Auteur Topic: Synology maakt contact met een vreemd IP-adres en maakt daarna geen contact meer  (gelezen 16029 keer)

Offline patrick25

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 18
Na de DSM 5.2 update van synology, heeft mijn NAS twee keer het IP-adres veranderd naar 169.254.61.192 (zie ook de bijlage), dit is niet mijn IP-adres. Het systeem was vervolgens niet meer te bereiken en heeft een hard reset nodig gehad (stroom eraf en er op).

Verder kan ik niets in de logs terug vinden of een gebruiker ingelogd heeft of dat er data gekopieerd is, daarnaast is mijn NAS alleen via het interne netwerk te bereiken of doormiddel van een VPN.

Hebben meer mensen hier mee te maken gehad?

Ps. ik heb een DS214+
  • Mijn Synology: DS214+

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2615
  • Berichten: 16.229
Is een IP dat met 169 begint niet een self assigned IP adres? In elk geval geeft mijn laptop (iBook) zichzelf altijd een IP dat met 169 begint als hij geen DHCP server kan vinden.

Citaat van: http://tools.ietf.org/html/rfc5735
169.254.0.0/16 - This is the "link local" block. As described in [RFC3927], it is allocated for communication between hosts on a single link. Hosts obtain these addresses by auto-configuration, such as when a DHCP server cannot be found.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline patrick25

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 18
Bedankt voor je reactie, echter staat DHCP uit op mijn synology NAS, deze staat op handmatige configuratie.
  • Mijn Synology: DS214+

Offline cyrus1977

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 27
  • -Ontvangen: 54
  • Berichten: 1.529
    • http://www.bonaerial.nl
Toch is het wel het geval. Waarschijnlijk zoekt ie de eerste keer toch naar een DHCP kan deze niet vinden en kent dan 169.X toe, later in de bootroutine komt er dan in je /eth interface het manuele adres boven drijven.

Wellicht een workaround van synology om de disk toch te kunnen vinden bij een nieuwe install (via http://find.synology.com/ bijvoorbeeld) maar mensen geen dhcp aan hebben staan.
  • Mijn Synology: DS415
  • HDD's: 4
See http://www.bonaerial.nl
I am root. If you see me laughing, you better have a backup!
The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2615
  • Berichten: 16.229
Mijn MacBook geeft zich zelf ook een self-ssigned adres als hij 30 seconden na het opstarten nog geen contact heeft met een dhcp server. Ook bij mijn IP camera heb ik één keer gemerkt dat hij plots via zijn self-assigned adres op het netwerk zat. Het is inderdaad een backup mechanisme om te zorgen dat als je de nas rechtstreeks op een PC aansluit, ze vanzelf in dezelfde range gaan zitten.

Ergens zit er iets mis bij de adrestoewijzing. Is er al een reset gedaan zodat admin en dhcp terug gezet wordt? Of was dit probleem alleen éénmalig na een update?
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1381
  • Berichten: 7.504
Als ik de screendump zie is typisch 2 regels na die verkeerde IP toewijzing er een waarschuwing van hertstart na een "improper shutdown". Omdat het opeenvolgende regels zijn binnen dezelfde tijdsrange en de regel met verkeerde IP als eerste wordt weergegeven in die tijdsrange na de herstart, is die verkeerde IP kennelijk het gevolg van die eerdere verkeerde wijze van afsluiten.

Sluit de NAS eens een keer op correcte wijze af, en kijk dan of de melding van die verkeerde IP dan alsnog voorkomt.
(Ik denk het niet).
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Ben(V)

  • Gast
Jouw DS412+ heeft twee netwerkpoorten, waarschijnlijk heb je die tweede niet ingesteld en aangesloten en krijgt die dus dat IPadres.

Als je twee poorten hebt is het verstandiger om die twee poorten in een bond te zetten, kies bij de wizard voor Failover bond  (dus niet voor LACP).
Je kunt die tweede poort dan ook aan je switch aan sluiten (hoeft niet), dan zijn die poorten elkaars failover.


 

VERPLAATST: SMB3 Multichannel werkt blijkbaar met Synology..

Gestart door BirdyBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 800
Laatste bericht 21 januari 2020, 13:21:17
door Birdy
synology en intel / amd

Gestart door aliazzzBoard The lounge

Reacties: 7
Gelezen: 1178
Laatste bericht 08 juni 2020, 13:57:31
door Birdy
Kodi 18.7 geeft error Operation not permitted (Synology DS218+)

Gestart door Johnny72Board FTP, NFS and Samba Server

Reacties: 6
Gelezen: 3443
Laatste bericht 05 september 2020, 22:52:32
door DSGebruiker
TKA Synology DS916+ met 8 GB

Gestart door jlkBoard Verkocht

Reacties: 2
Gelezen: 792
Laatste bericht 17 november 2020, 14:31:32
door jlk
Met finder zoeken naar files en mappen op Synology NAS

Gestart door marsieBoard Mac OS X

Reacties: 2
Gelezen: 1138
Laatste bericht 18 januari 2021, 19:37:58
door marsie