Auteur Topic: Herplaatsen HDD in nieuwe NAS  (gelezen 5133 keer)

Offline Mechanic

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 7
Herplaatsen HDD in nieuwe NAS
« Gepost op: 16 augustus 2012, 22:30:42 »
Mijn NAS DS210J heeft het begeven gelukkig 4 dagen voor de garantieperiode voorbij was.
Toestel is volgens de computer winkel terug gestuurd en fabrikant heeft een nieuwe DS211J terug gegeven. De winkel heeft mijn 2 harde schijven terug geplaatst en nu thuis alles terug aangesloten.
Bij het opstarten van de Synology assistant krijg ik de melding "Configuratie verloren".
Als ik nu op installeren klik krijg ik de waarschuwing dat alle gegevens op de harde schijven gewist worden. Is er een manier om de NAS te configurenen zonder mijn gegevens kwijt te zijn ?
Alvast bedankt voor de hulp.

Offline Matr1x

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 255
  • -Ontvangen: 760
  • Berichten: 5.039
Re: Herplaatsen HDD in nieuwe NAS
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2012, 23:58:37 »
Wat een prima service dat je na 2 jaar gewoon een nieuw model krijgt!

Normaal gesproken kun je als de configuratie verloren is gegaan gewoon met behoud van data de firmware opnieuw installeren. Maar omdat jij van een DS210j naar een DS211j gaat, kan het best zijn dat ook de data partitie opnieuw ingedeeld moet worden. Ik zou dus het risico niet nemen en de disks aan een computer hangen om de data eerst veilig te stellen.
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline Mechanic

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 7
Re: Herplaatsen HDD in nieuwe NAS
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2012, 20:44:05 »
Bedankt, dat lijkt mij logisch.
Ik heb de data veilig gesteld en mijn NAS nu ingesteld.
Schijnbaar is er ook HD 2 vervangen.
Maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem als voorheen.
Ik krijg de melding Volume 1 beschadigd, en dit terwijl ik via bestandsbeheer wel aan alle gegevens kan.
Schermafbeelding : http://i153.photobucket.com/albums/s235 ... nology.jpg

De nieuwe HD staat nu als volume 2, terwijl vroeger er slechts 1 volume was, HD 2 was copy van HD 1
Printscreen van vroeger schijf 2: http://i153.photobucket.com/albums/s235 ... chijf2.jpg
Opslagbeheer oude NAS : http://i153.photobucket.com/albums/s235 ... chijf2.jpg

Hoe kan ik nu mijn nAS nu terug gebruiken als vroeger ? Schijf 1 als data opslag en schijf 2 als copy daarvan.
Alvast bedankt.

Offline Matr1x

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 255
  • -Ontvangen: 760
  • Berichten: 5.039
Re: Herplaatsen HDD in nieuwe NAS
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2012, 21:18:53 »
Als je de data toch veiligesteld hebt zou ik beide harddisks opnieuw instellen op de wanneer zoals hij het hebben wil. Je bent dan wel je data kwijt en het zal een dag of wat duren voor alles opnieuw ingesteld is, maar dat is dan toch een beter uitgangspunt dan een probleem proberen op te lossen dat veroorzaakt is door het feit dat de disks uit een ander systeem komen.
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline Klaassie

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 2
Re: Herplaatsen HDD in nieuwe NAS
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2012, 00:13:52 »
Zo'n goede service hebben ze bij Synology blijkbaar niet altijd. Mijn DS111 hield er ook spontaan mee op (alleen knipperende blauwe led). Teruggestuurd naar leverancier, deze heeft doorgestuurd naar fabrikant, kreeg ik bericht dat moederbord vervangen moet worden. Maar aangezien deze niet op voorraad zijn kan dat nog wel drie weken duren...
Gevraagd of het mogelijk was tegen bijbetaling een vervanger te krijgen, maar was niet mogelijk. Dit betreft dus een apparaat van net een jaar oud, nog ruim in garantie dus.  :evil:

Nu daarom zelf maar een DS213 besteld, om snel verder te kunnen. Maar omdat ik nu van 1-bay naar 2-bay ga, kan de HDD waarschijnlijk niet gemigreerd worden? Kan ik de HDD uit de DS111 wel naast een nieuwe schijf in de DS213 plaatsen, om zo de data over te kunnen zetten?

Offline Plerry

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 17
  • -Ontvangen: 288
  • Berichten: 1.492
  • Tom Poes, verzin een list ...
Re: Herplaatsen HDD in nieuwe NAS
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2012, 09:14:23 »
Citaat van: "Klaassie"
Zo'n goede service hebben ze bij Synology blijkbaar niet altijd. Mijn DS111 hield er ook spontaan mee op (alleen knipperende blauwe led). Teruggestuurd naar leverancier, deze heeft doorgestuurd naar fabrikant, kreeg ik bericht dat moederbord vervangen moet worden. Maar aangezien deze niet op voorraad zijn kan dat nog wel drie weken duren...
Gevraagd of het mogelijk was tegen bijbetaling een vervanger te krijgen, maar was niet mogelijk. Dit betreft dus een apparaat van net een jaar oud, nog ruim in garantie dus.  :evil:
Dat is niet een gebrek aan goede service van Synology, maar van de leverancier waar je je NAS kocht.

Plerry
There are only 10 kinds of people: ... those who understand binary, and those who don't.

Offline TonVH

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 86
  • -Ontvangen: 428
  • Berichten: 3.352
Re: Herplaatsen HDD in nieuwe NAS
« Reactie #6 Gepost op: 05 september 2012, 10:00:06 »
Er zijn veel fabrikanten die de service bieden om eerst het vervangende exemplaar te sturen waarna je pas het (deels) defecte apparaat hoeft te retourneren. Je moet dan wel een CC afgeven ter zekerheid en het moet gaan om produkten die simpel 1:1 vervangbaar zijn. Het betreft dan i.h.a. fabrikanten die garantie-aanspraken rechtstreeks afhandelen.

Bij retailers heb ik dit (tot nu toe) nog niet meegemaakt. Zal daar ook wat moeilijker zijn enerzijds door hun kleinere voorraden anderzijds omdat ze veelal afhankelijk zijn van de fabrikant zijn inzake de reparatie/vervanging. Ik kan mij dus goed voorstellen dat een retailer dergelijke service niet biedt.



(Bovenstaand staat los van de wettelijke aansprakelijkheid.)
Problemen kun je op 2 manieren oplossen: simpel of ingewikkeld.
Firewalls maken meer kapot dan je lief is. Problemen?
Zet dan eens de Firewall uit en kijk of er nog steeds een probleem is.

-------------------------------------------
DS415+, DS216+II, DS116, DS114

Offline Klaassie

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 2
Re: Herplaatsen HDD in nieuwe NAS
« Reactie #7 Gepost op: 05 september 2012, 10:12:17 »
Vervanging of reparatie is denk ik toch de keus die Synology maakt, doet leverancier weinig aan toch? Zie ook verhaal topicstarter. Mijn leverancier MyMediaCenter lees ik verder ook alleen positieve berichten over eigenlijk.


 

herplaatsen harddisk ds109 naar ds209+

Gestart door AnonymousBoard NAS hardware vragen

Reacties: 4
Gelezen: 2231
Laatste bericht 10 december 2009, 22:22:24
door Anonymous