Auteur Topic: iPhoto foto's op NAS  (gelezen 7959 keer)

Offline masterzzs

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
iPhoto foto's op NAS
« Gepost op: 10 januari 2016, 19:54:58 »
Ik weet dat er al veel over geschreven is op dit forum maar kan helaas niet vinden wat ik zoek. Het volgende is de situatie:

Ik wil een DS216play aanschaffen. Ik wil dan vervolgens mijn foto's- (voorheen iPhoto) library van mijn iMac naar de NAS verplaatsen. Vervolgens wil ik vanaf mijn Macbook en vanaf mijn iMac foto's in deze library kunnen toevoegen. Is dit mogelijk?

Het idee is dus dat als ik Foto's open vanaf mijn iMac of vanaf mijn Macbook dat ik bij dezelfde foto's terecht kom die in 1 library op de NAS staan.

Is dit mogelijk of wil ik iets raars? :-)
  • Mijn Synology: ds216play

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: iPhoto foto's op NAS
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2016, 20:03:57 »
Het is perfect mogelijk, ik doe het al tijden. (eerst met iPhoto en nu met foto's) De library op de nas mag maar vanaf één mac geopend zijn. Gelukkig waarschuwt het systeem er zelf voor en staat niet toe dat je de library opent als hij ergens anders vandaan reeds geopend is. Denk er dus wel aan dat je iPhoto direct sluit na gebruik.

Apple zelf raad extern benaderen expliciet af in hun knowledge base. Hun advies voor delen is om elke keer de library op een usb stick te kopieren en die te delen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline masterzzs

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Re: iPhoto foto's op NAS
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2016, 20:12:38 »
Thanks voor je reactie Briolet! Als ik je goed begrijp heb jij 1 library op de NAS die je vanaf meerdere macs (niet tegelijkertijd) kan benaderen/bewerken? Kan je me ook vertellen hoe je dit gedaan hebt? Lees dat er problemen kunnen zijn met het kopiëren van de library.
  • Mijn Synology: ds216play

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: iPhoto foto's op NAS
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2016, 11:21:28 »
Ik heb nooit problemen bemerkt bij het kopiëren. Ik heb wel weer van problemen gehoord bij het converteren van iPhoto naar foto's. Dus daar heb ik voor de zekerheid alles eerst terug naar een mac gekopieerd, de conversie uitgevoerd en de nieuwe bestanden terug op de nas gezet.

De library is een folder met subfolders en bestanden. Maar de mac maakt er één pakket van, zodat je als gebruiker slecht één enkele file ziet. Deze kun je overal neerzetten. Door deze te dubbelklicken, open je iPhoto die dan deze library gaat gebruiken. Je kunt ook iPhoto openen met de optie toets gedrukt. Dan krijg je de optie om een alternatieve library te kiezen.

Mijn iMacs verbinden bij het opstarten al met de share waar de foto bibliotheek op staat. Nu heeft foto's de vriendelijke gewoonte dat hij bij opstarten de laats gebruikte bibliotheek pakt. In dit geval die van de nas. Bij iPhoto ging dat niet automatisch, dus starte ik die op door de library op de nas zelf te openen. Overigens moet ik dat met foto's nog steeds regelmatig doen omdat ik meerdere libraries op de nas heb, met verschillende themas. Deels privé, deels zakelijk.

Apple waarschuwt voor het opslaan op een server. Maar het kan ook zijn dat dit advies er is omdat het op sommige servertypes mis kan gaan. b.v. window servers die de files misschien anders opslaan. Op de nas ben ik nog geen problemen tegengekomen. Wel zorg ik ervoor dat de foto's nog naar 2 locaties gebackuped worden.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline masterzzs

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Re: iPhoto foto's op NAS
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2016, 13:01:32 »
Overgegaan tot de aanschaf van de DS216play. Erg eenvoudig om te installeren en ook het toevoegen van de (iPhoto) Foto bibliotheek werkt prima. Fijn om op verschillende computers toegang te hebben tot 1 library.

Wel nog een vraag. Nu de foto's op de NAS staan zie ik een icoontje boven in beeld voor 'conversie voortgang'. Kennelijk wordt er een thumbnail etc aangemaakt. Op zich prima.. gaat alleen erg lang duren. Volgens mij heb ik ongeveer 21000 foto's. Gisteravond is de NAS gestart met de conversie. Hij staat nu op 12% en het is daarnaast niet echt gunstig voor de CPU.

Hier ook ervaring mee? Duurde dit bij jou ook zo lang? Gaat denk ik wel een week duren.
  • Mijn Synology: ds216play

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: iPhoto foto's op NAS
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2016, 14:07:46 »
Dat indexeren gebeurd alleen bij standaard mappen (Video, Muziek, Photo), of bij mappen waar je indexering aanzet. Zelf heb ik de library niet in de standaard fotomap geplaatst. De mac heeft ook niets aan de indexering.

Maar misschien dat fotostation van de nas er nog iets mee kan doen. Anderzijds zal voor dat pakket de library structuur onpraktisch zijn.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline macxbo

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 34
  • -Ontvangen: 15
  • Berichten: 384
Re: iPhoto foto's op NAS
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2019, 02:02:30 »
Apple waarschuwt voor het opslaan op een server. Maar het kan ook zijn dat dit advies er is omdat het op sommige servertypes mis kan gaan. b.v. window servers die de files misschien anders opslaan.
Apple waarschuwt inderdaad.
Zie...
Citaat
De schijf voorbereiden

U kunt uw bibliotheek opslaan op een extern opslagapparaat, zoals een USB- of Thunderbolt-schijf die is geformatteerd als APFS of Mac OS Uitgebreid (journaled).1 Ontdek hoe u de structuur van uw externe opslagapparaat kunt controleren.
Om gegevensverlies te voorkomen, raadt Apple af om fotobibliotheken te bewaren op externe opslagapparaten zoals SD-kaarten en USB-sticks of schijven die in een netwerk worden gedeeld.

bron: Apple Support / De fotobibliotheek verplaatsen om ruimte te maken op een Mac.
Waar ik het meest bevreesd voor ben is de schijfstructuur van een NAS, dat is geen APFS of Mac OS Uitgebreid (journaled) zoals Apple voorschrijft, maar Ext4 of btfrs.

Op de nas ben ik nog geen problemen tegengekomen.
Maar jij vertrouwt het ondanks de andere schijfstructuur dus wel.
Ik nog niet, want heb dit gevonden al googlend de voorbije weken...
Apple discussions / Where is it safe to store a Photos Library? Requirements for the location of a Photos Library - 2019 version.
Waaruit dit...
Citaat
Why HFS+ or MacOS Extended (Journaled) or APFS?

Apple's support documents have been a bit vague about the requirements for a drive to host the Photos Library.
It is not even clear, if Photos can work with a file system, that is not HFS+:  This restriction is only mentioned for system Photos Libraries, that sync with iCloud - an iCloud Photo Library needs to be on a drive formatted MacOS Extended (Journaled)(https://help.apple.com/photos/mac/1.2/?lang=en#/pht211de786)

Citaat
By default, your System Photo Library is stored in the Pictures folder on your Mac, but you can move it to another location on your Mac or store it on an external storage device. However, to use iCloud services, the external storage device must be formatted using Mac OS Extended (Journaled) format, also known as HFS+.

But it is clear from experiments when migrating libraries, that Photos cannot migrate iPhoto Libraries or Aperture Libraries to a Photos Library, if the file system is not HFS+.  It will try to create the migrated library on the system drive instead (probably because it cannot create hard links on the drive)  and usually fail by running out of storage.

Bij mij gaat het zeker niet om een Apple Foto's bib die gesynced is met iCloud naar een NAS te verplaatsen. Nee, die blijft gewoon op de MacBook laptop staan, want die gaat mee op reis.
Het gaat om een dozijn andere grote Apple Foto's bibliotheken door de jaren gespraard die ik graag op mijn Synology zou willen zetten om plaats vrij te maken op de SSD van mijn Macbook.
Het feit dat die sowieso niet gesynced zijn met de iCloud maakt het dan veilig om ze op een NAS te bewaren en  te openen / bewerken?
Graag nog wat meer getuigenissen van Mac gebruikers die hun iPhoto / foto's bibliotheken al jaren probleem zo op hun NAS bewaren / bewerken.
Vooraleer ik ze ook naar mijn NAS verplaats.
 ::)

Via het programma PowerPhotos is het superhandig te switchen tussen alle Apple Foto's bibliotheken.
DS118      : 1 x 8TB (WD80EFZX-68UW8N0) - DSM 7
DS216+II : 2 x 3TB (WD30EFRX-68AX9N0) in RAID-1. - DSM 7.2.1
DS414      : 1 x 8TB (WD80EFZX-68UW8N0) en 3 x 10TB (WD100EFAX-68LHPN0). - DSM 6
DS920+.   : 4 x 10TB WD RED - DSM 7.2.1

Offline aliazzz

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 97
  • -Ontvangen: 161
  • Berichten: 1.349
  • Yum yum brains...
Re: iPhoto foto's op NAS
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2019, 05:31:14 »
Heerlijk! Wij van Apple adviseren Apple. Maken ze je nog bang ook met hun praatjes. Je kan toch hopelijk wel een kopie van die database maken op de Nas en die dan proberen te koppelen?
DS415+ 4*4TB SHR5 Btrfs, 8 GB RAM
DS1515+ 5*3TB SHR5 Btrfs 16 GB RAM
DX513 4*6TB SHR5 Btrfs
RT6600ax meshed 1 x RT2600ac, 3 x MR2200ac

Homelab;
HP Proliant DL360 Gen9 (aka Pizzabox)
2*XEON E5-2697A V4 total: 32C/64T
256GB RAM, 20TB RAID5 SSD Cluster

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: iPhoto foto's op NAS
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2019, 09:22:24 »
We zijn inmiddels wel al 3 jaar verder.  ;)

Ik heb twee kleine iPhoto libraries op de nas staan. Ik open ze steeds door het dubbelklikken van de goede library. Ik heb nog steeds geen problemen ervaren.

Een HFS+ formaat op de nas kan je maken door er een disk image op te zetten. Na mounten van een share, mount je de disk image. (Zo werkt Time Machine) Als je files met interne versioning op de nas wilt opslaan zonder de versies te verliezen bij het sluiten, moet je dat ook op die manier doen. (B.v. pages files of numbers files)

Ik sla de iPhoto librarries echter rechtstreeks op op de share en mount zowel via afp als met smb. De library is niet geschikt voor meervoudige gebruikers, zodat je hem eerst moet sluiten voor je hem vanaf een ander device opent. Maar echt mis kan dat ook niet gaan, want het systeem voorkomt dat je hem kunt openen als hij bij een andere mac in gebruik is.

Voor nieuwe foto's maar ik tegenwoordig meer gebruik van persoonlijke photostation van Synology.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1444
  • Berichten: 6.036
Re: iPhoto foto's op NAS
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2019, 10:18:08 »
Gebruiken mensen iPhoto nog dan?

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: iPhoto foto's op NAS
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2019, 12:39:25 »
Klopt, het is hier geen iPhoto meer. Ik heb ze ook naar Foto's omgezet. Voor de zekerheid het bestand op de mac gezet, de conversie uitgevoerd en weer terug op de nas.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: iPhoto foto's op NAS
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2019, 15:18:28 »
Nog een kleine aanvulling (waarschuwing).  Photo's zal ongevraagd de fotobibliotheek aanpassen na een update. Ik kan me herinneren dat iPhoto dat ook al deed. Een heel vervelend iets als je vanaf verschillende mac's bij je foto's wilt kunnen.

Ik benader mijn foto's steeds vanuit mijn iMac met OS Sierra. Ik wilde net een foto ophalen vanaf mijn laptop met OS High Sierra. Op dat OS staat blijkbaar een nieuwere versie van Photo's, die direct mijn bibliotheek begon te converteren.

Vanaf mijn iMac was de bibliotheek niet meer te openen. En een nieuwere versie van Poto's is daarop niet beschikbaar.  (Gelukkig is er nog HyperBackup en had ik deze verandering in een mum ongedaan gemaakt.)
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Stams

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 1
Re: foto's van OSX/IOS op NAS
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2020, 21:14:27 »
Dit is mijn eerste bericht, excuus als ik het wat onhandig formuleer. Heb net een NAS DS 218 2xWD 4T aangeschaft en aangesloten. Wij hebben in ons thuisnetwerk een MacBook Pro en een iMac, onze zoon heeft een MacBook Air en studeert, woont niet thuis maar wil ook van de NAS gebruik maken. Onze dochter heeft een Windows PC maar zal die naar verwachting niet met de NAS verbinden. Daarbij hebben we 4 iPhones. Reden van aanschaf NAS is dat de harde schijven van de Mac's vollopen, vooral sinds we een Drone hebben en meer video's gaan maken en bewerken. Daarbij wil ik een goede betrouwbare back-up en de mogelijkheid ( dat is zakelijk) gegevens wb tekst, foto's en video's ook door derden te laten gebruiken. Om te beginnen wil ik foto's van de Mac en iMac op de NAS zetten maar ik lees al allerlei problemen vooral als je het direct wilt uploaden/overzetten. Vraag 1, kan ik het beste photo station 6 gebruiken of moments? Heb tutorials gelezen/bekeken. Photostation is meer voor professionals en Moments voor privé (kun je meer mee doen, intelligenter ordenen). Vraag 2 kan het makkelijk vanuit de Macs direct overgezet worden en hoe doe ik dat dan? Of is het makkelijkste om alle foto's op een externe HDD te zetten ( die heb ik) en dan over te zetten op de NAS. En waar moet ik deze HDD dan inpluggen, direct in de NAS met USB3, of kan het ook via de/een Mac. Allemaal niet makkelijk maar wel interessant. Na foto's wil ik ook bestanden ( documenten, moet dat met filestation?) overzetten en de NAS als back up station gebruiken voor Timemachine van 3 macs. Alvast dank voor de hulp!
  • Mijn Synology: DS218
  • HDD's: 2 x WD 4t


 

Ds211j in combi met iphoto

Gestart door koensynBoard Mac OS X

Reacties: 5
Gelezen: 3390
Laatste bericht 27 juli 2011, 21:25:45
door Mac159
verplaatsten Iphoto bibliotheek naar NaS

Gestart door InezkeBoard Mac OS X

Reacties: 2
Gelezen: 4398
Laatste bericht 05 september 2013, 18:03:51
door Undertaxxx25
Is iPhoto en iMovie te synchroniseren met mijn DS214Play?

Gestart door bertABoard Mac OS X

Reacties: 4
Gelezen: 3393
Laatste bericht 08 januari 2015, 13:53:02
door IphoneEd
VERPLAATST: Iphoto in ICloud uitschakelen en vervangen door NAS

Gestart door BirdyBoard Synology DSM 7.1

Reacties: 0
Gelezen: 843
Laatste bericht 09 oktober 2022, 12:03:11
door Birdy
iPhoto server

Gestart door MacMarsBoard iOS Apps (iPhone, iPad en iPod)

Reacties: 0
Gelezen: 2687
Laatste bericht 08 maart 2012, 20:07:20
door MacMars