Auteur Topic: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac  (gelezen 50566 keer)

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #45 Gepost op: 31 augustus 2016, 05:46:43 »
Aanvullend op......

...maar geeft de Synology aan dat de verbinding 'Beperkt' is.

Het fijne weet ik er niet van, en mogelijk is mijn wijze van uitleg om die reden niet helemaal kloppend of waterdicht, waarvoor excuus, maar probeer het althans op de navolgende wijze te begrijpen en er invulling aan te geven.

Ik kwam op het Telfort forum vergelijkbare problemen tegen met iemand die een andere "niet Telfort" router probeerde aan te sluiten.
Kennelijk worden netwerken bij KPN veranderd naar een zogenaamde "SNI-F" leverstraat, met een andere aanpak van levering van diensten.

Detail als overeenkomst in de situatie van  @jeltel,  is dat het aangeleverde WAN IP-adres hetzelfde blijft als je van router wisselt.
Dus een IP-adres schijnbaar vast is gekoppeld aan een woon-adres / internet-connectie, en niet aan het MAC-adres van een router.
Dat is mogelijk dan een manier om die nieuwe zogenaamde "SNI-F" leverstraat systemen te herkennen??

Ter info: in mijn situatie op een andere plek in Nederland/wijk is de situatie van kracht van WAN IP-adres gekoppeld aan MAC-adres router.
Met hier 4 stuks "test"-routers, waarvan 3 Telfort routers en één eigen router (de Synology), heeft elke router zijn eigen WAN IP-adres.
In het geval van de "Telfort"-routers zijn die IP-adressen in de loop van de tijd ook niet veranderd als ik die aansluit, die blijven hetzelfde.

Een week of 2-3 geleden ben ik ermee bij een vriend geweest hier in de buurt die problemen had met WiFi met zijn nieuwe Telfort glasvezel abonnement. Mijn Telfort Experia Box V8 meegenomen en bij hem aangesloten, kreeg hetzelfde WAN IP-adres op zijn woonadres toegewezen, als wat het anders op mijn woonadres krijgt toegewezen. (Weer terug aangesloten bij mij thuis is het daar weer van kracht).

Maar goed terug naar die "SNI-F" leverstraat.
IP-TV (hoewel bij @jeltel niet afgenomen) wordt als "lege" dienst wel in zijn Experia Box gesepareerd in een apart VLAN ID 4 netwerk.
Met "erachter" een ander VLAN IP sub-net is het tijdstip dat via DHCP een VLAN IP-adres wordt uitgegeven schijnbaar verschillend met de DHCP van VLAN ID 34.
Daar schijnen routers dan mogelijk niet op te zijn voorzien??  Hier de reactie van een gebruiker die dat heeft uitgevogeld:
https://forum.telfort.nl/internet-267/lockout-nieuw-netwerk-57042/index2.html#post498659

Met wat  @jeltel  als melding krijgt "maar geeft de Synology aan dat de verbinding 'Beperkt' is"
zou daar mogelijk mee te maken kunnen hebben??  Met het voorstel wat die gebruiker in zijn laatste alinea aanhaalt:

"Een tip zou zijn, zet op VLAN 4 dhcp eerst uit, zorg dat je een ip krijgt op VLAN 34 en zet dan (zonder de router los te koppelen) dhcp weer aan op VLAN 4, dit zul je iedere keer moeten doen als de router los gekoppeld is geweest."

...zou je in de Synology router misschien op de volgende wijze met een "truc" te werk kunnen gaan (DHCP is niet apart te regelen):
Nu dat je WEL een WAN IP-adres hebt gekregen, zou je met de IP-TV / VOIP instelling, voor de LAN-poorten 3 en 4 mogelijk een keer van instelling kunnen wisselen voor VLAN ID 4, door die afwisselend wel of niet in te vullen en dan "apply" om dan toch een "navolgende" lease voor DAT gebruikt VLAN IP gateway (+ VLAN IP-adres) te bewerkstelligen??

Zou je dat eens kunnen proberen?
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline TheMystery

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 13
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #46 Gepost op: 05 oktober 2016, 21:05:53 »
Ik heb de synology ac1900 router op een net nieuw opgeleverde telfort glasvezel verbinding geinstalleerd.
Ik krijg netjes een ip adres en heb verbinding.

Nu wil ik op poort 1 de experiabox voor telefonie aansluiten, alleen hier krijg ik geen verbinding op.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: WD40EFRX

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #47 Gepost op: 06 oktober 2016, 00:18:20 »
Telefonie gaat ook helemaal niet via poort 1.
Poorten 1 en 2 zijn specifiek afgestemd voor internet.  Poorten 3 en 4 kun je dan benutten ofwel voor VOIP, of voor TV.
Hoe in te stellen, helemaal in het begin van deze draad. De reactie met afbeeldingen zie  < HIER >

Bij de set-up ga ik uit van internet op de poorten LAN 1 en 2 (dat kan ook niet anders, dat is standaard Synology).
Op LAN-poort 3    VOIP
Op LAN-poort 4    IP-TV
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline TheMystery

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 13
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #48 Gepost op: 06 oktober 2016, 05:54:28 »
Ik had hem ook al op poort 3 gezet met 34/0 tagged maar dit ook zonder resultaat.
Ik zal het voor de zekerheid dit weekend nog een keer proberen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: WD40EFRX

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #49 Gepost op: 06 oktober 2016, 11:53:09 »
Anders de aangesloten Experia Box (op poort 3) gewoon een keer aan en uit zetten.

Er is inmiddels overigens wel reeds gemeld (zie eerder in de draad) dat het niet (meer) in alle gevallen werkt.
Valt je connectie inmiddels onder een zogenaamde "SNI-F" leverstraat, werkt het kennelijk niet meer.
Dat kun je controleren op de volgende wijze:
- Sluit eerst de Experia Box aan als hoofd router.  Controleer je WAN-IP adres  ( http://www.watismijnip.nl/ )
- Sluit daarna de Synology router aan als 1e router.  Controleer WAN-IP adres  ( http://www.watismijnip.nl/ )

Als beide WAN-IP adressen hetzelfde zijn, zou dit een aanwijzing kunnen zijn dat je in een "SNI-F" leverstraat zou zitten. En werkt het niet.
(Echt bewijs heb ik niet, maar als ik diverse informatie van mensen die in een "SNI-F" leverstraat zitten combineer, zijn er een aantal overeenkomsten, waarvan een vast WAN IP-adres bij gebruik van uiteenlopende modem/routers er een van is).

Als beide WAN-IP adressen verschillend zijn (wat in mijn eigen geval ook nog steeds het geval is) zou het gewoon moeten werken.
Echter LET OP:  Het kan soms 5-10 minuten duren voordat de telefoon actief opkomt om geregistreerd te zijn.
Met name als de eerste keer "vreemd merk" routers rechtstreeks aan de internet-aansluiting worden gezet. As het eenmaal in het achterliggende klantsysteem is doorgelopen, gaat het een volgende keer met wisselingen van de ene op de andere router meestal een stuk vlotter.
Gewoon het Voice lampje van de Experia Box in de gaten houden.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline TheMystery

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 13
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #50 Gepost op: 09 oktober 2016, 11:42:01 »
Ik krijg idd op beide devices hetzelfde wan ip adres.
Dus heb de synology nu achter de experiabox gehangen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: WD40EFRX

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #51 Gepost op: 09 oktober 2016, 11:52:21 »
Jammer dat het in jou geval dan niet werkt.

Overigens als je goedkoop wilt uitbellen, kun je in de Experia Box V8 nog wel een extra VOIP provider instellen, en die als uitbel-optie ingeven.
Inmiddels heb ik een account bij  VoipBuster waarbij met een inleg van € 10,-  je 3 maanden gratis naar vaste nummers kunt bellen,
als je onder de 300 belminuten per week blijft zitten. De tijd erna kun je het beltegoed onder dezelfde voorwaarden gewoon opmaken.

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline alcyon

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 5
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #52 Gepost op: 22 oktober 2016, 12:01:47 »
Vandaar met de eerste methode aan de gang, ....en met succes heb ik die gegevens kunnen uitlezen !!

Dank voor je verhandeling.

Maar dan weet je dus nu:
- gebruikersnaam =?
- password = ?
- registrar =?
- proxy =?
Ik zou zeggen maak ze bekend, want daar ging het toch om?

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #53 Gepost op: 22 oktober 2016, 13:02:07 »
Hoe bedoel je, maak ze bekend?
Je gaat toch niet aan andere mensen jou VOIP-gegevens (gebruikersnaam + wachtwoord) verstrekken?
Gaat ieder op jou kosten bellen.  Lijkt me niet de bedoeling.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline alcyon

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 5
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #54 Gepost op: 23 oktober 2016, 15:28:46 »
1. Registrar en proxy is voor iedere klant hetzelfde.
2. Gebruikersnaam en password zijn voor iedere klant op dezelfde manier opgebouwd.

ad 1 kan dus gepubliceerd worden
ad 2 nee, niet de letterlijke tekst natuurlijk maar de opbouw, dus bv <macadres@enz>

Waarom?
Omdat met Experia v10 niets valt te wiresharken.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #55 Gepost op: 23 oktober 2016, 17:19:03 »
Ofwel de gegevens zoals reeds getoond als start van dit draadje pakweg 10,5 maand terug bij < DEZE reactie > in het laatste plaatje.
Het gaat daarbij overigens niet om de Experia Box V0 maar om de V8.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline alcyon

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 5
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #56 Gepost op: 23 oktober 2016, 20:44:11 »
Precies, daar reageer ik op.

Het is jou gelukt om je gebruikersnaam en password in plain tekst te wiresharken.
Dus jij weet nu hoe de struktuur van gebruikersnaam en password eruit ziet.
En daar vraag ik naar.
Mensen met V10 lukt dit niet.
Bijv. bij mijn internettoegang is de gebruikersnaam: <Macadres_Experiabox@internet>
                                                                          password: **** (dwz letterlijk, dus weet ik niet.)

Mijn vraag heeft alleen betrekking op Voip om de SIP gegevens te achterhalen.
Internet en TV doen het bij mij zonder aanpassing op mijn eigen modem/router als je de DSL/glasvezel kabel erin steekt (dus geen Experiabox ertussen).


Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #57 Gepost op: 24 oktober 2016, 13:05:40 »
Tot voor kort voor een Telfort account  --die voeren nog geen Experia Box V10, dus ik vermoed dat je een KPN-klant bent.
Daar kan het mogelijk net wat anders zijn--  was het:

Gebruikersnaam: Telefoonnummer (net+abonnee).
Wachtwoord is een string met cijfers en letters (hoofd- en kleine letters).

Maar inmiddels (sinds van de zomer) is Telfort (KPN) haar telefoniediensten aan het aanpassen met achterliggend de SIP-gegevens die bij inladen dan versleuteld zouden worden verzonden. (Kun je ze niet meer uitlezen met WireShark).
Daar zijn op fora inmiddels al meldingen van binnengekomen.  Voor een Experia Box V10 (KPN) lijkt me dat niet anders.

Het  "Auth ID"  staat in mijn Experia Box V8 nog steeds wel aangemerkt als mijn "Telefoonnummer (net+abonnee)".
Heb even het wachtoord gebruikt wat bij mij nog bekend was en opnieuw ingegeven en opgeslagen. Maar dan krijg ik een foutmelding in de registratie van het account.  Dus mijn wachtwoord lijkt inmiddels achterliggend ook te zijn aangepast. Heb niet meer de moeite genomen om weer een nieuwe recording van data te doen om met WireShark te bekijken, of er nu mogelijk een nieuw wachtwoord uit te lezen zou zijn.

Naast de standaard Telfort telefoniedienst (enkel gebruikt om inkomende gesprekken aan te nemen) gebruik ik namelijk een andere VOIP-dienst die goedkoper is voor uitbellen (naar vaste nummers ----> € 0,000), dan Telfort.  Voor mobiele nummers gebruik ik mijn mobiele beltegoed.

Veel Telfort DSL-klanten die voor kort nog de telefoniediensten van Telfort gebruikten (daarbij waren de SIP-gegevens nog wel bekend), zijn inmiddels bij die verandering in beleid overgestapt naar andere VOIP-providers. Bij die zoektocht komen ze er achter dat andere VOIP-providers een stuk goedkoper zijn. Dus zien die verandering eigenlijk niet eens negatief tegemoet.
Zonder die aanpassing hadden ze wellicht nog jaren "duur Telfort telefoniegebruik" ingeschakeld gehad.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline alcyon

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 5
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #58 Gepost op: 25 oktober 2016, 11:46:15 »
Klopt, dank voor je antwoord Babylonia!

Offline alcyon

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 5
Re: Telfort Experia Box V8 vervangen door RT1900ac
« Reactie #59 Gepost op: 27 oktober 2016, 16:32:24 »
Nog even een update, speciaal ook voor Birdy.
Hint van Babylonia opgevolgd.
Inloggevens hierbij vlg Voidbuster:

User Name:     <zelf te kiezen>, dus geen provider-struktuur
Password:        <zelf te kiezen>, dus geen provider-struktuur
Registrar:         sip.voipbuster.com
Proxyserver:    sip.voipbuster.com
Stunserver:      stun.voipbuster.com

Resultaat: Succes, dect-telefoons onmiddellijk geregistreerd op de eigen box.


 

Update: Synology gevonden, wel problemen met Telfort modem

Gestart door RLXBoard Mac OS X

Reacties: 2
Gelezen: 2909
Laatste bericht 20 maart 2010, 09:56:45
door jacobus
VERPLAATST: Draytek 2860 ipv Experiabox 10 op glasvezel Telfort

Gestart door BirdyBoard The lounge

Reacties: 0
Gelezen: 1678
Laatste bericht 10 september 2018, 21:02:38
door Birdy
Synology router - IPTV routed mode - KPN, XS4ALL, oud Telfort, Oxxio - T-Mobile

Gestart door BabyloniaBoard Synology Router

Reacties: 12
Gelezen: 16158
Laatste bericht 04 maart 2021, 03:04:24
door Babylonia
drivemapping werkt niet meer na overstap Telfort

Gestart door racefietsBoard NAS hardware vragen

Reacties: 6
Gelezen: 1866
Laatste bericht 13 juni 2013, 18:29:18
door racefiets
Telfort glasvezel ZONDER Experiabox V10 gebruiken.

Gestart door BirdyBoard Synology Router

Reacties: 17
Gelezen: 6939
Laatste bericht 12 januari 2019, 16:19:25
door Babylonia