Auteur Topic: Mailserver & Jumbo frames  (gelezen 2629 keer)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2627
  • Berichten: 16.276
Mailserver & Jumbo frames
« Gepost op: 05 april 2014, 10:13:40 »
Op mijn 2 iMacs had ik altijd problemen om mail te versturen via mijn eigen mailserver. Zeer regelmatig kreeg ik de melding terug dat het mislukt was en of ik een van de andere smtp servers wilde gebruiken. Ik pakte dan Ziggo en de mail was direct verstuurd. Mail versturen vanaf mijn iBook was echter nooit een probleem.

Ik kon nooit de reden bedenken omdat op de iBook en 1 van de iMacs hetzelfde mail programma onder Mavericks gebruikt werd. Gisteren vroeg ik me af of de problemen aan de Jumbo frames kunnen liggen. De laptop verbind via Wifi en daar worden nooit Jumbo Frames gebruikt. Op de nas staat het echter wel ingesteld zodat de vaste apparaten wel Jumbo gebruiken.

Ik heb net Jumbo op de nas uitgezet en bij mijn eerste testen gaan de testmailtjes nu wel vlot weg. Via een share heb ik nooit problemen ondervonden, maar het lijkt erop dat de Mail Server problemen met Jumbo heeft. Echter, het zouden natuurlijk ook de Mail cliënten op mijn macs kunnen zijn die niet goed met Jumbo omgaan.

Mijn vraag is nu: Kan iemand dat bevestigen dat er een probleem is met Mail Station i.c.m. Jumbo frames?
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1446
  • Berichten: 6.040
Re: Mailserver & Jumbo frames
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2014, 12:03:28 »
Jumbo frames moet je alleen gebruiken als echt álles in je netwerk er mee om kan gaan. Ook je switches.
Ik merk wel vaker dat er rare problemen in een thuisnetwerk optreden door jumboframes, juist omdat thuis er meestal een mix van allerlei apparaten op dat netwerk zit.
En meestal functioneert het netwerk zelfs sneller als alles gewoon op MTU 1500 staat.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2627
  • Berichten: 16.276
Re: Mailserver & Jumbo frames
« Reactie #2 Gepost op: 05 april 2014, 14:15:34 »
Jumbo frames moet je alleen gebruiken als echt álles in je netwerk er mee om kan gaan. Ook je switches.
Al mijn hardware kan het aan. Al mijn switches en routers ondersteunen Jumbo Frames. Ik draai het al een jaar zonder problemen. (2x iMac en 1x nas). Maar de software krijgt ook grotere datablokken aangeboden. En het lijkt er op dat het mailverkeer tussen nas en iMac daar nu last van heeft.
Het kan natuurlijk toeval zijn dat et nu net weer even goed gaat, nu ik het uitgeschakeld is. Maar als het aan de frame grootte ligt, moet de oorzaak mij Mail Server of Apple Mail liggen. Daarom de vraag of anderen hier wel probleemloos mee kunnen werken.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2627
  • Berichten: 16.276
Re: Mailserver & Jumbo frames
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2020, 12:15:17 »
Even terugkomend op een heel oud onderwerp over Jumbo frames.

Vandaag heb ik de jumboframes weer eens aangezet op de nas. Mijn twee mac's waar jumbo aan stond zijn hetzelfde als in 2014. Alleen is er flink geupdate intussen.

Jumbo via shares deed het indertijd ook al goed. Als ik echter mail gebruik op mijn mac met OS Sierra, dan werkt mail nu wel op de mac met jumbo frames.

Op de mac met OS El Capitan, werkt mail nog steeds niet. Hij kan niet via IMAP communiceren met de mailserver. mails die ik intern verplaats worden niet gesynchroniseerd met de server. En na enige tijd krijg ik de volgende waarschuwing:



Ik heb ook eens Thunderbird opgestart. Ook die kan geen IMAP verbinding met de server maken als jumbo actief is. Het lijkt dus een bug in dat oude OS te zijn en niet in de mailcliënt zelf. Jumbo frames via shares werken perfect op die mac. (ook al in 2014)

Omdat IMAP nu wel goed werkt op mijn nieuwste mac mt OS Sierra, kan ik ook Mail Server op de nas uitsluiten van de problemen.

  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac


 

installeren mailserver

Gestart door brassieBoard Mail Station

Reacties: 2
Gelezen: 2029
Laatste bericht 01 september 2011, 00:14:55
door cyrus1977
2 Synology's met mailserver op 1 fixed IP?

Gestart door Tim__Board Mail Server

Reacties: 2
Gelezen: 1366
Laatste bericht 07 oktober 2016, 09:29:04
door Tim__
Mailserver met UPC en Outlook

Gestart door RobbieTBoard Mail Station

Reacties: 3
Gelezen: 3498
Laatste bericht 11 september 2013, 21:39:13
door RobbieT
2 domeinen op 1 mailserver?

Gestart door Tim__Board Mail Server

Reacties: 3
Gelezen: 2381
Laatste bericht 09 april 2015, 23:45:40
door Basalt
Geheugen gebruik Mailserver Plus

Gestart door André PE1PQXBoard Mailplus server en client

Reacties: 17
Gelezen: 4403
Laatste bericht 27 december 2018, 20:33:29
door André PE1PQX