Auteur Topic: Selectief folders Syncen (mounten folders van andere folders) voor cloud sync  (gelezen 11802 keer)

Offline hansiedown

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 14
  • -Ontvangen: 100
  • Berichten: 438
    • mijnweetjes
Ik ben een type van backups, hoe meer hoe liever.
Vooral als het gratis is en makkelijk.
Ik heb een OneDrive account met 100 Gb opslag en wilde dit graag gebruiken in combinatie met Cloud Sync.
Echter ik liep hierbij tegen het volgende probleem aan (DSM 5.1):
1. Mijn belangrijkste data (eigen foto's en video's) staan op verschillende shares op mijn NAS
2. Cloud sync staat uitsluitend toe om te syncen vanuit 1 folder op mijn NAS.
(ik heb geen ervaring met andere oplossingen dan Onedrive)
Mijn oplossing:
Voorbereiding:
1. Maak in Onedrive een subfolder aan (bijvoorbeeld NASBackup)
2. Maak op de NAS een nieuwe shared folder aan (bijvoorbeeld: Cloudbackup)
3. Maak onder deze folder een subfolder OneDrive (wellicht ga ik ooit nog een andere leverancier naaast Microsoft gebruiken)
4. Instaleer Cloud Sync en cofigureer deze.
5. Kies uisluitend voor synchronisatie van de folder NASBackup, zie punt 1.
6. Kies bij instellingen (tandwieletje) dat je local deleted files wil laten staan (niet verwijderen) op het One Drive opslag.
Bovenstaande is eigenlijk (bijna) een standaard installatie.

Oplossing:
Nu wil (zonder de folders steeds te moeten kopieren = handmatige actie, kost extra opslag) de shared folder Cloudbackup\OneDrive de inhoud krijgt van shared folder \photo en \Video\Eigen Films -> dit zijn voor mij de meest (onvervangbare) spullen.
Eerst ge-experimenteerd met een symbolic link, echter deze is uitsluitend zichtbaar in putty en werkt niet in de gui/DSM en dus niet met Cloud sync.
De oplossing is om gebruik te maken van mout points.
1. Maak onder de folder (uit mijn voorbeeld)  Cloudbackup\OneDrive een folder aan M_OD_Photo -> deze zal gebruikt worden voor photo's en maak onder deze folder een folder aan met de naam Photo
2. Maak onder de folder (uit mijn voorbeeld)  Cloudbackup\OneDrive een folder aan M_OD_Video -> deze zal gebruikt worden voor video's en maak onder deze naam een folder aan met de naam Video
2. Start een SSH sessie naar je NAS (door middel van Putty bijvoorbeeld)
3. in putty voer het volgende commando's uit:
  • mount -r -obind /volume1/photo /volume1/CloudBackup/OneDrive/M_OD_Photo/Photo
  • mount -r -obind /volume1/video/Eigen Films /volume1/CloudBackup/OneDrive/M_OD_Video/Video

Als ik nu iets toevoeg in Video/Eigenfilms of in Photo dan zijn deze ook zichtbaar in de 'gemounte' folders en worden deze automatisch ge-synct naar mijn One Drive opslag

Nadeel:
Als ik iets verwijder onder de CloudBackup folder dan verdwijnt dit ook in de originele folder (ondanks de optie Read only).

Als iemand een mooiere/betere oplossing heeft, wil altijd bijleren  ;)
  • Mijn Synology: DS1621+
  • HDD's: 6 x WD40EFZX
  • Extra's: 4Gb

Offline Hutje

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 201
  • -Ontvangen: 218
  • Berichten: 1.808
Re: Selectief folders Syncen (mounten folders van andere folders) voor cloud sync
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2015, 23:23:00 »
100 GB bij OneDrive ??
Dacht dat ik met mijn 30 GB al goed zat.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan ?
Mooie tut overigens om dit zo op te lossen !


Sent from my iPad using Tapatalk

DS1515+  [3x 8TB + 1x 4TB + 1x 3TB]  8 GB DDR3 DSM 6.1.7-15284 Update 3
DS1512+  [3x 4TB + 2x 2TB]  4 GB DDR3 DSM 6.1.7-15284 Update 3
DS411j     [3 x 2TB SHR] DSM 6.1.7-15284 Update 3
DS211j     [TEST-NAS] DSM 6.1-15101
RT1900    [AP-mode] SRM 1.2-7742
UPS          APC Back-UPS ES 700G

Offline hansiedown

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 14
  • -Ontvangen: 100
  • Berichten: 438
    • mijnweetjes
Re: Selectief folders Syncen (mounten folders van andere folders) voor cloud sync
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2015, 09:03:42 »
100 GB bij OneDrive ??
Zie http://tweakers.net/nieuws/101494/microsoft-geeft-dropbox-gebruikers-een-jaar-100gb-opslagruimte-op-onedrive.html
Dummy account aanmaken op DropBox (je hoeft het niet te bevestigen bij DropBox) en je hebt 100 Gb extra.
  • Mijn Synology: DS1621+
  • HDD's: 6 x WD40EFZX
  • Extra's: 4Gb

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1444
  • Berichten: 6.036
Re: Selectief folders Syncen (mounten folders van andere folders) voor cloud sync
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2015, 09:23:55 »
Ik heb momenteel 1 TB bij OneDrive (omdat ik al héél lang gebruiker van Onedrive, voorheen SkyDrive ben). Daar is deze week nog 100 Gb bijgekomen door de aanschaf van een Samsung Galaxy S6 Edge.

Tegenwoordig krijg je bij allerlei acties extra schijfruimte bij OneDrive.

Offline redleg

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 1
Beste Hans,

Bedankt voor je howto!

Alleen het syncen werkt niet van mijn lokaal gemounte map naar dropbox. Maar zodra ik een bestand toevoeg via dropbox zie ik deze wel weer in mijn lokaal gedeelde map. Als ik lokaal in een map van de dropbox-sync waar geen mount op actief is wordt het bestand direct na dropbox geupload.

Ik mount hem zoals hieronder;

  • mount -r -obind /volume1/redleg /volume1/cloud-sync/redleg

DSM versie: 5.2-5565

Ik merk net wel wanneer ik deze mount actief maak middels een script tijdens een reboot sync hij de bestanden die al ik de map staan wel maar nieuwe bestanden die ik toevoegd weer niet :(

Enig Idee?
  • Mijn Synology: DS215J
  • HDD's: 1x WD40EFRX

Offline hansiedown

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 14
  • -Ontvangen: 100
  • Berichten: 438
    • mijnweetjes
Ik merk net wel wanneer ik deze mount actief maak middels een script tijdens een reboot sync hij de bestanden die al ik de map staan wel maar nieuwe bestanden die ik toevoegd weer niet
Na wat langer testen, merk ik in ieder geval dat het lijkt alsof ik regelmatig (dagelijks) cloud sync moet herstarten om alles in sync te houden.
Na een herstart van cloudsync, loopt hij alle bestanden opnieuw na (uiteraard) en vindt dan regelmatig folders/bestanden welke nog niet in sync zijn.
Geen idee of de oorzaak de mount is of dat er ergens iets in de cloud sync applicatie fout gaat.
Idee werkt wel, maar met beperkingen.
Tijd voor een feature request.
  • Mijn Synology: DS1621+
  • HDD's: 6 x WD40EFZX
  • Extra's: 4Gb

Offline fn002449

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 3
Re: Selectief folders Syncen (mounten folders van andere folders) voor cloud sync
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2015, 22:22:43 »
Nadeel:
Als ik iets verwijder onder de CloudBackup folder dan verdwijnt dit ook in de originele folder (ondanks de optie Read only).

Als je mount op de volgende manier werkt het op de een of andere manier wel om uiteindelijk een readonly mount te krijgen.

mount –bind [/volume1/map_to_mount] [/volume1/map_to_mount_to]
mount -o remount,ro [/volume1/map_to_mount_to]
  • Mijn Synology: DS214play

Offline Taeke

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
Re: Selectief folders Syncen (mounten folders van andere folders) voor cloud sync
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2016, 21:10:13 »
Sinds DSM 6.0 krijg ik bij de remount de melding:

mount: [/volume1/map_to_mount_to] is busy

Dit kun je oplossen door de optie bind toe te voegen aan mount. Het commando wordt dan:

mount -o remount,ro,bind [/volume1/map_to_mount_to]

Offline hansiedown

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 14
  • -Ontvangen: 100
  • Berichten: 438
    • mijnweetjes
Re: Selectief folders Syncen (mounten folders van andere folders) voor cloud sync
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2016, 16:27:06 »
@Taeke Met DSM 6.0 en de nieuwe versie van cloudsync, is het apart mounten van folders niet meer noodzakelijk.
In de nieuwe versie van cooudsync is het mogelijk om meerdere 'lokale' folders te mounten en deze naar (niet root) op de destination te syncen. 
Dit kun je doen (nadat je eerst een folder hebt aangemaakt bij je destination) in cloudsync onder tasklist
  • Mijn Synology: DS1621+
  • HDD's: 6 x WD40EFZX
  • Extra's: 4Gb

Offline Taeke

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
Re: Selectief folders Syncen (mounten folders van andere folders) voor cloud sync
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2016, 17:02:11 »
En dat is natuurlijk nog veel handiger. Had me er nog niet in verdiept.


 

Selectief verbinden van buiten

Gestart door Stef012Board DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding

Reacties: 4
Gelezen: 1569
Laatste bericht 08 december 2014, 12:47:55
door Birdy
Selectief data (uit diverse mappen) van NAS syncen naar Dropbox mogelijk?

Gestart door KiterikBoard Cloud Sync

Reacties: 2
Gelezen: 1554
Laatste bericht 13 augustus 2017, 12:20:11
door Birdy