Auteur Topic: Selectief folders Syncen (mounten folders van andere folders) voor cloud sync  (gelezen 11802 keer)

Offline hansiedown

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 14
  • -Ontvangen: 100
  • Berichten: 438
    • mijnweetjes
Ik ben een type van backups, hoe meer hoe liever.
Vooral als het gratis is en makkelijk.
Ik heb een OneDrive account met 100 Gb opslag en wilde dit graag gebruiken in combinatie met Cloud Sync.
Echter ik liep hierbij tegen het volgende probleem aan (DSM 5.1):
1. Mijn belangrijkste data (eigen foto's en video's) staan op verschillende shares op mijn NAS
2. Cloud sync staat uitsluitend toe om te syncen vanuit 1 folder op mijn NAS.
(ik heb geen ervaring met andere oplossingen dan Onedrive)
Mijn oplossing:
Voorbereiding:
1. Maak in Onedrive een subfolder aan (bijvoorbeeld NASBackup)
2. Maak op de NAS een nieuwe shared folder aan (bijvoorbeeld: Cloudbackup)
3. Maak onder deze folder een subfolder OneDrive (wellicht ga ik ooit nog een andere leverancier naaast Microsoft gebruiken)
4. Instaleer Cloud Sync en cofigureer deze.
5. Kies uisluitend voor synchronisatie van de folder NASBackup, zie punt 1.
6. Kies bij instellingen (tandwieletje) dat je local deleted files wil laten staan (niet verwijderen) op het One Drive opslag.
Bovenstaande is eigenlijk (bijna) een standaard installatie.

Oplossing:
Nu wil (zonder de folders steeds te moeten kopieren = handmatige actie, kost extra opslag) de shared folder Cloudbackup\OneDrive de inhoud krijgt van shared folder \photo en \Video\Eigen Films -> dit zijn voor mij de meest (onvervangbare) spullen.
Eerst ge-experimenteerd met een symbolic link, echter deze is uitsluitend zichtbaar in putty en werkt niet in de gui/DSM en dus niet met Cloud sync.
De oplossing is om gebruik te maken van mout points.
1. Maak onder de folder (uit mijn voorbeeld)  Cloudbackup\OneDrive een folder aan M_OD_Photo -> deze zal gebruikt worden voor photo's en maak onder deze folder een folder aan met de naam Photo