dat poort 25 niet gaat werken. Ik had hier al contact voor opgenomen en die deelde mij mee dat poort 25 dicht staan. Wellicht een kleine hoop dat het via de relay wel is toegestaan.
Ik heb mijn domein staan bij mijnhostingpartner.nl

Groetjes

Burner1977
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Robert Koopman op 13 mei 2014, 10:45:46
@Richard79: je gaat het nog druk krijgen denk ik  8)

Velen hebben het draaien van een eigen Mail Server opgegeven met KPN.
Jij hebt het wel werkend gekregen! Heel goed!
Hulp verlenen is altijd lastig, nagenoeg elke situatie lijkt wel anders.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Burner1977 op 13 mei 2014, 10:50:15
Hallo Richard,

als je een meid was zou ik je zoenen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:. Het werkt. Krijg eindelijk na 2 weken kloten mijn mail binnen op mijn Syno.
Krijg nog wel een error met verzenden via Roundcube, maar dat kan ook liggen dan nog niet alle DNS records gesynced zijn.

Super bedankt

Groetjes

Een hele happy Burner1977
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: richard79 op 13 mei 2014, 11:08:51
Hoi Burner1977,

Dat is goed nieuws! Weer een KPN gebruiker die het werkend krijgt! Top.

Vwb het verzenden. Kan het ook nog zo zijn dat je poortje 465 nog open moet zetten? Die doet namelijk je uitgaande post met SSL.

@Robert; geen probleem. Het is even zoeken maar als het werkt dan werkt ie top. Ik heb zelf al heel veel hulp aan het forum gehad, dus draag graag mijn steentje bij daar waar ik kan.  8)
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Burner1977 op 13 mei 2014, 11:21:13
Hallo Richard,

Ik had deze poort al meegenomen in mijn firewall regel. Heb je bij de smtp in roundcube niet de normale smtp server gebruikt van kpn (smtp.kpnmail.nl)?
Ik krijg namelijk de onderstaande error vanuit roundcube bij verzenden:

SMTP-fout (554): Ontvanger "blabla@blabla.nl" kan niet toegevoegd worden (5.7.1 <blabla@blabla.nl>: Relay access denied).

Cheers

Burner1977
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Burner1977 op 13 mei 2014, 11:24:11
Hallo Richard,

nevermind. Ik moest mijn credentials waarmee ik inlog in Roundcube nog opgeven en nu verzend hij wel.

cheers

Burner1977
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: richard79 op 13 mei 2014, 11:25:35
Dat is wel handig inderdaad.  :P

Mooi! Veel plezier er mee!  8)

Groetjes,
Richard
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Burner1977 op 13 mei 2014, 11:44:54
Hallo Richard,

Ik zal ook mijn steentje bijdragen en een complete tutorial maken voor KPN gebruikers met de info die ik van jouw heb gekregen. Zo kunnen hopelijk meerdere mensen het aan de praat krijgen.

Groetjes

Burner1977
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 28 mei 2014, 10:04:41
Goedemorgen, hier nog een KPN gebruiker die graag mailserver wil gebruiken. Ik heb alleen nog iets meer problemen/vragen dan jij had aangezien ik niets snap van wat je schreef over dns records e.d. Waar zie ik deze en hoe stel ik ze in etc. Echt geen idee!!.

Ik ben zelf al aan het klooien geweest en wat ik graag zou willen is het volgende:

We hebben hier op kantoor de volgende situatie:

1x DS412+
1x Experiabox
3x vaste PC bekabeld met als emailclient OUTLOOK 2010 (3 zakelijke partners)
1 emailadres info@xxxxx.nl

Op dit emailadres komen alle mails binnen met aanvragen voor offertes etc.
Iedere partner wil het account info@xxxxx.nl in OUTLOOK hebben en hierin de mail binnen krijgen.
Ik wil mailserver op de Syno de mail van bovenstaand adres laten regelen en laten "contacten" met de OUTLOOK client op de 3 PC's

Graag zou ik idd zoals door Richard aangegeven een totaal stappenplan willen hebben hoe dit te realiseren, dus inclusief uitleg over de DNS records, domein zaken, welke poorten moeten open op experiabox, wat zijn de juiste instellingen in  mailserver, wat zijn de juiste instellingen in de OUTLOOK clients etc.

@Richard, kun jij zoals door jou aangegeven als bijdrage aan het forum dit verzorgen? Je zou me heel blij maken  :lol: :D want ik krijg het niet voor elkaar. Dat ligt uiteraard geheel aan mijn kennis maar deze wil ik updaten.

Ik heb zelf zaken uitgezocht op andere gebieden zoals via webdav de nas benaderen vanaf buitenaf, ben bezig met Surveillance vanwege beveiliging kantoor, cloud back-up ingesteld, dit gaat allemaal goed maar die mailserver........ :o

Hopelijk heb je een document met screenshots of iets dergelijks, ik hoor graag van je of bovenstaande mogelijk is.

groet,

Jozef
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Robert Koopman op 28 mei 2014, 10:43:54
De DNS records stel je in bij diegene waar je een eigen domein hebt geregeld.
Heb je dat niet dan kan je dit uiteraard niet.
Dus begint het met "heb je een eigen domein?"
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 28 mei 2014, 11:03:36
Hallo Robert, misschien een rare vraag maar wat bedoel je daar precies mee, heb je een eigen domein?
Ik heb het emailadres info@xxxxx.nl aangevraagd bij een provider, heb ik daar dan ook direct een eigen domein of staat dat los van elkaar?

Zie je, ik weet niet wat er met domein bedoeld wordt, wat is dat dan?

gr.

Jozef
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 28 mei 2014, 11:11:53
Nog even dit, ik wet dat je een domeinnaam hebt voor bv een website
www.kruidvat.nl is een domeinnaam.

Maar je hebt ook een domein in een computernetwerk, net zoals thuis en werkgroepen.
Mijn vraag is dan ook wat heb ik nodig voor mailserver, en hoe regel ik dat dan?
en met wat bedoel ik dus gaarne uitleg over het zogenoemde domein?

gr.

Joost
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Robert Koopman op 28 mei 2014, 11:21:00
Een e-mail adres van een provider is geen eigen domein.
Een eigen domein registreer je bij een domein hosting bedrijf en staat ook daadwerkelijk op jouw naam.
Bij zo'n bedrijf kan je webruimte huren en dan draait je website op een van hun servers.
Wil je dat niet dan stel je daar de DNS records zo in dat je website en/of mail ergens anders staat.
Voor Synology gebruikers is dat dus hun internet aansluiting thuis.
Bij zulke bedrijven denk aan Hostnet.nl of Mijndomein.nl, er zijn er 100-en.
Een eigen domein zonder webruimte en mailruimte heb je soms al voor 2 euro per jaar (het eerste jaar) daarna betaal je een tientje per jaar.

Overigens is een eigen domein uiteraard niet noodzakelijk voor het gebruiken van Mail Server.
In combinatie Mail Station kan hij ook pop3 mail ophalen bij je internet provider.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 28 mei 2014, 11:37:30
Hallo Robert, bedankt voor de uitleg. :!: Ik ga eens degene contacten waar mijn website  draait en mijn emailaccount van gekregen heb.

Verder zou ik het heel fijn vinden als er ergens een stappenplan zou zijn, zeker met de experiabox.
Poort 25 bijvoorbeeld is niet open te krijgen en daarom was ik zo blij om te zien dat Richard het voor elkaar had.

gr.

Jozef
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 28 mei 2014, 11:41:42
Hoi Robert, je schrijft dat je niet perse een domein nodig hebt voor mailserver ikm mailstation. Geldt dit ook voor Outlook?

En zo ja, hoe stel ik dit dan in, is hier een stappenplan voor geschreven door iemand?

Hoor het graag.

gr.


Jozef
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Burner1977 op 28 mei 2014, 15:09:54
Hallo Josef,

ik ben nog bezig om de tutorial te schrijven zoals eerder in deze post vermeld. Ik heb het de afgelopen weken zeer druk gehad met mijn werk, maar ik zal proberen van de week even de tutorial af te maken, zodat je een stap voor stap handleiding hebt om te volgen.

Groetjes

Burner1977
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 28 mei 2014, 16:12:04
Hoi, super dat je dit doet. :!: :!: Ik kan niet wachten totdat je dit gedaan hebt, ga er dan direct mee aan de slag.
Zit er nog verschil in tussen POP3 en IMAP configuratie? :?:
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: richard79 op 28 mei 2014, 17:33:21
Hoi Jozef,

Welke Experiabox heb je? Want poort 25 is inderdaad wel open te krijgen.

Verschil POP en IMAP;
Bij POP worden e-mailberichten van de server opgehaald en (afhankelijk van instellingen binnen het e-mailprogramma) verwijderd. De e-mailberichten staan vervolgens alleen op uw computer en zijn niet meer online te bekijken. Dit protocol is het meest geschikt als u gebruikmaakt van een enkele e-mailclient, bijvoorbeeld uw thuis-pc.

IMAP (Internet Message Access Protocol) is een uitgebreid protocol voor het lezen, opslaan en beheren van uw e-mail, waarbij u online kunt werken. Dit betekent dat de acties die u in het e-mailprogramma op uw computer uitvoert, worden gereflecteerd in uw mailbox op de server. Dit geeft u meer flexibiliteit en maakt het mogelijk dat u zowel thuis als wel mobiel of op locatie, altijd uw e-mail bij de hand heeft.

Dus in het geval van met 3 man een mailbox bedienen... Bij IMAP worden alle bewerkingen van alle gebruikers direct verwerkt op de Server.
Bij POP gaat iedereen het individueel behandelen.

Ik gebruik zelf IMAP. Ik kan dan Roundcube gebruiken, Outlook en de Ipad en Iphones. Overal zie ik dan dezelfde mailbox en inhoud.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Robert Koopman op 28 mei 2014, 18:06:44
Maar de NAS kan toch ook overweg met pop3 mail?
En de gebruiker kan imap gebruiken om de mail van zijn NAS te lezen toch?
Pop3 zet het immers in de zelfde mappen op de NAS.
Ik gebruik geen pop3 en/of Rouncube.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 28 mei 2014, 18:24:51
Hallo Richard, bedankt voor de uitleg. Ik heb ondertussen het MX bestand laten aanpassen naar mijn WAN ipadres door mijn hostingpartner.

Wie kan me vertellen wat ik nu instel in Mailserver bij het tabblad SMTP en de rest.
En wat stel ik in bij het emailaccount in Outlook.

De experiabox is een ZTE h220n. Dit is een witte kast.

Hoor graag van jullie.

Alvast bedankt voor alle moeite, samen komen we er wel  :lol: :lol: :lol:
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Robert Koopman op 28 mei 2014, 18:31:38
Hier staat ook een hoop informatie: http://blog.mobile-harddisk.nl/tutorials/synology-mailserver-instellen-met-fallback-server/ (http://blog.mobile-harddisk.nl/tutorials/synology-mailserver-instellen-met-fallback-server/)
Tot aan het instellen van de fallback server werkt het bij velen al goed.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: richard79 op 28 mei 2014, 23:08:54
@Robbert, ja je kan de mail gewoon op de NAS laten met POP. Maar volgens mij is het voordeel, voor mij in dit geval als single user per e-mailadres, dat de mappenstructuur en maillocatie in je mailbox op alle apparaten hetzelfde is bij IMAP. Dus het maakt niet uit waar ik op dat moment m'n mail verwerk, dat is synchroon op alle apparaten.

Is dat met POP ook zo?

POP is volgens mij wel sneller dan IMAP.

@Jozef;
Ik heb dezelfde experiabox. Kijk even wat berichten terug. Daar staat info over de KPN instellingen met de relay van KPN en de instellingen op de experiabox.

Als je er nog niet uitkomt schrijf ik het morgen stap voor stap nog eens op.

Kan je zelf niets in de DNS van je domeinnaam aanpassen? Moet dat altijd via een derde?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 30 mei 2014, 08:47:41
Goedemorgen heren, ik ben ondertussen verder met info verzamelen over mijn mailadressen en hostingpartner. Ik heb 2 situaties en wil beide via mailserver laten lopen. Ik heb de Experiabox h2220n van KPN, waarbij ik poort 25 niet open krijg. Ik ben blij dat er een stappenplan gaat komen om dit te realiseren want ik wil het zo graag doen en snappen!!!! Beide gaan nu via POP3 maar zou graag het zakelijke adres via IMAP laten lopen omdat ik begrepen heb dat iedere medewerker hetzelfde ziet in zijn postvak in etc. Klopt dit?

Stel er komt een mail binnen en ik lees deze en beantwoord hem (via imap) zien mij partners dit dan in hun emailboxen, zien zij dus dat ik hem al gelezen en beantwoord heb?

We werken met outlook 2013 en wil dit als email cliënt blijven gebruiken. Hoop dat dit door jullie meegenomen kan worden om het stappenplan te verduidelijken, ik ben nog echt een nooby hierin, sorry hoor :oops:

Situatie 1:
Dit is een zakelijk emailaccount via de provider waar ik mijn website heb gehost. Instellingen van dit account zijn:

Name              : Computerlopik
Application       : MS Outlook 2002/2003/2007/2010
Email             : info@computerlopik.nl
Server            : mail.computerlopik.nl
Server Port       : 110
Secured           : No
Type              : POP3
User              : info@computerlopik.nl
Password          : xxxxxxx
Profile           : Outlook
Password Strength : Strong
SMTP Server       : mail.computerlopik.nl
SMTP Server Port  : 465 (SSL)

Situatie 2:
Dit is een prive emailaccount via KPN. Instellingen van dit account zijn:

Name              : Joost
Application       : MS Outlook 2002/2003/2007/2010
Email             : logtenberg@hetnet.nl
Server            : pop.kpnmail.nl
Server Port       :
Secured           : No
Type              : POP3
User              : logtenberg.001@hetnet.nl
Password          : xxxxxxxxxx
Profile           : Outlook
Password Strength : Strong
SMTP Server       : mail.kpnmail.nl
SMTP Server Port  :

Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: richard79 op 31 mei 2014, 08:23:39
Goedemorgen,

Heb je al eerder andere poorten open gekregen met de H220N. Ik heb precies dezelfde Experiabox en voor de mailserver heb ik gewoon poort 25 open. Wat voor melding geeft de H220N?

Wat verder belangrijk is, is de relay goed instellen. Onder mailserver SMTP relay aanklikken en er opent een extra scherm.

Vul daar het volgende in:
SMTP Relay inschakelen
Server: smarthost.direct-adsl.nl
Poort: 25

Authenticatie vereist
Account: je KPN mail adres
Wachtwoord: je KPN mail wachtwoord.

Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 01 juni 2014, 18:22:47
Hallo, ik zie in de bijlage van jou precies hoe ik poort 25 ook "open" zet. Ik heb dit op deze manier met andere poorten ook gedaan en dat gaat goed. Als ik echter een check doe op portforward.com geeft deze aan dat de poort (25) gesloten is. Andere poorten staan gewoon open volgens deze site.

Bedankt voor het meedenken, ik hoop dat het me binnenkort gaat lukken om mailserver te laten functioneren. Ik wacht met smart op het stappenplan.

gr.

Jozef
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: richard79 op 01 juni 2014, 21:03:36
Ow, dat heb ik nooit gedaan.  ::)
Ik zal dat eerdaags eens doen wat hij dan zegt.

Poort open gegooid en de settings op de DS214 ingesteld voor mail server en het liep. Op het KPNforum staat ook het nodige. Ik zal die artikelen ook eens zoeken voor je.

Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 01 juni 2014, 21:26:56
Hoi, werk jij met outlook of met mailstation (roundcube)?
Kun je anders screen shots maken hoe je mailserver op de nas hebt ingesteld, dus bij SMTP en IMAP/POP3 en je instellingen in je mailclient, ongeacht welke je gebruikt?

En misschien een uitleg waarom?

Je schrijft bv het volgende:

Vul daar het volgende in:
SMTP Relay inschakelen
Server: smarthost.direct-adsl.nl Waarom vul je dit in?
Poort: 25

Authenticatie vereist
Account: je KPN mail adres
Wachtwoord: je KPN mail wachtwoord.

Ik wil de logica begrijpen dus uitleg waarom je iets waar invult zou heel welkom zijn.

Alvast bedankt.
gr.

Jozef
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: rjong5 op 02 juni 2014, 06:30:38
. Als ik echter een check doe op portforward.com geeft deze aan dat de poort (25) gesloten is. Andere poorten staan gewoon open volgens deze site.

Jozef

Dan staat je mailserver waarschijnlijk nog niet goed ingesteld.  Port 25 kan wel open staan,  maar als niks reageert op requests op die port zal portforward. Com denken dat hij dicht staat.


Verstuurd vanaf mijn XOOM 2 met Tapatalk

Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: richard79 op 02 juni 2014, 08:47:58
Hoi Jozef,

Volgens mij klopt rjong5 zijn conclusie. Ik denk dat je port 25 nu gewoon open hebt.

Ik zal zo nog even wat screenshots toevoegen van mijn domein instellingen en de mailserver om je stap voor stap er door heen te lijden.

Qua achtergrond informatie, wat ik van KPN ooit begrepen heb is het volgende:

Een verzendende mailserver zal de mail altijd eerst aan het laagste MX-record proberen af te leveren (de MX10, dus de NAS), omdat je mailserver niet beschikbaar is op poort 25 omdat KPN dit blokkeert zal de verzendende mailserver de mail bij het eerstvolgende MX-record af proberen te leveren (de MX20). De MX20 server van KPN doet in essentie niets met de mail, deze houdt hem enkel vast tot de MX10 wederom "beschikbaar is" en deze levert de mail dan alsnog aan de MX10 (uw eigen mailserver) af. Daar de mailserver van KPN binnen het KPN netwerk staan kan deze wél een verbinding maken met uw mailserver over poort 25 en komt de mail zonder problemen binnen.

Omdat uitgaande mail tevens is geblokkeerd dient u de mail te verzenden via een smarthost, deze mailserver van KPN is als het waren een tussenstop voor uw uitgaande mail die wel over poort 25 het internet op kan.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 02 juni 2014, 15:22:40
Hoi Richard79 en Rjong5, fijn dat jullie meedenken. Even een vraagje, is smarthost.direct-adsl.nl de mailserver met MX20? Wat ik alleen niet snap, de originele mailserver is toch ook een KPN server, net zoals smarthost.direct-adsl.nl?

Waarom lukt het met de originele KPN server niet over port 25 naar mijn NAS en met de andere KPN server wel?

Ik zie je screenshots met plezier tegemoet, wil het zo graag werkend krijgen, en niet onbelangrijk, ik wil snappen wat ik doe!! :)
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 05 juni 2014, 23:59:52
Heren, ik wil zo graag mailserver en mailstation werkend krijgen maar het werkt nog steeds niet. Ik heb de situatie maar even naar mijn prive getrokken zodat de zaak er even buiten blijft. Situatie is als volgt hier thuis:

Experiabox van KPN, alle poorten die nodig zijn staan open.
emailadres is logtenberg@hetnet.nl
Mailserver en mailstation geïnstalleerd op de nas, basis gebruikersmappen is aangevinkt.

Wat ik niet snap is wat ik instel in mailserver en mailstation om te zorgen dat de mail binnenkomt en verzonden wordt via mijn nas. Ik heb geen domein, ik wil gewoon dit pop3 mailaccount laten lopen via de nas.

Wat stel ik in bij beheerdersinstellingen, instellingen in mailserver, zie bijlages.
Wat stel ik in in mailstation, zie bijlages.

Ik heb alles al afgestruind op dit forum maar heb geen duidelijke beschrijving gevonden.
Dan staat er vul je gebruikersnaam en wachtwoord in. Helaas wordt er dan niet bij verteld of dit dan van je NAS is of van je emailaccount. Dit is toch een groot verschil. In de bijlages zien jullie alle instellingen die je behoort of kunt doen in zowel mailserver als mailstation. Is er iemand die per instellingsmogelijkheid kan aangeven, het liefst via screenshots wat er hoort te staan, ik zou je eeuwig dankbaar zijn. :!: :!: :!: :!: :!:
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: rjong5 op 06 juni 2014, 06:19:37
Wat werkt er nu nog niet dan? Wat dat is mij niet v h elemaal duidelijk
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: rjong5 op 06 juni 2014, 06:37:44
Om te beginnen voor het ontvangen van pop3 email in roundcube onder beheersinstellingen> pop3 aanvinken dat gebruikers pop accounts in mogen stellen
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: rjong5 op 06 juni 2014, 06:38:45
Dan log je in op roundcube als de user waar je een pop account wilt toevoegen. dat doe je dan weer onder instellingen > pop3
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: rjong5 op 06 juni 2014, 06:41:22
Vervolgens stel je je email client in voor connectie naar je nas . Voor zowel inkomde als uitgaande mailserver pak je het ip of hostname van je nas.
Gebruikersnaam en wachtwoord uiteraard van de user die je wilt gebruiken.
Als accounttype gebruik je imap met bijbehorende poorten.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: rjong5 op 06 juni 2014, 06:42:31
Laten we eerst maar eens kijken of we op die manier mail gaan binnenkrijgen op je nas en of je er via emailclient toegang toe hebt.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: rjong5 op 06 juni 2014, 06:42:58
email verzenden is voor later zorg
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 06 juni 2014, 07:38:40
Goedemorgen Rene, bedankt voor je antwoorden. Kan ik er van uit gaan dat de instellingen in mailserver dan goed staan, want daar schrijf je niet over?. Mijn emailadres is van hetnet (KPN) en ik moet er toch eerst voor zorgen dat de mail op de NAS komt in Mailserver? Van daaruit benader ik dan met mailstation of Outlook (een mailclient) de NAS om daar de mail te lezen of te beantwoorden?

Nu start ik Outlook op en deze gaat de mail van de kpnserver afhalen en dit verschijnt in mijn postvak in.
Wat ik dus wil is dat de NAS de mail ophaalt van de server, deze ergens opslaat en ik via een mailclient de nas benader om de mail uit te lezen! En ik wil dat als de mail op mijn NAS staat en ik lees deze uit met mijn telefoon dat dit dan ook zichtbaar is als ik mijn mail later ga bekijken via mijn laptop. En daar heb ik dan toch IMAP voor nodig? En ik wil dat als mijn NAS om welke reden dan ook niet de mail op kan halen dat iemand die mij een mail stuurt daar niets van merkt maar dat gebeurt mijn inziens ook niet omdat de kpnserver gewoon online is toch....?


Of snap ik het nou niet goed? Zou zo maar kunnen hoor.... :P

Ik hoor graag van je.

gr.

Jozef
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: rjong5 op 06 juni 2014, 08:45:59
Via POP de mail ophalen stel je in bij mailstation, mailserver komt hier nog helemaal niet bij kijken.
enige instelling voor nu om via emailclient toegang te krijgen tot de mail is het aanzetten van imap toegang.

dat had je al aanstaan zoals ik in je screenshots kon zien.

dus, stap 1 zorgen via mailstation dat je kpn pop account ingesteld staat.
stap 2 outlook zo instellen dat ie via imap verbinding maakt met je nas.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 06 juni 2014, 09:07:38
Via POP de mail ophalen stel je in bij mailstation, mailserver komt hier nog helemaal niet bij kijken.
enige instelling voor nu om via emailclient toegang te krijgen tot de mail is het aanzetten van imap toegang.

dat had je al aanstaan zoals ik in je screenshots kon zien.

dus, stap 1 zorgen via mailstation dat je kpn pop account ingesteld staat.
stap 2 outlook zo instellen dat ie via imap verbinding maakt met je nas.

Ok, dus eigenlijk stel ik in mailstation de smtp server en pop3 server instellingen in van de KPN?
Maar als dit klopt wat win ik er dan mee? Kan ik dan niet gewoon in outlook ipv een pop3 account aanmaken naar de KPN server een IMAP account aanmaken naar de kpnserver?

Dan wordt toch ook alles bijgewerkt en zie ik op verschillende PC's in alle postvakken hetzelfde, of niet?

gr.

Jozef
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Robert Koopman op 06 juni 2014, 09:13:42
Heeft KPN een imap server?
Als ze dit hebben is de ruimte die je beschikbaar hebt wel minder dan de ruimte op je NAS.
Ga je KPN imap gebruiken, indien ze dit hebben, is dat natuurlijk wel veel simpeler.
Je hebt de NAS er immers niet voor nodig.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 06 juni 2014, 09:22:40
Heeft KPN een imap server?
Als ze dit hebben is de ruimte die je beschikbaar hebt wel minder dan de ruimte op je NAS.
Ga je KPN imap gebruiken, indien ze dit hebben, is dat natuurlijk wel veel simpeler.
Je hebt de NAS er immers niet voor nodig.

Hoi Robert, of kpn een imap server heeft weet ik niet, kan ik navragen. Als ik het via mailstation doe omschrijf ik het dan goed dat deze als een soort mailserver fungeert op de nas voor pop3 accounts die je als IMAP wilt kunnen gebruiken?
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Robert Koopman op 06 juni 2014, 09:32:13
Klopt.
Mail Station haalt via pop3 de mail op en zet het in de NAS.
Dan is het met een client, denk aan Outlook of smartphones/tablets, via imap te benaderen.
En in Mail Server stel je de juiste smtp gegevens in om mail te verzenden.
De cliënts maken dus alleen verbinding met de NAS voor mail afhandeling.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 06 juni 2014, 09:37:58
Klopt.
Mail Station haalt via pop3 de mail op en zet het in de NAS.
Dan is het met een client, denk aan Outlook of smartphones/tablets, via imap te benaderen.
En in Mail Server stel je de juiste smtp gegevens in om mail te verzenden.
De cliënts maken dus alleen verbinding met de NAS voor mail afhandeling.

Ok, dus in outlook verander ik het bestaande outlook account wat verwijst naar de kpnserver, zowel inkomend (pop3) als uitgaande email (smtp) naar het ip adres van de nas? En als ik dan outlook opstart gaat deze naar de nas en dan automatisch naar mailstation om daar de mail binnen te halen?

gr.

Jozef
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Robert Koopman op 06 juni 2014, 09:52:57
Ja, maar Outlook doet niets met Mail Station.
De mail komt in een maildirectory in je Home map, Mail Station zet het daar neer.
En jij maakt in Outlook daar verbinding mee.
Ik heb een eigen domein en vul dat in in Outlook, dan werkt mijn mail overal.
Heb je geen domein vul je waarschijnlijk je externe ip adres in.
Vul je het interne ip adres in dan werkt het alleen als je in je eigen netwerk zit.
Heb je een Synology.me verwijzing gemaakt dan kan je die ook gebruiken lijkt mij.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 06 juni 2014, 10:15:53
Ja, maar Outlook doet niets met Mail Station.
De mail komt in een maildirectory in je Home map, Mail Station zet het daar neer.
En jij maakt in Outlook daar verbinding mee.
Ik heb een eigen domein en vul dat in in Outlook, dan werkt mijn mail overal.
Heb je geen domein vul je waarschijnlijk je externe ip adres in.
Vul je het interne ip adres in dan werkt het alleen als je in je eigen netwerk zit.
Heb je een Synology.me verwijzing gemaakt dan kan je die ook gebruiken lijkt mij.

Bedankt voor de uitleg, nog wat vragen:

Ik heb als admin 4 gebruikers aangemaakt op de NAS, bv Jozef, Piet, Klaas en Jan. Deze hebben alle 4 een eigen laptop. Alle 4 willen ze in Outlook hun eigen email zien, dan maak ik dus in mailstation 4 emailaccounts aan? En moet dan iedere gebruiker zelf inloggen in roundcube met zijn gebruikersnaam en wachtwoord om dit te doen of kan ik dit als admin doen?

Emailadressen bij kpn zijn:

Jozef@kpn.nl
Piet@kpn.nl
Klaas@kpn.nl
Jan@kpn.nl


En moet er dan in outlook aangegeven worden dat ze hun Synology gebruikersnaam en wachtwoord eenmalig moeten ingeven? Want het IP adres van de nas is in iedere account in outlook gelijk dus hoe weet outlook anders in welke map er op de nas gekeken moet worden bij meerdere accounts in outlook?


En dan als laatste, er is ook een algemeen emailadres wat begint met info@xxxxxxx.nl. Ik wil dat alle 4 de gebruikers deze mail kunnen lezen en beantwoorden. Moet ik dan bij gebruikers in configuratie hier een aparte gebruiker voor aanmaken en deze dan ook verwereken in mailstation zodat de mail hiervan in de basismap komt van deze nieuwe gebruiker?

En dan dit ook instellen in outlook?

Ja Robert, heel wat vragen maar ik begin het licht een beetje te zien, mede dankzij jouw hulp :P :!:



Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Robert Koopman op 06 juni 2014, 10:44:39
Elke gebruiker stelt toch in Outlook zijn eigen user-id/wachtwoord in?
Het adres van de server is inderdaad bij allen gelijk maar niet de gebruiker en wachtwoord.
Dat is dus de gebruiker/wachtwoord combinatie van de NAS.
Hoe je, eenmalig, in Mail Station dat pop3 gebeuren invult weet ik niet omdat ik dat niet gebruik.

In Mail Server kan je met een alias werken, en daar kan je bestaande gebruikers aan toewijzen.
Of dat met pop3 mail werkt durf ik niet te zeggen.

Bij mij, met eigen domein, werkt dat wel. Iedereen die lid is van die alias krijgt die mail in zijn mailbox.
Maar bedenk wel dat als iemand anders daar op antwoord jij dat niet ziet. Zover werkt het niet.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 06 juni 2014, 10:52:25
Ok Robert, ik ben vanmiddag weer thuis en ga ermee aan de slag, bedankt voor je tijd en antwoorden.

gr.

Jozef
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 06 juni 2014, 16:00:33
Aan allen, ik kan vanuit roundcube mail versturen, maar niet ontvangen. Als ik mailstation opstart krijg ik een foutmelding, zie bijlage.

Waar kan ik het logbestand vinden wat vermeld wordt in de melding?

Hoor het graag mochten jullie het weten

gr.

Joost
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Birdy op 06 juni 2014, 16:07:05
Heb het niet draaien maar gezocht op internet, hier misschien ?
/volume1/@appstore/MailStation/roundcubemail/logs
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 06 juni 2014, 17:18:51
Heb het niet draaien maar gezocht op internet, hier misschien ?
/volume1/@appstore/MailStation/roundcubemail/logs

Hoi Birdy, bedankt voor het meedenken. Vraagje, hoe kom ik daar waar jouw pad naar toe leid?
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Birdy op 06 juni 2014, 18:11:57
Kun je doen met WinSCP

WinSCP:
1 - Zorg ervoor dat SSH-Service aan staat: Configuratiescherm > Terminal.
2 - Download: http://winscp.net/eng/download.php
3 - Installeer WinSCP4 - Start WinSCP klik op nieuw
5 - Bestandsprotocol: SCP
6 - Adres doelcomputer: <NAS-IP>
7 - Poortnummer: 22
8 - Gebruikersnaam: root
9 - Opslaan
10 - Inloggen (Password van je admin)

Rest is vanzelfsprekend.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 06 juni 2014, 18:51:08
Kun je doen met WinSCP

WinSCP:
1 - Zorg ervoor dat SSH-Service aan staat: Configuratiescherm > Terminal.
2 - Download: http://winscp.net/eng/download.php
3 - Installeer WinSCP4 - Start WinSCP klik op nieuw
5 - Bestandsprotocol: SCP
6 - Adres doelcomputer: <NAS-IP>
7 - Poortnummer: 22
8 - Gebruikersnaam: root
9 - Opslaan
10 - Inloggen (Password van je admin)

Rest is vanzelfsprekend.

Ok, heb ik gedaan, in de log file staat het volgende, iemand die snapt wat er aan de hand is?

[06-Jun-2014 18:43:57 Europe/Amsterdam] PHP Warning:  Missing argument 1 for mailstation::smtp_save() in /volume1/@appstore/MailStation/roundcubemail/plugins/mailstation/mailstation.php on line 668
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 06 juni 2014, 19:19:29
Ik heb alles verwijdert en opnieuw geïnstalleerd, ik krijg mail binnen in roundcube :lol:
Ik heb nog wel een vraag, in file station zie ik 2 mappen, 1 genaamd HOMES en 1 genaamd HOME

Zie bijlage

In de map HOMES staat mijn gebruikersmap genaamd JOOST met daarin een map maildir.
In de map HOME staat ook een map genaamd maildir.

Wat  is het verschil tussen de 2 mappen en waarom staat er in beide de map genaamd MAILDIR?
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Robert Koopman op 06 juni 2014, 19:24:04
Homes zie je als je admin bent.
Een gewone gebruiker ziet alleen zijn eigen Home map.
In Homes staan alle Home mappen.
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 06 juni 2014, 20:01:45
Ok, weer iets helder.
Ik heb in roundcube een nieuwe pop3 account toegevoegd, er zijn er nu dus 2.
Van beide komt de mail binnen in roundcube in postvak in.

Ik heb ondertussen ook beide accounts in outlook ingesteld en daar gaat het ook goed op 1 ding na.
Alle mail van de 2 accounts komen in de postvak in van het 1e account, de postvak in van het 2e account blijft leeg.

Iemand een idee wat er verkeerd ingesteld is, ik denk in roundcube?

gr.

Jozef
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 06 juni 2014, 20:19:41
Ok, weer iets verder met testen. Situatie in mailstation is 2 pop3 accounts.
Van beide komt de mail binnen vanaf de kpnserver na instellen in mailstation.

Als ik vanaf het eerst gemaakte account een mail stuur naar het 2e gemaakte account vanuit mailstation wordt er wel verzonden maar op het 2e account komt niets binnen.

Als ik vanaf het 2e gemaakte account een mail stuur naar het 1e gemaakte account vanuit mailstation wordt er verzonden en op het 1e account komt het binnen.

Het 1e gemaakte account werkt dus prima, het 2e gemaakte account haalde na aanmaken eenmalig de mail binnen, kan er wel vanuit verzenden maar het ontvangt dus geen mail meer.

Iemand een idee wat te doen?

gr.

Jozef
Titel: Re: Hulp nodig om mailserver werkend te krijgen
Bericht door: Jozef op 06 juni 2014, 21:17:04
Ondertussen weer wat verder, ik heb voor het 2e account een nieuwe postvak in gemaakt in roundcube, nu kan ik vanuit het 1e account een mail sturen naar het 2e account in roundcube en deze wordt ook ontvangen in de nieuwe postvak in.

Het enige wat nu nog niet werkt is de link tussen het 2e account in roundcube en het 2e account in outlook.
De nieuwe postvak in aangemaakt in het 2e account in roundcube komt in het 1e account van outlook??

Hier snap ik niets van want het 2e account in roundcube heeft toch geen relatie met het 1e account.
Ik vond het ook al vreemd dat ik een aparte inbox moest aangeven voor account 2 om in roundcube al mail te kunnen ontvangen.

Is er iemand die ook meerdere pop3 accounts heeft aangemaakt in roundcube en kan aangeven wat zijn instellingen zijn?

Ik hoor het graag.

Ik ben op de goede weg, met 1 account gaat het goed maar met meerdere....... :twisted: