Auteur Topic: Proxy Server  (gelezen 11729 keer)

Offline SystemII

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 45
Proxy Server
« Gepost op: 10 februari 2016, 18:06:50 »
Onvoorstelbaar maar het lukt mij maar niet om de proxyserver werkende te krijgen.
Ik ben systeembeheerder en weet echt wel hoe het geconfigureerd moet worden, voor de zekerheid ook via de gebruiksaanwijzing hiervan te werk gegaan.

Ik installeer de proxy server, volg alle velden om in te vullen, heb uiteraard de DS412+ als DHCP-server ingezet, heb m'n cliënt geconfigureerd (hoe moeilijk kan het zijn) handmatig en daarna via wpad maar geen teken van de proxy server.
Ook in Windows m'n netwerk kaart d.m.v. "configip /release" en daarna "configip /renew" zodat m'n client ook daadwerkelijk zijn IP# van de DS412+ heeft gekregen maar het wil maar niet werken. Ik doe iets verkeerd maar wat?

Wel werkt het voor een deel als ik een verificatie toepas wordt er om een password gevraagd maar daarna gaat alles net zo als zonder proxyserver ingeschakeld en www.telegraaf.nl wil dan niet laden (de rest wel). Schakel ik op de DS412+ de proxy uit, heb ik helemaal geen http-verbinding meer (dus dat klopt).

Wie weet raad?
  • Mijn Synology: DS412+
  • HDD's: 4x WD Red SATA 1TB
Volledig Cat6 Netwerk.
MacMini M1, MacOS Big Sur

Offline Pippin

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 103
  • -Ontvangen: 524
  • Berichten: 2.719
  • a.k.a. MMD
Re: Proxy Server
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2016, 18:39:31 »

 ::)
Citaat
"configip /renew"
Citaat
ipconfig /.....
;D

En nee, ik ben geen systeembeheerder, sorry maar moest ik even kwijt...
DS414
OpenVPN #1: Beter beveiligen OpenVPN #2: Beter beveiligen als client

I gloomily came to the ironic conclusion that if you take a highly intelligent person and give them the best possible, elite education, then you will most likely wind up with an academic who is completely impervious to reality.
Halton Arp

Offline SystemII

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 45
Re: Proxy Server
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2016, 19:08:57 »
:lol: Je hebt gelijk. Ik zal het er nooit meer bijzetten...eerst maar eens de termen goed schrijven  :lol:
Dank je voor je reactie, kan ik wel waarderen...
  • Mijn Synology: DS412+
  • HDD's: 4x WD Red SATA 1TB
Volledig Cat6 Netwerk.
MacMini M1, MacOS Big Sur

Offline Pippin

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 103
  • -Ontvangen: 524
  • Berichten: 2.719
  • a.k.a. MMD
Re: Proxy Server
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2016, 19:11:57 »

Was een inkoppertje :-)
Helaas geen ervaring met proxy.

De waardering wordt ook gewaardeerd  8)
DS414
OpenVPN #1: Beter beveiligen OpenVPN #2: Beter beveiligen als client

I gloomily came to the ironic conclusion that if you take a highly intelligent person and give them the best possible, elite education, then you will most likely wind up with an academic who is completely impervious to reality.
Halton Arp

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Proxy Server
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2016, 20:04:06 »
Ik heb die proxy server zo'n 2 maand geleden eens voor de 'lol' geactiveerd. Hij draait sindsdien zonder problemen. Ik heb niet de 'auto discovery' functie geactiveerd. Ik zag het nut niet omdat ik met minder moeite de proxy op mijn apparaten handmatig kan instellen.

Mijn router is dus nog steeds mijn dhcp server. Hij moet in de default installatie al gewoon werken, alleen zul je dan geen verschil zien.

Dat hij werkt, zie je bij het intikken van een foute url. Je krijgt dan een eigen pagina van de proxy server.

Auto discovery gebruiken maakt het iets ingewikkelder. Volgens mij moet dan ook de webserver aktief zijn.  Ik zie het nut van auto discovery echter niet. Op mijn mac's staat dat per default uit. Als ik dat in de settings aan moet zetten, kan ik met dezelfde moeite het IP van de nas als proxy intikken.  ;)

Per default staan alle LAN subsets als allow ingevuld. Als je echter je eigen domeinnaam via nat-loopback gebruikt, moet je die ook als toegestane bron /doel vrij-schakelen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline SystemII

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 45
Re: Proxy Server
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2016, 23:40:57 »
Bedankt voor je reactie. Het is mij duidelijk.
Ik zie dat Firefox een beetje moeilijk met de proxyserver omgaat vooral als het om https (secure) pagina's gaat en ik weet niet hoe het kan maar de telegraaf heeft erg veel moeite met de proxy-server (of andersom). Heb je daar zelf (of iemand anders) wellicht ook ervaring mee?
Het lijkt me stug dat ik de enige ben die daar problemen mee heeft.
  • Mijn Synology: DS412+
  • HDD's: 4x WD Red SATA 1TB
Volledig Cat6 Netwerk.
MacMini M1, MacOS Big Sur

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Proxy Server
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2016, 08:50:59 »
https zou niet via de proxy server hoeven lopen. https kan toch niet gecached worden door een normale proxyserver. https via de proxy heeft alleen invloed op ingestelde toegangsrechten. Ik laat expliciet alleen http verkeer via de proxy gaan.

Ik heb overigens de proxy op systeem niveau ingesteld op mijn macs. In de browsers laat ik de default instelling van "systeeminstellingen overnemen" staan.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline SystemII

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 45
Re: Proxy Server
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2016, 11:31:17 »
Helaas ben ik maar gestopt met de proxyserver. Het leek te werken maar ineens was de telegraaf niet meer bereikbaar. Ik weet niet waarom dat zo is maar het zal wel met diverse instellingen te maken hebben gehad.
Er gaan nu zoveel uren in zitten dat ik het even laat rusten, wellicht dat in de tussentijd iemand met een lumineus idee komt want ik wil het wel graag gaan gebruiken.
  • Mijn Synology: DS412+
  • HDD's: 4x WD Red SATA 1TB
Volledig Cat6 Netwerk.
MacMini M1, MacOS Big Sur

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Proxy Server
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2016, 13:51:41 »
…heb uiteraard de DS412+ als DHCP-server ingezet,…

De DHCP server is niet perse nodig. Het kan ook via de DNS server. Zie Web Proxy Autodiscovery Protocol.

Omdat bij mij de DHCP server op de router zit en daar geen wpad-url in te stellen is, maar ik wel een DNS server op de nas heb draaien, heb ik die DNS-methode eens gebruikt. Voor de vaste PC's is de autodiscovery onzin, maar voor mijn laptop niet. Als de proxy fixed aan staat, heb ik buiten mijn netwerk geen internet meer. (Hoewel ik op die laptop via de loatie-optie in de menubalk zo een andere, voorgedefinieerde, netwerk-instelling kan kiezen)

Ik weet alleen niet wat mijn systeem of browser als mijn domein gebruikt. Voor de zekerheid heb ik in de DNS server 2 WPAD subdomeinen gemaakt:
wpad.local
&
wpad.mijndomein.nl
In de DNS settings van mijn laptop heb ik echter een ".local' zoekdomein ingesteld, dus ik gok dat hij de file via wpad.local vindt.

En hiermee werkt de autodiscovery goed bij mij. Op mijn MacBook Pro heb ik in de netwerk settings  "Automatische Proxydetectie" ingesteld.
Met Safari en Firefox getest. In mijn lan pakt hij de proxy en buiten mijn lan gaat het rechtstreeks. 

Het autodiscovery protocol probeert de WPAD file eerst via DHCP te vinden, maar als dat niet lukt probeert hij het via DNS.

Interessant is ook de volgende note uit bovenstaande Wiki-link

Citaat
Notice that Firefox does not support DHCP, only DNS, and the same is true for Chrome on platforms other than Windows and for versions of Chrome older than version 13.[3][4]

Daar wordt zelfs beweerd dat de DHCP methode niet eens werkt voor Firefox. Ook werkt de DHCP methode niet onder IPv6. Dat houdt in dat zelfs als je de DHCP methode gebruikt, het verstandig is om ook de DNS te configureren.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline SystemII

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 45
Re: Proxy Server
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2016, 14:43:55 »
Bedankt voor je waardevolle input maar ik kan mijn Windows-versie (Home edition) niet in een domein zetten.
Ga toch de DNS zo even inzetten. Laat weten hoe e.e.a. verlopen is.

Bedankt alvast.
  • Mijn Synology: DS412+
  • HDD's: 4x WD Red SATA 1TB
Volledig Cat6 Netwerk.
MacMini M1, MacOS Big Sur

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Proxy Server
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2016, 13:41:34 »
Op het engelse forum worden problemen gemeld met toegang op de eigen LAN. Verder een voorstel voor een verbeterde WPAD file.

Ik had er niets mee gedaan, maar ik merkte dat ik nu ook een proxy probleem op mijn lan had. Bij handmatig instellen had ik alleen een http proxy ingesteld. Nu, met de autodiscovery worden plots ook de https verbindingen via de proxy geleidt.

Gevolg is dat ik mijn nas niet meer op mijndomein.nl via https kan bereiken (Mijn bookmark instelling). Via http gaat het wel goed. Ook externe verbindingen via https lopen goed.

In navolging van de engelse post heb ik ook mijn WPAD file aangepast:

function FindProxyForURL(url, host)
{
    var local_domain = "*.internaldns.domain*";
    var resolved_ip = dnsResolve(host);

    if (isPlainHostName(host)) {return "DIRECT";}
    if (shExpMatch(url, local_domain)) {return "DIRECT";}
    if (isInNet(resolved_ip, "10.0.0.0", "255.0.0.0") ||
        isInNet(resolved_ip, "172.16.0.0", "255.240.0.0") ||
        isInNet(resolved_ip, "192.168.0.0", "255.255.0.0") ||
        isInNet(resolved_ip, "127.0.0.0", "255.255.255.0"))
   {return "DIRECT";}
       
   return "PROXY X.X.X.X:3128;"
}

Na opnieuw met wifi verbinden, kan ik nu wel weer via https bij mijn nas.

NB "mijndomein.nl" resolved op mijn lan met een locaal IP.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline SystemII

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 45
Re: Proxy Server
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2016, 13:55:00 »
Prachtig. Ik ga er denk ik mee aan de slag want ik zie dat de DNS-server ook niet zomaar geconfigureerd is. Het is een netwerk waar op gewerkt wordt en waar heel veel gebruik van gemaakt wordt door apparaten thuis. Ik kan niet blijven 'knoeien' eigenlijk. Maar zoals er eerst omschreven werd door Synology dat de installatie en configuratie van de Proxy-server 'appeltje, eitje' is blijkt toch niet helemaal zo te zijn.
Dat vind ik erg jammer maar of ik er echt veel voordeel uit haal weet ik niet, ik heb een 200 Mbit/Sec kabel-verbinding en alles staat al bijna direct klaar als ik de url inklop of aanklik.
Nogmaals, het was leuk geweest als het in één keer gewerkt zou hebben.
  • Mijn Synology: DS412+
  • HDD's: 4x WD Red SATA 1TB
Volledig Cat6 Netwerk.
MacMini M1, MacOS Big Sur

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Proxy Server
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2016, 14:09:25 »
Des te sneller je internet verbinding, des te minder voordeel je van een proxy hebt.

Op mijn laptop is er in elk geval geen voordeel omdat mijn internet abonnement met 120mbps al sneller is dan mijn wifi verbinding. Op de vaste PC is er een minimaal voordeel. Er wordt bij mij maximaal met 2 vaste pc gelijktijdig gebrowsed.

De proxyserver begint pas zin te krijgen als je een trage internetaansluiting hebt, of als je met heel veel PC's gelijktijdig het internet op gaat. Voor mij was het meer nieuwsgierigheid, om dit te gebruiken.

  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.984
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Proxy Server
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2016, 14:14:49 »
Wat is veel pc's?
Proxyserver herinner ik mij uit de begindagen van het internet, dat ik met een 14k4 modem moest inbellen.
Al heb ik nu 20 man in huis die allen gebruik maken van het internet, nergens een proxyserver te bekennen.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline SystemII

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 45
Re: Proxy Server
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2016, 14:19:05 »
Ik denk ook niet dat er veel winst te behalen valt met een verbinding zoals ik die heb. Misschien moet ik het maar laten verder. Het was een leuke toevoeging geweest maar als het allemaal zo moeilijk is...ach...
In elk geval dank voor alle hulp en het meedenken. Misschien een keer voor een regenachtige dag maar ja...die hebben we hier in Nederland zo weinig  :lol:
  • Mijn Synology: DS412+
  • HDD's: 4x WD Red SATA 1TB
Volledig Cat6 Netwerk.
MacMini M1, MacOS Big Sur


 

Docker: Nginx Reverse Proxy manager

Gestart door Syno_NasjeBoard Docker / Container Manager

Reacties: 16
Gelezen: 5884
Laatste bericht 22 februari 2023, 09:51:02
door vdhoek1972
Benaderen van DS via proxy?

Gestart door stekkerjackBoard Overige software

Reacties: 2
Gelezen: 2414
Laatste bericht 18 maart 2009, 23:45:30
door frankh
subdomeinen gebruiken voor dockers / reverse proxy - hoe?

Gestart door bartmans99Board DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding

Reacties: 1
Gelezen: 634
Laatste bericht 26 september 2022, 16:02:42
door bartmans99
STOM! proxy.conf weg gegooid met ssh

Gestart door meneerleblancBoard Algemeen

Reacties: 4
Gelezen: 2168
Laatste bericht 29 april 2022, 22:24:08
door meneerleblanc
cloud station drive connect niet via proxy

Gestart door JeffryBoard Cloud Station & Drive

Reacties: 0
Gelezen: 3034
Laatste bericht 16 april 2016, 03:55:48
door Jeffry