Auteur Topic: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie  (gelezen 15045 keer)

Offline wizjos

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 121
  • -Ontvangen: 179
  • Berichten: 1.984
Re: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie
« Reactie #15 Gepost op: 26 oktober 2008, 11:32:42 »
M@rco,

Daar heb je helemaal gelijk in! Alleen, ik heb, zoals ik al schreef, het hele boeltje in /volume1/adminweb staan en dat is een directory die hoe dan ook niet bereikbaar is op een directe manier :mrgreen:
Reden hiervoor is dat ik op deze manier een afgescheiden deel van m'n volume1 in kan richten voor 'gevoelige' zaken die ik niet in de normale webomgeving wil hebben.

Waarom dan niet direct onder phpsrc? Omdat daar de ruimte redelijk beperkt is; Synology is er nooit van uit gegaan dat eindgebruikers hier ook nog wel eens wat willen plaatsen en hebben maar een relatief klein systeem gedeelte ingericht, dus je loopt kans dat als je al te grote pakketten in bv. phpsrc gaat zetten je bij een update de melding krijgt dat de ruimet ontoereikend is.... :(
Daarnaast geldt ook nog dat ik op meedere fora heb gelezen dat de 3rd party omgeving bij een systeemupdate om zeep geholpen kan worden (vandaar ook de eerder geposte Manager met backup mogelijkheid) :mrgreen:
Kortom, heel wat overwegingen... Maar wat jij schrijft is natuurlijk ook heel goed mogelijk... Maak alleen niet de fout om phpMyAdmin te installeren in de normale web-omgeving; deze met allerlei beveiligings-toeters-en-bellen vanuit de https omgeving benaderbaar te maken en vervolgens te vergeten dat 'ie via de achterdeur (de normale webomgeving dus) nog steeds benaderbaar is :mrgreen:

Knutsel ze! Het is er vandaag tenslotte weer voor :(

Groet,

Wizjos
Wizjos.


DS409+    4 x WD10EADS DSM 4.2-3243       [TEST]
DS214play 1 x WD20EARX DSM 6.1.4-15217-3  [PROD]
DS1513+   5 x WD80EFZX DSM 6.1.4-15217-5  [PROD]
RT1900ac               SRM 1.1.6-6931-1   [PROD]


Is RAID hetzelfde als een backup?
Goeie schijven voor je NAS? Neem Western Digital!

Offline m@rco

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Re: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie
« Reactie #16 Gepost op: 26 oktober 2008, 13:26:25 »
Citaat van: "wizjos"
M@rco,

Daar heb je helemaal gelijk in! Alleen, ik heb, zoals ik al schreef, het hele boeltje in /volume1/adminweb staan en dat is een directory die hoe dan ook niet bereikbaar is op een directe manier :mrgreen:
Reden hiervoor is dat ik op deze manier een afgescheiden deel van m'n volume1 in kan richten voor 'gevoelige' zaken die ik niet in de normale webomgeving wil hebben.

Waarom dan niet direct onder phpsrc? Omdat daar de ruimte redelijk beperkt is; Synology is er nooit van uit gegaan dat eindgebruikers hier ook nog wel eens wat willen plaatsen en hebben maar een relatief klein systeem gedeelte ingericht, dus je loopt kans dat als je al te grote pakketten in bv. phpsrc gaat zetten je bij een update de melding krijgt dat de ruimet ontoereikend is.... :(
Daarnaast geldt ook nog dat ik op meedere fora heb gelezen dat de 3rd party omgeving bij een systeemupdate om zeep geholpen kan worden (vandaar ook de eerder geposte Manager met backup mogelijkheid) :mrgreen:
Kortom, heel wat overwegingen... Maar wat jij schrijft is natuurlijk ook heel goed mogelijk... Maak alleen niet de fout om phpMyAdmin te installeren in de normale web-omgeving; deze met allerlei beveiligings-toeters-en-bellen vanuit de https omgeving benaderbaar te maken en vervolgens te vergeten dat 'ie via de achterdeur (de normale webomgeving dus) nog steeds benaderbaar is :mrgreen:

Knutsel ze! Het is er vandaag tenslotte weer voor :(

Groet,

Wizjos

Hoi Wizjos,

Bedankt voor je duidelijke antwoord.

Dan ga ik de boel maar verplaatsen  :wink:
Daar kan ik dus ook eXtplorer naar verplaatsen :?:
En kun je daar dan alle 3rd party items die werken met php daar naar toe verplaatsen :?:

Groetjes m@rco
DS 209+, 800mhz, 512 MB, 2x Samsung Spinpoint 320 GB

Offline wizjos

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 121
  • -Ontvangen: 179
  • Berichten: 1.984
Re: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie
« Reactie #17 Gepost op: 26 oktober 2008, 13:56:51 »
Citaat van: "m@rco"
Dan ga ik de boel maar verplaatsen  :wink:
Daar kan ik dus ook eXtplorer naar verplaatsen :?:
En kun je daar dan alle 3rd party items die werken met php daar naar toe verplaatsen :?:

M@rco,

Inderdaad, extplorer zou je daar ook moeten kunnen plaatsen en inderdaad, eigenlijk alle 3rd party wel denk ik... 't is tenslotte altijd de moeite waard het te proberen :wink:

Groet,

Wizjos
Wizjos.


DS409+    4 x WD10EADS DSM 4.2-3243       [TEST]
DS214play 1 x WD20EARX DSM 6.1.4-15217-3  [PROD]
DS1513+   5 x WD80EFZX DSM 6.1.4-15217-5  [PROD]
RT1900ac               SRM 1.1.6-6931-1   [PROD]


Is RAID hetzelfde als een backup?
Goeie schijven voor je NAS? Neem Western Digital!

Offline m@rco

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Re: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie
« Reactie #18 Gepost op: 26 oktober 2008, 15:41:21 »
Ik krijg toch weer een error.

Warning: require_once(./libraries/common.inc.php) [function.require-once]: failed to open stream: No such file or directory in /volume1/adminweb/phpmyadmin/index.php on line 34

Fatal error: require_once() [function.require]: Failed opening required './libraries/common.inc.php' (include_path='.:/usr/syno/php/lib/php') in /volume1/adminweb/phpmyadmin/index.php on line 34

Waarschijnlijk doordat ik niet alles in /usr/syno/apache/conf/httpd.conf-sys  heb uitgevoerd.
Omdat ik niet wil dat alles wagenwijd openstaat.

Ik geeft het voor vandaag weer op.
Ik heb er geen kracht meer voor  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:

Groetjes m@rco
DS 209+, 800mhz, 512 MB, 2x Samsung Spinpoint 320 GB

Offline m@rco

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Re: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie
« Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2008, 15:28:36 »
Citaat van: "merty"
* open_basedir stond default op al een lading directories (inclusief /tmp/ wel zo handig voor voorbeeld hierboven). Deze leeglaten vind ik geen goed idee qua security, zie andere posting. Zet er anders je shares in die php scripts moeten kunnen bereiken, of gebruik mijn 'WebShare Enable' package om dit wat makkelijker te doen.
Remco

Hoi Remco,

Ik heb nog een vraag betreffende het gebruik van Webshare Enable.
Als ik daar nu in kijk dan zijn alleen de mappen /photo en /web enabled.
Als ik dat doe met bijvoorbeeld phpmyadmin of extplorer zijn deze dan van buitenaf bereikbaar?

Of is Webshare enable alleen bedoeld om er voor te zorgen dat er in die map php code uitgevoerd kan worden?
Dus als ik die enable dan hoef ik niet bang te zijn dat deze rechstreeks benaderbaar zijn?

Groetjes m@rco
DS 209+, 800mhz, 512 MB, 2x Samsung Spinpoint 320 GB

Offline merty

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 21
  • Berichten: 130
Re: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie
« Reactie #20 Gepost op: 28 oktober 2008, 15:47:40 »
M@rco,

Nee het is eigenlijk andersom. Standaard configuratie is dat alle files die de webserver kan bereiken, PHP files kunnen zijn (en dus uitgevoerd worden). Maar, je wilt liever niet dat PHP scripts *alle* bestanden (ook buiten de webserver) bereikbaar zijn door (buggy-) php scripts (vandaar de open_basedir settings in PHP). Stel je voor dat een verkeerd geprogrammeerde php script plotseling je configuratiebestanden laat zien inclusief passwords, of je prive map met documentatie aan de hele wereld beschikbaar maakt... Maar ik kan me voorstellen dat je vanuit je PHP script wel bij bijvoorbeeld de share directories wilt komen, bijvoorbeeld voor upload/download/search achtige php scripts. Hiervoor zou je je PHP.ini moeten aanpassen om deze directories handmatig erbij zetten, en daarna webserver restarten, maar je kan ook mijn programma'tje gebruiken door simpelweg de share aan te vinken die toegangkelijk moet zijn voor PHP.
Overigens, default staat de share 'web' al aan (dat is voor de webserver; PHP scripts moeten wel bij hun eigen files kunnen ;) ), 'music' voor audiostation en 'photo' voor photostation. Dat zou ik ook zo laten :)

Kortom, het gaat erover waar php scripts bij mogen komen of niet, niet of php scripts gedraait mogen worden of niet. In dat laatste geval zou ik (ook) kijken naar gebruik van .htaccess files waar je dit soort regels kan instellen.....

Groeten,

Remco

Offline Luit

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 301
Re: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie
« Reactie #21 Gepost op: 28 oktober 2008, 15:57:20 »
Remco,

betekent dit ook dat als ik met eXTplorer overal aan wil kunnen komen, de open_basedir dus  leeg moet zijn?
Of is er een manier om met eXtplorer wel overal aan te kunnen komen maar andere PHP scripts geen toegang te geven.

Luit

Offline m@rco

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Re: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie
« Reactie #22 Gepost op: 28 oktober 2008, 20:20:52 »
Citaat van: "merty"
M@rco,

Nee het is eigenlijk andersom. Standaard configuratie is dat alle files die de webserver kan bereiken, PHP files kunnen zijn (en dus uitgevoerd worden). Maar, je wilt liever niet dat PHP scripts *alle* bestanden (ook buiten de webserver) bereikbaar zijn door (buggy-) php scripts (vandaar de open_basedir settings in PHP). Stel je voor dat een verkeerd geprogrammeerde php script plotseling je configuratiebestanden laat zien inclusief passwords, of je prive map met documentatie aan de hele wereld beschikbaar maakt... Maar ik kan me voorstellen dat je vanuit je PHP script wel bij bijvoorbeeld de share directories wilt komen, bijvoorbeeld voor upload/download/search achtige php scripts. Hiervoor zou je je PHP.ini moeten aanpassen om deze directories handmatig erbij zetten, en daarna webserver restarten, maar je kan ook mijn programma'tje gebruiken door simpelweg de share aan te vinken die toegangkelijk moet zijn voor PHP.
Overigens, default staat de share 'web' al aan (dat is voor de webserver; PHP scripts moeten wel bij hun eigen files kunnen ;) ), 'music' voor audiostation en 'photo' voor photostation. Dat zou ik ook zo laten :)

Kortom, het gaat erover waar php scripts bij mogen komen of niet, niet of php scripts gedraait mogen worden of niet. In dat laatste geval zou ik (ook) kijken naar gebruik van .htaccess files waar je dit soort regels kan instellen.....

Groeten,

Remco

Hoi Remco,

Ik snap het nog steeds niet. Ligt niet aan jou maar aan mij  :mrgreen:

Wat ik heb gedaan is het volgende:

Map aangemaakt op /volume1/webmanage
Hierin staan 2 mappen: phpMyAdmin en AjaXplorer.

In /usr/syno/synoman/webman/3rdparty/ heb ik /phpMyAdmin + /AjaXplorer aangemaakt
Heb ik bij allebei de application.cfg aangemaakt en deze verwijzen naar:
/usr/syno/synoman/phpsrc/AjaXplorer en /usr/syno/synoman/phpsrc/phpMyAdmin
BIj allebei heb ik een toegang .php aangemaakt met de code van jou / Wizjos.

In /usr/syno/apache/conf/httpd.conf-sys heb ik de 2 regels toegevoegd en opnieuw gestart.

Eerst wou het de php file downloaden maar naar de herstart laat hij wel het scherm van de 3d party zien maar hij laad niets
Als ik dan bij eigeschappen ga kijken (rechter muisknop windows) dan geeft hij toegang.php aan.

Ben ik nog iets vergeten?

Groetjes m@rco
DS 209+, 800mhz, 512 MB, 2x Samsung Spinpoint 320 GB

Offline merty

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 21
  • Berichten: 130
Re: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie
« Reactie #23 Gepost op: 28 oktober 2008, 22:08:15 »
Citaat van: "Luit"
betekent dit ook dat als ik met eXTplorer overal aan wil kunnen komen, de open_basedir dus  leeg moet zijn?
Of is er een manier om met eXtplorer wel overal aan te kunnen komen maar andere PHP scripts geen toegang te geven.
Helaas, de open_basedir config optie is inderdaad van toepassing op *alle* php scripts die draaien op die webserver. Helaas is PHP6 niet geinstalleerd, daar had het wel gekund om in .htaccess files deze waarde te overrulen.
Dus inderdaad, wil je dat eXTplorer overal (dus ook /bin/ /etc en alle andere enge directories) bij kan komen, dan zul je 'm leeg moeten houden..

Groeten,

Remco

Offline merty

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 21
  • Berichten: 130
Re: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie
« Reactie #24 Gepost op: 28 oktober 2008, 22:23:37 »
Citaat van: "m@rco"
Wat ik heb gedaan is het volgende:

Map aangemaakt op /volume1/webmanage
Hierin staan 2 mappen: phpMyAdmin en AjaXplorer.

In /usr/syno/synoman/webman/3rdparty/ heb ik /phpMyAdmin + /AjaXplorer aangemaakt
Heb ik bij allebei de application.cfg aangemaakt en deze verwijzen naar:
/usr/syno/synoman/phpsrc/AjaXplorer en /usr/syno/synoman/phpsrc/phpMyAdmin
BIj allebei heb ik een toegang .php aangemaakt met de code van jou / Wizjos.

In /usr/syno/apache/conf/httpd.conf-sys heb ik de 2 regels toegevoegd en opnieuw gestart.

Eerst wou het de php file downloaden maar naar de herstart laat hij wel het scherm van de 3d party zien maar hij laad niets
Als ik dan bij eigeschappen ga kijken (rechter muisknop windows) dan geeft hij toegang.php aan.

Ben ik nog iets vergeten?

Hmmm...dat truukje met includen is leuk, maar denk niet dat het altijd werkt omdat sommige php scripts rechtstreeks z'n 'helper' php scripts wilt aanroepen, wat dus niet lukt. Wellicht dat het voor phpMyadmin wel werkt, omdat dat een en dezelfde php pagina is, maar ajaXplorer wordt dat wat ingewikkelder...

Anyway, met "laad niets" bedoel je waarschijnlijk dat je een lege pagina krijgt ? wellicht dat de include directory/naam niet goed staat in het 'toegang.php' script, probeer anders een een  echo "TESTJE"; voor die include regel te zetten. Kijk of na het aanroepen wel 'TESTJE' ziet, dan weet je dat er iets mis is met het includen.
Daarnaast is het nog steeds nodig om '/volume1/webmanage' bij de directories in open_basedir conf te zetten, (of dus open_basedir leeg te houden)

Toch moet er een makkerlijker manier zijn om te beveiligen...moet er nog even over nadenken ;)

PS. In eerdere voorbeelden werd '/volume1/adminweb' gebruikt ipv. '/volume1/webmanage' ...is dit wellicht verkeerd ?

Groeten,

Remco

Offline wizjos

  • Administrator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 121
  • -Ontvangen: 179
  • Berichten: 1.984
Re: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie
« Reactie #25 Gepost op: 28 oktober 2008, 23:29:53 »
Remco,

Even ter verduidelijking: dat 'adminweb' is een geheel door mijzelf uitgevonden en aangemaakte directory onder volume1. Het was wat mij betreft ook enkel maar een voorbeeld om aan te geven dat een gedeelte van je web-omgeving dat je op een veilige plek wilt bewaren/managen niet in de dir /volume1/web of de https-specifieke omgeving (phpsrc) hoeft te staan om te werken...  :mrgreen:
Overigens, webmanage ken ik weer niet (tenzij je /volume1/web ermee bedoelt) :D

Groet,

Wizjos
Wizjos.


DS409+    4 x WD10EADS DSM 4.2-3243       [TEST]
DS214play 1 x WD20EARX DSM 6.1.4-15217-3  [PROD]
DS1513+   5 x WD80EFZX DSM 6.1.4-15217-5  [PROD]
RT1900ac               SRM 1.1.6-6931-1   [PROD]


Is RAID hetzelfde als een backup?
Goeie schijven voor je NAS? Neem Western Digital!

Offline merty

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 21
  • Berichten: 130
Re: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie
« Reactie #26 Gepost op: 29 oktober 2008, 08:19:52 »
Wizjos,

Ja dat snapte ik wel..:)

Citaat van: "wizjos"
Overigens, webmanage ken ik weer niet

Ik zei dat omdat in uitleg van marco werd genoemd

Citaat van: "m@rco"
Map aangemaakt op /volume1/webmanage
Hierin staan 2 mappen: phpMyAdmin en AjaXplorer.

en

Citaat van: "m@rco"
BIj allebei heb ik een toegang .php aangemaakt met de code van jou / Wizjos.

Als hij dat letterlijk heeft gedaan, verwijst toegang.php dus niet naar webmanage...

Overigens, kwam erachter dat de include truuk helaas ook niet altijd werkt omdat je dan een hoop gezeur krijgt over cookies en headers met scripts die dat perse willen zetten..

Groeten,

Remco

Offline m@rco

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Re: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie
« Reactie #27 Gepost op: 29 oktober 2008, 09:17:02 »
Citaat van: "merty"
Wizjos,

Ja dat snapte ik wel..:)

Citaat van: "wizjos"
Overigens, webmanage ken ik weer niet

Ik zei dat omdat in uitleg van marco werd genoemd

Citaat van: "m@rco"
Map aangemaakt op /volume1/webmanage
Hierin staan 2 mappen: phpMyAdmin en AjaXplorer.

en

Citaat van: "m@rco"
BIj allebei heb ik een toegang .php aangemaakt met de code van jou / Wizjos.

Als hij dat letterlijk heeft gedaan, verwijst toegang.php dus niet naar webmanage...

Overigens, kwam erachter dat de include truuk helaas ook niet altijd werkt omdat je dan een hoop gezeur krijgt over cookies en headers met scripts die dat perse willen zetten..

Groeten,

Remco

Goedemorgen heren,

Ik heb de toegang.php niet letterlijk genomen.  :mrgreen:
Ik ben wel een leek  :D maar ik was gisteren nog wel wakker  :D

Ik heb in de toegang.php netjes de verwijzing aangepast naar /volume1/webmanage/
Ik vond webmanage lekkerder klinken als adminweb. Smaken verschillen   :wink:

Ik heb inmiddels voor de 3x alles opnieuw geinstalleerd (ik had de bootstrap van nslu geprobeerd maar dat gaf meer problemen).
En ik zit er teveel mee te rotzooien. LOL. Anders leer je het nooit. Hahahah

Wat ik graag wil weten is wat moet ik nu open zetten om phpMyAdmin en AjaXplorer te laten werken zonder dat het van buitenaf bereikbaar is.

Dus de 2 regels toevoegen in /usr/syno/apache/conf/httpd.conf-sys.
De regel /volume1/webmanage toevoegen aan open_basedir (eventueel met Webshare Enable van Remco)

En moet ik dan nog iets doen?
Moet ik ook nog in /usr/syno/apache/conf/httpd.conf-sys de index.php toevoegen?

En als ik het goed begrepen heb en wil ik met AjaXplorer de hele synology bereiken dan moet ik open_basedir helemaal leeg laten.
Geeft dat een extra risico van buitenaf.?

Groetjes m@rco
DS 209+, 800mhz, 512 MB, 2x Samsung Spinpoint 320 GB

Offline m@rco

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Re: Beveiligen van php/html 3rd party code middels authorisatie
« Reactie #28 Gepost op: 30 oktober 2008, 20:54:42 »
Nou het heeft even geduurd maar het werkt  :mrgreen:

Ik heb niet de optie van Wizjos gebruikt. Dus /volume1/admin (of webmanage).
Want dat kreeg ik niet werkend.
Extplore gaf wel een scherm maar ging niet door.
phpMyAdmin gaf een error dat ./libraries niet kon vinden (dit is een submap van phpmyadmin)
Toen toch alles in phpsrc gekopiert.

Volgens deze handleiding http://www.synology.nl/forum/viewtopic.php?f=83&t=2182 alles opengezet.
Wel een backup gemaakt van orginele php.in en http.conf-sys. Deze gekopiert naar /volume1

Voor phpmyadmin en extplorer heb ik de volgende code toegevoegd in de index.php.
Helemaal boven aan.

<?php
putenv
('HTTP_COOKIE='&#46;$_SERVER['HTTP_COOKIE'&#93;);
putenv('REMOTE_ADDR='&#46;$_SERVER['REMOTE_ADDR'&#93;);
$user=exec('/usr/syno/synoman/webman/modules/authenticate&#46;cgi');
if(
$user != 'admin'){
    
header("HTTP/1&#46;0 403 Forbidden");
    exit;
}

Let op!! Er staat al een <?php bovenaan in de index.php van phpmyadmin en extplorer.
Haal deze eerst weg voordat je de tekst er in plakt.

Als ik nu niet ingelogt ben en ik gaan naar bijvoorbeeld https://jouwip:5001/phpsrc/applicatie/a%20...%20ienaam.php
Dan krijg ik gewoon een wit scherm. Als ik ingelogt ben dan is bovenstaande url wel bereikbaar.
En het werkt  :mrgreen:

Voor de rest heb ik de uitleg voor het toevoegen van 3rdparty apps gebruikt.
Dus aanmaken van de apllication.cfg

Groetjes m@rco
DS 209+, 800mhz, 512 MB, 2x Samsung Spinpoint 320 GB


 

NAS beveiligen

Gestart door BZOBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 18
Gelezen: 2071
Laatste bericht 11 oktober 2020, 20:43:46
door Birdy
Bestanden beveiligen op Nas

Gestart door groentje2019Board Synology DSM algemeen

Reacties: 15
Gelezen: 1289
Laatste bericht 30 december 2022, 21:16:04
door aliazzz
Nas beveiligen tegen stroomuitval graag advies

Gestart door WolterWOLTERBoard Aankoopadvies

Reacties: 4
Gelezen: 806
Laatste bericht 15 augustus 2022, 22:48:43
door WolterWOLTER
Beveiligen van MySQL in DS207+

Gestart door GNOE Inc.Board Web Station

Reacties: 0
Gelezen: 2192
Laatste bericht 06 februari 2008, 15:15:22
door GNOE Inc.
Backup beveiligen

Gestart door BazzzBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 6
Gelezen: 3033
Laatste bericht 22 maart 2012, 20:30:14
door Bazzz