Auteur Topic: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?  (gelezen 29036 keer)

Offline Balin

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 4
Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Gepost op: 18 december 2013, 21:18:38 »
Al vele topics gelezen over drie NAS types die ik overweeg:
DS214 (mijn eerste gedachte, ik ben volgens mij geen 'power user', privégebruik, geen mkb ...)
DS214 Play (misschien toch nodig om avi files op ipad af te spelen?)
DS214 + (misschien toch nodig voor snelle bestandsoverdracht / streamen en downloaden tegelijk?

Voor mijn situatie weet ik nog niet welke mij het beste gaat passen.

Het is mijn eerste NAS die ik wil gebruiken voor:

1) Streamen van hd films (5gb) naar mijn mede8er.
2) Bekijken van foto's en streamen van muziek en films (verschillende formaten) vanuit mijn ipad, pc (windows) of mogelijk andere tv's zonder mede8er (dit laatste is geen must, maar die flexibiliteit zou fijn zijn).
3) Downloaden van films, muziek etc. dat ik kan starten vanuit mijn ipad of mobiel(android) of op afstand vanuit een browser. ik download nu via Spotnet, op verschillende fora al gelezen dat ik beter een overstap kan maken naar spotweb, dat is voor mij nieuw,...
Nice 2 have: mogelijkheid om tegelijk te kunnen streamen naar mede8er (dus zonder conversie) en downloaden.
4) optioneel: misschien overweeg ik om mijn (simpele) wordpresssite erop te draaien...
5) optioneel: misschien overweeg ik om in de toekomst een ip camera erop aan te sluiten.

Ik heb de Horizon UPC box, met in de meterkast de draadloze Router van UPC. Ik ben van plan om deze bedraad (type 6) te koppelen met de Mede8er.

Vraag 1: o.b.v. de bovenstaande wensen, welk type adviseren jullie dan?
Ik ben geneigd om voor de ds214 te gaan, omdat ik denk dat de andere twee types voor mijn gebruik te 'overpowered' zijn....klopt dit met de bovenstaande wensen?
Vraag 2: als ik op de nas bijv. een avi film heb staan, welke ik via de ipad wil openen, kan dit dan alleen met de ds214play, of zijn er mogelijkheden dat dit ook kan met de ds214, zonder deze zelf in verschillende formaten op mijn NAS te zetten?
Vraag 3: Ik wil twee hdd's van 3 TB. Welke adviseren jullie: WD red, green, black of Seagate?


Alvast bedankt voor alle input en hopelijk kunnen jullie mij helpen met het maken van mijn keuze!

Met vriendelijke groet,

Erwin

Offline Oretet

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 11
Re: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2013, 10:52:29 »
Hoi,

Ik zal je proberen een keuze te laten maken :)

Ik zou de keuze voor de 214+ meteen laten vervallen, voor wat jij ermee gaat doen is de snelheid van de 214(play) meer dan voldoende.
De argumenten die je aanhaalt voor de 214+ zullen verwaarloosbaar zijn. En om eventueel Link Aggregation te willen gebruiken moet je ook nog eens een ondersteunende switch (802.3ad) hebben.


1). Op basis van de 5 argumenten die je noemt zou de 214 meer dan voldoende moeten zijn./
2). Als je enkel AVI's wil streamen is de 214 voldoende denk ik, met grotere full HD formaat zou die het wel moeilijk kunnen krijgen. Formaten kan van alles zijn.
3). WD Red zijn ontwikkeld voor nassystemen, zelf heb ik Greens en die werken na ruim 2½ jaar nog altijd uitstekend.

Aangezien je een NAS niet jaarlijks vervangt maar toch snel een jaar of 3 laat staan lijkt mij de meerprijs van €65.- voor de play zeker te verantwoorden. Daarbij de iets goedkopere green schijven nemen, dan is het verschil nog maar €45.-

Offline Balin

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 4
Re: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2013, 14:27:43 »
Bedankt voor je reactie Oretet!

Mijn twijfel zit 'm dan nu alleen nog tussen de DS214 en de DS214 play.

M.b.t. punt 2: Bijna alle films die ik nu kijk zijn HD kwaliteit (rond de 5 of 9 gb), formaten "vob", "iso" of "mkv". Ik heb al een mede8er die perfect om kan gaan met deze formaten. Echter was mijn vraag gericht op het ook afspelen van  filmpjes op een ipad (MP4) OF TV zonder Mede8er. Nu moet ik deze films via de PC converteren naar MP4 en vervolgens via Itunes op de IPAD zetten. Het lijkt mij reuze handig als ik deze films 'ongeacht' formaat ook kan afspelen op de ipad, zonder dat ik dus 2 files (MP4 en bijv. Vob) op de NAS moet  hebben staan van één film.
Maakt dan het type nog verschil; DS214 of DS214 Play. Kan de app van de ipad "DS Video" automatisch omgaan met films van een ander formaat dan MP4? Zo ja dan is de keuze op dat gebied voor een DS214Play niet nodig.

Wellicht zit ik er helemaal naast, maar waar ik bang voor ben als ik de DS214 Play aanschaf, die om kan gaan met films van allerlei formaten (wat zorgt voor extra performance op de NAS) en wel handig is voor het kijken van een filmpje van de nas op de ipad, maar juist conflicteert met het kijken van een film via de mede8er op de tv (ik dacht ergens te lezen dat je dan het encoderen dan weer uit moet zetten, maar weet dat niet zeker). Ik hoop dat wat ik hier schrijf niet klopt, maar wellicht kan iemand dat bevestigen  :).

Samenvattend komt het dus op het volgende neer:
Ik wil films downloaden en opslaan ("vob", "MKB, "ISO") op de NAS en afspelen via de mede8er op de tv en op ook af kunnen spelen met mijn ipad. Maakt dan de keuze tussen de DS214 of DS214Play nog uit?

Qua snelheid neig ik inderdaad nu meer naar de DS214Play en voor mijn budget maakt dat niet uit (ik wil max €700,-) uitgeven. Echter weet ik niet of de extra functionaliteit van de DS214 play conflicteert met het bekijken van films via de mede8er en de ipad (vandaar mijn vraag :)), en weet ik niet of de 'issues' die ik nu lees in andere forum topics over de ds214play variant, mijn wensen nog in de weg staan.....vandaar nog mijn twijfel.

M.b.t. punt 3: Wel vreemd dat ze die WD reds aanraden specifiek voor NAS, want als ik op de compatible HDD lijst kijk van de synology, lees ik bij dat type: "Dit station heeft geen trillingsensoren en is mogelijk niet geschikt voor 24/7 gebruik in een rek". Vandaar ook mijn verwarring en twijfel welke hdd ik nou moet nemen.

Oretet nogmaals bedankt en ik kijk uit naar meer reacties en adviezen :)!

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.984
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2013, 14:43:18 »
Om het wat moeilijker te maken  8)

Ik heb ook 2-3 jaar Green schijven in gebruik, eerst in een 4-bay NAS en nu in een 8-bay NAS.
De oude vier Greens gingen dus over naar mijn nieuwe NAS.
Eentje heb ik vervangen door een nieuwe Green, om dat ook eens getest te hebben.
En verder vier Red schijven erbij.
De Red schijven zijn zeker 5 graden koeler dan de Green schijven  :o
Daar kijk ik toch wel wat van op.

Als je JBOD en of Basic volume gaat gebruiken weet ik het niet.
Maar voor Raid zou ik nu altijd voor de Red variant kiezen.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline Balin

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 4
Re: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2013, 14:50:54 »
Bedankt Robert voor je advies m.b.t. punt 3 :). Ik ga voor de RAID functie, ik heb op dit moment 2 externe hdd die kapot zijn gegaan, door intensief gebruik met de mede8er (zonder NAS) en dat wil ik voor mijn collectie foto's films en muziek niet nog een keer (zoveel herstel werk, maar ik back-up gelukkig wel :)). Daarom vind ik het ook belangrijk dat er 2 goede schijven in komen. Jij zou dus voor de WD reds gaan, ik neem je advies mee, dank!

Wie nog meer adviezen  heeft hoor ik graag :), ook m.b.t. punten 1 en 2. :)



Offline TonVH

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 86
  • -Ontvangen: 428
  • Berichten: 3.352
Re: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2013, 15:14:19 »
De functies die jij noemt kunnen door (vrijwel) elke NAS  probleemloos en gelijktijdig gedaan worden. Pas als je speciale packages (of bijv. meerdere camera's) gaat draaien dan wordt het echt belangrijk welke CPU en hoeveel geheugen je hebt.

Een uitzondering is als je met DLNA (Media Server) of Plex (Media Server) wilt gaan werken. Dan heb je Transcoding nodig. Enige die dat redelijk kan zal vooralsnog de DS214Play zijn (mits Plex daar leverbaar is) vanwege de specia Transcoderchip. Maar de software daarvoor staat op een aantal punten nog in de kinderschoenen en moet nog uitkristalliseren. Overiegns is en blijft een Mediaplayer de beste oplossing.

Ik gebruik al tig jaren simpele 'groene' Seagates en nog nimmer een defecte HD gehad. Temperatuur ligt tussen de 33 en 37 graden.

Kan van temperatuur overigens niet wakker van liggen want in mijn iMac worden, zodra die echt iets te doen krijgt van bijv. hercoderen video, temperaturen tot 55 voor de HD en zelfs over 95 voor de CPU gemeten. En daar is ook nog nooit een probleem mee geweest.

En alles draait hier altijd 24/24 en 7/7.


Kortom, kopen wat je kunt betalen en je prettig bij voelt.  En niet al te vaak of angstig getalletjes bekijken.

Problemen kun je op 2 manieren oplossen: simpel of ingewikkeld.
Firewalls maken meer kapot dan je lief is. Problemen?
Zet dan eens de Firewall uit en kijk of er nog steeds een probleem is.

-------------------------------------------
DS415+, DS216+II, DS116, DS114

Offline Balin

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 4
Re: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2013, 15:33:40 »
Bedankt TonVH!

Ik ga mij eerst dan nog even verdiepen in DLNA en PLEX, om überhaupt te kijken of ik dat wil gaan gebruiken :). Voor mij is het nog allemaal nieuw, maar al gaandeweg leer ik steeds weer wat bij, dankzij dit forum en jullie reacties :)!

Offline Tien

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 265
  • -Ontvangen: 298
  • Berichten: 2.622
Re: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2013, 17:23:04 »
deze al gezien?


Dubbel geheugen is wel fijn hoor als je meerdere dingen gaat doen. 214 lijkt meer ip camera's te kunnen handelen.


http://www.synology.com/nl-nl/products/compare_products/DS214play/DS214
  • Mijn Synology: DS214play
  • HDD's: 2 x WD4tb
  • Extra's: DS119j WD3tb

Offline Oretet

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 11
Re: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2013, 10:44:16 »

Wellicht zit ik er helemaal naast, maar waar ik bang voor ben als ik de DS214 Play aanschaf, die om kan gaan met films van allerlei formaten (wat zorgt voor extra performance op de NAS) en wel handig is voor het kijken van een filmpje van de nas op de ipad, maar juist conflicteert met het kijken van een film via de mede8er op de tv (ik dacht ergens te lezen dat je dan het encoderen dan weer uit moet zetten, maar weet dat niet zeker). Ik hoop dat wat ik hier schrijf niet klopt, maar wellicht kan iemand dat bevestigen  :).


M.b.t. punt 3: Wel vreemd dat ze die WD reds aanraden specifiek voor NAS, want als ik op de compatible HDD lijst kijk van de synology, lees ik bij dat type: "Dit station heeft geen trillingsensoren en is mogelijk niet geschikt voor 24/7 gebruik in een rek". Vandaar ook mijn verwarring en twijfel welke hdd ik nou moet nemen.


De extra functionaliteit van de DS214 play zal niet in de weg zitten bij het kijken via Mede8er, ook niet via de ipad, als het op de play niet werkt werkt het op de normale 214 zeker niet.


De RED schijven gebruiken 1.6w minder 
x2=3.2w   3.2w*24(uur)=76.8Watt:1000 =0.0768Kwh per 24 uur

0.0768*€0.23 = € 0,017664 (per 24uur)*365= € 6,44  per jaar   :)

Als je ze 4 jaar gebruikt scheelt dat 25 euro....
Het is leuke marketing in mijn ogen, maar die Greens werken prima..






Offline Tien

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 265
  • -Ontvangen: 298
  • Berichten: 2.622
Re: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2013, 11:01:47 »
Bedankt TonVH!

Ik ga mij eerst dan nog even verdiepen in DLNA en PLEX, om überhaupt te kijken of ik dat wil gaan gebruiken :) . Voor mij is het nog allemaal nieuw, maar al gaandeweg leer ik steeds weer wat bij, dankzij dit forum en jullie reacties :) !


Ik heb nu Plex draaien op de play maar hij geeft geen krimp (werkt dus heel goed), hetgeen me verbaast gezien mijn eerdere ervaring met de DS111 en de berichten over zwaardere Synology's. Zit nog in de testfase dus mogelijk verandert er nog iets.
  • Mijn Synology: DS214play
  • HDD's: 2 x WD4tb
  • Extra's: DS119j WD3tb

Offline walberg

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 30
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 443
Re: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2013, 17:03:46 »
De RED schijven gebruiken 1.6w minder 
x2=3.2w   3.2w*24(uur)=76.8Watt:1000 =0.0768Kwh per 24 uur

0.0768*€0.23 = € 0,017664 (per 24uur)*365= € 6,44  per jaar   :)

Als je ze 4 jaar gebruikt scheelt dat 25 euro....
Het is leuke marketing in mijn ogen, maar die Greens werken prima..
[/quote]
Nou! als ze minder stroom gebruiken zullen ze heel waarschijnlijk ook minder warm worden en dat scheelt weer in de slijtage.  Er is ergens een regeltje op het internet: De MTBF  geldt voor 20 graden. Bij elke 10 graden verhoging zakt de MTBF een factor 10. 

Offline Oretet

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 11
Re: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2013, 12:05:02 »

Nou! als ze minder stroom gebruiken zullen ze heel waarschijnlijk ook minder warm worden en dat scheelt weer in de slijtage.  Er is ergens een regeltje op het internet: De MTBF  geldt voor 20 graden. Bij elke 10 graden verhoging zakt de MTBF een factor 10.

Zoals Robert Koopman hierboven inderdaad al meldde blijven ze een stuk koeler. Als het geld er is zou ik ook voor RED's kiezen, dat wil niet zeggen dat Greens niet prima voldoen.

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.984
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2013, 12:19:17 »
Daarbij moet je gewoon geluk hebben met harde schijven.....
De levensduur is toch min of meer onvoorspelbaar.
Hoe vaak lezen we wel niet op het forum dat een schijf schijf stuk is, en dat zijn echt niet alleen oude schijven!
Ook vrij veel compleet nieuwe schijven of van een paar maanden oud.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline walberg

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 30
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 443
Re: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Reactie #13 Gepost op: 21 december 2013, 13:23:17 »
Robert helemaal mee eens,  schijven zijn net mensen, de een wordt 100 en de ander sterft al in het kraambed. Je kan een schijf uit de verpakking halen en die start al meteen niet meer op en anderen zitten soms al 4 jaar in een server.  Maar wat belangrijk is om te weten is dat IEDERE schijf uiteindelijk stuk gaat, dus daarom zeg ik ook dat je altijd een backup moet hebben. Zeker tegenwoordig nu alles met de computer gedaan wordt en je niet alleen je trouwfilm kwijt bent als je schijf stuk gaat.  Ik heb bij een reparatiebedrijf gewerkt en heb van alle merken wel schijven terug gehad, nooit echt gemerkt dat duurdere minder stuk gingen, enige wat ik wel duidelijk heb opgemerkt is dat 2,5 schijven veel sneller stuk gaan dan 3,5 schijven.

Offline striner

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 1
Re: Advies: Synology ds214 of ds214+ of ds214play?
« Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2014, 16:23:46 »
Hallo allen,

Ik ben compleet nieuw in de NAS-wereld, en ik zit zelf ook met de vraag van TS, ik had mijn oog ook al een beetje laten vallen op de DS214play.
Ik las dat er rond oktober/november wat probleempjes waren met pakketten op de 214play omdat er een andere chip in zit, en dat er problemen met MKV-bestanden waren omdat bepaalde licenties voor DTS transcoding niet beschikbaar zijn (bijvoorbeeld in deze tweakers review, kopje "Media"http://tweakers.net/productreview/85617/synology-ds214play.html ), en dat er nog geen officieel Plex package beschikbaar was, ook door de afwijkende chip.

Enig idee of deze issues ondertussen al zijn opgelost?

Alvast bedankt!


 

Babyfoon Cam Goed geluid (advies gevraagd)

Gestart door davidvpBoard Surveillance Station

Reacties: 2
Gelezen: 1624
Laatste bericht 24 november 2015, 09:54:15
door RIB Runner
Advies en nadere uitleg

Gestart door Koehoe22Board Cloud Station & Drive

Reacties: 4
Gelezen: 1373
Laatste bericht 12 juli 2018, 21:46:56
door Ben(V)
advies ds 212j of ds 212

Gestart door RigoBoard Aankoopadvies

Reacties: 3
Gelezen: 2429
Laatste bericht 25 januari 2012, 14:13:34
door Robert Koopman
graag advies aanschaf schijf.

Gestart door stapperBoard NAS hardware vragen

Reacties: 26
Gelezen: 2298
Laatste bericht 17 september 2021, 10:56:04
door stapper
Aankoop advies voor een beginner

Gestart door NosjeBoard Aankoopadvies

Reacties: 3
Gelezen: 2129
Laatste bericht 24 oktober 2013, 23:38:45
door wizjos