Auteur Topic: Nas benaderen via internet, verschillende manieren, welke wordt meest gebruikt?  (gelezen 33486 keer)

Offline Jozef

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 8
  • Berichten: 115
  • Trial by error
    • Computerhulp Lopik
Ik wil graag mijn NAS extern via internet benaderen op een veilige manier. Nu lees ik verschillende manieren. Ik vraag niet om een uitleg hoe de verschillende manieren te configureren, daar stoei ik zelf wel mee. Ik wil graag weten wat de verschillen zijn en waarom kies je voor een bepaalde manier. Voor zover ik weet zijn onderstaande manieren aanwezig:

1) Via WEBDAV
2) Via een VPN verbinding
3) Via EZ-internet.

Nogmaals, wat is het verschil en welke manier geeft de beste benadering en is het veiligst of het handigst. Ik begrijp niet zo goed waarom je voor een bepaalde manier "kiest".

Graag hoor ik van jullie jouw opzet of mening hoe jij je NAS extern benadert.

Alvast bedankt
  • Mijn Synology: DS212/412+
  • HDD's: 2x WDR 2GB/4x WDR 3

Offline Plerry

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 17
  • -Ontvangen: 288
  • Berichten: 1.489
  • Tom Poes, verzin een list ...
... Ik wil graag weten wat de verschillen zijn en waarom kies je voor een bepaalde manier. Voor zover ik weet zijn onderstaande manieren aanwezig:

1) Via WEBDAV
2) Via een VPN verbinding
3) Via EZ-internet.
...
3) heeft niets met 1) en 2) te maken.

Om van buitenaf verbinding te kunnen maken met je NAS moet in je router bepaald binnekomend
Internet-verkeer worden doorgestuurd naar (het locale IP-adres van) je NAS. Dat heet port-forwarding.

EZ-internet is een Synology tool om vanuit je NAS de benodigde instellingen in je router aan te passen.
Dat werkt echter lang niet voor alle merken/types routers, en werkt alleen voor een min of meer "standaard" gebruiksomgeving.
Werkt EZ-internet niet voor jouw router of situatie, of wil je gewoon weten wat je doet, dan kan je ook zelf
handmatig de benodigde ports forwarden in je router.
Hoe je dat doet vind je eigenlijk altijd wel op http://portforward.com/

WebDav en VPN zijn verschillende manieren ("hoe") om (van buitenaf) met je NAS te kunnen "communiceren".
Daarnaast zijn er diverse andere manieren om met je NAS je "communiceren", bijv. via Webstation, FileStation, MailStation, ...

Primair is echter wat je wil of moet kunnen doen.
Daarnaast is van belang of dat wat veilig/encrypted moet gebeuren of niet.
Daarna is pas het "hoe" (de tools) aan de orde.

Met een VPN verbinding maak je (simpel gezegd) je externe apparaat onderdeel van je thuisnetwerk,
en kan dan (in principe) alles wat je thuis ook zou kunnen.
Er zijn diverse smaken VPN; allemaal "veilig", maar dat veilig komt in verschillende gradaties.
Die verschillende VPN-smaken gebruiken allemaal een verschillende port voor hun  verbinding.
Kies je voor VPN, dan moet je de bij die VPN verbinding behorende port forwarden in je router.

WebDav is een (beveiligde) manier om een remote folder (bijv. op je NAS) je kunnen benaderen/gebruiken
alsof het een folder in je locale netwerk is. (bijv: openen door dubbelklikken)
Ook WebDav gebruikt een specifieke port die in je router geforward zou moeten worden naar het locale IP-adres van je NAS.

Wil je alleen toegang hebben tot je bestanden (zonder openen door dubbelklikken), dan is FileStation of FTP  een optie.
Moet het "veilig", dan kan je FileStation via https (in plaats van http) gebruiken, of SFTP (in plaats van FTP).
Ieder van deze oplossing vraagt het forwarden van een of meer specifieke ports in je router.

Maar, nogmaals, allereerst is het "wat" aan de orde ...
There are only 10 kinds of people: ... those who understand binary, and those who don't.

Offline Jozef

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 8
  • Berichten: 115
  • Trial by error
    • Computerhulp Lopik
Hoi Plerry, super bedankt voor je antwoord. Begrijp ik het dan goed dat via VPN ik ook andere bronnen in mijn thuisnetwerk kan benaderen of gebruiken na installatie zoals printers e.d., en dat via webdav de benadering van de NAS centraal staat? Dus via VPN zit ik echt in het netwerk en via webdav alleen benadering van de mappen op de nas?

Verder schrijf je dat filestation ook een optie is maar als ik via webdav verbinding maak met mijn NAS door de DDNS in te tikken en dan poort 5000 te gebruiken dan kan ik inloggen op de nas en filestation benaderen, waarom en hoe gebruik je dan filestation.

Je hebt gelijk dat je schrijft wat is het wat je wilt en daar kies je de oplossing bij. Waar ik naar op zoek ben is dus eigenlijk, wat zijn de oplossingen en wat bieden die je dan? Ik weet dat niet en daarom kan ik dus ook niet bepalen welke tool de meest geschikte is. Je hebt al aangegeven wanneer VPN en wanneer webdev, bedankt daarvoor.

Is er een overzichtje ergens wat vertelt waar welke tool voor dient en de mogelijkheden van die tool, het liefst met een voorbeeld?

Gelijk aan wat jij verteld, dus zoiets als:

Wil je alles kunnen doen op afstand alsof je in het daar aanwezige netwerk zit = VPN
Wil je alleen de nas benaderen en daar bestanden kunnen openen, bewerken en weer opslaan = WEBDAV
Etc.voor de andere tools.

Kun jij zoiets aangeven naar mij toe?

A;vast bedankt, hoor het graag.
  • Mijn Synology: DS212/412+
  • HDD's: 2x WDR 2GB/4x WDR 3

Offline thecell

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 502
  • -Ontvangen: 212
  • Berichten: 1.371

Is er een overzichtje ergens wat vertelt waar welke tool voor dient en de mogelijkheden van die tool, het liefst met een voorbeeld?


Hier is het een en ander te vinden.  8)
  • Mijn Synology: DS415+
Geeft iemand een nuttig antwoord? Gebruik de "Bedankt!" knop.


 

DS409+ over internet streamen

Gestart door TaroBoard Media Server (UPNP/DLNA)

Reacties: 0
Gelezen: 2031
Laatste bericht 26 oktober 2009, 11:33:36
door Taro
audio station als internet radio

Gestart door kaelBoard Audio Station

Reacties: 2
Gelezen: 1760
Laatste bericht 23 juni 2012, 21:23:19
door kael
DS209 van buiten benaderen

Gestart door mamomilaBoard NAS hardware vragen

Reacties: 3
Gelezen: 2678
Laatste bericht 16 september 2012, 14:55:33
door Robert Koopman
HDD stuk, hoe oude data te benaderen

Gestart door Alex PBoard NAS hardware vragen

Reacties: 6
Gelezen: 1725
Laatste bericht 15 november 2014, 17:41:27
door Birdy
Welke HD aanraden/afraden in de DS210j?

Gestart door JaneBoard NAS hardware vragen

Reacties: 12
Gelezen: 4553
Laatste bericht 12 oktober 2010, 15:20:55
door pa3hio