Poll

Wat heb jij op je NAS gezet?

Het hele Windows user profile
3 (21.4%)
Alleen de "My documents" uit het user profile
5 (35.7%)
Geen van beide
6 (42.9%)

Totaal aantal stemmen: 5

Poll gesloten: 21 oktober 2007, 21:11:58

Auteur Topic: Windows user profile op NAS?  (gelezen 11349 keer)

Offline Franckey

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 67
Windows user profile op NAS?
« Gepost op: 21 oktober 2007, 21:11:58 »
Ik heb zojuist m'n DS207+ geïnstalleerd en nu vraag ik mij af of het handig is om het hele Windows user profile op de NAS te zetten of alleen de "My documents" directory? Of geen van beide en alleen een backup op de NAS te zetten.

Ik vraag mij af of Windows erg traag wordt als "My documents" op het netwerk staat i.p.v. lokaal. En heeft het voordelen om het hele user profile op de NAS te zetten? Heb je dan roaming profiles, of komt daar meer bij kijken? (Ik heb gewoon een workgroup, dus geen domain controller)
DS207+ met 2x WD5000AAKS (RAID1)

Offline Matr1x

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 256
  • -Ontvangen: 763
  • Berichten: 5.042
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2007, 09:32:57 »
Ik heb een DS107+ en daar slechts een deel uit documents and setting op de NAS staan. Niet vanwege de snelheid, want ik vind mijn DS107+ best snel. Maar meer omdat ik alle locale bestanden gewoon locaal wil houden. Ik zet dus alleen dat op de NAS (server) wat ik beschikbaar wil hebben voor andere computers. Verder maak ik natuurlijk wel een automatische backup van documents and settings op de NAS.

Ik zit zelf ook een beetje te stoeien met roaming users, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Wij gebruiken thuis afwisselend een desktop en dan weer de laptop. Eigenlijk wil ik alles centraal houden, maar ik wil weer niet afhankelijk zijn van de NAS. Zo moet ik ook gewoon op de laptop kunnen werken als ik niet thuis ben. En dat werkt dus alleen als je de bestanden ook locaal hebt staan.

Ik heb offline folders geprobeerd, maar dat zou ik niemand aanraden. Dat werkt alleen goed als de mappen niet te groot zijn.

Zelf zoek ik dus ook nog naar de meest ideale oplossing, dus ik zal dit draadje wel in de gaten blijven houden  :wink:
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline Franckey

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 67
Thunderbird is traag na profile op de DS207+
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2007, 00:24:17 »
Ik heb zojuist belangrijke data naar de NAS verplaatst. O.a. m'n Thunderbird profile met m'n mail archief. Dit lijkt geen goed idee. Thunderbird is er erg traag door geworden. Kan iemand bevestigen dat dit geen goed idee is, of weet iemand een manier om het sneller te krijgen? (Mijn Thunderbird profile is 230 MB groot) Ik gebruik een 100 Mbit switch.
DS207+ met 2x WD5000AAKS (RAID1)

Offline Matr1x

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 256
  • -Ontvangen: 763
  • Berichten: 5.042
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2007, 15:34:01 »
Ik ben nog steeds naar een oplossing om bepaalde (systeem) mappen te synchroniseren met de DS. Ik wil bijvoorbeeld op een aantal clients bij mijn favorieten en adresboek kunnen. Als ik dit centraal op de DS opsla en benader gaat dit allemaal prima (iets langszamer). Maar ik moet ook lokaal een kopie hebben voor het geval de DS niet beschikbaar is. Ik gebruik namelijk ook een laptop en wil ook op een andere locatie bij mijn favorieten en adresboek kunnen. Nu zou offline folders een oplossing kunnen zijn, alleen werkt dit weer niet (goed) voor systeemmappen als favorieten. Ook de synchronisatie tool van Synology kan niet gebruikt worden, want die synchroniseert maar één kant uit lijkt wel (naar DS). Ik heb even een poging gewaagd met zwervend profielen, maar ook dat werkt alleen maar als je altijd bij de server kan. En dit is dus geen oplossing voor laptops.

Weet iemand een oplossing? Ik zoek dus een goede sychronisatietool die lokaal en server 1:1 gelijk houdt (2 richtingen).
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline Vermeulen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 4
Synchronisatie
« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2007, 21:46:20 »
Een uitstekend tooltje hiervoor is Alway sync.
Ik gebruik het al tijden om data te synchroniseren tussen verschillende locaties. Het kan beide kanten op synchroniseren en houdt dit bij in een database.
Het is gratis te gebruiken tot maximaal 20.000 bestanden per maand, dacht ik.
Daarboven vraagt het om een licentie.
Je gaat al vrij snel over dat aantal heen van 20.000, ik geloof dat ik meer dan 1 miljoen bestanden synchroniseer zonder problemen.

Offline Franckey

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 67
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: 02 november 2007, 12:52:28 »
Ik had eerst app data (o.a. mail archief) op de DiskStation staan, maar omdat dat erg traag werd heb ik dat nu weer lokaal staan.
Ik wil nu SyncToy (van Microsoft) gaan gebruiken voor het synchroniseren, maar dit wil ik automatisch bij het opstarten en afsluiten van Windows laten doen. (en alleen als de DS bereikbaar is.)
Weet iemand hoe ik dit kan realiseren? Zijn hier scripts voor?
DS207+ met 2x WD5000AAKS (RAID1)

Offline Matr1x

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 256
  • -Ontvangen: 763
  • Berichten: 5.042
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: 02 november 2007, 13:42:26 »
Ik heb toevallig van de week ook SyncToy 2.0 beta in gebruik genomen als proef. In de helptekst van SyncToy staat uitgelegd hoe je dit in de Windows taakplanner kan opnemen. Ik heb dit gedaan en dat werkt prima. SynToy is wel erg langszaam, dus bij opstarten en afsluiten kan het wel even duren. Laat maar horen (lezen) wat jouw ervaringen zijn.

Ondertussen zal ik Alway Sync eens proberen (en andere alternatieven).
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline Franckey

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 67
(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: 05 november 2007, 22:58:01 »
Citaat van: "Franckey"
... Ik wil nu SyncToy (van Microsoft) gaan gebruiken voor het synchroniseren, maar dit wil ik automatisch bij het opstarten en afsluiten van Windows laten doen. ...

Ik heb het gevonden. Met gpedit.msc kun je log on en log off scripts instellen.
DS207+ met 2x WD5000AAKS (RAID1)

Offline Matr1x

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 256
  • -Ontvangen: 763
  • Berichten: 5.042
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2007, 23:16:31 »
Citaat van: "Franckey"
Ik heb het gevonden. Met gpedit.msc kun je log on en log off scripts instellen.

Ik heb al een week SyncToyCmd.exe -R bij Opstarten en Afsluiten staan, maar hij heeft nog niet één keer gedraaid. Gebruik ik de Taakplanner, dan werkt het wel.
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline Matr1x

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 256
  • -Ontvangen: 763
  • Berichten: 5.042
(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2007, 22:12:26 »
Hmmm ik had het dus op de verkeerde plek staan (computer configuratie ipv gebruikers configuratie). Nu werkt het wel, maar ik twijfel of dit wel is wat ik zoek/wil. Het is best langszaam als je veel wilt synchroniseren en een paar minuten wachten voor afsluiten of opstarten is heel irritant.
  • Mijn Synology: DS224+
  • HDD's: 2x HAT3300-4T
  • Extra's: MR2200ac / RT2600ac

Offline Franckey

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 67
(Geen onderwerp)
« Reactie #10 Gepost op: 13 november 2007, 22:16:25 »
Ik heb het nu ook al een tijdje draaien en ik ben ook niet erg te spreken over de snelheid. Maar het lijkt erop dat er maar twee opties zijn:
    a) Data (mail archief) op de NAS. Opstarten en afsluiten gaat dan snel, maar het mail programma (Thunderbird) is dan traag.
    b) Data lokaal en synchroniseren, maar dan kost het opstarten en afsluiten dus veel tijd.[/list]Ik kan het mogelijk nog iets versnellen door niet alle application data te synchroniseren, maar alleen dat van de programma's die ik op zowel de desktop als de laptop gebruik, maar de meeste tijd zit toch in de Thunderbird data.

    Ik kies er voorlopig liever voor om met opstarten en afsluiten iets langer te wachten en dat de applicaties gewoon lekker werken. Maar mocht jij nog een betere oplossing vinden dan lees ik dat graag.

    Ik gebruik trouwens de volgende opstart parameters voor SyncToy:
    -R"SyncAppData%username%"
    Hierdoor wordt voor elke user een andere SyncToy actie uitgevoerd waarin ik de specifieke AppData van die user kan synchroniseren.
    DS207+ met 2x WD5000AAKS (RAID1)

    Offline Franckey

    • Bedankjes
    • -Gegeven: 0
    • -Ontvangen: 0
    • Berichten: 67
    (Geen onderwerp)
    « Reactie #11 Gepost op: 14 november 2007, 10:04:48 »
    Wat mij trouwens niet lekker zit is dat de SyncToyData directory onder "My documents" staat en die heb ik verplaatst naar de NAS en gekoppeld aan een driveletter. Nu hebben zowel de desktop als de laptop dezelfde SyncToyData en SyncToy denkt dus dat de desktop en de laptop dezelfde machines zijn. (het maakt maar 1 paar bin file's aan, de directories hebben wel een eigen SyncToyDirectoryId)

    Ik heb er nog geen problemen mee gehad, maar volgens mij is dit de goden verzoeken.

    Misschien dan toch niet meer synchroniseren en de AppData (het gaat vooral om de Thunderbird data) gewoon op de NAS zetten? (en de traagheid van Thunderbird maar voor lief nemen?)
    DS207+ met 2x WD5000AAKS (RAID1)

    Offline Franckey

    • Bedankjes
    • -Gegeven: 0
    • -Ontvangen: 0
    • Berichten: 67
    (Geen onderwerp)
    « Reactie #12 Gepost op: 14 november 2007, 21:03:06 »
    Citaat van: "Franckey"
    ... SyncToy denkt dus dat de desktop en de laptop dezelfde machines zijn...

    Dit probleem heb ik nu opgelost door aparte SyncToy acties te maken voor de verschillende machines waarop ik werk. (De computername zit in de SyncToy actie verwerkt, net als mijn username).
    Tevens heb ik het script meteen zodanig aangepast dat niet meer alle AppData, maar alleen de profiles van Thunderbird en Firefox wordt gesynchroniseerd. Het gaat nu al een stuk beter, maar snel is anders...
    DS207+ met 2x WD5000AAKS (RAID1)

    Offline Matr1x

    • Global Moderator
    • MVP
    • *
    • Bedankjes
    • -Gegeven: 256
    • -Ontvangen: 763
    • Berichten: 5.042
    (Geen onderwerp)
    « Reactie #13 Gepost op: 15 november 2007, 23:02:59 »
    Heb je al eens met zwervende profielen gewerkt? Ik heb dit ooit eens in Windows 98 gedaan op de school van mijn kinderen. Dat werkt prima voor vaste PC's, maar volgens mij niet als je een laptop gebruikt. Als het netwerk niet beschikbaar is (omdat je niet thuis bent), mis je dus de documents and settings. Maar dit probleem zou je weer kunnen oplossen met offline folders.

    Oh, je had een slechte performance als je alles op de DS zet toch? Dan zal dit ook geen oplossing zijn.
    • Mijn Synology: DS224+
    • HDD's: 2x HAT3300-4T
    • Extra's: MR2200ac / RT2600ac


     

    DS 107+ en Windows 7

    Gestart door apekaBoard Synology DSM algemeen

    Reacties: 1
    Gelezen: 1995
    Laatste bericht 19 januari 2011, 20:55:25
    door Matr1x
    Netwerk schijf via FTP in Windows

    Gestart door foreverBoard FTP, NFS and Samba Server

    Reacties: 10
    Gelezen: 7417
    Laatste bericht 06 juli 2014, 23:34:14
    door Babylonia
    Windows 98 en NAS

    Gestart door pjottervmrBoard Windows

    Reacties: 28
    Gelezen: 11679
    Laatste bericht 09 februari 2015, 15:16:14
    door pjottervmr
    2 windows computers automatisch backuppen naar NAS

    Gestart door MTX123Board Data replicator & overige backupsoftware

    Reacties: 8
    Gelezen: 1506
    Laatste bericht 08 oktober 2020, 22:07:33
    door zandhaas
    windows-beveiliging Netwerkreferenties invoeren

    Gestart door CommodoortjeBoard Windows

    Reacties: 13
    Gelezen: 3404
    Laatste bericht 27 oktober 2021, 17:37:32
    door Commodoortje