Auteur Topic: Nieuwe hardeschijf backuppen naar nieuwe en dan plaatsen  (gelezen 5468 keer)

Offline Binnetie

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 12
  • Berichten: 186
Nieuwe hardeschijf backuppen naar nieuwe en dan plaatsen
« Gepost op: 07 mei 2008, 20:18:08 »
Ik heb vandaag een Samsung 1 TB hardeschijf gekocht die mijn 500 GB Western Digital schijf moet vervangen. Nu dacht ik om de schijf via e-sata aan te sluiten om zo een backup te maken van de 500 GB disk en daarna de 1 TB weer terug in de Synology DS107+ te plaatsen. Maar tijdens de wizard (uit het webbased menu) krijg ik telkens een melding dat ik de schijf moet formateren als een backup-schijf.

Ik kan hier verder weinig over terugvinden.

Hoe werkt het backuppen precies? Ik wil dus de data van mijn 500 GB schijf kopieren naar de 1 TB schijf en deze dan in de Synology plaatsen.
-=Met Een Hamer Past Alles=-

Offline mdamen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 130
Re: Nieuwe hardeschijf backuppen naar nieuwe en dan plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2008, 23:10:28 »
Ik zou het zelf anders doen, namelijk als volgt (ik ga er hierbij vanuit dat je shell toegang hebt tot je Synology via telnet/SSH):

Stap 1) Installeer de nieuwe disk in de Synology en richt deze in met de Synology CD.
Stap 2) Plaats de oude disk in een e-sata behuizing, sluit deze pas aan na het booten van de Synology.
Stap 3) Open een SSH/Telnet connectie naar de Synology, en type het volgende:

mkdir /oude_schijf

gevolgd door:

mount /dev/sdb3 /oude_schijf

Als het goed is heb je nu de oude (data) schijf "gemount" onder de folder /oude_schijf. Controleer dit door het volgende commando in te typen:

ls -al /oude_schijf
Hier zie je dan een directory listing van je oude schijf.

Je kan nu de data kopiëren door middel van het volgende commando:

cp -r /oude_schijf/ /volume1/
Op deze manier kun je het volgens mij het beste doen, als je namelijk een back-up maakt maak je alleen een back-up van het data volume en niet van de systeempartities.
If you like my work please donate:

Donate to me!

Offline eovermeer

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 58
Re: Nieuwe hardeschijf backuppen naar nieuwe en dan plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 07 mei 2008, 23:22:59 »
Ik doe dit als volgt voor diverse Linux servers (moet dus ook werken voor de DS):

1. Download de Gparted Live CD
2. Hang beide schijven aan een PC (sata kabels even overpluggen)
3. Start PC op met de bootable Live CD
4. Kopieer de 500GB schijf per partitie naar de 1TB
5. Resize de data partitie naar de maximale grootte
6. Plaats de 1TB schijf terug en het Linux systeem heeft het niet eens in de gaten dat er een andere schijf is geplaatst (bij wijze van spreken)

7. Mocht het niet werken dan is je 500GB nog volledig intact om terug te plaatsen.

Offline Binnetie

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 12
  • Berichten: 186
Re: Nieuwe hardeschijf backuppen naar nieuwe en dan plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 08 mei 2008, 10:23:40 »
Citaat van: "mdamen"
Ik zou het zelf anders doen, namelijk als volgt (ik ga er hierbij vanuit dat je shell toegang hebt tot je Synology via telnet/SSH):

Stap 1) Installeer de nieuwe disk in de Synology en richt deze in met de Synology CD.
Stap 2) Plaats de oude disk in een e-sata behuizing, sluit deze pas aan na het booten van de Synology.
Stap 3) Open een SSH/Telnet connectie naar de Synology, en type het volgende:

mkdir /oude_schijf

gevolgd door:

mount /dev/sdb3 /oude_schijf

Als het goed is heb je nu de oude (data) schijf "gemount" onder de folder /oude_schijf. Controleer dit door het volgende commando in te typen:

ls -al /oude_schijf
Hier zie je dan een directory listing van je oude schijf.

Je kan nu de data kopiëren door middel van het volgende commando:

cp -r /oude_schijf/ /volume1/
Op deze manier kun je het volgens mij het beste doen, als je namelijk een back-up maakt maak je alleen een back-up van het data volume en niet van de systeempartities.
Als ik het goed begrijp maak je op de nieuwe schijf een map aan genaam "oude_schijf"? de data welke dan gekopieerd wordt naar de nieuwe schijf komt dan in deze map te staan? Moet ik dan later met file manager de mappen weer verplaatsen naar de root van de schijf?
-=Met Een Hamer Past Alles=-

Offline Binnetie

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 12
  • Berichten: 186
Re: Nieuwe hardeschijf backuppen naar nieuwe en dan plaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 08 mei 2008, 10:25:01 »
Citaat van: "eovermeer"
Ik doe dit als volgt voor diverse Linux servers (moet dus ook werken voor de DS):

1. Download de Gparted Live CD
2. Hang beide schijven aan een PC (sata kabels even overpluggen)
3. Start PC op met de bootable Live CD
4. Kopieer de 500GB schijf per partitie naar de 1TB
5. Resize de data partitie naar de maximale grootte
6. Plaats de 1TB schijf terug en het Linux systeem heeft het niet eens in de gaten dat er een andere schijf is geplaatst (bij wijze van spreken)

7. Mocht het niet werken dan is je 500GB nog volledig intact om terug te plaatsen.
Ik ben zelf niet zo bekend met Linux maar het klinkt opzich logiasch. Het resize e.d. gebeurd gewoon in een soort Windows omgeving (grafische omgeving als ik opstart vanaf de live cd?
-=Met Een Hamer Past Alles=-

Offline eovermeer

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 58
Re: Nieuwe hardeschijf backuppen naar nieuwe en dan plaatsen
« Reactie #5 Gepost op: 08 mei 2008, 13:39:39 »
Citaat van: "Binnetie"
Ik ben zelf niet zo bekend met Linux maar het klinkt opzich logiasch. Het resize e.d. gebeurd gewoon in een soort Windows omgeving (grafische omgeving als ik opstart vanaf de live cd?

Ja dat maakt het net zo gebruikersvriendelijk als Partition Magic (bekend van Windows en DOS). GParted is echter voor elk denkbaar filesystem zoals NTFS, FATmaar ook voor mijn Mac (HFS) en Linux (Ext3, ReiserFS) enz.

Het is het proberen zeker waard, vrijwel zonder risico want je moet natuurlijk wel even opletten wat de source en destination schijven zijn. Lukt het niet dan haal je de partities weer weg op de 1TB schijf en kies je een andere methode.

Succes.

http://sourceforge.net/project/showfile ... _id=595800

Offline mdamen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 130
Re: Nieuwe hardeschijf backuppen naar nieuwe en dan plaatsen
« Reactie #6 Gepost op: 08 mei 2008, 21:07:35 »
Als je een PC ter beschikking hebt met SATA is gparted inderdaad een nog beter idee (!), hoef je ook niet opnieuw de Synology software en alle instellingen voor shares etc te maken. Scheelt weer een hoop tijd :-)
If you like my work please donate:

Donate to me!

Offline Binnetie

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 12
  • Berichten: 186
Re: Nieuwe hardeschijf backuppen naar nieuwe en dan plaatsen
« Reactie #7 Gepost op: 09 mei 2008, 11:33:03 »
Het is gelukt. Ik heb met de Gparted de partities van de oude naar de nieuwe schijf gekopieerd en de 1 TB schijf staat nu fijn te spinnen haha. Bedankt voor de hulp allemaal!
-=Met Een Hamer Past Alles=-

Offline Binnetie

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 12
  • Berichten: 186
Re: Nieuwe hardeschijf backuppen naar nieuwe en dan plaatsen
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2008, 13:44:48 »
Ik stuit toch eignelijk op problemen. Ik kan wel bestanden wegschrijven, maar bestanden kopieren tussen verschillende shared maps willen niet. Ik ben als admin ingelogt in het het filemanagement systeem maar als ik bepaalde mappen wil verplaatsen krijg ik de melding: U hebt onvoldoende bevoegdheid. Doe ik het gewoon in windows. Map kopieren, naar andere share map gaan en dan plakken. Dan krijg ik de melding: Toegang geweigerd en dat ik moet kijken of de schijf voldoende vrije ruimte heeft (en dat heeft ie) of dat de schijf beveiligt is tegen schrijven.

Dut werkte eerst wel. Ik draai de laatste firmware. Iemand een oplossing?
-=Met Een Hamer Past Alles=-

Offline Binnetie

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 12
  • Berichten: 186
Re: Nieuwe hardeschijf backuppen naar nieuwe en dan plaatsen
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2008, 14:37:18 »
Niemand enig idee?
-=Met Een Hamer Past Alles=-


 

photostation ziet geen nieuwe mappen

Gestart door gregBoard Photo Station / Photos

Reacties: 4
Gelezen: 1805
Laatste bericht 07 juli 2011, 09:42:14
door ronaldvh
Moet cloud station drive alles opnieuw synchroniseren na nieuwe pc ?

Gestart door Jan01Board Cloud Station & Drive

Reacties: 6
Gelezen: 1390
Laatste bericht 10 juli 2017, 22:25:10
door Jan01
Nieuwe media wordt niet geindexeerd

Gestart door jwp123Board SABnzbd (usenet)

Reacties: 4
Gelezen: 2401
Laatste bericht 22 mei 2012, 13:38:36
door thunder1979
nieuwe versie 722 en sabnzbd 0.4.4, nu kaput?

Gestart door dennusBoard SABnzbd (usenet)

Reacties: 6
Gelezen: 3092
Laatste bericht 09 oktober 2008, 14:40:13
door Luit
Nieuwe router, en dan?

Gestart door jst1974Board DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding

Reacties: 5
Gelezen: 2722
Laatste bericht 23 maart 2015, 11:56:14
door jst1974