Synology-Forum.nl

Packages => 3rd party Packages => Zarafa => Topic gestart door: Martin(f) op 01 juni 2015, 08:39:25

Titel: Zarafa verwerkt geen mail na MariaDB Update
Bericht door: Martin(f) op 01 juni 2015, 08:39:25
Ik heb vrijdag mijn maria DB geüpdatet naar de laatste versie.
Nu geeft de gateway log van Zarafa de volgende fouten;
Fri May 29 10:57:36 2015: [ 8489] Not authorized for command: GET
Fri May 29 10:57:36 2015: [ 8489] Not authorized for command: Host:
Fri May 29 10:57:36 2015: [ 8489] Failed to read line: Interrupted system call
Fri May 29 18:26:01 2015: [ 9035] Not authorized for command: STLS
Fri May 29 18:26:01 2015: [ 9035] Failed to read line: Interrupted system call

Dit resulteert er in dat de Parafa gebruikers nog wel mail kunnen versturen, maar niet meer in de Parafa web-clients kunnen ontvangen.
De mailserver log laat zien dat de mails wel daarop binnen komen, maar schijnbaar niet meer doorgestuurd cq gelezen worden in Zarafa
Heeft iemand ook deze ervaring?
Titel: Re: Zarafa verwerkt geen mail na MariaDB Update
Bericht door: Richard67 op 01 juni 2015, 08:49:25
Als het alleen een update van MariaDB betreft: Staat de MySql data in /etc/zarafa/server.cfg nog goed?

Wat je beschrijft aan probleem klinkt mij als het volgende: Als er ook een update heeft plaats gevonden van de MailServer: Staan de instellingen in main.template en master.template nog goed? (Zie http://www.wijngaard.org/zarafa-on-synology/ ongeveer in het midden.)
Titel: Re: Zarafa verwerkt geen mail na MariaDB Update
Bericht door: Martin(f) op 01 juni 2015, 13:38:50
tks Richard67
Via Winscp kan ik makkelijk bij de genoemde files en probeer ik de aanpassingen door te voeren, maar wat ik ook probeer hij wil ze niet opslaan.
Bij opslaan vraagt de editor om het password en geen van de toegepaste werkt.
Ik heb het vermoeden dat ik tegen een rechten probleem in de root aanloop of zo, dat geeft ook de eerder genoemde foutcode aan.
 Not authorized for command: GET!

Misschien heb je nog een idee hoe ik daar een oplossing voor kan vinden?
Titel: Re: Zarafa verwerkt geen mail na MariaDB Update
Bericht door: Birdy op 01 juni 2015, 14:18:40
Met WinSCP moet je als root inloggen met het password van admin !
Als dan bij het saven weer om een password gevraagd wordt dan is dat het password ook van admin.

Hier wat meer info v.w.b. WinSCP. (http://www.synology-forum.nl/algemeen/nas-benaderen-met-ssh-winscp-putty/)
Titel: Re: Zarafa verwerkt geen mail na MariaDB Update
Bericht door: Martin(f) op 01 juni 2015, 16:32:22
Heren, toch bedankt voor het meedenken, maar wat ik ook probeer, via Winscp of via VI, het opslaan van de aangepaste file gaat niet.
Natuurlijk gebruik ik daarvoor het gebruikelijke admin password, maar voor de zekerheid heb ik het ook via root en mijn persoonlijke loginzet admin rechten geprobeerd.
Niks werkt.

Suggesties zijn welkom
Titel: Re: Zarafa verwerkt geen mail na MariaDB Update
Bericht door: Hempie op 01 juni 2015, 16:53:35
Probeer eens de files lokaal te bewerken en saven, overschrijf ze daarna op de host. Mocht dit niet gaan, verwijder dan eerst de files en upload ze vervolgens.
Titel: Re: Zarafa verwerkt geen mail na MariaDB Update
Bericht door: Birdy op 01 juni 2015, 16:56:52
Misschien eerst zarafa stoppen en dan server.cfg editen ?
Titel: Re: Zarafa verwerkt geen mail na MariaDB Update
Bericht door: Richard67 op 02 juni 2015, 07:55:12
Misshien eerst eens kijken (zonder te editen) of de juiste gegevens in server.cfg staan? Kijk ook even naar de twee templates. Als die goed staan, hoef je niets te editen en zit het probleem ergens anders. (Het wel of niet kunnen editen is een ander probleem die me met de suggestie van Birdy prima is op te lossen. Misschien nog even de toevoeging dat het root account van de database server een ander root account is dan die van je diskstation. Gebruik in WinSCP het wachtwoord van het root/admin account van je DiskStation.)
Kun je bijvoorbeeld met phpMyAdmin en de credentials van de Zarafadatabase wel inloggen op de database server en de zarafa database bekijken?
Titel: Re: Zarafa verwerkt geen mail na MariaDB Update
Bericht door: Martin(f) op 04 juni 2015, 08:10:57
Op dit moment heb ik de mogelijkheid om via winscp toegang te krijgen tot de files en ze te editten.
Maar wat ik ook doe, na de upgrade van de Postfix mailserver op de nas, niks helpt.
sterker nog nu kan ik ook geen mail meer versturen!
Ik heb de hele Postfix gedeinstalleerd en er weer op gezet en dan is de status als voorheen, wel mail versturen, niet ontvangen.
Zodra ik de files aanpas is het uit met de pret, zelfs de Postfix log reageert dan niet meer.
Alles na de upgrade van MariaDB (ik denk niet dat die verantwoordelijk is) en Postfix, mailserver.
Heeft iemand de zelfde ervaring en wat is de mogelijke oplossing?

Gebruik een eigen domein op de server en heb de instellingen gebruikt zoals beschreven op http://www.zarafa.com/wiki/index.php/Zarafa_Installation_Instructions_for_Synology_NAS#Zarafa_with_postfix_and_own_domain

Titel: Re: Zarafa verwerkt geen mail na MariaDB Update
Bericht door: Richard67 op 04 juni 2015, 08:28:26
Je hebt ergens in de master.template onderstaande regel hebben toegevoegd:

zarafa    unix  -       n       n       -       10      pipe flags= user=vmail argv=/usr/local/zarafa/bin/zarafa-dagent $(user)

daarin staat een user name vermeld. In dit voorbeeld 'vmail'

Staat in /etc/zarafa/server.cfg bij local_admin_users ook de user vmail vermeldt?
Je krijgt dan zoiets als:
local_admin_users = root vmail

daarna moet je de Zarafa herstarten met: /var/packages/Zarafa/scripts/start-stop-status restart
Titel: Re: Zarafa verwerkt geen mail na MariaDB Update
Bericht door: Martin(f) op 04 juni 2015, 10:07:54
Bedankt allemaal voor de hulp,

De mailserver doet het weer.
Ik heb alles handmatig toegevoegd en niet met copy paste.
Misschien is er in die overdracht een foutje in geslopen, maar nadat ik de files handmatig heb geëdit, werkt alles weer.
Blijft een delicaat proces hoor die config files.
Titel: Re: Zarafa verwerkt geen mail na MariaDB Update
Bericht door: Richard67 op 04 juni 2015, 11:29:24
Goed om te horen. Houd er in de toekomst rekening mee dat elke MailServer update de *.master bestanden reset en je deze weer opnieuw moet instellen.