Auteur Topic: Met OpenVPN sneller dan zonder  (gelezen 3508 keer)

Offline Pippin

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 103
  • -Ontvangen: 527
  • Berichten: 2.721
  • a.k.a. MMD
Met OpenVPN sneller dan zonder
« Gepost op: 10 maart 2016, 17:26:00 »
Omdat mijn DS nu extern staat, in jullie land ;D , heb ik eens wat snelheidstests gedaan met OpenVPN.
Test is een download vanaf een Leaseweb server in Amsterdam, een 1000mb.bin.
Upload heb ik niet getest want dat is wat lastiger en het gaat hier om de download.
Online speedtests zijn onbetrouwbaar en al helemaal als het om VPN gaat.

Extern is er een down/up veel hoger dan bij mij, dus daar ligt i.i.g. geen "knoop".
Bij mij op papier:
Download: 16 Mbit/s

Volgens modem:
Download:11,33 Mbit/s

De werkelijkheid:
*Zonder OpenVPN*
9,1 Mbit/s

En nu komt het:
*Met OpenVPN*
Download 16 Mbit/s

Natuurlijk zal zonder OpenVPN het verkeer een andere route afleggen t.o.v. met OpenVPN maar dit verschil in "positieve" zin is wel erg groot. En dan ook nog sneller dan de link speed die het modem aangeeft.
Ik schrijf "positieve" omdat ik vermoed dat er iets "stinkt", als men dat zo mag zeggen.
Zo wordt bijvoorbeeld bepaald verkeer geknepen, wat volgens mij te maken heeft met gevechten tussen providers en aanbieders van "data slurpende diensten", denk aan Youtube/Google en consorten.

Zodra ik weer tijd heb wil ik eens kijken welke route er afgelegd word.
Wat denken jullie? Ideeën over wat hier aan de hand is?

DS414
OpenVPN #1: Beter beveiligen OpenVPN #2: Beter beveiligen als client

I gloomily came to the ironic conclusion that if you take a highly intelligent person and give them the best possible, elite education, then you will most likely wind up with an academic who is completely impervious to reality.
Halton Arp

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 812
  • -Ontvangen: 1403
  • Berichten: 7.549
Re: Met OpenVPN sneller dan zonder
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2016, 22:50:31 »
Als het goed is heb je de instellingen waarschijnlijk zodanig afgestemd dat er bij OpenVPN data wordt gecomprimeerd.
Als het proces van comprimeren (en de-comprimeren aan de andere kant) sneller verloopt en de winst van compressie voldoende groot is,
dan de snelheid van download kan "bijbenen" heb je een positief rendement.

Omdat je relatief niet echt een hoge downloadsnelheid haalt, is het effect van comprimeren relatief groot als rendement.
Zelf heb ik downloads met OpenVPN gehaald van 11-12 MegaBYTE p/s (via glasvezel).
In dat geval is de download snelheid zodanig dat de snelheid van comprimeren zelf, daar waarschijnlijk niet echt meer in meehelpt.
(Het zou zelfs negatief kunnen uitpakken).

Een en ander is natuurlijk ook sterk afhankelijk van het soort data. Media-bestanden zijn op zichzelf sterk gecomprimeerd.
Daar zal nauwelijks iets aan veranderen met de hoeveelheid data bij het "overzetten" van de ene plek naar de andere.

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Pippin

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 103
  • -Ontvangen: 527
  • Berichten: 2.721
  • a.k.a. MMD
Re: Met OpenVPN sneller dan zonder
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2016, 23:11:46 »
De compressie zelf voegt tenminste 1 Byte toe en inderdaad zoals je schrijft, indien de data reeds gecomprimeerd is kan dat er toe leiden dat er meer data getransporteerd moet worden. Gecomprimeerd of niet, snelheid van de lijn is snelheid van de lijn, eens? Maar daar gaat het eigenlijk niet om.

Kijk eens goed naar de cijfers.
Mijn contract zegt: 16 Mbit/s
Het modem zegt: 11,33 Mbit/s
De werkelijkheid is: 9,1 Mbit/s <-- Dat is wat ik "gewend" ben dus zonder VPN, de normale downloadsnelheid.
Nu staat de DS extern in NL en haal ik 16 Mbit/s

Ik kan niet sneller gaan dan mijn daadwerkelijke snelheid 9,1 Mbit/s, eens?

Dan verklaar mij nu eens hoe het kan dat ik met VPN nu opeens 16 Mbit/s haal.
Als ik `m uitzet gaat het gewoon terug naar 9,1 Mbit/s.

See my point?
Ik heb zo`n donkerbruin vermoeden dat er geknepen/filtert wordt.
Traceroute moet ik nog doen............morgen.

Dit strookt met verhalen hier uit Duitsland van gebruikers met een b.v. 25 Mbit lijn niet fatsoenlijk Youtube HD kunnen kijken.
Maar zodra zij zich verbinden met een VPN provider loopt het lekker soepel, zels als daarnaast nog een download loopt.
Jaja, ik weet het zeker, er wordt een "verrekte policy" toegepast.
En als ik bel komt het verhaal, het gaat niet, in het contract staat blablabla...
Dat moet ik ook even kwijt  ;D
DS414
OpenVPN #1: Beter beveiligen OpenVPN #2: Beter beveiligen als client

I gloomily came to the ironic conclusion that if you take a highly intelligent person and give them the best possible, elite education, then you will most likely wind up with an academic who is completely impervious to reality.
Halton Arp

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 812
  • -Ontvangen: 1403
  • Berichten: 7.549
Re: Met OpenVPN sneller dan zonder
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2016, 23:29:23 »
Kennelijk snap je mijn uitleg/vergelijking niet met comprimeren en snelheid van downloaden.

Even een simpel Jip & Janneke voorbeeld.

Stel je heb een bestand van 100 MB
Je downloadsnelheid is 10 MB p/s -----> daar verandert niets aan.
Dan duurt het 10 seconden voor de 100 MB binnen is.

Nu comprimeer je die data van 100 MB naar 50 MB
Dat comprimeren aan het begin van het proces, heeft een vertraging van 2 seconden, voor de eerste download op gang komt.
De rest in de stream gaat met comprimeren en downloaden tegelijk.
(Wat al gecomprimeerd is, is al onderweg, terwijl de rest van de data bezig is te comprimeren "erachteraan" komt).

Decomprimeren aan de andere kant gebeurt "on the fly" tijdens het binnenkomen en telt niet mee in de download zelf.

Om 50 MB gecomprimeerde data te versturen met 10 MB p/s kost je dus 5 seconden downloadtijd
+ 2 seconden van het comprimeren "aan het begin" voor de eerste data op gang komt ter download
.

Bij elkaar dus 7 seconden van uiteindelijk toch weer die 100 MB data als die weer is ge-decomprimeerd.
100 MB in 7 seconden geeft een effectieve data overdracht van 14,29 MB p/s
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Pippin

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 103
  • -Ontvangen: 527
  • Berichten: 2.721
  • a.k.a. MMD
Re: Met OpenVPN sneller dan zonder
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2016, 00:23:58 »
Bij de buren een zoektip gekregen en het is een lang bekend probleem zo te zien met de naam:
Telekom Peering Problematik

Het gaat dus over machtspelletjes waar klanten de dupe van worden.
En nu peering ik `m naar bed  :D
DS414
OpenVPN #1: Beter beveiligen OpenVPN #2: Beter beveiligen als client

I gloomily came to the ironic conclusion that if you take a highly intelligent person and give them the best possible, elite education, then you will most likely wind up with an academic who is completely impervious to reality.
Halton Arp

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 812
  • -Ontvangen: 1403
  • Berichten: 7.549
Re: Met OpenVPN sneller dan zonder
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2016, 05:13:07 »
Die "Telekom Peering Problematik speelt kennelijk vooral bij Duitse, Italiaanse en Franse telecom bedrijven, in relatie tot bedrijven als Google e.d.
(De informatie achter de verwijzingen betreft inmiddels gedateerde informatie,  1e link 2013,  2e link 2010 ).
Maar of dat zich dat uit in download van privé bestanden op de ene plek tegenover de andere plek betwijfel ik.

Bovenaan schreef je:
Omdat mijn DS nu extern staat, in jullie land ;D , heb ik eens wat snelheidstests gedaan met OpenVPN.
Test is een download vanaf een Leaseweb server in Amsterdam, een 1000mb.bin.

Weet ik niet of je zelf dan in een van die genoemde landen woont en met die "Telekom Peering Problematik" te maken zou kunnen hebben.
Ook is mij niet bekend wat zo'n  *.bin  bestand inhoudt. Of dat wel of niet sterk te comprimeren valt.

Wil je een meer betrouwbare test, zou je zelf een video-bestand kunnen gebruiken om te downloaden.
Zonder de inhoud van het bestand zelf te veranderen, valt daar eigenlijk niet verder meer aan te sleutelen qua compressie.

Dan sluit je mogelijke "voordelen" van onderweg een nog "kleiner" bestand door compressie uit.
Je zou ook de instelling om te comprimeren bij OpenVPN zelf kunnen uitschakelen.
Daarmee kom je aan de "pure downloadsnelheid" met wat er bij OpenVPN mogelijk is.

In ieder geval kwam ikzelf bij eerdere testen niet aan vreemdsoortige snelheidswaarden bij gebruik van OpenVPN met aan beide kanten een 100/100 Mbps glasvezel account (125 km van elkaar).
Maar die resultaten heb je eerder zelf reeds gezien:        < Down-load HIER >        < Up-load HIER >

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Pippin

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 103
  • -Ontvangen: 527
  • Berichten: 2.721
  • a.k.a. MMD
Re: Met OpenVPN sneller dan zonder
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2016, 13:07:30 »

Woon in Duitsland.

Citaat
Maar of dat zich dat uit in download van privé bestanden op de ene plek tegenover de andere plek betwijfel ik.
Eens.

In Broncontrole word zelfs 20Mbit/s aangegeven en toen schoot mij een artikel op de site van OpenVPN in gedachten waar de packetflow grafisch wordt getoont:
https://community.openvpn.net/openvpn/wiki/Gigabit_Networks_Linux

Het is afhankelijk van op welk punt er gemeten wordt.
Daarmee had je het bij het goede eind wat gecomprimeerde data invloed heeft.

En weet je wat het "leuke" is? Dat artikel ken ik al heel lang  ;D
DS414
OpenVPN #1: Beter beveiligen OpenVPN #2: Beter beveiligen als client

I gloomily came to the ironic conclusion that if you take a highly intelligent person and give them the best possible, elite education, then you will most likely wind up with an academic who is completely impervious to reality.
Halton Arp

Offline Pippin

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 103
  • -Ontvangen: 527
  • Berichten: 2.721
  • a.k.a. MMD
Re: Met OpenVPN sneller dan zonder
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2016, 14:31:59 »
Laatste testje gedaan.

Zonder OpenVPN:
23908-0

Met OpenVPN met adaptive compressie:
23910-1

Met OpenVPN zonder compressie:
23912-2

DS414
OpenVPN #1: Beter beveiligen OpenVPN #2: Beter beveiligen als client

I gloomily came to the ironic conclusion that if you take a highly intelligent person and give them the best possible, elite education, then you will most likely wind up with an academic who is completely impervious to reality.
Halton Arp

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 812
  • -Ontvangen: 1403
  • Berichten: 7.549
Re: Met OpenVPN sneller dan zonder
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2016, 14:38:55 »
Dat zijn aardige vergelijkingen.
Je ziet in ieder geval goed wat de invloed is van dat comprimeren in snelheid als effectieve data overdracht.
Kennelijk is dat  100mb.bin  een bestand wat heel sterk te comprimeren valt.
Probeer het eens met een video-bestand, wat ik eerder opperde.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Pippin

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 103
  • -Ontvangen: 527
  • Berichten: 2.721
  • a.k.a. MMD
Re: Met OpenVPN sneller dan zonder
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2016, 14:45:30 »

De 100mb.bin die bij colocenter staat laat zich niet/nauwelijks comprimeren zou ik denken, de rest wel.
Ik heb geen mogelijkheid bij deze 5 een video op te slaan  ;D

Wat echter wel kan is die 5 bestanden binnenhalen en vervolgens zippen, rarren of met lzo comprimeren.
Dan zullen die andere 4 waarschijnlijk een kleinere bin opleveren.
DS414
OpenVPN #1: Beter beveiligen OpenVPN #2: Beter beveiligen als client

I gloomily came to the ironic conclusion that if you take a highly intelligent person and give them the best possible, elite education, then you will most likely wind up with an academic who is completely impervious to reality.
Halton Arp

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 812
  • -Ontvangen: 1403
  • Berichten: 7.549
Re: Met OpenVPN sneller dan zonder
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2016, 15:20:26 »
Heb nu zo'n test uitgevoerd door telkens zo'n  100mb.bin  bestand binnen te halen en als RAR als "beste" compressie op te slaan.

Als vergelijk heb ik het maar even tussen "code" tags gezet, dan blijven de kolommen onder elkaar netjes op rij.

http://www.colocenter.nl/speedtest/100mb.bin        origineel: 104.857.600 bytes       RAR (best): 104.857.675 bytes
mirror.nl.leaseweb.net/speedtest/100mb.bin          origineel: 100.000.000 bytes       RAR (best):      50.022 bytes
speedtest.onsbrabantnet.nl/files/100mb.bin          origineel: 104.857.600 bytes       RAR (best):      52.432 bytes
mirror.widexs.nl/ftp/pub/speed/100mb.bin            origineel: 104.857.600 bytes       RAR (best):      52.432 bytes
http://download.xs4all.nl/test/100mb.bin            origineel: 100.000.000 bytes       RAR (best):      50.021 bytes

Met die enorme compressie van die laatse 4 speedtest bestanden, krijg je wel een erg vertekend beeld met wat je doorgaans in de praktijk met "normale" bestanden zult tegenkomen.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....


 

L2TP en OpenVPN Server werken niet meer na migratie + upgrade.

Gestart door Tim__Board VPN Server

Reacties: 25
Gelezen: 8053
Laatste bericht 18 september 2015, 16:38:50
door Birdy
OpenVPN en externe toegang tot DSM

Gestart door niqBoard DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding

Reacties: 3
Gelezen: 2246
Laatste bericht 19 januari 2016, 08:38:38
door mchp92
Hoe backup bekijken zonder DSM?

Gestart door steef27Board Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 3
Gelezen: 1664
Laatste bericht 19 augustus 2016, 22:28:56
door Birdy
OpenVPN optimaliseren + omzeilen DPI?

Gestart door BinnetieBoard Netwerk algemeen

Reacties: 4
Gelezen: 4254
Laatste bericht 12 april 2017, 14:57:19
door Binnetie
IPv6 over OpenVPN

Gestart door JendemenBoard VPN Server

Reacties: 0
Gelezen: 1086
Laatste bericht 29 augustus 2017, 20:49:36
door Jendemen