Auteur Topic: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht  (gelezen 12025 keer)

Offline albydetweede

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Gepost op: 12 februari 2016, 15:36:10 »
Hallo allemaal,

Ik heb een goed werkende openVPN opgezet. Voor een kennis heb ik een mapje beschikbaar gesteld op m'n Synology NAS. De kennis maakt verbinding met m'n openVPN en gaat naar de gereserveerde map toe via \\(ipadres NAS)\mapnaam. Via een kopieeropdracht (gaat sneller dan knippen/plakken) zet de kennis de data over naar haar computer. Ik ben dus aan het uploaden vanaf de NAS en de kennis is aan het downloaden.

Zelf heb ik een glasvezelabonnement van KPN (100/100) en de kennis heeft een kabelabonnement van Ziggo (120/20). De kennis kan dus in principe sneller downloaden dan ik kan uploaden.
Ik kan in principe met ruim 10 MB/s (megabyte per sec.) uploaden. Toch haalt de kennis maar 2,7 MB/s. Is dit normaal? Ik heb in de Synology geen snelheidslimiet ingesteld voor het account van de kennis. Kan het ook nog aan een instelling in de Experiabox v10 van KPN liggen? Daar heb ik louter een portforward ingesteld voor de openVPN.

Gr,
Gertjan
  • Mijn Synology: DS415+

Offline mchp92

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 62
  • -Ontvangen: 290
  • Berichten: 1.467
Re: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2016, 15:53:25 »
Probeer het eens zonder vpn?
Hoeveel snelheid haal je binnen je lan?
Zit je kennis via wifi aan haar router? Dat hakt er ook enorm in

Trage verbinding kan overigens veel meer oorzaken hebben dan up en download aan beide uiteinden (jij vs kennis)
Alles ertussen is mede bepalend
  • Mijn Synology: DS213j
  • HDD's: 2x Seagate 4TB

Offline albydetweede

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Re: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2016, 16:34:08 »
Intern (thuis dus) haal ik bedraad een dataoverdracht snelheid van 110 MB/s naar de NAS. Dat gaat zeer snel dus. Ik heb dan uiteraard geen OpenVPN aanstaan. Dat heeft thuis geen zin.
De kennis heeft ook een verbinding met een draad.
  • Mijn Synology: DS415+

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2016, 16:34:53 »
Kan inderdaad diverse oorzaken hebben.
Bedenk dat VPN  --hoewel gebruikt onder het UDP-protocol--  zelf toch ook nog enige overhead heeft m.b.t. versleuteling en evt. compressie.

Eerder heb ik wel een paar metingen bij elkaar gezet  < HIER >.
Dat was toen met een 50/50 (Telfort) glasvezelverbinding en eveneens Ziggo aan de "download"-kant.
Het betrof toen een groot film-bestand.  Bij (vele) kleine bestanden, zakt de snelheid.

"For the time being" heb ik mijn abonnement nu tijdelijk op 100/100 gezet.
Misschien is het aardig over en weer een test te doen met wat haalbaar is, maar dan misschien met VPN L2TP/IPSec.
Zit je niet met certificaten (Open VPN) die je zou moeten verstrekken, maar enkel een -tijdelijke- "sleutel" (wachtwoord + inlog gegevens).
Zouden we via via een persoonlijk bericht contact moeten opnemen en uitwisseling van gegevens.

Ben namelijk ook wel benieuwd wat het maximum is.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline albydetweede

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Re: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2016, 16:43:27 »
Hallo Babylonia,

Ik heb je testbericht ooit eens op het forum gelezen. Net in de tijd dat ik aan het vogelen was de VPN aan de praat te krijgen. Ik zal zo even een account voor je aanmaken op de NAS en je de gegevens via een PB versturen. Eerst maar even een OpenVPN test. Ik had gehoord dat dat veiliger was en heb toen daarvoor gekozen. Een andere optie was voor me PPTP, maar die was onveilig hoorde ik. De andere optie (L2TP/IPSec) is die ook veilig?

Gr,
Gertjan
  • Mijn Synology: DS415+

Offline Pippin

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 103
  • -Ontvangen: 524
  • Berichten: 2.719
  • a.k.a. MMD
Re: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2016, 16:53:02 »

PPTP, niet doen ;-)

Dit ga ik zeker volgen :-) want ik kan zelf met mijn belabberde snelheden niet deelnemen.

OpenVPN speedtesting:
https://community.openvpn.net/openvpn/wiki/Gigabit_Networks_Linux
DS414
OpenVPN #1: Beter beveiligen OpenVPN #2: Beter beveiligen als client

I gloomily came to the ironic conclusion that if you take a highly intelligent person and give them the best possible, elite education, then you will most likely wind up with an academic who is completely impervious to reality.
Halton Arp

Offline albydetweede

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Re: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2016, 17:16:04 »
Pittige informatie voor een leek op de speedtesting pagina MMD.

Ik heb Babylonia reeds de informatie doorgegeven zodat er getest kan gaan worden. Ik ben benieuwd naar de bevindingen.

Gr,
Gertjan
  • Mijn Synology: DS415+

Offline Pippin

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 103
  • -Ontvangen: 524
  • Berichten: 2.719
  • a.k.a. MMD
Re: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2016, 22:18:05 »
Wordt het een latertje  :?:  ;D
Ben ook benieuwd  :D
DS414
OpenVPN #1: Beter beveiligen OpenVPN #2: Beter beveiligen als client

I gloomily came to the ironic conclusion that if you take a highly intelligent person and give them the best possible, elite education, then you will most likely wind up with an academic who is completely impervious to reality.
Halton Arp

Ben(V)

  • Gast
Re: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2016, 22:40:01 »
Ik heb ooit eens een Vpn sneheidstest gedaan met twee routers en een pc.

Dus Pc aan een lanpoort van een router, de wanpoorten van de routers aan elkaar en de Nas weer aan lanpoort van de andere router, dus zo.

PC ------------- Lanpoort - router1 - wanpoort --------------- wanpoort - router2 - lanpoort --------- Nas

Hierbij wordt dus de invloed van het internet uitgeschakelt.

Bij metingen bleek dat de Vpn ongeveer 10% overhead veroorzaakte.
Openvpn iets meer dan bijvoorbeeld pptp.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2016, 23:42:30 »
Inderdaad een latertje. Ik was ook laat met eten koken en het eten zelf.
En had daarna toch even wat problemen kennelijk een klein verschil in set-up met OpenVPN waardoor ik eerst geen verbinding had.
(Kwam door een kleine persoonlijke aanpassing door @albydetweede  afwijkend van wat "standaard" is).

De eerste test haalt volledig de snelheid wat past bij een 100/100 Mbps verbinding ----> ruim 11-12  MB/s download

Bij een uploadtest kwam ik zelfs vreemd genoeg aan onwerkelijk nog aanzienlijk hogere waarden, maar zag het ge-uploade bestand daarna niet terug in de directory op de NAS van @albydetweede.   Ga ik nog eens opnieuw doen. Kom er nog op terug. ----> Zie vervolgreactie

Enkele schermafdrukken tijdens downloaden.









Babylonia@
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Pippin

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 103
  • -Ontvangen: 524
  • Berichten: 2.719
  • a.k.a. MMD
Re: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2016, 23:59:07 »
@Ben(V)
In die setting zal waarschijnlijk de CPU van de NAS een beperkende factor zijn, tenminste als de througput van de routers voldoende is.
OpenVPN is Single threaded meer CPU power helpt dan, vanaf versie 3.0 heeeel misschien Multi-threaded.
En een CPU die AES-NI (of AMD equivalent) doet voor de OpenSSL en/decryptie helpt nog meer.

@Babylonia
Dit is een standaard installatie van OpenVPN toch?
Mooi resultaat die download naar de 415 of 213J?
Edit: Ah, zal je PC zijn...

Citaat
zag het ge-uploade bestand daarna niet terug in de directory op de NAS
Staan de gebruikersrechten goed bij @albydetweede ?
DS414
OpenVPN #1: Beter beveiligen OpenVPN #2: Beter beveiligen als client

I gloomily came to the ironic conclusion that if you take a highly intelligent person and give them the best possible, elite education, then you will most likely wind up with an academic who is completely impervious to reality.
Halton Arp

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2016, 00:19:55 »
Standaard installatie OpenVPN inderdaad.

Inmiddels opnieuw een upload gedaan van hieruit (vanaf mijn PC) naar de NAS van @albydetweede
Nu wel "normale" waarden als upload, en het bestand is daarna tevens in diens directory te zien.

Zal eerder wel vergissinkje zijn geweest van mij.

Ook nu met upload krijg ik een zeer strakke egale datastroom ----> 10,7 - 10,8 MB/s
Niets op aan te merken.









DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Pippin

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 103
  • -Ontvangen: 524
  • Berichten: 2.719
  • a.k.a. MMD
Re: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2016, 00:28:00 »

Die 415+ kan die 100Mbps wel aan.

Nu nog de oorzaak vinden waarom die kennis dat niet redt.
Of is dat nu bekend?
DS414
OpenVPN #1: Beter beveiligen OpenVPN #2: Beter beveiligen als client

I gloomily came to the ironic conclusion that if you take a highly intelligent person and give them the best possible, elite education, then you will most likely wind up with an academic who is completely impervious to reality.
Halton Arp

Ben(V)

  • Gast
Re: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2016, 08:45:35 »
@Ben(V)
In die setting zal waarschijnlijk de CPU van de NAS een beperkende factor zijn, tenminste als de througput van de routers voldoende is.
OpenVPN is Single threaded meer CPU power helpt dan, vanaf versie 3.0 heeeel misschien Multi-threaded.
En een CPU die AES-NI (of AMD equivalent) doet voor de OpenSSL en/decryptie helpt nog meer.

Staan de gebruikersrechten goed bij @albydetweede ?

Klopt, ik heb dat toen met m'n test NAS DS409 gedaan en die zat qua cpu behoorlijk tegen het plafond.
Heb het later nog eens gedaan maar dan de VPN aan de NAS kan laten afhandelen door de router en dan ging de snelheid nog wat omhoog.(prima routertje ::))

Offline albydetweede

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 27
Re: OpenVPN en tegenvallende snelheid data-overdracht
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2016, 11:42:08 »
Hoi Babylonia,

Super dat het gelukt is. Kijk, dat zijn de snelheden die ik wil zien. Perfect. Dit is lekker tegen het snelheidsplafond.

Nu inderdaad uitvogelen waarom m'n kennis die snelheid met Ziggo niet haalt. Ik zou bij haar eens een speedtest doen om te kijken of ze wel de door Ziggo beloofde snelheid haalt. Sowieso blijft kabelinternet toch schommelen in snelheid als veel buurtgenoten ook druk zijn op internet.
Ze heeft haar internet in ieder geval wel netjes bekabeld.

Ik zal je persoonlijke berichten even gaan lezen en andersom ook nog even testen met IPsec.
  • Mijn Synology: DS415+


 

Inloggen via OpenVPN met certificaat

Gestart door UhhhBoard DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding

Reacties: 0
Gelezen: 1777
Laatste bericht 20 december 2014, 23:42:32
door Uhhh
OpenVPN installeren lukt niet

Gestart door ajansen66Board VPN Server

Reacties: 22
Gelezen: 6651
Laatste bericht 19 juni 2017, 00:07:59
door hbancy
OpenVPN werkt, kan niet bij bestanden

Gestart door EgBoard VPN Server

Reacties: 1
Gelezen: 1547
Laatste bericht 05 november 2018, 19:11:30
door Pippin
Aangepaste OpenVPN werkt na update DSM niet meer

Gestart door André PE1PQXBoard VPN Server

Reacties: 37
Gelezen: 7660
Laatste bericht 15 juni 2023, 00:34:33
door biomass
Wachtwoord OpenVPN Certificaat

Gestart door mcmurdyyBoard Synology DSM BETA versies

Reacties: 6
Gelezen: 6142
Laatste bericht 20 maart 2016, 20:18:38
door Pippin