Auteur Topic: Goed alternatief voor KPN Back-up Online voor NAS?  (gelezen 6785 keer)

Offline m4v3r1ck

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2920
  • -Ontvangen: 311
  • Berichten: 2.606
  • $ sudo -i
Goed alternatief voor KPN Back-up Online voor NAS?
« Gepost op: 28 februari 2014, 09:20:00 »
De nieuwste versie van KPN BUO (v13) is qua UI door het saneren van de belangrijkste status- en controleoverzichten zo versoberd en m.i. verslechterd, dat ik op zoek ben naar een nieuwe buo dienst. Tevens kun je bij KPN BUO geen NAS back-uppen.
Er is wel een server versie maar die is voor mij 'onbetaalbaar'.

Wat is een goed en betaalbaar alternatief inclusief de mogelijkheid om mijn Syno te back-uppen? Voor KPN (geen data-limiet) betaal ik nu euro 6,00 / maand incl. BTW
Commander: DS1821+ | DSM 7.2-64570 U3
SightWinder: DS1821+ | DSM 7.2.1-69057 U4 VMM
Wingman:     DS1812+ | DSM 6.2.4-25556 U7
UPS:             APC Back UPS BE850G2-GR (2x)
________________________________________________________________________________
Cheers! - ! I am an advocate of the "if it ain't broke, you didn't fix it enough" modus operandi !

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.984
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Goed alternatief voor KPN Back-up Online voor NAS?
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2014, 09:25:14 »
Hoeveel ruimte heb je nodig?

Ik heb Hidrive van Strato eens een jaartje in de test gedaan.
Krijg 100GB voor 3,50 per maand voor het eerste jaar.
En ik moet zeggen dat het erg gemakkelijk werkt, wekelijks gaan mijn foto's er naar toe.
OK, ik heb weinig aanwas van nieuwe foto's maar er staat nu een GB of 70-80 in denk ik.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline JeroenVanOmme

Re: Goed alternatief voor KPN Back-up Online voor NAS?
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2014, 09:40:11 »
SynoBox om de boel op Dropbox op te slaan?
  • Mijn Synology: DS108j
  • HDD's: 1 x WD10EZRX
DS108j met DSM 4.0
Zyxel DMA-2500 /  U-Host Android stick

Geeft iemand een nuttig antwoord? Gebruik de "Bedankt!" knop. hier.

Offline hansiedown

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 14
  • -Ontvangen: 100
  • Berichten: 438
    • mijnweetjes
Re: Goed alternatief voor KPN Back-up Online voor NAS?
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2014, 12:08:27 »
Berend,
Meeste (cloud) oplossingen zijn geen backup maar uitsluitend een copy functie.
Bij een backup kun je een oudere versie van een bestand terug halen, dat ontberen de meeste cloud oplossingen. Geen idee of KPN, Strato enz een echte backup (met versie beheer) hebben.
 
Als je op zoek bent naar een copy cloud oplossing welke 'goedkoop' is, kan ik je Symform aanraden.
Reden voor mij om deze te gebruiken:
1. is gratis als je ook opslag aanbiedt (heb is een keer berekend wat het zou kosten voor opslag en specifiek bij amazone voor het terughalen van data, werdt er niet vrolijk van  :S .
2. Is als pakket beschikbaar bij Synology (of dit meerwaarde heeft bij een suport aanvraag, wellicht).
3. Heeft geen java of ander pakket nodig (heb een hekel aan afhankelijkheden).
 
Deze oplossing is voor mij de last resort als:
1. de timebackup van mijn NAS naar externe USB schijf niet meer beschikbaar is (met versie beheer)
2. de netbackup naar mijn andere NAS niet meer beschikbaar is (hopenlijk met DSM 5 ook met versie beheer)
 
groet,
Hans
  • Mijn Synology: DS1621+
  • HDD's: 6 x WD40EFZX
  • Extra's: 4Gb

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.984
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Goed alternatief voor KPN Back-up Online voor NAS?
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2014, 12:25:03 »
Symform heb ik een tijdje gebruikt maar om onduidelijke reden kreeg ik steeds meldingen dat er niet meer werkte.
De "gezondheid" van de verbinding liep steeds verder terug, zover zelfs dat ik er mee ophield het te gebruiken.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline m4v3r1ck

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2920
  • -Ontvangen: 311
  • Berichten: 2.606
  • $ sudo -i
Re: Goed alternatief voor KPN Back-up Online voor NAS?
« Reactie #5 Gepost op: 04 maart 2014, 13:43:35 »
Dank voor je uitvoerig antwoord!

Berend,
Meeste (cloud) oplossingen zijn geen backup maar uitsluitend een copy functie.
Bij een backup kun je een oudere versie van een bestand terug halen, dat ontberen de meeste cloud oplossingen. Geen idee of KPN, Strato enz een echte backup (met versie beheer) hebben.

Bij BUO van KPN kun je tot 28 dagen terug in de back-up historie.

Citaat
Als je op zoek bent naar een copy cloud oplossing welke 'goedkoop' is, kan ik je Symform aanraden.
Reden voor mij om deze te gebruiken:
1. is gratis als je ook opslag aanbiedt (heb is een keer berekend wat het zou kosten voor opslag en specifiek bij amazone voor het terughalen van data, werdt er niet vrolijk van  :S .
2. Is als pakket beschikbaar bij Synology (of dit meerwaarde heeft bij een suport aanvraag, wellicht).
3. Heeft geen java of ander pakket nodig (heb een hekel aan afhankelijkheden).

Ga ik zeker even besnuffelen.

Citaat
Deze oplossing is voor mij de last resort als:
1. de timebackup van mijn NAS naar externe USB schijf niet meer beschikbaar is (met versie beheer)
2. de netbackup naar mijn andere NAS niet meer beschikbaar is (hopenlijk met DSM 5 ook met versie beheer)
groet,
Hans

Lokaal gebruik ik Carbon Clone Copy (Mac OSX) omdat deze ook bootable (op een externe FW HDD) is en voor Windows (bootcamp) gebruik ik Winclone, ook een Mac OSX app. Jammer dat de laatste (nog) geen incremental back-ups maakt.

Het GROTE nadeel van KPN BUO is dat je de Syno NAS niet mee kunt nemen in deze back-up. Maar goed, voor 6 euries mag je dat dan ook wellicht niet verwachten.
Commander: DS1821+ | DSM 7.2-64570 U3
SightWinder: DS1821+ | DSM 7.2.1-69057 U4 VMM
Wingman:     DS1812+ | DSM 6.2.4-25556 U7
UPS:             APC Back UPS BE850G2-GR (2x)
________________________________________________________________________________
Cheers! - ! I am an advocate of the "if it ain't broke, you didn't fix it enough" modus operandi !

Offline m4v3r1ck

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2920
  • -Ontvangen: 311
  • Berichten: 2.606
  • $ sudo -i
Re: Goed alternatief voor KPN Back-up Online voor NAS?
« Reactie #6 Gepost op: 04 maart 2014, 13:44:14 »
Symform heb ik een tijdje gebruikt maar om onduidelijke reden kreeg ik steeds meldingen dat er niet meer werkte.
De "gezondheid" van de verbinding liep steeds verder terug, zover zelfs dat ik er mee ophield het te gebruiken.

Toch maar even snuffelen...
Commander: DS1821+ | DSM 7.2-64570 U3
SightWinder: DS1821+ | DSM 7.2.1-69057 U4 VMM
Wingman:     DS1812+ | DSM 6.2.4-25556 U7
UPS:             APC Back UPS BE850G2-GR (2x)
________________________________________________________________________________
Cheers! - ! I am an advocate of the "if it ain't broke, you didn't fix it enough" modus operandi !

Offline zandhaas

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 23
  • -Ontvangen: 198
  • Berichten: 777
Re: Goed alternatief voor KPN Back-up Online voor NAS?
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2014, 15:11:13 »
Symform heb ik een tijdje gebruikt maar om onduidelijke reden kreeg ik steeds meldingen dat er niet meer werkte.
De "gezondheid" van de verbinding liep steeds verder terug, zover zelfs dat ik er mee ophield het te gebruiken.

Toch maar even snuffelen...

Ik gebruik Symform al 1,5 jaar zonder noemenswaardige problemen. na een moeilijke periode halverwege afgelopen jaar hebben ze nu bijna een nieuwe versie beschikbaar (is nu in Beta) die veelbelovend is.
En ja ook ik gebruik het als laatste redmiddel voor het geval mijn NAS en de daaraan gekoppelde externe disk beide gesneuveld zijn.
  • Mijn Synology: DS918+
  • Extra's: 16GB RAM
DS213+  DSM 6.2  512MB
DS918+  DSM 7.2  16GB + 2*1TB NVME  Cache
VDSM      DSM 7.2
MR2200ac

Offline peeweesyn

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 7
  • -Ontvangen: 88
  • Berichten: 379
Re: Goed alternatief voor KPN Back-up Online voor NAS?
« Reactie #8 Gepost op: 04 maart 2014, 15:13:30 »
Ik ben tevreden over Crashplan, 59 dollar voor een jaar unlimited storage.

Niet de meest heldere interface, en een gepuzzel om de headless client te installeren, maar werkt nu goed. In dezelfde interface heb ik nu ook mijn lokale backup (naar aangesloten USB disk) geregeld, alle lokale backups en backups naar andere Crashplan vrienden zijn gratis.

En ja, het is voor mij een laatste redmiddel voor als de complete NAS plus backupschijf verloren gaat. Ik heb nu ca 400 Gb in de backup staan.
  • Mijn Synology: 918+
  • HDD's: 2x 4Tb WD Red
  • Extra's: 12GB
3rd party packages: TVHeadend, Domoticz, Kopano (in virtual machine)

Offline m4v3r1ck

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2920
  • -Ontvangen: 311
  • Berichten: 2.606
  • $ sudo -i
Re: Goed alternatief voor KPN Back-up Online voor NAS?
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2014, 11:06:27 »
Bedankt voor alle feedback!

Voor mij is een back-up online dienst gewoon onderdeel van mijn back-up strategie. De redenen kennen we denk ik allemaal wel...
Commander: DS1821+ | DSM 7.2-64570 U3
SightWinder: DS1821+ | DSM 7.2.1-69057 U4 VMM
Wingman:     DS1812+ | DSM 6.2.4-25556 U7
UPS:             APC Back UPS BE850G2-GR (2x)
________________________________________________________________________________
Cheers! - ! I am an advocate of the "if it ain't broke, you didn't fix it enough" modus operandi !

Offline Binnetie

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 12
  • Berichten: 186
Re: Goed alternatief voor KPN Back-up Online voor NAS?
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2014, 12:39:32 »
Interessant topic.
Ik backup nu via netbackup van mijn DS211 naar mijn DS107+, dit gaat wel eens mis met vreemde tekens in bestaande namen. Ik heb de backuptaken toen geannuleerd en ben Symform gaan gebruiken. Dat werkte prima, maar op een NAS met 256MB geheugen merk je wel dat heel DSM langzamer is.

Totdat een schijf stuk ging... ik heb deze vervangen en via Symform (beta) ben ik nu aan het restoren. En ik wacht nu al een week op een restore van 60GB... momenteel is er maar 6,25GB gedownload.
Symform-mensen op het forum kunnen niets anders dan zeggen dat het niet echt te versnellen is en dat de Symform package in een langzamere modus gaat wanneer je dataverkeer hebt. Ik heb torrents aanstaan op mijn Download Station, maar als maar beetje wordt gedownload hoeft Symform echt niet langzamer te gaan werken. Dus backup gaat super, maar restoren is echt waardeloos.

Ik wacht nu totdat de boel binnen is en of Symform dan hun veelbelovende beta heeft gereleashed, anders ga ik of kijken naar Datahaven (werkt via soortgelijke principe maar is nog geen package voor Synology voor) of naar Chrashplan.
-=Met Een Hamer Past Alles=-


 

Nas start niet goed op

Gestart door helloitsmeBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 4
Gelezen: 2195
Laatste bericht 14 augustus 2013, 13:53:50
door Birdy
Contacten en Agenda van NAS in één DAVx5 of Outlook adres.Goed

Gestart door FlipjeSRBoard CardDav server

Reacties: 9
Gelezen: 2572
Laatste bericht 12 juli 2021, 08:11:48
door FlipjeSR
Portforwarding werktniet helemaal goed?

Gestart door NicapBoard Synology Router

Reacties: 9
Gelezen: 4961
Laatste bericht 22 december 2015, 07:36:42
door Nicap
NAS start niet goed op / is onbereikbaar

Gestart door CobusBoard NAS hardware vragen

Reacties: 16
Gelezen: 10195
Laatste bericht 08 juli 2014, 20:58:38
door Birdy
RAID goed ?

Gestart door MaritoBoard Synology DSM 6.1

Reacties: 6
Gelezen: 1017
Laatste bericht 05 september 2017, 19:59:29
door Marito