Auteur Topic: Howto: Timemachine icm. Synology NAS  (gelezen 22251 keer)

Offline Björn

Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Gepost op: 18 augustus 2008, 13:52:28 »
http://www.naschenweng.info/2008/07/15/ ... nology-ds1

Ben nu bezig met mijn eerste backup (ca 100GB) en het lijkt te werken. Belangrijkste aan deze howto is dat hij laat zien hoe je de maximale grootte van je timemachine backup kunt instellen zodat niet je hele NAS volloopt.

Edit April 2016, Briolet: Bovenstaande tips waren voor DSM 2.0 en ouder. Tegenwoordig is het genoeg om een eigen account te maken voor de mac die TimeMachine gaat gebruiken en deze gebruiker een quotum te geven.
NB: Dit quotum wordt bij aanmaak opgeslagen in de sparsebundel, dus is later niet meer te veranderen door het gebruikersquotum te veranderen.

Edit Juni 2020, Briolet: Tegenwoordig heeft Synology ook een zeer uitgebreide handleiding hierover: How_to_back_up_files_from_Mac_to_Synology_NAS_with_Time_Machine

Offline Falcon

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 28
Re: Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2008, 17:32:04 »
En Bjorn werkt het nog steeds? Ik heb het diverse malen geprobeerd maar na een aantal weken kreeg ik toch diverse problemen.

Offline Björn

Re: Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2008, 18:45:57 »
werkt wel, maar krijg ook wel eens fouten.. Komt volgens mij door standby van mac, want na herstart van mac werkt hij steeds weer.. Heb me er verder niet in verdiept eerlijk gezegd.

Offline Falcon

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 28
Re: Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2008, 18:55:17 »
Dat gedrag herken ik wel maar op een gegeven moment ging het echt niet goed meer. Ik ben er inmiddels mee gestopt en gebruik Time Machine niet meer in combinatie met de NAS.

Offline Björn

Re: Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2008, 10:00:44 »
Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat ik timemachine niet zo boeiend vind. Het ziet er wel heel hip uit enzo, maar ze hebben het veel te veel dichtgetimmert. Je  zou gewoon sowieso probleemloos een backup op een nas moeten kunnen maken.

Offline Pieterr

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 12
Re: Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Reactie #5 Gepost op: 02 december 2008, 11:27:54 »
Ik heb deze link gevolgd: http://www.danielwich.com/page9/files/tag-synology.html
en het werkt perfect..

gedurende het proces kan je ook een limiet instellen voor uw volume zodat het inderdaad ook niet heel uw nas zijn volume opvreet.

't is een goede oplossing en timemachine doet zijn werk -> me happy :)

Offline Falcon

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 28
Re: Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Reactie #6 Gepost op: 02 december 2008, 14:05:11 »
Ik hoor graag of het over een maand nog goed bevalt, in het begin ging het bij mij ook perfect maar gaandeweg kwamen er problemen. Overigens exact dezelfde procedure gevolgd.

Offline cyrus1977

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 27
  • -Ontvangen: 54
  • Berichten: 1.529
    • http://www.bonaerial.nl
Re: Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Reactie #7 Gepost op: 03 december 2008, 21:21:37 »
Ik gebruik het al enige tijd.

Je moet alleen op je mac even aanzetten dat ie ook naar niet timemachines backupped over het netwerk. Als je hibernate gebruikt op je ds dan mislukt de backup als ie in hybernate is gegaan.
Maaaaar bij mij pakt ie het wel weer automatisch op zodra ik de disks weer mount tijdens het werken.

Mocht je nog vragen hebben shoot !!
  • Mijn Synology: DS415
  • HDD's: 4
See http://www.bonaerial.nl
I am root. If you see me laughing, you better have a backup!
The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand.

Offline joke_name

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 1
Re: Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2009, 20:21:26 »
Ik heb ook heel veel probelemen met time machine.

Wat ik heb gedaan.

Het in adminstrator aangezet en daarna vond time machine app hem.

De backup ging heel erg traag de eerste keer. Het was ook 200 Gig. Nu op het moment dat hij een bijwerking maakt van time machine doet hij daar ook extreem lang over. Vooral het indexeren enzovoort.

Iemand het idee hoe ik dat sneller kan laten gaan want zo kan ik gewoon niet werken.

Is het trouwens ook mogelijk om daarnaast een backup te maken op een andere medium ook via time machine.

Offline Björn

Re: Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Reactie #9 Gepost op: 27 september 2009, 09:42:29 »
Let even op de datum van de rest van dit onderwerp.. Dit gaat allemaal nog over de periode dat TM nog niet officieel ondersteund werd, en men dus een omweg moest zoeken.

Dat indexeren duurt lang. Dat ligt volgens mij aan Time Machine, maar je moet je daar geen zorgen om maken. Time Machine draait in de achtergrond en doet zijn werk heus wel. Als het goed is merk je er verder niks van.

Offline Björn

Re: Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Reactie #10 Gepost op: 27 september 2009, 09:44:50 »
Omdat dit onderwerp niet over de officiele Time Machine ondersteuning vanaf DSM2.0 gaat, maar over het laten werken van Time Machine met DSM 2.1 of lager wordt dit onderwerp nu gesloten.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2627
  • Berichten: 16.277
Re: Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2015, 14:03:04 »
Zorg er ook voor dat bonjour in de firewall van de nas doorgelaten wordt. Zo niet, dan zie je de nas niet in de TimeMachine-voorkeuren.

@Björn, Misschien verstandig om in je tutorial op te nemen dat bonjour in de firewall open moet staan. Veel mac gebruikers zegt die term niets en zetten Bonjour daarom dicht op de firewall (of niet aan).
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2627
  • Berichten: 16.277
Re: Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2016, 12:05:26 »
Ik heb vandaag een TimeMachine backup terug gezet vanaf de nas nadat er iets corrupt geworden was na de installatie van OSX Sierra en opstarten niet meer lukte. Backup terugzetten vanaf de nas liep nagenoeg vlekkeloos.

De laptop wilde niet via Wifi verbinden. Na invullen van de WiFi credentials kreeg je de melding dat je dichter bij de wifi moest gaan zitten???  Onzin omdat het signaal sterk was en inloggen normaal ook vlekkeloos gaat. Leuk om te weten voor de eigenaren van een MacBook air die geen ethernet aansluiting heeft, maar alleen Wifi…
(Er bestaan gelukkig wel adapters om ethernet via de USB poort te creëren.)

Met de ethernet kabel aangesloten verliep het herstel wel perfect. Ik kreeg direct alle time machine apparaten in mijn netwerk te zien. En na kiezen van mijn hoofdnas, liet hij mij alle diskimages zien die op de diverse shares stonden. Dus niet alleen die diskimages op de aangewezen Time Machine share stonden, maar ook diskimages op andere shares. Hij weet op dat moment blijkbaar niet of die images (met wachtwoord) wel/niet backups bevatten.

Ik had de Cloud Station folders nooit in de backup meegenomen. Na herstel ging Cloud Station zeuren dat hij de synchronisatie folders niet kan vinden. Ik kon in de ook geen optie vinden om Cloud Station die folder te laten creëren. Na deze folders handmatig in de finder aangemaakt te hebben, zijn ook deze folders vanaf de nas hersteld.

Alleen wordt de FileVault2 harde schijf versleuteling niet automatisch hersteld. Dat moet je handmatig opstarten als de herstel klaar is.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2627
  • Berichten: 16.277
Re: Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Reactie #13 Gepost op: 05 april 2024, 00:22:05 »
Ik ben vandaag een nieuwe TM backup begonnen op een Mac met OS Sonoma.  Daar kreeg ik nu de optie om voor de backup  de maximale grootte van het doel te gebruiken of een zelf in te stellen lager quotum.

Dit betekend dat je nu ook vanaf de mac kant kunt voorkomen dat TM je hele nas als opslag gaat gebruiken.  Hierdoor is de kern van deze tutorial overbodig geworden.

Ook vanuit de DMS kant zijn er veel meer mogelijkheden gekomen om te voorkomen dat een TM backup de hele nas wil gebruiken. 

Mijn voorstel is om dit topic niet langer meer sticky te laten omdat hij verouderd is.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1340
  • -Ontvangen: 7796
  • Berichten: 43.193
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Howto: Timemachine icm. Synology NAS
« Reactie #14 Gepost op: 05 april 2024, 09:49:42 »
Citaat
Mijn voorstel is om dit topic niet langer meer sticky te laten omdat hij verouderd is.
Jij als groot Apple gebruiker kan dat zelf goed beoordelen dus, ik zou zeggen, daaag Sticky  ;)


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-3
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11


 

HOWTO SABNZB+ installeren via Mac

Gestart door AnonymousBoard Mac OS X

Reacties: 2
Gelezen: 2375
Laatste bericht 05 februari 2009, 15:35:07
door Björn
[Howto] DSM 4.1 en DS apps

Gestart door zodiknietnormaalBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 1
Gelezen: 1594
Laatste bericht 15 september 2012, 21:26:50
door Bemmie
HOWTO's inrichten?

Gestart door ufosynoBoard Vragen en opmerkingen OVER het forum

Reacties: 23
Gelezen: 7277
Laatste bericht 09 augustus 2019, 00:06:41
door Briolet
howto: rkhunter (rootkit hunter)

Gestart door wesdegrootBoard Optware / IPKG / Telnet

Reacties: 1
Gelezen: 3658
Laatste bericht 16 november 2011, 15:47:46
door Martijn85
Help! Howto ftp....

Gestart door MarkVBoard FTP, NFS and Samba Server

Reacties: 1
Gelezen: 1512
Laatste bericht 04 augustus 2013, 19:27:14
door TonVH