Synology-Forum.nl

Overige software => WebDav => Topic gestart door: Sylvester op 15 januari 2017, 20:53:25

Titel: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Sylvester op 15 januari 2017, 20:53:25
( Bericht aangepast )

Ik maak met een Mac verbinding naar één van de 3 NAS toestellen (3 verschillende locaties waarvan één hier thuis)  :
http://xxxx.synology.me:5005 of
https://xxxx.synology.me:5006

Dat werkt op twee NAS toestellen, en op deze hier thuis niet.

Na het ingeven van bovenstaande connectie krijg ik het login venster voor naam en paswoord.
Ik geef dit en en daarna verschijnt er dit :

"Er heeft zich een probleem voorgedaan bij de verbinding met de server xxxx.synology.me.  Controleer de serveernaam of IP adres en probeer opnieuw, enz... "

Port forwarding is in de router correct en identiek ingesteld op de 3 plaatsen.

Eénder wat ik probeer : IP adres, DNS naam, ... het helpt niet.

Heeft iemand enig idee?
Degene die problemen geeft is de DS1515+ , de twee andere zijn DS716+II
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Sylvester op 29 januari 2017, 22:00:30
effe schopje geven... :)
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Toolhead op 30 januari 2017, 19:45:10
Ik denk dat je geen "NAT Loopback" hebt.
Dan kun je je nas in je eigen netwerk niet bereiken via DDNS.
Probeer het eens met je lokale ip van je NAS.
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Sylvester op 30 januari 2017, 21:52:11
Jawel, dat heeft mijn router wel.
Ik kan alles bereiken via DDNS, zo ook mijn eigen web servertje.

Ik heb getest met een andere verbinding (dus niet vanuit mijn eigen netwerk) en dat was hetzelfde.
Ook even via de iPhone op internet gekoppeld, en nog eens zelfde probleem. Dus het moet ergens anders zitten.
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Sylvester op 04 februari 2017, 08:18:07
Er blijkt dus toch iets mis te zijn in de NAS.

Ik heb een ticket aangemaakt bij Synology.
Hun antwoord :

Hi ,
I've escalated up to our developer team and will feedback you soon.


Dus wordt vervolgd...
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Briolet op 04 februari 2017, 09:53:06
Ik gebruik niet zo vaak webdav, maar zie thuis ook hetzelfde probleem:

[attachimg=1]

Bij mij gebeurd het op het thuisnetwerk. Mijn dns server wijst direct naar het IP van de nas, dus de router komt in dit verhaal niet voor.

Ik heb niets op de nas of mac's veranderd, anders dan de reguliere updates. Dus moet de oorzaak bij een recente DSM of Mac update liggen.
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Briolet op 04 februari 2017, 09:58:58
Ik heb het even verder getest.

Dit probleem zie ik bij beide macs die onder Sierra draaien. Met mijn oudere mac die nog onder El Capitan draait, kan ik nog wel via webdav inloggen.

Het lijkt me dus mogelijk dat het probleem aan de laatste update van OS Sierra ligt. Ik draai OS Sierra 10.12.3. Daarvan is de releasedatum 23 jan, maar jouw eerste post is ouder zie ik. Dan zou het al met 10.12.2 gebeurd moeten zijn, maar daarvan was de releasedatum 12 december 2016.

Overigens verbinden mijn kalender en contacten programma's ook via webdav en die werken nog steeds goed op alle mac's.
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Sylvester op 04 februari 2017, 11:51:42
Hier dezelfde ervaring. De kalender die ik voor een externe gebruikersgroep heb opgezet, doet het wel prima.
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Briolet op 04 februari 2017, 12:30:35
Als ik met Cyberduck inlog, kan ik ook gewoon een WebDav verbinding opzetten en bij mijn files. (Via de Finder is het wel gemakkelijker) Het lijkt me dus een bug in de WebDav implementatie van de Finder, onder OS Sierra.
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Briolet op 04 februari 2017, 13:43:26
Het ligt echter niet alleen aan Sierra, maar ook aan de nas.

Als ik via webdav op mijn ziggo account inlog (via https://sync.ziggo.nl) dan kan ik daar wel gewoon via de Finder inloggen. Je komt dan alleen bij je CalDav en CardDav data voor synchronisatie met je kallender/contacten.

Bij je drive data kom je via "https://sync.ziggo.nl/servlet/webdav.infostore". En dat werkt ook goed vanaf de mac.

Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Sylvester op 11 februari 2017, 14:21:35
De support afdeling van Synology had me gevraagd om een log file op te sturen, die ik verkregen heb met het programma 'WireShark'.
De logfile moest ik genereren na een aantal foute pogingen om via WEBDAV in te loggen. In de logfile staat waarschijnlijk een hoop info over het netwerkverkeer.
Ondertussen heb ik een antwoord gehad van Synology, en ik kom er niet goed aan uit wat ze bedoelen :

After checking the packet, we also find more MACs to do this test.
To our surprise, it seems even on the same MAC, sometimes it works and sometimes it fails.
Next when we trace the detail of communication, we found sometimes MAC will respond webdav is not supported.
That's strange and since we can't change MAC, we would like to suggest you to try another kind of WebDAV client:
https://cyberduck.io/

Please help try it and feedback if it works for you.


Ik heb dan even geprobeerd met die CyberDuck , hiermee krijg ik ALTIJD verbinding op de Mac naar de NAS waarmee ik problemen had.
Vanuit de finder 'verbind met server' gaat het dus niet.
Dit is zo op mijn twee Macs.

Nu ben ik ook aan het testen geweest op een Windows 8 en 10 PC. Daarop krijg ik het hélemaal niet aan het werken, ook niet naar die twee NAS toestellen die op de Mac wel werken.
Als ik een nieuwe netwerk drive wil aanmaken, geeft hij steeds 'De opgegeven map is geen geldige map'.
Ook even CyberDuck geïnstalleerd op de Windows PC's en daarmee gaat het weer wel.

Ik word er gewoon gek van.
Het is toch heel simpel zou je zeggen.
Gewoon ingeven : http://xxxx.synology.me:5005
Naam en paswoord, en hup met de geit.
Maar de geit gaat niet vooruit.

Wat doe ik in hemelsnaam fout?
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Sylvester op 12 februari 2017, 19:29:19
Heel eigenaardig. Daarnet vanalles geprobeerd om met de Mac vanuit 'verbind met server...' verbinding te maken met SMB, AFP, enz…
Dat werkte allemaal.
Ik probeer nog eens een WebDAV connectie (http://xxxx.synology.me:5005), en ik heb onmiddellijk connectie met alle volumes.
Verbinding verbroken, en opnieuw dezelfde connectie met WebDAV met zelfde gebruiker geprobeerd.
Geen connectie meer, weer die error.

> Als ik verschillende keren achter elkaar opnieuw probeer, doet hij het wél, ongeveer 1 keer van de 10 doet hij het.
Vreemd....
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Sylvester op 13 februari 2017, 23:10:42
Ondertussen heb ik een antwoord gehad van Synology, en ik kom er niet goed aan uit wat ze bedoelen :

After checking the packet, we also find more MACs to do this test.
To our surprise, it seems even on the same MAC, sometimes it works and sometimes it fails.
Next when we trace the detail of communication, we found sometimes MAC will respond webdav is not supported.
That's strange and since we can't change MAC, we would like to suggest you to try another kind of WebDAV client:
https://cyberduck.io/

Please help try it and feedback if it works for you.



In een tweede mail verwijzen ze nog eens naar het niet supporteren :


For MAC, as it's explained, we encountered "not support" response from MAC so the connection failed.

In this context, I was wondering that we could only suggest you to use 3rd party WebDAV client.


En nu zijn we dus nog niet verder.
Het is een beetje gebrekkig Engels.

Als zij beweren dat het 'not supported' is, waarom werkt het dan wel op 2 van de 3 NAS toestellen?
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Briolet op 14 februari 2017, 00:02:32
Als iets niet supported is, kan het wel werken, maar problemen die ontstaan worden niet langer verholpen.

Echter, WebDav is gewoon 'supported' op de mac. Zie deze handleiding (https://support.apple.com/kb/PH25331?viewlocale=en_AM&locale=en_AM) van Apple zelf om met OS Sierra te connecten.

Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Sylvester op 15 februari 2017, 00:22:06
Dit is dan nogmaals hun (laatste) antwoord :

The points are:
1. This function is embedded within Apple's MAC.
2. For most of cases it is working as we know and as your other MACs.
3. In one MAC, it happens to feedback our device "not support" message.

We would suspect it's a MAC software issue but we can neither confirm this nor ask Apple to look into it.

Also as you mentioned, CyberDuck works with DS1515+ so it means the feature on DS1515+ is working.


Wat moet ik hier nu van denken? Daar zijn we dus niks mee.
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Briolet op 15 februari 2017, 00:36:51
Vanuit mijn mac finder kan ik wel mijn ziggo account met WebDav benaderen. Ik heb ook een box.net account. Daar kan ik ook gewoon met de finder inloggen.

Alleen op de nas gaat tegenwoordig niet meer. Wie van beide iets veranderd heeft weet ik niet, maar voor mij is het niet eenduidig welk van beiden apparaten de dader is. Het zal met protocol versies te doen hebben, iets wat je alleen ziet met iets als WireShark.
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Sylvester op 15 februari 2017, 00:50:34
het gekke is dat het soms wel werkt, maar dat had ik al gezegd zeker?
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Briolet op 21 februari 2017, 15:11:06
Er is net een update geweest van het WebDav pakket. (v 2.3.3-0024). Dit lost het probleem niet op, bij mijn twee mac's met OS Sierra.
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Sylvester op 21 februari 2017, 18:27:24
Inderdaad, hier dus ook (nog) niet.
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Briolet op 25 februari 2017, 18:57:44
Ik heb net op mijn 212j met DSM 6.1 eens WebDav geïnstalleerd. Daar kan ik wel gewoon inloggen met WebDav vanuit mijn MacBook met OS Sierra.

Ligt dat aan DSM 6.1 of omdat het een andere nas is?
Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Sylvester op 25 februari 2017, 19:58:56
Ik heb hier dezelfde ervaring gehad :
Met DSM6.0 op DS1515+ werkt het héél af en toe. Als je volhoudt en telkens opnieuw verbindt , neemt hij het soms wel aan.
Met DSM6.1 op DS1515+ identiek hetzelfde probleem.
Met DSM6.0 op DS716+II werkt het altijd. DSM6.1 staat hier nog niet op.

Ter info  (had ik dat al gezegd?) : Met Cyberduck (https://cyberduck.io) werkt WebDAV verbinding wel op de DS1515+, weliswaar niet geïntegreerd in de finder , maar het werkt altijd.

Agenda werkt zonder problemen op de DS1515+ via WebDAV/CalDAV.

Titel: Re: WEBDAV geen verbinding
Bericht door: Sylvester op 29 september 2019, 07:47:01
Deze nog eens vanonder het 'stof' halen?

We zijn 2.5 jaar verder en er is helaas nog niks veranderd. WebDAV werkt niet !
Ik dacht misschien na een nieuwe NAS, nieuwe Mac, nieuwe systemen....

Zijn er andere manieren waarmee je OP AFSTAND toegang kan krijgen met een Mac tot een Synology NAS op dezelfde manier? Dus ik bedoel dat je dan VANUIT DE FINDER toegang kan krijgen tot alle bestanden.

Hoe doen jullie dat (of moet ik een nieuw topic starten?)