Auteur Topic: Synology DS412+ niet in netwerk van externe desktop  (gelezen 1502 keer)

Offline Digidreas

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 2
Synology DS412+ niet in netwerk van externe desktop
« Gepost op: 18 september 2014, 15:26:05 »
Hallo,

Thuis staat de NAS via een router aan internet. EZInternet wizzard gedraaid en poort 5000 is open gezet. NAS is benaderbaar op laptop via http://xx.xx.xx.xxx:5000/webman/index.cgi adres binnen het thuisnetwerk maar ook via een desktop op een andere locatie (dus via internet). Ook kan ik met Cloudstation op zowel laptop als desktop gedeelde bestanden in een Cloudstation folder benaderen. Zoverre alles OK.
Maar nu zie ik de NAS thuis in het netwerk staan maar extern op de desktop staat hij niet in het netwerk. Ik heb PST files op een folder op de NAS staan die ik met SynchPST synchroniseer met de laptop en dat lukt omdat ik ze kan aanwijzen omdat ik de NAS in het netwerk zie. Maar op de externe desktop gaat dat dus niet.
In het config scherm van de NAS staat windows bestandservice ingeschakeld met werkgroep 'WORKGROUP'. De desktop heeft dezelfde werkgroepnaam.
Ik weet niet meer wat ik nog moet aanpassen.
  • Mijn Synology: DS412+
  • HDD's: 4

Offline Plerry

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 17
  • -Ontvangen: 288
  • Berichten: 1.497
  • Tom Poes, verzin een list ...
Re: Synology DS412+ niet in netwerk van externe desktop
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2014, 11:39:21 »
Je hebt het alleen over het forwarden van poort 5000 (onverstandig overigens ...)
Maar voor wat jij wil heb je verbinding nodig die communicatie volgens het CIFS/SMB protocol doorlaat.
Remote lukt dat alleen via een VPN- of WebDav verbinding.

Maar zelfs dat is niet voldoende, want Netwerk Discovery (nodig voor het vinden van je NAS binnen de netwerkomgeving) werkt niet cross-subnet, en nomaal ook niet cross-VPN of WebDav.
Kijk ook eens bij dit topic: http://www.synology-forum.nl/file-ftp-nfs-and-samba-server/netwerkschijven/

Om te kunnen "aanwijzen" zal je via een VPN- of WebDav verbinding moeten werken met
1) een mapped network drive    of
2) een aangemaakte netwerklocatie

Zie voor 1) bijv. http://www.wikihow.com/Map-a-Network-Drive
en voor 2) bijv. http://solutionsforyourlife.ufl.edu/customer_service/files/How-to-create-a-network-place.pdf
In beide gevallen zal je bij het aanmaken de locatie moeten specificeren op basis van \\[IP-adres]\[share-naam]
anders heb je hetzelfde probleem als nu.
Wanneer je eerst in je hosts-file een naam koppelt aan het bedoelde IP-adres mag je bij het aanmaken van
de mapped drive of de netwerklocatie de locatie ook specificeren op basis van \\[naam-in-hosts-file]\[share-naam]

ALs je de PST locatie niet perse hoeft aan te wijzen, maar ook kan intypen, dan kan je direct de PST-bestand
locatie intypen op basis van \\[IP-adres]\[share-naam]\[PST-bestandsnaam].
Maar, ook dan werkt het alleen met een VPN of WebDav verbinding.
There are only 10 kinds of people: ... those who understand binary, and those who don't.

Offline Digidreas

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 2
Re: Synology DS412+ niet in netwerk van externe desktop
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2014, 11:42:52 »
Ik kan helaas niets met dit antwoord. Ik heb een uitgebreidere beschrijving nodig wat te doen want de termen webdav, mapped drive enz zeggen mij niet veel. En dat het niet verstandig is om poort 5000 te forwarden (wat de EZ-internet zelf heeft gedaan) maakt mij ook niet blij. Wat moet ik daar nu mee?  :'(
Ik heb in config webdav ingeschakeld met poort 5005. Onder externe toegang heb ik een hostnaam en extern adres ingesteld. Als ik dat ip adres intyp of de hostnaam intyp op de adresbalk van firefox kom ik op de NAS terecht, dus dat werkt.
Maar ik wil de NAS terugzien in het netwerk en dat gaat niet. Gebruik geen moeilijke termen svp en vertel me stap voor stap wat ik moet doen en laten.
Of is er iemand beschikbaar die via teamviewer mij kan helpen?
Ik ben jullie al bij voorbaat dankbaar dat je me wilt helpen. Sorry dat ik het IP adres letterlijk intypte.  :oops: Kennelijk heeft de moderator dit vervangen door xxx.xxx waarvoor mijn dank.
  • Mijn Synology: DS412+
  • HDD's: 4


 

Tumbnail wijzigen van fotoalbum in Synology Photos

Gestart door wierBoard Photo Station / Photos

Reacties: 8
Gelezen: 1052
Laatste bericht 03 december 2021, 22:31:52
door stapper
Synology® introduceert C2 Object Storage

Gestart door BirdyBoard Synology Awards & Reviews (NL)

Reacties: 2
Gelezen: 2718
Laatste bericht 21 juni 2022, 15:42:28
door niekniek89
Synology besteedt evenementen uit ?????

Gestart door BirdyBoard Synology Awards & Reviews (NL)

Reacties: 44
Gelezen: 17421
Laatste bericht 29 oktober 2022, 06:21:31
door Babylonia
Synology DS1522 Plus review: gevaarlijke gok

Gestart door webkabouterBoard Synology Awards & Reviews (NL)

Reacties: 5
Gelezen: 3321
Laatste bericht 17 februari 2023, 12:38:45
door Babylonia
Waarschuwing Synology via e-mail

Gestart door BabyloniaBoard Synology Router

Reacties: 1
Gelezen: 432
Laatste bericht 24 augustus 2023, 11:09:34
door Birdy