Auteur Topic: Volume gecrashed  (gelezen 12796 keer)

NTC1985

  • Gast
Volume gecrashed
« Gepost op: 11 februari 2014, 11:10:26 »
Om met de deur in huis te vallen, afgelopen weekend heeft het volume op mijn DS2411+ (incl. DS1211) het begeven.

Ik ben zo stom geweest om 17 schijven in één volume te draaien in SHR met één schijf gegevensbeveiliging.

Uiteraard heb ik al mailcontact gehad met de broeders in Azië en er was eigenlijk maar één optie: een back-up maken en het volume verwijderen (evenals de 'slechte' schijven). Het alternatief opslaan van 40TB aan gegevens was geen optie, dus ik voorzag dat ik nieuwe schijven nodig zou hebben. Omdat ik nog wel wat ruimte op een PC had, heb ik geprobeerd van alvast een deel van de data een back-up te maken. Dit lukte niet, zodat ik hoopte dat het uit- en inschakelen van de server wellicht soelaas zou bieden.

Helaas. Hetgeen ik voor onmogelijk had gehouden, is gebeurd. Het volume is verdwenen. Bij het inloggen krijg ik wel een melding dat de schijven niet goed lijken te zijn aangesloten. Biedt dit nog mogelijkheden? Als ik vervolgens naar Opslagbeheer ga dan wordt de suggestie gedaan om een nieuw volume te maken.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat alle data is verdwenen, toch? Ik heb ondertussen al met zogenaamde datarecoveryspecialisten gesproken, maar die weg is geen optie. De kosten lopen namelijk richting de € 20.000,- (!).

De broeders in Azië willen graag één en ander bekijken, maar slagen er niet in om toegang te krijgen tot mijn server. Ze zien wel de DS212j. Moet die overigens uitgeschakeld zijn, wil men de andere server zien? Of kan men mijn server extern überhaupt niet meer in, nu alles lijkt te zijn verdwenen?

Kortom, veel stress. Een behoorlijke investering lijkt voor niets te zijn geweest. Dat is vooral mijn eigen domme schuld geweest, denk ik! Maar hopelijk heb jij/hebben jullie nog goede tips en tricks.

Timo


Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.980
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Volume gecrashed
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2014, 11:29:42 »
  • Beste antwoord
  • Je hebt twee NASsen?

    Kijk dan eens goed naar de port forwards in je router.
    Blijkbaar wijst poort 23 naar de DS212j en niet naar de DS2411+
    Als je dat aanpast kan Synology vast wel in de juiste NAS komen.
    RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
    RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

    Offline Birdy

    • Global Moderator
    • MVP
    • *
    • Bedankjes
    • -Gegeven: 1342
    • -Ontvangen: 7805
    • Berichten: 43.221
    • FIFO / LIFO
      • Truebase
    Re: Volume gecrashed
    « Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2014, 11:36:05 »
  • Beste antwoord
  • Zoooo....dit is nogal wat  :!: pffffff.

    Citaat
    Bij het inloggen krijg ik wel een melding dat de schijven niet goed lijken te zijn aangesloten.
    Wat je zou kunnen proberen is (gezien de melding) om alle schijven 1 voor 1 even er uit te halen en weer er in te zetten, misschien wordt er op de 1 of andere manier geen goed contact gemaakt door 1 of meerdere HD's.
    Echter, omdat je "SHR met één schijf gegevensbeveiliging" draait en je volume 1 niet meer zichtbaar is dan betwijfel ik dat dit een oplossing is tenzij 1 schijf een slecht contact zou maken maar, dan zou het systeem gewoon door moeten draaien.

    Het is maar een tip die ik zelf ook zou proberen als dit mij zou overkomen.


    CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
    DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
    DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
    BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

    NTC1985

    • Gast
    Re: Volume gecrashed
    « Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2014, 11:38:36 »
  • Beste antwoord
  • Beste Robert,

    Dank voor je bericht.

    Dat klopt. In mijn eigen termen: ik heb een grote server (voor opslag) en een kleine server (voor streaming).

    Naar aanleiding van jouw reactie, daar zit 'm, denk ik, inderdaad het euvel. Betekent dat, dat niet tegelijkertijd allebei de servers 'open' kunnen staan? Of kan ik poort 23 voor de DS2411+ ook beschikbaar stellen?

    Offline Robert Koopman

    • Global Moderator
    • MVP
    • *
    • Bedankjes
    • -Gegeven: 271
    • -Ontvangen: 1801
    • Berichten: 10.980
      • http://www.dwvbb.nl
    Re: Volume gecrashed
    « Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2014, 11:41:45 »
  • Beste antwoord
  • Natuurlijk kan dat.
    Maar dat doe je nu ook al in je router.

    Stel de defecte NAS heeft IP adres 192.168.1.10
    en de DS212J heeft IP adres 192.68.1.20

    Dan verwijst in je router port 23 nu naar 192.168.1.20
    Als je daar 192.168.1.10 van maakt komt al dat verkeer uit op de defecte NAS.

    Je moet echt even in je router bij de Port Forwards kijken.
    RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
    RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

    NTC1985

    • Gast
    Re: Volume gecrashed
    « Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2014, 11:41:55 »
  • Beste antwoord
  • Beste Birdy,

    Dank voor je bericht.

    Je advies neem ik graag ter harte. Er lijkt op dit moment toch niet meer mis te kunnen gaan. Wellicht dat ik nog even afwacht, welke reactie ik vanuit Taiwan krijg nadat zij de server hebben bekeken.

    En ja, mijn stress-level is ongebruikelijk hoog op dit moment. Als je, als verzamelaar, alles kwijtraakt... You can only imagine the feeling...

    Offline Robert Koopman

    • Global Moderator
    • MVP
    • *
    • Bedankjes
    • -Gegeven: 271
    • -Ontvangen: 1801
    • Berichten: 10.980
      • http://www.dwvbb.nl
    Re: Volume gecrashed
    « Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2014, 11:44:32 »
  • Beste antwoord
  • Beide servers op poort 23 bereikbaar kan "niet" zonder kunstgreep.
    Dat kan wel via port translation, je gebruik dan extern een andere poort.
    In je router verwijs je de externe poort 2323 (bijvoorbelds) naar de interne poort 23 door.
    Dus al het verkeer voor poort 23 gaat naar de originele NAS
    Maar verkeer op poort 2323 gaat naar poort 23 naar de andere NAS.

    Maar daar zou ik me nu niet zo druk om maken.
    Kijk naar de poorten zoals ze nu in je router staan en pas poort 23 aan.
    Ik ga er van uit dat Synology over poort 23 wil werken.
    Dat hebben ze vast wel aangegeven.
    RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
    RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

    NTC1985

    • Gast
    Re: Volume gecrashed
    « Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2014, 11:44:34 »
  • Beste antwoord
  • Ok. Dus even het IP wijzigen, naar die van de vastgelopen server. Dat ga ik doen, zodra ik weer weg mag bij het werk... ;)


    Offline Birdy

    • Global Moderator
    • MVP
    • *
    • Bedankjes
    • -Gegeven: 1342
    • -Ontvangen: 7805
    • Berichten: 43.221
    • FIFO / LIFO
      • Truebase
    Re: Volume gecrashed
    « Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2014, 11:44:56 »
  • Beste antwoord
  • Ik mag alleen maar hopen dat Syno bij je NAS kan komen en het probleem nog kan verhelpen.....wacht met spanning af.
    Sterkte  :!:


    CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
    DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
    DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
    BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

    NTC1985

    • Gast
    Re: Volume gecrashed
    « Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2014, 11:53:41 »
  • Beste antwoord
  • Beste Robert,

    Ook bij Synology gaan ze er vanuit dat je van 'de hoed en de rand' weet.

    Aangegeven is: "The port forwarding rules must be changed as well so that we can reach your DS2411+".

    Sinds dat ik twee servers heb (sinds maart 2013), heb ik -gelukkig- geen gebruik hoeven maken van de supportafdeling. Ik was niet bekend met het gegeven dat daarvoor poort 23 noodzakelijk was. Kennelijk is met het toevoegen van de DS212j dit gewijzigd.

    Ik weet wat mij te doen staat. Dank voor de info!

    NTC1985

    • Gast
    Re: Volume gecrashed
    « Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2014, 11:55:58 »
  • Beste antwoord
  • Ik mag alleen maar hopen dat Syno bij je NAS kan komen en het probleem nog kan verhelpen.....wacht met spanning af.
    Sterkte  :!:

    Dank. Dat kan ik, vreemd genoeg, wel gebruiken. Maar er is nog (een beetje) hoop... Daar houd ik me voorlopig maar aan vast.  ::)

    Offline Robert Koopman

    • Global Moderator
    • MVP
    • *
    • Bedankjes
    • -Gegeven: 271
    • -Ontvangen: 1801
    • Berichten: 10.980
      • http://www.dwvbb.nl
    Re: Volume gecrashed
    « Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2014, 12:09:28 »
  • Beste antwoord
  • Maar gebruik je de NAS nu ook wel eens via het internet?
    Welke router heb je in gebruik?
    Geen router achter een router hoop ik?
    Al denk ik dat niet omdat Synolgy wel in de 212j kan komen.

    RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
    RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

    NTC1985

    • Gast
    Re: Volume gecrashed
    « Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2014, 12:14:05 »
  • Beste antwoord
  • Beste Robert,

    De router die ik gebruik is de ASUS RT-N66U. Daarop is aangesloten de twee servers, een mediaspeler en (lol) een HUE hub.

    Tussen de DS2411+ en de router zit overigens nog wel een Gigabit Switch.

    Ik ben ervan overtuigd dat als ik de juiste port openzet, Synology toegang zal hebben tot de DS2411+. En vanaf nu is het dus: bidden, bidden en nog eens bidden.

    Offline Robert Koopman

    • Global Moderator
    • MVP
    • *
    • Bedankjes
    • -Gegeven: 271
    • -Ontvangen: 1801
    • Berichten: 10.980
      • http://www.dwvbb.nl
    Re: Volume gecrashed
    « Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2014, 13:14:28 »
  • Beste antwoord
  • Ik ben niet van het bidden maar meer van hopen  :)
    We wachten rustig af op de uitkomst!
    RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
    RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

    NTC1985

    • Gast
    Re: Volume gecrashed
    « Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2014, 14:15:20 »
  • Beste antwoord
  • Dit is overigens de melding die ik krijg... Iemand nog ideeën?


     

    DS415play 1e harde schijf vol, 2e bijgeplaatst, hoe Diskgroep volume-uitbreiding

    Gestart door F3rv3ntBoard NAS hardware vragen

    Reacties: 5
    Gelezen: 2176
    Laatste bericht 08 januari 2016, 21:09:29
    door Ben(V)
    nieuw volume aanmaken?

    Gestart door chefBackupBoard Synology DSM algemeen

    Reacties: 8
    Gelezen: 2309
    Laatste bericht 20 mei 2016, 11:47:10
    door Hofstede
    geen volume meer na toepassen fabrieksinstellingen.

    Gestart door hdelangeBoard Synology DSM 5.1 en eerder

    Reacties: 10
    Gelezen: 4009
    Laatste bericht 22 juli 2014, 21:53:35
    door hdelange
    DS 209; Schijf beschadigd / volume verwijderd

    Gestart door femuschBoard NAS hardware vragen

    Reacties: 4
    Gelezen: 2640
    Laatste bericht 19 januari 2013, 20:02:10
    door davey
    Grotere hard disk in een SHR volume

    Gestart door point7Board NAS hardware vragen

    Reacties: 6
    Gelezen: 5240
    Laatste bericht 26 december 2013, 17:34:01
    door point7