Auteur Topic: Nieuwe Synology DS1812+: initiele software installatie gaat niet  (gelezen 3270 keer)

Offline benniehier

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Nieuwe Synology DS1812+: initiele software installatie gaat niet
« Gepost op: 21 april 2013, 23:35:32 »
Vandaag mijn tweede Synology DS1812+ gekocht, gelijk voldoende NAS Schijven erbij gedaan. Klaar om nog beter VM WARE Images op te halen van de zaak en voor mijn thuiswerk.

Omdat ik al een systeem had draaien en daar de laatste versie software op heb, wilde ik ook gelijk deze nieuwest versie installeren. Blijkbaar gaat dat dus niet als je de assiatant van de CD gebruikt en het nieuwe image van de website. Ik had over het hoofd gezien dat die applicatie nog aanpassingen aanbrengt en dat blijkbaar opp de verkeerde wijze doet. Nu is mijn systeem min of meer gebricked. Een hoopje ijze vrees ik.

Op mijn mac had ik dus de originele software cdrom, later ook de gedownloade synology assistant 4-2-3508
Gedownload had ik DSM4.2/DSM_DS1812+_3111.pat

De assitent vindt de synology (nog steeds) en denkt ook dat daar nu ook de nieuwste versie draait want er wordt gemeldt: versie 4-2-3211

Als ik dan een van de twee netwerk adressen selecteer voor de installatie en het ip adres ga toewijzen komt de eerste verassing: het gekozen ip adres is al in gebruik, dus kies ik een ander ip adres wat nog vrij is.

Daarna gaat het pijltje naar toepassen van netwerkinstellingen en gaat de balk naar het einde: time-out na een minuut.

Het systeem vraagt of de verbinding is afgebroken of niet, etc. allemaal niet dus.

Ik heb al geprobeerd een hardware reset te doen:
reset knop indrukken, 5 seconden vasthouden, piep,loslaten, weer 5 seconden vasthouden.

Ik heb al vanalles geprobeerd, het helpt allemaal niets:

  • Het andere mac / netwerk adres selecteren
  • of met cross kabel verbinden, direct, zonder switch of andere dingen, en vaste ip adressen
  • alle schijven eruit, dan installeren
  • alle schijven eruit, andere nieuwe schijf erin, dan nog eens proberen
  • reset: vijf seconden reset drukken tot pieptoon
  • hard reset vijf seconden reset drukken, piep toon, blijven vasthouden tot weer pieptoon: auto reboot komt maar niet

steeds blijft het systeem van mening dat er al iets is geinstalleerd.

Hoe krijg ik 'm nog in factory default mode?
anders vrees ik dat dit systeem moet worden vervangen.
  • Mijn Synology: DS1812+
  • HDD's: 8 x wd30efrx (3tb)
  • Extra's: 2gb
---
Synology DS1812+, 8 x 2Tb WD Green (na 3 jaar dienst gaan ze allemaal kapot)
Synology DS410 (5 x 3TB WD Green)

Online m4v3r1ck

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2920
  • -Ontvangen: 311
  • Berichten: 2.606
  • $ sudo -i
Re: Nieuwe Synology DS1812+: initiele software installatie gaat niet
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2013, 00:33:16 »
Probeer eens te kijken in je huidige DSM op je nieuwe 1812:

Met al je HDD's in de bay's.

Configuratiescherm -> Systeem -> Standaardinstellingen Herstellen

0 ----
0 formatteren HDD en fabrieksinstellingen herstellen?
0 ----
Commander: DS1821+ | DSM 7.2-64570 U3
SightWinder: DS1821+ | DSM 7.2.1-69057 U4 VMM
Wingman:     DS1812+ | DSM 6.2.4-25556 U7
UPS:             APC Back UPS BE850G2-GR (2x)
________________________________________________________________________________
Cheers! - ! I am an advocate of the "if it ain't broke, you didn't fix it enough" modus operandi !

Offline benniehier

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Re: Nieuwe Synology DS1812+: initiele software installatie gaat niet
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2013, 03:33:34 »
Zover kom ik niet eens.
Dat ander systeem heeft 8 x 2Tb en 5 x 3Tb via de expansion.

ter info:
Er was een 2Tb Schijf defect, die heb ik vervangen door een 3Tb.
Toen per abuis die schijf aan de expansion unit gehangen en nu is het systeem al enkele dagen 'aan het uitbreiden'. Dat is dus niet te onderbreken, en daarna heb ik nog een probleem: hoe krijg ik dat weer goed. Alleen door kopien te maken. Ondertussen loopt mijn data gevaar dus vandaar toch maar deze investering.
Ik vind het niet te geloven dat zulke essentiele zaken zo eenvoudig fout kunnen gaan, niet terug te draaien zijn en bovendien ook nog dagen duren.

Maar goed, verdere resultaten van mijn experimenten:

Ik had zojuist (na opeens een werkende hard-reset) even de mogelijkheid om via het webinterface op de basis web installer te komen. Ik zag dat beide IP's ineens op de final settings stonden via mijn DHCP server, en niet op de 192.168.1.2 en 192.168.1.3 zoals ik de allereerste keer had ingesteld via de setup tooling.

Ik kan niet naar de meegeleverde versie downgraden (je kunt DSM niet downgraden vertelt de software). Overschrijven lukt blijkbaar ook niet. Jammer. Eigenlijk wilde ik hier wat heftigere termen neerschrijven.

Als ik probeer  weer de reset mogelijk te maken (door lang drukken op de reset knop, en daarna nog een keertje) krijg ik steeds weer geen driedubbele piep, maar gewoon de bevestigings piep. Dus geen reset.

Een echt harde reset (back to factory settings) is niet mogelijk blijkbaar.

Ik heb in het webinterface geprobeerd de 'laatste versie' van synology op te halen, maar dat lukte niet. Timeout, verkeerde instellinge netwerk vermoed ik. Kun je helaas ook niet instellen hier. Dat zou wel heel handig zijn geweest. Dat zijn toch eigenlijk minimale aanpassingen om zo iets te laten werken dacht ik zo. Synology denkt er blijkbaar anders over.

Ik kon overigens ook naar de telnet sessie gaan toen ik op dat web interface kon komen
Maar ook daar kon verder weinig doen.

Het Synology root password is mij niet bekend. Het was in ieder geval niet het door mij ingestelde admin password. Ook met admin kwam ik er niet in. Het zou dus het default synology password moeten zijn.

Ik probeer weer uit te vinden hoe ik in dat web interface kom. Dan lukt hopelijk ook het telnet interface weer. daarna kan ik vast en zeker met synology support uitzoeken hoe ik in het systeem kom en waar het fout gaat.

Ik dacht eerst dat het aan de 3 TB schijven lag, maar ook met de 256Gb disk die er nu in zit lukt het niet om het systeem fatsoendelijk te installeren. (bij het formatteren van de 3TB disk op een oude XP bak had ik ook de grootste moeite om deze schijven geformatterd te krijgen. Uiteindelijk maar met 1700Gb geformatteerd. Dat lukte tenminste op XP. Ubuntu had ik ook via de life cd geprobeerd, maar ook daarmee kwam ik niet veel verder. Hetzelfde probleem: de bios van die Dell Dimension ondersteund maar 2TB schijven (zoals de meeste PC's naar het blijkt).
  • Mijn Synology: DS1812+
  • HDD's: 8 x wd30efrx (3tb)
  • Extra's: 2gb
---
Synology DS1812+, 8 x 2Tb WD Green (na 3 jaar dienst gaan ze allemaal kapot)
Synology DS410 (5 x 3TB WD Green)

Online Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1444
  • Berichten: 6.036
Re: Nieuwe Synology DS1812+: initiele software installatie gaat niet
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2013, 06:49:31 »
Het is een beetje moeilijk te volgen wat je allemaal hebt gedaan, dus ik zou even bij het begin beginnen:

- Op je Mac de laatste Assistent installeren en van de website de laatste firmware versie downloaden.
- Een lege schijf installeren in de DS.
- netwerk op je Mac instellen op DHCP en Jumbo frames uit.
- Mac en Diskstation rechtstreeks verbinden met gewone netwerkkabel, geen cross-over.
- Nu beide machines laten opstarten en het overnieuw proberen de firmware te installeren.

Overigens: de reset button werkt alleen als er al een DSM is geïnstalleerd.

Offline Plerry

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 17
  • -Ontvangen: 288
  • Berichten: 1.489
  • Tom Poes, verzin een list ...
Re: Nieuwe Synology DS1812+: initiele software installatie gaat niet
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2013, 09:59:46 »
Het is een beetje moeilijk te volgen wat je allemaal hebt gedaan, dus ik zou even bij het begin beginnen:

- Op je Mac de laatste Assistent installeren en van de website de laatste firmware versie downloaden.
- Een lege schijf installeren in de DS.
- netwerk op je Mac instellen op DHCP en Jumbo frames uit.
- Mac en Diskstation rechtstreeks verbinden met gewone netwerkkabel, geen cross-over.
- Nu beide machines laten opstarten en het overnieuw proberen de firmware te installeren.

Overigens: de reset button werkt alleen als er al een DSM is geïnstalleerd.
Bovenstaande lijkt me het best mogelijke advies indien je met SHR (Synology Hybrid Raid) wil werken.
Draait dat, dan kan je daarna de overige HDs toevoegen.

Wil je naar een ander vorm van Raid dan SHR, dan is wellicht het beste advies om direct alle HDs
in je NAS te stoppen.

Zorg hoe dan ook dat alle disks echt leeg zijn (verwijder alle partities via je Mac of PC),
zodat je NAS met een schone lei begint.
There are only 10 kinds of people: ... those who understand binary, and those who don't.

Offline benniehier

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Re: Nieuwe Synology DS1812+: initiele software installatie gaat niet
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2013, 10:08:20 »
nadat ik DSM weer heb geprobeerd te installeren, en steeds maar de foutmelding kreeg dat het niet lukte probeerde ik of telnet ging. Dat bleek te kunnen.

Verder geprobeerd op de website te komen, dat lukte toen ook.

Daar bleek ook een installer te draaien.

Geprobeerd van de website te downloaden, dat lukte niet timeout, verkeerde settings.
geprobeerd de gedownloade versie te installeren, ook niets
toen als laatste maar de middelste uitgeprobeerd: de oorspronkelijke versie installeren.

Zie daar, opeens kwam het user interface en kon ik alles instellen.

De ip adressen bleken fix op willekeurige waarden te staan, die heb ik nu goed gezet.
Mijn eerste schijf is een SSD, dus wow wat is het user interface snel nu.
de vijf NAS/ 3Tb schijven erin en nu is het systeem al uren bezig om alles klaar te zetten.

Wat er gebeurt als ik opnieuw start, niet uitgeprobeerd. Ik zie wel.

Waarom dit allemaal zo lastig was, weet ik niet.
wat er gebeurt als ik weer een upgrade moet uitvoeren: weet ik ook nog niet.

voorlopig ziet het er goed uit.

afwachten maar weer.
  • Mijn Synology: DS1812+
  • HDD's: 8 x wd30efrx (3tb)
  • Extra's: 2gb
---
Synology DS1812+, 8 x 2Tb WD Green (na 3 jaar dienst gaan ze allemaal kapot)
Synology DS410 (5 x 3TB WD Green)


 

Probleem: Photostation toont geen nieuwe afbeeldingen meer.

Gestart door rdubbelmanBoard Photo Station / Photos

Reacties: 3
Gelezen: 2639
Laatste bericht 16 juli 2011, 13:20:44
door rdubbelman
Files overzetten naar nieuwe NAS

Gestart door WopBoard NAS hardware vragen

Reacties: 4
Gelezen: 1583
Laatste bericht 22 december 2015, 19:20:42
door Wop
Kodi Database in MariaDB beschikbaar na migratie naar nieuwe NAS

Gestart door NelissuhBoard Maria DB

Reacties: 2
Gelezen: 2567
Laatste bericht 26 juni 2016, 22:12:10
door Birdy
Nieuwe mappen maken / hernoemen

Gestart door ridselBoard Windows

Reacties: 2
Gelezen: 1409
Laatste bericht 02 augustus 2015, 17:47:42
door Ben(V)
Mail Server & nieuwe certificaten

Gestart door BrioletBoard Mail Server

Reacties: 2
Gelezen: 1697
Laatste bericht 10 oktober 2014, 13:40:53
door Briolet