Auteur Topic: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac  (gelezen 50858 keer)

Offline Nelesss

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 70
  • -Ontvangen: 204
  • Berichten: 1.275
Re: Tefort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #15 Gepost op: 01 juli 2016, 12:20:08 »
Als router werkt de experiabox zeer stabiel, misschien een tikkeltje weinig opties maar voor de rest geen klagen. Het wifi van het apparaat is daar in tegen wel om te janken, zeer onstabiel of maakt slecht connectie met clients.
Synology's:
DS-1513+ (4GB Ram)
DS-114
DS-112J

Offline jeltel

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 43
Re: Tefort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2016, 15:45:46 »
2. Instellingen van de  RT1900ac  om deze direct achter het glasvezel netwerk te zetten.

Bedankt voor deze tutorial, want dit is precies wat ik wil gaan gebruiken. Ik gebruik echter alleen het internet (dus geen IPTV of VoIP). Dus zou je zeggen dat ik met bovenstaande stappen al goed moet zitten.

Maar ik krijg helaas geen IP-adres. De vraag is natuurlijk wat doe ik fout. Om aan te geven wat ik heb ingesteld, onderstaande screenshots. Het systeem staat als standaard router ingesteld:
27157-0
27159-1
Bovenstaande instellingen zijn gedaan vanaf een volledige reset van SRM. En ik heb dan ook alleen bovenstaande (en het nodige om de setup door te komen) ingesteld. De rest is compleet standaard.

Ik heb het glasvezel modem een 5 minuten van de stroom af gehad en opgestart met de UTP in de WAN poort van de RT1900. Maar geen resultaat. Simpelweg UTP in de Experiabox v8 (Arcadyan VGV7519 02.00.136W4) zetten werkt wel.

27161-2

Mis ik wat?

edit: De WAN-poort is niet kaput, want als Acces Point met de WAN op de Experiabox krijgt de RT1900 prima een IP.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 817
  • -Ontvangen: 1404
  • Berichten: 7.567
Re: Tefort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #17 Gepost op: 22 augustus 2016, 00:47:54 »
Jij gebruikt een andere instelling voor de VLAN ID's dan ik eerder als voorbeeld heb gegeven.
Wellicht om te proberen daarmee "alle LAN-poorten" voor internet beschikbaar te stellen. (Omdat je alleen internet afneemt).
Hoewel duidelijk in de schermafdrukken (en tevens in de help-bestanden) wordt aangegeven dat in die set-up mode alleen LAN-poort 1 en 2 voor internet beschikbaar zijn.

Ik heb het zelf ook even geprobeerd met jouw instellingen, en dan bewust geprobeerd "internet"-apparatuur aan LAN-poort 3 en 4 te koppelen.
Dat gaat alleen goed als je WiFi niet gebruikt en niet is ingeschakeld.
Maar zo gauw je de WiFi inschakelt slaat de Synology router vast. Dus dat is geen werkbare set-up.

Als je de schermafdruk van de Experia Box bekijkt, ondanks dat je geen TV afneemt, staat er evengoed wel een VLAN ID bij voor TV.
Dus lijkt me goed om dat in ieder geval toch bij de set-up te betrekken.

- In mijn situatie is de router (en IP-TV) werkend zoals ingesteld als aangegeven in de schermafdruk van de reactie < HIER >

- En ook als ik voor LAN-poort 3 en 4  VLAN ID 4  instel  (ongelabeld)  is de set-up werkend.
  Met in dit geval in mijn situatie een werkende TV-ontvanger als die is aangesloten op LAN-poort 3 of 4

27169-0

27171-1

Je geeft niet aan op welke poorten apparatuur is aangesloten voor internet met de instellingen die je gebruikt, maar ik heb een vermoeden dat de niet goed functionerende set-up wel eens te maken zou kunnen hebben met wat ik hiervoor heb beschreven? (Apparaten op poort 3 en 4 ??).

Verder klopt je instelling wel voor het verbindingstype (Automatisch - Ingeschakeld - Uitgeschakeld),
tenminste als het gaat om Telfort als internetprovider.
Maar zijn in je afbeelding de velden leeg voor de DNS-servers. Daar zou je handmatig nog twee DNS-servers naar keuze kunnen invullen.
Als je niets invult zou er echter een DNS-server aangereikt moeten worden van de ISP  (plus een IP-adres voor je WAN).

Het is ook een goede gewoonte na verandering van set-up de router een keer te herstarten + eveneens erna de erachter hangende apparaten.

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline jeltel

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 43
Re: Tefort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #18 Gepost op: 22 augustus 2016, 08:09:50 »
Dat klinkt plausibel. Ik had juist niets in de poorten zitten.
De bedoeling is natuurlijk om alle 4 de poorten voor internet te gaan gebruiken. Flauw als dat niet zou kunnen, maar daarvoor ga ik wel een ticket inschieten naar Synology.

Vanavond ga ik jou setup helemaal overnemen en kijken of ik een IP krijg.
Bedankt voor testresultaten!

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 817
  • -Ontvangen: 1404
  • Berichten: 7.567
Re: Tefort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2016, 08:42:16 »
Ik denk niet dat het een kwestie is van "flauw" maar in de mogelijkheden om de router in die specifieke mode goed te kunnen implementeren met de andere functies die geboden worden, (en dat tevens in samenwerking met bijv. WiFi).  Dus zal er een keuze gemaakt moeten worden.
Bij andere merken routers zie ik een vergelijkbare scheiding van poorten als het gaat om instellen van VLAN ID's wat eigenlijk specifiek is gericht op het aanbod van VOIP en IP-TV. Dus dat is het uitgangspunt in die specifieke mode, niet om "alleen" internet in te stellen.

Zonder gebruik van WiFi werkt het wel, en zou je de router meer kunnen zien als een "managed switch".

De andere keuzes om de router anders in te delen.

27173-0

27175-1

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline jeltel

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 43
Re: Tefort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #20 Gepost op: 22 augustus 2016, 08:48:58 »
Wel een dure managed switch. Als ik maar twee lan poorten beschikbaar heb, kom ik automatisch poorten te kort en moet ik er nog een switch naast hangen. Ik heb daar eigenlijk weinig zin in.
Als Synology het hardware matig niet kan (wil best even wachten op een update), dan gaat de Rt1900 terug. En dat zou erg jammer zijn, want ik wordt erg blij van deze visuele interface.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 817
  • -Ontvangen: 1404
  • Berichten: 7.567
Re: Tefort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #21 Gepost op: 22 augustus 2016, 08:51:35 »
Het instellen van VLAN ID's is eigenlijk specifiek gericht op het aanbod van IP-TV en VOIP, naast internet.
De tab waar je het instelt is nota bene specifiek als zodanig benoemd  IPTV & VoIP.
(Wellicht ingegeven vanuit de vraag van gebruikers).  Dus dat is het uitgangspunt in die specifieke mode, niet om "alleen" internet in te stellen.

Maar er zou met die uitklapschermpjes dan mogelijk best nog een optie bij kunnen komen, om alle poorten voor internet in te kunnen stellen?
Dus de vraag stellen aan Synology om ook dat te implementeren kan altijd.  8)
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline jeltel

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 43
Re: Tefort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #22 Gepost op: 22 augustus 2016, 17:54:19 »
Nou ik heb alle instellingen precies zo gezet als uit jou screenshots. Daarnaast heb ik de wifi helemaal uitgezet, OpenDNS ip's bij de DNS-servers ingevuld en alleen op poort 1 een laptop gehangen. Helaas tot hetzelfde teleurstellende resultaat van geen IP.

Ook niet na een minuut of 20 wachten na het herstarten van zowel het modem als de router.

Misschien is er toch wat anders aan mijn installatie, waardoor jou instellingen niet werken. Ik heb onderstaande Genexis Gigabit modem.

Ik ga een ticket inschieten bij Synology om te vragen of de hardware helemaal goed is. Zo ja en ik geen andere opties meer heb, ga ik het opgeven :(

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 817
  • -Ontvangen: 1404
  • Berichten: 7.567
Re: Tefort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #23 Gepost op: 22 augustus 2016, 18:34:55 »
Ah, dat is inderdaad een heel andere set-up glasvezel dan ik heb, maar je kunt dan mogelijk op een andere manier aan de gang?
Die set-up met die Genexis modem is zoals ze dat bij Telfort noemen "een oude propositie".
Is door Telfort (of heb je een andere provider ?) vanuit een eerdere internet-provider overgenomen (XMS, Lijbrandt, Kick, Concepts).

Je hebt daarbij mogelijk ook nog TV via coax (DVB-c)?
In die Genexis wordt mogelijk reeds een separatie gemaakt?

Ik heb een "kale" glasvezel-aansluiting met een FTU, waarbij het optische data-signaal van glasvezel via een zogenaamd "NT-glasvezelkastje" wordt omgezet naar een ethernet-signaal. Niets meer, niets minder. Wordt ook wel "fiber media converter" genoemd.
Dat "NT-glasvezelkastje" is dus geen modem, maakt ook geen separatie in mogelijke VLAN's al voor dat het in een router binnenkomt.

Hier twee afbeeldingen van een "NT-glasvezelkastje":

27181-0

Een (oudere foto) van de situatie bij mezelf.
(De Synology router is hier nog niet in beeld / aangesloten):

27183-1


Maar hoe nu te werk te gaan? Ik ken die oude propositie niet echt, dus kan je niet expliciet daar aanwijzingen in geven.
Omdat er reeds een Genexis modem zit, vraag ik me af of je niet in de "normale" router-mode reeds een internetconnectie hebt?
Heb je dat al eens geprobeerd?

Welk type Genexis modem is het?  Kun je dat achterhalen?

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline jeltel

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 43
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #24 Gepost op: 22 augustus 2016, 19:18:11 »
Ik zat tot vorige week op de oude propositie, inderdaad met DVB-C over coax. Daar kon ook gewoon een router achter en werken maar. Sinds vrijdag een kastje met maar één uitgang. Die voor de utp naar een WAN poort. ik kan helaas niet achterhalen welk type het is. Staat alleen Genexis en gigabit op.

En normale routermode geeft helaas geen soelaas.

Ander vraagje, krijg je zonder de iptv instellingen niet al gewoon een IP? Dat er dan achter niets werkt ok. Of werkt internet (in de router en over de wifi) pas als de instellingen bij poort 1&2 zijn ingesteld?

In ieder geval flink balen als het niet werkt via de vlans, dan zal een ander merk router ook niet werken.

Edit: volgens mij is het di modem: http://fiberdordrecht.nl/?Foto_album:Genexis_FiberXport_OCG-1012n_V2

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 817
  • -Ontvangen: 1404
  • Berichten: 7.567
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #25 Gepost op: 22 augustus 2016, 20:04:29 »
In de IP-TV - VoIP mode "moet" ik perse VLAN's instellen om de set-up überhaupt weg te kunnen schrijven, maar heb bij een 2e test bewust verkeerde VLAN ID's ingevuld voor poort 3 en 4.
Dan krijg ik gewoon een werkend WAN IP-adres aangereikt en kan ik ook gewoon van internet gebruik maken  =  via poort 1.
(Ik schrijf nu dit bericht met die "verkeerde" VLAN ID's).
Omdat op poorten 3 en 4 geen apparatuur is aangesloten heb ik nu geen problemen met WiFi, indien ingeschakeld.


Indien men geen VLAN ID invult bij poort 3 en 4:

27193-0


Met "verkeerde" (niet werkende) VLAN ID's:

27195-1


Omdat jij al geen gewoon WAN IP-adres krijgt aangereikt, vermoed ik dat het toch komt vanuit de afwijkende set-up met die Genexis modem?
Zal het met een andere router waarschijnlijk ook niet werken.

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 817
  • -Ontvangen: 1404
  • Berichten: 7.567
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #26 Gepost op: 23 augustus 2016, 12:57:49 »
Sinds vrijdag een kastje met maar één uitgang. Die voor de utp naar een WAN poort.
Staat alleen Genexis en gigabit op.

Inmiddels heb ik "inside" contact gehad met een Telfort medewerker die over glasvezel gaat.  Dit type Genexis modem met één poortje, zou dezelfde werking / functie hebben als een "NT-kastje".  Maar omdat de basis FTU muurplaat van de glasvezel-aansluiting erachter anders in elkaar zit als van meer moderne FTU-aansluitingen, gaat hier nog een model "media-converter" op zoals je hebt aangegeven.

Dus in principe zou het moeten werken met de instellingen die eerder zijn beschreven.
Doe dat dan met de settings die ikzelf eerder heb aangegeven, ook al gebruik jezelf geen actieve TV-verbinding.

Wat in deze procedure met aankoppelen van een andere router wel belangrijk zou kunnen zijn, is om het achterliggende systeem bij Telfort
wel "te pushen" een nieuw WAN IP-adres te verzenden. Dat is namelijk anders dan welke aan je Experia Box V8 is gekoppeld.
(Ik heb hier 4 test routers met ieder hun eigen WAN IP-adres als ze rechtstreeks worden aangekoppeld aan het "NT-kastje").

Dat doe je door de Synology router te herstarten, 10-20 minuten te wachten, en als er dan nog geen WAN-IP is,
nog een paar keer achter elkaar herstarten. (De eerste keer heb ik dat dacht ik wel eens 3x achter elkaar gedaan).
Eenmaal een IP-adres, wordt het "vastgehouden"  Wat levert dat op?

Afhankelijk van de regio kan het soms wel eens veel langer duren. Heb wel eens van een gebruiker gehoord die 24 uur moest wachten.
Maar mogelijk wordt 's nacht om 12.00 uur de lease hernieuwd, dus zou je net voor middernacht de reboot ook kunnen uitvoeren.

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline jeltel

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 43
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #27 Gepost op: 23 augustus 2016, 13:48:06 »
Bedankt voor het nemen van de moeite om inside contact op te nemen met Telfort. Erg gaaf.

Dat is wel een goede tip. Ik zal vanavond het geheel eens op de synology zetten en kijken wat het die ochtend doet. Heb helaas niet de luxe om het 24 uur vol te houden met mensen die altijd thuis zijn ;)

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 817
  • -Ontvangen: 1404
  • Berichten: 7.567
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #28 Gepost op: 23 augustus 2016, 13:52:59 »
Wel een paar keer de Synology herstarten heh,  met 3x achtereen wordt het Telfort systeem "3x wakker geschud".
En dan rustig gaan slapen tot de volgende ochtend.   ;)
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline jeltel

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 43
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #29 Gepost op: 23 augustus 2016, 19:31:46 »
Net stiekem tijdens het eten koken al drie keer herstart en zowaar kreeg de Synology een IP, maar wel met beperkte verbinding helaas. Opnieuw herstarten verloor dit IP weer en daarna niet meer opnieuw gekregen.

Voor nu geef ik het even op en wil gewoon even gebruik maken van internet. Maar ik zie nu dat de Synology hetzelfde IP kreeg als de Xperiabox. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Ach vanavond voor het slapen gaan nog drie keer herstarten en afwachten.


 

Update: Synology gevonden, wel problemen met Telfort modem

Gestart door RLXBoard Mac OS X

Reacties: 2
Gelezen: 2916
Laatste bericht 20 maart 2010, 09:56:45
door jacobus
VERPLAATST: Draytek 2860 ipv Experiabox 10 op glasvezel Telfort

Gestart door BirdyBoard The lounge

Reacties: 0
Gelezen: 1688
Laatste bericht 10 september 2018, 21:02:38
door Birdy
Synology router - IPTV routed mode - KPN, XS4ALL, oud Telfort, Oxxio - T-Mobile

Gestart door BabyloniaBoard Synology Router

Reacties: 12
Gelezen: 16609
Laatste bericht 04 maart 2021, 03:04:24
door Babylonia
drivemapping werkt niet meer na overstap Telfort

Gestart door racefietsBoard NAS hardware vragen

Reacties: 6
Gelezen: 1874
Laatste bericht 13 juni 2013, 18:29:18
door racefiets
Telfort glasvezel ZONDER Experiabox V10 gebruiken.

Gestart door BirdyBoard Synology Router

Reacties: 17
Gelezen: 7021
Laatste bericht 12 januari 2019, 16:19:25
door Babylonia