Synology-Forum.nl

OS Specifieke ondersteuning => Windows => Topic gestart door: Crazycow op 04 oktober 2019, 15:42:25

Titel: Geen verbinding met de NAS via verkenner
Bericht door: Crazycow op 04 oktober 2019, 15:42:25
Sinds een aantal weken kunnen wij niet meer via de Windows verkenner op de NAS. Heel vervelend.
We hebben diverse dingen geprobeerd maar geen oplossing gevonden.
Ik kan in overige topics geen oplossing vinden.

Weet iemand wat het probeer zou kunnen zijn en hoe dit op te lossen?
[attach=1]
Titel: Re: Geen verbinding met de NAS via verkenner
Bericht door: Birdy op 04 oktober 2019, 15:44:36
Laat eens zien hoe je verbinding maakt en wat de error is als je probeert verbinding te maken.
Titel: Re: Geen verbinding met de NAS via verkenner
Bericht door: Crazycow op 04 oktober 2019, 16:22:59
Er zijn twee verschillende foutmeldingen.
Eén als ik een snelkoppeling naar een map open en de ander naar de NAS zelf.

We hebben al een keer de verbindingen geheel opgeheven van de NAS en opnieuw toegevoegd aan Windows via Synology Assitant. Daarna konden we er een paar keer in maar vaker niet dan wel en uiteindelijk helemaal niet
Daarnaast is de NAS wel te bereiken via de browser en als ik ga naar de eigenschappen van MY NAS onder netwerk staat het juiste ip-adres en kan ik gewoon inloggen.
Titel: Re: Geen verbinding met de NAS via verkenner
Bericht door: Birdy op 04 oktober 2019, 16:48:19
Bekijk deze officiële Synology Topic (https://community.synology.com/enu/forum/7/post/123419) eens.
Titel: Re: Geen verbinding met de NAS via verkenner
Bericht door: ufosyno op 04 oktober 2019, 23:21:28
Ik had ogenschijnlijk hetzelfde probleem. Het heeft inderdaad te maken met het feit, dat Microsoft in de laatste Windowsupdate de ondersteuning voor de oude SMB-protocollen (1 en 2) heeft uitgeschakeld.

Bij mij werkte de volgende -relatief eenvoudige - oplossing:

Op de NAS bij Configuratie/bestandservices het maximale SMB protocol instellen op "3", en minimale op "2 en Large MTU". Dan blijkt de NAs weer zichtbaar onder netwerk, maar geeft een foutmelding als het wordt aangeklikt. Vreemd genoeg kan je dan via "\\IP-adres-NAS" wél gewoon bij de bestanden. Daarom paste ik op de PC het windows\system32\drivers\etc\hosts bestand aan, nam daar als vermelding het IP-adres-NAS en de Netwerknaam van mijn NAS op.

Daarna een IPconfig \dnsflush -opdracht en de verkenner opnieuw openen. Toen was alles weer als vanouds... bij mij tenminste.