Auteur Topic: Voordelen mailserver?  (gelezen 6681 keer)

Offline EFischer

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 7
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 91
Voordelen mailserver?
« Gepost op: 07 augustus 2012, 13:26:16 »
Wat zijn de voordelen van het instellen van een eigen mailserver?
Zeker wanneer je provider allerlei poorten voor mailverkeer blokkeert.

groet,

Eric

Offline Matr1x

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 250
  • -Ontvangen: 758
  • Berichten: 5.021
Re: Voordelen mailserver?
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2012, 13:50:04 »
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik lees wel eens dat je dan alle e-mail op één plaats hebt, maar ik wil dat juist gescheiden houden. En ook dat als je een bericht op je telefoon leest, deze dan ook als gelezen gezien wordt op andere locaties (Outlook op computer, webmail, etc). Ook dit vind ik niet echt fijn want ik lees eigenlijk alleen maar berichten op mijn telefoon maar reageer altijd via een computer. En als een bericht al gemarkeerd is als gelezen, dan vergeet ik dit misschien.

Dus kom maar op met de argumenten en voordelen van een eigen mailserver op je DiskStation  :mrgreen:
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.984
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Voordelen mailserver?
« Reactie #2 Gepost op: 07 augustus 2012, 13:58:03 »
Zoveel mensen zoveel smaken toch?
De een wil juist niet op alle apparaten hetzelde en de ander juist wel.
Matr1x wil het niet en ik wil het wel  :D
En als je dat wel wilt kan je dit ook via Gmail prima regelen.
Een eigen mailserver is leuk maar bedenk wel dat de NAS dan 24/365 aan moet staan.

Ik vind het gewoon leuk om mail van meerdere domeinen zelf af te handelen.
De NAS kon het dus wilde ik het proberen. Was een van de redenen om er eentje aan te schaffen.
Ik kom nooit buiten de deur en had niet zo'n probleem met mail op meerdere apparaten, de huisgenoten hadden daar wel problemen mee. Of ik dat maar even wilde oplossen  8)
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline r00n

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 15
  • -Ontvangen: 88
  • Berichten: 678
Re: Voordelen mailserver?
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2012, 14:20:23 »
Mail oplossingen hebben toch ook wel MAPI en POP3 als functionaliteit? Zowel hotmail als Gmail kunnen tegenwoordig gewoon poppen. Dus dan kunnen ze de mailbox op je NAS gewoon leegtrekken, maar wel in de Google / Microsoft omgeving blijven werken.
En IMAP synct ook. Dus dan kan je het nog steeds op meerdere locaties gebruiken.

Ik vind het persoonlijk altijd wel prettig als ik de schuld bij een ander kan leggen  :wink:
Daarom sla ik de mailserver op mijn eigen omgeving even over
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: Heleboel...

Offline Matr1x

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 250
  • -Ontvangen: 758
  • Berichten: 5.021
Re: Voordelen mailserver?
« Reactie #4 Gepost op: 07 augustus 2012, 14:28:30 »
Ik denk dat het zakelijk gezien ook best een interessante optie is om een eigen mailserver te hebben. Scheelt weer een Exchange of Lotus Notes server en licentie. En DSM wordt met al die mooie nieuwe mogelijkheden steeds interessanter voor bedrijven (MKB). Voor de consument zijn deze opties natuurlijk ook wel leuk, maar hoe meer functies je op een DiskStation gebruikt, hoe trager het wordt.

De sky is de limit in mogelijkheden, maar mijn advies is alleen dat aan te zetten wat je echt gebruikt. En in DSM 4.x is het zelfs niet eens meer nodig om functies die je niet gebruikt te installeren. Zo kun je de systeempartitie klein en snel houden. De pakketten worden nu weliswaar op een volume naar keuze geinstalleerd, maar de instellingen, logging, cache, etc staat vaak nog gewoon op de systeempartitie.
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline r00n

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 15
  • -Ontvangen: 88
  • Berichten: 678
Re: Voordelen mailserver?
« Reactie #5 Gepost op: 07 augustus 2012, 14:33:34 »
Probleem met zakelijke gebruikers is dat ze meer pakketten hebben. Die andere pakketten werken dan samen met MS Exchange of Lotus. Natuurlijk kan je altijd een eigen gratis mailserver opzetten, maar dan heb je niet de intergratie die je hebt met een exchange icm Outlook.

Als bedrijf zijnde heb je direct ook een groter risico dat wanneer je internet of je stroom uitvalt je net de deal kan missen die je had willen hebben. Daarom is het wel handig om naast de mailserver nog een fall-back mogelijkheid in te stellen, zodat de berichten in ieder geval ergens afgeleverd worden. Met MX Records kan je dat instellen.
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: Heleboel...

Offline Tien

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 265
  • -Ontvangen: 298
  • Berichten: 2.622
Re: Voordelen mailserver?
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2012, 20:06:04 »
Citaat van: "EFischer"
Zeker wanneer je provider allerlei poorten voor mailverkeer blokkeert.
Eric

Wat bedoel je daar precies mee en wat betekent dit in de praktijk?
  • Mijn Synology: DS214play
  • HDD's: 2 x WD4tb
  • Extra's: DS119j WD3tb

Offline VictorV

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 5
  • Berichten: 60
Re: Voordelen mailserver?
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2012, 12:07:35 »
Ik ga je geen voordelen geven voor een eigen mailserver op de Syno, maar juist het omgekeerde: voordeel van mail in de "cloud".

Ik heb een paar (low traffic) domeinen draaien op mijn Syno en de mail voor die domeinen geregeld via Google Apps. Ik was al een happy gmail gebruiker en door de mail voor die domeinen te koppelen aan Google Apps, heb ik nu de gmail mail interface voor deze domeinen. Spam wordt netjes door gmail afgehandeld (terwijl je dat voor een eigen mailserver zelf moet regelen).

Gebruik van Google Apps is gratis tot 10 gebruikers...

Offline r00n

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 15
  • -Ontvangen: 88
  • Berichten: 678
Re: Voordelen mailserver?
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2012, 22:08:52 »
Ik heb al heel wat meer mailboxen op mijn gratis Google Apps account. Volgens mij zit er geen limiet op. Je hebt wel wat beperkingen kwa instellingen, maar als normale eindgebruiker is alleen de Mobile Device Management features een gemis.
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: Heleboel...

Offline edd-2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 16
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 50
Re: Voordelen mailserver?
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2012, 08:29:51 »
Sinds Zarafa is verschenen voor Synology ben ik druk aan het testen of het voor mij een vervanger gaat worden van Google.

Wat mij betreft is het grootste voordeel dat je zelf controle hebt over je data.
Voor mijn gevoel staat mijn mail veiliger op mijn eigen NAS dan bij Google of Hotmail.

Uiteraard kleven daar ook nadelen aan ;-) (niet altijd direct bij je data kunnen door internet storing bijvoorbeeld)

Tot nu toe ben ik zeer tevreden met mijn eigen mail server.
  • Mijn Synology: DS712+
  • Extra's: 4GB RAM


 

zijn er concrete voordelen

Gestart door schapheerBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 5
Gelezen: 2196
Laatste bericht 18 november 2010, 20:24:26
door Matr1x
Voordelen SickRage t.o.v. Sickbeard TPB Edition

Gestart door cyberneticorganismBoard SickRage

Reacties: 0
Gelezen: 1672
Laatste bericht 12 augustus 2016, 12:11:15
door cyberneticorganism
Voordelen DS218+ tegen over de DS213+

Gestart door MonatoetjeBoard Aankoopadvies

Reacties: 8
Gelezen: 1830
Laatste bericht 04 februari 2019, 18:20:26
door Birdy