Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Dennisv87 op 12 februari 2018, 20:17:20
-
Gisteren kreeg ik een melding van mijn NAS DS215j om een update te doen.
Na de update > DSM 6.1.5-15254 kreeg ik de melding dat mijn schijf zou zijn verplaatst en DSM opnieuw moest worden ingesteld.
Na die procedure te hebben doorlopen geeft hij nu de fout (systeempartitie mislukt) aan.
Ik heb 1 schijf in de nas zitten WD 1 tb, en alles is nog geen 2 jaar oud.
Wat kan ik hier aan doen om het op te lossen, er staan voornamelijk foto´s op de nas. (deze probeer ik over te zetten via usb naar een externe hardeschijf.)
-
Als je "systeempartitie mislukt" krijgt, krijg je ook de mogelijkheid om dat te herstellen, in opslagbeheer > volume.
-
Wat kan ik hier aan doen om het op te lossen, er staan voornamelijk foto´s op de nas. (deze probeer ik over te zetten via usb naar een externe hardeschijf.)
Waarschuwing: Je moet ook altijd backups maken, van onvervangbare data, zoals FOTO's :!:
-
Heb geen herstel optie. (Volume 1 - Normaal)
Ja heb backup op pc maar die spoort ook niet helemaal meer met windows 10 ;)
-
Na de update > DSM 6.1.5-15254 kreeg ik de melding dat mijn schijf zou zijn verplaatst en DSM opnieuw moest worden ingesteld.
Van die melding heb ik overigens nog nooit gehoord, heb je soms een keer iets gedaan vóór de update ?
-
Heb geen herstel optie. (Volume 1 - Normaal)
AH, komt waarschijnlijk omdat je maar 1 HD hebt.
en DSM opnieuw moest worden ingesteld.
Na die procedure te hebben doorlopen geeft hij nu de fout (systeempartitie mislukt) aan.
Welke procedure ? Is DSM soms opnieuw geïnstalleerd ?
-
Laat eens een printscreen zien van Opslagbeheer ? Volume.
-
Na de update kwam de melding dat de schijf was verplaatst, ik heb zelf niks gedaan.
Dus ging hij opnieuw initialiseren en daarna kwam de error.
-
Ok.....beantwoord ook even deze vraag (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/systeempartitie-mislukt-error-na-update/msg244309/#msg244309).
-
Ja heb 1 HD, en niet opnieuw geïnstalleerd maar ging alles initialiseren wat ik vlug zag.
-
en DSM opnieuw moest worden ingesteld.
Na die procedure te hebben doorlopen geeft hij nu de fout (systeempartitie mislukt) aan.
Dus, de procedure was, initialiseren ?
Meer niet ?
Start Synology Assistant, als de NAS gevonden is, maak daarvan eens een printscreen.
-
Ja na de update gaf hij aan dat de het leek dat de schijf was verplaatst en moest hij alles initialiseren.
(kan geen error in de update zijn? ben een `leek` verder op nas gebied)
-
Ziet er normaal uit.
Overall.....vind ik dit een vreemde zaak.
Ik denk dat je DSM opnieuw moet installeren echter, het zou ook zomaar zijn, dat de HD niet in orde is dus, eerst even checken:
Opslagbeheer > HDD/SSD:
[attach=1]
Rek het scherm zover uit, dat alle ID's te zien zijn.
-
Hoe doe je een nieuwe installatie? En ben je dan alle bestanden kwijt die er op staan?
Alles staat op 'ok' bij 's.m.a.r.t informatie.
-
Ik vroeg om een printscreen.
Hoe doe je een nieuwe installatie?
Als dat nodig is, komen we er later wel op terug.
-
Hierbij de print-screen
-
moet ik dsm opnieuw installeren?
-
De SMART status, valt nog mee.
Zou idd DSM herinstalleren, middels een dubbele reset (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS#t3).
-
De SMART status, valt nog mee.
Zou idd DSM herinstalleren, middels een dubbele reset (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS#t3).
Hoe bedoel je valt nog mee?
YES met een dubbele reset is het probleem opgelost! alle gegevens zijn behouden, nu het netwerk weer instellen om toegang te krijgen op afstand..... ;)
-
ID1 valt nog mee maar, als deze ineens hard oploopt, dan is het mis echter, dan zal het systeem dit melden.
ID192 1 pending bad sector, deze sector zal op een gegeven ogenblik, als die sector te lezen is*), aangemerkt worden als bad en de data herschreven worden naar een andere sector.
*) Het kan zijn dat ID1 daar mee te maken heeft.