Auteur Topic: Webdav connectie werkt via Netdrive, maar niet via Netwerklocatie toevoegen  (gelezen 5122 keer)

Offline albydetweede

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Hallo allemaal,

Het is me gisteren na dagen stoeien en hulp op dit forum gelukt een OpenVPN op te zetten. Daarmee had ik hoop dat ik zo ook m'n bestanden kon benaderen op m'n Synology NAS net alsof ik thuis zit via m'n eigen netwerk. Buitenshuis zit ik immers op eigen ip. Echter werkt dat de koppeling \\NAS niet zoals deze thuis wel normaal opent.

Toen las ik over webDAV en ben daarmee gaan stoeien. Inmiddels is het me gelukt via het programma Netdrive en is er een aparte driveletter toegewezen aan m'n NAS. In Netdrive heb ik deze koppeling gebruikt: https://(hier staat mijn ip-adres):5006 . Ook heb ik een gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld volgens m'n ingestelde account in de Synology NAS. Het vinkje bij ssl heb ik geplaatst in Netdrive. In de Synology NAS heb ik een gestand geƫxporteerd wat de ssl aangaat. Dat denk ik althans. Een bestand genaamd archive.zip met daarin deze bestanden: ca.crt, ca.key, server.crt en server.key. Ik heb daar echter niets mee gedaan en toch werkt de verbinding.
In m'n modem heb ik een portforward gedaan.

Het programma Netdrive is niet gratis zag ik. Is er een alternatief voor wat gratis is?

Ik las dat je ook met "Netwerklokatie toevoegen" in windows aan de slag kon om zo een connectie met de NAS te maken terwijl ik niet thuis ben. Ik vulde ook https://(mijn ip-adres):5006 Daar kreeg ik geen verbinding. Deze melding komt: "De opgegeven map is geen geldige map. Selecteer een andere map."

Gr,
Gertjan
  • Mijn Synology: DS415+

Ben(V)

  • Gast
Re: Webdav connectie werkt via Netdrive, maar niet via Netwerklocatie toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2015, 17:33:43 »
Als je een gewone client/sever Vpn hebt opgezet kun je remote net zo werken als thuis.
Het enige verschil is dat netwerknamen het niet doen, omdat een broadcast niet over een Vpn werkt.
Wat je dus moet doen is inplaats van \\Nas te gebruiken je gewoon \\<ip adress van je Nas> gebruiken.

Offline albydetweede

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Re: Webdav connectie werkt via Netdrive, maar niet via Netwerklocatie toevoegen
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2015, 18:52:10 »
Bedankt voor je reactie. Ik ga het proberen als ik openVPN aan heb op een ander netwerk of het gebruiken van  \\(ipadres van de NAS) wel werkt in plaats van \\NAS. Via \\NAS zie ik overigens alleen de inhoud van m'n hoofdmap. Via netdrive zie ik de buitenkant van de map en de mappen die ik er nog naast heb gezet.

Een andere vraag. (misschien moet ik daar een nieuw topic voor aanmaken). Ik ben nu data van een externe harde schijf (wel 1TB) aan het kopiƫren in de meterkast. Gewoon een verbinding met een usb-kabel gemaakt naar de NAS. Dat leek me sneller en directer. Ik heb via de netdrive de copieer-opdracht gegeven, maar de overdracht is extreem traag. Ik haal slechts 10kb/sec (kilobyte per sec, geen kilobit), maar nu haal ik ineens sneller.... schommelend rond de 1000kb/sec.
Is dit normaal? Het loopt via USB2.
  • Mijn Synology: DS415+

Ben(V)

  • Gast
Re: Webdav connectie werkt via Netdrive, maar niet via Netwerklocatie toevoegen
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2015, 18:56:40 »
Tja je kopieert nu alles van je usb disk naar je remote computer en vervolgens weer door naar je Nas.
Je moet gewoon Filestation daar voor gebruiken.
Dan gaat het rechtstreeks.

Offline albydetweede

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Re: Webdav connectie werkt via Netdrive, maar niet via Netwerklocatie toevoegen
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2015, 19:01:33 »
Ach ja, op die manier. Het gaat dus van de meterkast naar de laptop en weer retour. Dat schiet niet op nee. Bedankt.
  • Mijn Synology: DS415+

Offline albydetweede

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Re: Webdav connectie werkt via Netdrive, maar niet via Netwerklocatie toevoegen
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2015, 19:11:43 »
Dit gaat nu rap. Kan ik de laptop uitzetten of stopt de overdracht via File Station dan?
  • Mijn Synology: DS415+

Ben(V)

  • Gast
Re: Webdav connectie werkt via Netdrive, maar niet via Netwerklocatie toevoegen
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2015, 19:18:51 »
Je laptop mag uit. Hij blijft gewoon doorgaan.

Offline albydetweede

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Re: Webdav connectie werkt via Netdrive, maar niet via Netwerklocatie toevoegen
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2015, 19:25:38 »
Bedankt. Ik zag het al. Ga ik erna kijken geeft hij het aan als achtergrondtaak dat er gekopieerd wordt. Super.

Het is nog erg wennen voor me het werken met de Synology, maar nu ik dingen door krijg en aan de praat krijg, wordt het steeds leuker.
  • Mijn Synology: DS415+


 

WebDAV en HTTPS

Gestart door kdesmedtBoard WebDav

Reacties: 1
Gelezen: 2914
Laatste bericht 09 juli 2014, 18:09:34
door Babylonia
Ik kan geen bestanden aanpassen via WebDav

Gestart door TrapslowBoard WebDav

Reacties: 8
Gelezen: 3789
Laatste bericht 01 februari 2017, 13:27:30
door Trapslow
Cloud Sync via WebDAV naar TransIP/STACK Curl error with code = '52'

Gestart door BirdyBoard Cloud Sync

Reacties: 2
Gelezen: 3804
Laatste bericht 03 september 2017, 15:17:44
door Birdy
WebDAV versie 2.4.0-0062

Gestart door BrioletBoard WebDav

Reacties: 3
Gelezen: 2143
Laatste bericht 30 maart 2021, 14:49:31
door sciurius
webdav vanuit iphone

Gestart door SynRobBoard iOS Apps (iPhone, iPad en iPod)

Reacties: 16
Gelezen: 10057
Laatste bericht 04 november 2014, 10:56:04
door SynRob