Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Antivirus Essential => Topic gestart door: Robert Koopman op 26 april 2016, 12:10:37
-
Sinds de update naar DSM 6.0 stuurt dit pakket een e-mail naar de gebruiker root.
In de log bestanden van mijn mail server kon ik zien dat er een mail uitging maar deze mislukte.
Hij stuurt het naar de gebruiker root en die bestaat niet....
Even een alias aangemaakt en het blijkt een gigantische grote mail te zijn.
Gewoon een log van elk bestand wat Antivirus bekijkt en gelukkig allemaal clean.
Maar wat een onzin om dit per mail te willen versturen.
Iemand deze ervaring ook?
-
Hoi Robert,
Ik denk het wel. Ik heb een half uur na jou een vraag gesteld. Zie hier (http://www.synology-forum.nl/mailplus-server-en-client/mail-naar-rootmijndomein-nl/).
Jou vraag kan weleens een antwoord op mijn vraag zijn. En daardoor mijn vraag een antwoord op jouw vraag. Snap je het nog ;-) Het gaat namelijk om een behoorlijke mail. Heb al geprobeerd via de MailPlus Server lokaal mail te versturen, maar dat lukt nog niet. To be continued! :-)
-
Draait Antivirus bij jou rond dat tijdstip?
Moet haast wel het zelfde probleem zijn.
-
Ja hoor, hier hetzelfde probleem. Ik heb het root mail account maar uitgezet.
-
Ja, ik krijg inderdaad standaard vlak na het beëindigen van de scan een mail aan root@mijndomein.nl.
@Erwin1
Misschien domme vraag, maar hoe heb je het root mailaccount uitgezet? Gewoon de alias verwijderen?
-
Ik heb juist een alias met root aangemaakt om deze mail te kunnen zien.
Waarom wil Antivirus überhaupt een mail versturen?
Kan je nergens instellen dat je dit wilt?
Lijkt mij toch een fout in het pakket.
-
Logcenter meldingen ?
-
Misschien domme vraag, maar hoe heb je het root mailaccount uitgezet? Gewoon de alias verwijderen?
Ja :)
-
Geen root alias dan zie je toch een mislukte mail staan in Mail Server.
Logcenter stuurt berichten naar een bestaand mail adres, niet naar root.
-
Sinds DSM 6 worden er bij mij veel mailtjes naar root gestuurd. Alles taken waar iets mis gaat. Ik krijg er een paar keer per dag een over Time Backup. (na elke backup) en soms een over de autoupdate, dat een bepaalde file niet gevonden kan worden.
Vervelend is dat je ze niet uit kunt zetten, zodat ik in roundcube een filter gemaakt heb die ze direct weer wist. :lol:
Overigens heb ik net ook een scan gedaan, maar daarover geen mailtje gezien. (systeemscan)
-
Die scan is nog niet afgelopen, daarom is er nog geen mail.
Iets klopt er in AV niet. Ik dacht eerst een update te moeten doen en daarna de scan. Bij het scannen probeert hij echter nogmaals de virus definities te updaten. En daar is hij nog steeds mee bezig. (Zie de tijden in het log en het tijdstip van deze posting)
[attachimg=1]
Ik gebruik AV eigenlijk alleen voor de mail scans.
-
@Briolet
Jij zegt dat er iets niet klopt in AV. Mijn DS start iedere iedere ochtend om 06:00 uur op. Ik krijg dan standaard een mail met de volgende melding.
There is one log with severity err on NASNAAM. Please check out the details on the system.
The content of the log is as follows:
SYSTEM:syno_action.cpp:1054 AntiVirus Scehdule: missing some keys
Heb hiervoor een ticket gemaakt bij Synology. Misschien komt de melding jullie ook bekend voor? Daarnaast
krijg ik hetzelfde type melding van "Log archive".
-
Kan je nergens instellen dat je dit wilt?
Lijkt mij toch een fout in het pakket.
Configuratiescherm > Meldingen > Geavanceerd > Beveiligingsrisico gevonden
-
Het 'meldingen' scherm stuurt geen meldingen naar de gebruiker root.
-
Lijkt van Cron Deamon te komen alleen dat zegt mij niets.
-
Ik kreeg er vandaag een met de titel: "Cron <root@GedeeldeData> /usr/bin/php -n -d safe_mode_exec_dir='' /usr/syno/bin/autoupdate.php"
Cron is het process dat de processen op schema start. Als die een fout detecteert, dan stuurt hij een mail.
Alleen een succesvolle virusscan is geen fout.
-
Er zou dus ergens een foutje zitten?
Helaas is het mailtje echt te groot om door te bladeren.
Het zijn duizenden regels tekst.
Nergens melding van een virus te bekennen.
Ik ga dit toch maar even bij Synology inschieten.
-
Het kan zijn dat veel mensen dit probleem niet zien omdat ze geen mail voor root ontvangen.
Per default was in mailserver root een alias voor admin. Ik heb die root-alias in elk geval nooit toegevoegd. Maar aangezien ik nooit het admin account gebruik, kwamen dit soort mailtjes in de admin postbus, ook al stond het account zelf uit. Ik heb daarom lang geleden een alias admin gemaakt voor mijn eigen account. admin krijgt nu geen post meer en ik wel.
Hoe dit soort root mail afgehandeld wordt als er geen eigen mailserver draait weet ik niet. In elk geval lijkt me dit root-mail probleem, breder dan alleen het AV pakket en is wel een ticket waard.
-
Ik zag het daarom ook gebeuren in de mail log van Mail Server.
Eerst een mislukte mail van SYSTEM naar root@mijndomeinnaam
En direct erna een mail van root@mijndomeinnaam naar root@mijndomeinnam.
Het gekke was dat ik geen root mail box had, waar deze mail dus heen ging is mij een raadsel.
Alias voor root aangemaakt en daarom kan ik deze mail nu inzien.
Even helemaal naar beneden gegaan in die mail en geen vreemde waarschuwingen of meldingen.
-
Ik begrijp dat niemand dezelfde mail van DSM krijgt als ik eerder gepost heb. En dat die melding hoogstwaarschijnlijk geen verband houdt met mail over AV met een soort van AV rapport.
-
Ik had een ticket aangemaakt bij Synology en kreeg na een paar dagen antwoord.
Eerst met verontschuldigingen dat het antwoord wat langer duurde dan normaal.
En met de vraag of ik een externe eSATA drive in gebruik heb?
Dat is inderdaad het geval.
Ze willen graag even vanuit Taiwan inloggen.
Maar het bijzondere is nu dat deze grote mail niet meer komt sinds de laatste DSM updates.
Probleem lijkt opgelost.
-
Ik heb even in mijn maillog gekeken. Als ik op 'root' zocht, stonden er dagelijks 5 mailtjes in. Sinds vrijdag ochtend, het moment van de update, stoppen die mailtjes. In mijn geval gingen die mailtjes over TimeBackup, maar ze waren ook door root verstuurd. Ik heb nu het filter maar weer verwijderd om deze mailtjes automatisch te deleten.