Auteur Topic: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden  (gelezen 40503 keer)

Offline NasiBal

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 16
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 103
Re: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #30 Gepost op: 15 april 2017, 16:30:39 »
Volgende vraag nu de Temperature output/input ook werkt in pvoutput, hoe kan ik de Voltage waarden ook vullen? (dit zijn denk ik de waarden die ook beschikbaar zijn, daar de Hosola omvormer deze op het display toont)

In een ander script:
https://github.com/Mattie112/hosola-data-logger

Kan ik zie dat er een groot aantal parameters zijn op te vragen (hosola-data.sql), zijn deze ook op één of andere manier om te bouwen naar dit huidige script?

Ik ben er nog niet achter of ik dat andere script ook op een zelfde wijze als dit huidige script kan gebruiken op de Synology Nas.
Ben jij er al achter of je de andere parameters ook in PVpoutput kunt krijgen middels dit script?

Ik krijg nu wel data, maar ik zie (nog) geen temperatuur in mijn PVoutput. Zou jij je script eens kunnen posten?

Die van mij staat hierboven: https://www.synology-forum.nl/overige-software/nas-synology-taak-om-zonnepanelen-opbrengst-naar-pvoutput-te-uploaden/msg220447/#msg220447
  • Mijn Synology: DS718+
  • HDD's: 2 x WD30EURS-63R8UY0
PVOutput: RiederZon Totaal 4720 Wp
PC: i7-7820X @ 3.6GHz | OS: Windows 10 Pro |Memory: 64GB DDR4 | GPU: Geforce GTX 1660 Super (6GB GDDR6) | 2 x Dahua IPC-HDW5442T-ZE en 1 x Dahua SD1A203T

Offline michiel_pv

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 8
  • Berichten: 7
Re: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #31 Gepost op: 15 april 2017, 16:56:23 »

Edit2:
Volgens mij is dit ook gelukt door een extra regel toe te voegen aan het script:

today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`

# get most recent webdata from Hosola / Omnik inverter 1
content=$(wget --user USERNAME --password PASSWORD http://192.168.1.xx/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

# get most recent webdata from Hosola / Omnik inverter 2
content=$(wget --user USERNAME --password PASSWORD http://192.168.1.xx/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

# get current power value, put all available values in array
set -- "$content"
IFS=","; declare -a Array=($*)


wet je zeker dat dit doet wat je wil? script leest eerst inverter 1 en slaat data op in variabele 'content' . Dan wordt van inverter 2 data in gelezen onder dezelfde naam. Kortom, volgens mij lees je alleen inverter 2 data in.

Je zou bv de variabel namen kunnen aanpassen in content1 en content2 en dan elk apart verwerken in Array1 en Array2. Maar dan nog weet ik niet of je dat in 1 upload naar pvoutput kunnen sturen.

Zelf zou ik aparte (vrijwel identieke) taken maken voor de 2 inverters.
  • Mijn Synology: DS216

Offline michiel_pv

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 8
  • Berichten: 7
Re: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #32 Gepost op: 15 april 2017, 17:04:27 »


# post temperature to pvoutput site, please change with correct ID from wunderground
temperature=$(wget https://www.wunderground.com/personal-weather-station/dashboard?ID=IBARENDR5 -q -O - | sed ':a;N;$!ba;s/\n//g' | sed -e 's/\t//g' | sed -e 's/<span class="wx-value">/@/g' | sed -e 's/<\/span><span class="wx-unit">/@/g')

set -- "$temperature"
IFS="@"; declare -a Temparray=($*)

# post power value to pvoutput site, please change with correct sid and key from pvoutput.org account
postdatastring="sid=xxxxx&key=xxxxxxxxxxxxxxxx&v2=${Array[6]}&t=$minute&d=$today"

wget http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring

In je code hierboven post je helemaal geen temperatuur data. De variabele temperature zal de data bevatten, en is opgehakt in stukjes door het bouwen van Temparray. Variable Temparray[1] bevat de gevonden temperatuur uit wunderground site, die dien je posten samen met de zonnepaneelopbrengst:

postdatastring="sid=YYYY&key=XYZZZZZZZZZZZ&v2=${Array[6]}&v5=${Temparray[1]}&t=$minute&d=$today"

succes!
  • Mijn Synology: DS216

Offline NasiBal

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 16
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 103
Re: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #33 Gepost op: 15 april 2017, 17:09:15 »
Ik heb dus 0,0 verstand van het maken/aanpassen van een dergelijk script en ben spelenderwijs aan het uitvogelen of ik het aan de praat krijg. Misschien is het inderdaad beter om 2 taken aan de maken, eentje voor omvormer 1 en eentje voor omvormer 2. Ga ik gelijk even uitproberen.
  • Mijn Synology: DS718+
  • HDD's: 2 x WD30EURS-63R8UY0
PVOutput: RiederZon Totaal 4720 Wp
PC: i7-7820X @ 3.6GHz | OS: Windows 10 Pro |Memory: 64GB DDR4 | GPU: Geforce GTX 1660 Super (6GB GDDR6) | 2 x Dahua IPC-HDW5442T-ZE en 1 x Dahua SD1A203T

Offline NasiBal

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 16
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 103
Re: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #34 Gepost op: 17 april 2017, 02:47:44 »
Omdat het in het script ietwat omslachtig was heb ik het maar met de API van WeatherUnderground in PVOutput gedaan, net zo makkelijk!

Het aanmaken van 2 taken om de data van 2 omvormers door te sturen werkte ook niet, en hij bleef maar 1 omvormer loggen. Uiteindelijk heb ik maar 3 systemen aangemaakt in PVoutput (1 x Parent, en 2 x Child). Op deze wijze heb ik de beide omvormers los van elkaar in PVoutput staan, en vormen ze samen één totaal die weergegeven wordt in de Parent.
  • Mijn Synology: DS718+
  • HDD's: 2 x WD30EURS-63R8UY0
PVOutput: RiederZon Totaal 4720 Wp
PC: i7-7820X @ 3.6GHz | OS: Windows 10 Pro |Memory: 64GB DDR4 | GPU: Geforce GTX 1660 Super (6GB GDDR6) | 2 x Dahua IPC-HDW5442T-ZE en 1 x Dahua SD1A203T

Offline ringlord

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 1
Re: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #35 Gepost op: 15 mei 2017, 22:29:21 »
Hallo, ik probeer dit script ook te implementeren.

Ik krijg echter deze fout :
line 6: syntax error: unexpected "("

dus op deze regel:
IFS=","; declare -a Array=($*)

enig idee wat er fout is?

BusyBox v1.16.1 (2016-04-26 17:12:35 CST) built-in shell (ash)
Linux DiskStation 2.6.32.12 #5967 Tue Apr 26 16:30:14 CST 2016 armv5tel GNU/Linux synology_88f6281_210j
  • Mijn Synology: DS210j
  • HDD's: 2

Offline NasiBal

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 16
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 103
Re: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #36 Gepost op: 15 mei 2017, 23:32:01 »
MOD: @NasiBal Niet onnodig citeren.

Probeer eens het script aan te houden in de openingspost. Die zou gewoon moeten werken met je eigen gegevens.
  • Mijn Synology: DS718+
  • HDD's: 2 x WD30EURS-63R8UY0
PVOutput: RiederZon Totaal 4720 Wp
PC: i7-7820X @ 3.6GHz | OS: Windows 10 Pro |Memory: 64GB DDR4 | GPU: Geforce GTX 1660 Super (6GB GDDR6) | 2 x Dahua IPC-HDW5442T-ZE en 1 x Dahua SD1A203T

Offline Encite

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Re: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #37 Gepost op: 26 mei 2017, 10:57:06 »
Tot op heden werkte het script van Michiel_Pv uitstekend, incl. de temperatuur.
Maar sinds 2 dagen krijg ik een temperatuur in pvoutput te zien van -1. Mijn vermogens kloppen nog wel gewoon.

Er zijn geen wijzigingen doorgevoerd in het script en ik ben het nogmaals nagelopen, maar alles is nog hetzelfde.
Ik heb een ander weerstation geprobeerd, maar dat maakt niets uit. Het weerstation via wunderground werkt wel gewoon.

Waar kan ik het log vinden van mijn uitvoer van het script in mijn synology?

Bedankt alvast!
  • Mijn Synology: DS212j

Offline Encite

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Re: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #38 Gepost op: 26 mei 2017, 11:07:08 »
Ik heb mijn temperatuur laten loggen in een lokaal tekstbestand en dit is de output:

11:04 cc_on!

  • Mijn Synology: DS212j

Offline NasiBal

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 16
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 103
nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #39 Gepost op: 26 mei 2017, 11:47:17 »
@Encite

Is het gebruiken van de API van Wunderground in PVoutput geen optie? Je kunt dan gewoon het script gebruiken in de openingspost.
  • Mijn Synology: DS718+
  • HDD's: 2 x WD30EURS-63R8UY0
PVOutput: RiederZon Totaal 4720 Wp
PC: i7-7820X @ 3.6GHz | OS: Windows 10 Pro |Memory: 64GB DDR4 | GPU: Geforce GTX 1660 Super (6GB GDDR6) | 2 x Dahua IPC-HDW5442T-ZE en 1 x Dahua SD1A203T

Offline Encite

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 3
Re: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #40 Gepost op: 28 mei 2017, 10:00:58 »
@NasiBal,

Ik heb gezocht, maar kon zo snel geen API vinden van Wunderground?

Wat ik voornamelijk niet begrijp is waarom het eerst wel gewoon werkte...en van de log gegevens wordt ik helaas niet zoveel wijzer.

  • Mijn Synology: DS212j

Offline Peterzon

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 2
Re: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #41 Gepost op: 01 juni 2017, 10:59:47 »
Bij het zoeken naar een mogelijkheid om de data van mijn Hosola te loggen naar pvoutput kwam ik hier terecht. Omdat ik ook een Synology DS215J heb, heb ik het script in de Taakplanner ingevoerd. Helaas, het werkt niet. Althans, ik zie wel iets in pvoutput verschijnen maar geen data.

Ik zie in de taakplanner dat er keurig iedere 5 min een actie is maar als ik kijk bij Resultaat uitvoeren zie ik bij Script en Standaard uitvoerfout geen gegevens staan. Nu ben ik een leek wat scripts/nas betreft dus wellicht is dit goed maar ik denk van niet. Verder heb ik ook nog de firewall even uitgezet maar dat maakte niet uit.

Iemand die kan zeggen wat ik mogelijk fout doe of een hint kan geven.

Thnx,

Peter
  • Mijn Synology: DS215J

Offline Peterzon

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 2
Re: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #42 Gepost op: 17 juni 2017, 10:43:41 »
Inmiddels weer wat verder gekomen waarom het niet werkt. Volgens mij zit het probleem in de Hosola, die ik recent heb gekocht en die ook later werd geleverd omdat ze zaten te wachten op een nieuwe zending.

Uit een vergelijking van de js/status.js pagina met een andere/oudere Hosola en die van mij blijkt dat er verschillen zijn op die pagina, zo is "var webData" niet in de js/status.js pagina van mijn Hosola te vinden.

Iemand die hier ook al tegenaan is gelopen en dit heeft opgelost?
  • Mijn Synology: DS215J

Offline bigfoot87

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 1
Re: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #43 Gepost op: 08 maart 2018, 16:14:39 »
Bedankt michiel_pv voor je script, het werkt super.

Ik ben zo vrij geweest er de temperatuur aan toe te voegen. Geen idee of dit de beste manier is maar het werkt wel. Verander de plaatsnaam naar je eigen woonplaats om updates te krijgen van het dichtstbijzijnd meetstation van het KNMI (update iedere 10 minuten).

today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`

# get weatherdata from KNMI
temp=`curl -s http://weerlive.nl/api/json-10min.php?locatie=Amsterdam |    grep 'temp' | cut -d : -f 4 | cut -d , -f 1 | sed 's/"//g'`

# get most recent webdata from Hosola / Omnik inverter
content=$(wget --user JOUWINVERTERUSERNAAM --password JOUWINVERTERPASSWORD http://192.168.0.29/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

# get current power value, put all available values in array
set -- "$content"
IFS=","; declare -a Array=($*)

# post power value to pvoutput site, please change with correct sid and key from pvoutput.org account
postdatastring="sid=460549&key=915b9e4a930c2a1ba47aef26977c777d3f8822e&v2=${Array[6]}&t=$minute&d=$today&v5=$temp"

wget http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring

Offline vandermark

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 1
Re: nas synology taak om zonnepanelen opbrengst naar pvoutput te uploaden
« Reactie #44 Gepost op: 25 maart 2018, 17:13:17 »
Super bedankt voor dit script! Ik heb de Hosola via een reverse proxy op de NAS (met let'sencrypt certificaat) ook van buiten af bereikbaar gemaakt en dat werkt ook prima, het script leest keurig elke 5 minuten uit via https://solar.mijnserver.nl/js/status.js

Erg blij mee!
  • Mijn Synology: DS214PLAY
  • HDD's: 2
  • Extra's: -


 

photoserver synology

Gestart door ErwinBoard Photo Station / Photos

Reacties: 2
Gelezen: 6973
Laatste bericht 20 juni 2006, 10:21:27
door Bob
Vragen over Synology DS-106e

Gestart door EastmasterBoard NAS hardware vragen

Reacties: 55
Gelezen: 38722
Laatste bericht 06 november 2006, 23:09:28
door Anonymous
Probleem met Synology DS-106e

Gestart door dutchmoleBoard NAS hardware vragen

Reacties: 8
Gelezen: 7992
Laatste bericht 03 september 2006, 22:37:32
door Anonymous
firmware update Synology DS-106e

Gestart door EastmasterBoard Web Station

Reacties: 10
Gelezen: 10828
Laatste bericht 06 september 2006, 12:31:33
door Anonymous
Synology DS-101j en HP PSC 1350

Gestart door AnonymousBoard Externe harddisks en Printers

Reacties: 3
Gelezen: 4364
Laatste bericht 04 augustus 2006, 00:26:05
door Anonymous