Auteur Topic: .bat file sluit niet  (gelezen 4561 keer)

Offline Tazmanian

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 11
  • Berichten: 206
.bat file sluit niet
« Gepost op: 05 december 2017, 20:33:44 »
Heren,

ik heb een .bat file welke elke nacht om 1h enkele mappen en bestanden naar mijn NAS kopieert als backup.

Ik gebruik hiervoor XCOPY.  Maar het cmd venster sluit niet nadat de taak is afgesloten.  Enige optie is om een taskkill te doen.

Ik gebruik dit command:
xcopy /Y "C:\Users\beheerder\Documents\outlook bestanden\2014.pst" "\\NAS01\backup\SERVER\C\Users\beheerder\Documents\outlook bestanden\" /d
Taskkill /IM cmd.exe /f /t

Die Taskkil is dus niet 'netjes', heb ook gewoon via exit geprobeerd maar lukt niet.

Ook wanneer ik zelf een dosvenster open en het commando daar ingeef kan ik het venster niet sluiten via exit.
Het lijkt dus dat XCOPY blijft 'hangen'.  Ook al is de taak afgerond en zit ik terug op de c:\ prompt.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
NAS THUIS: DS918+ 3x 4Tb HDD - SHR - 8Gb RAM
NAS WERK 1: DS415+ 2x 3Tb HDD - SHR - 8Gb RAM
NAS WERK 2: DS412+ 2x 3Tb HDD - SHR - 2Gb RAM
NAS WERK 3: DS916+ 3x 3Tb HDD - SHR - 8Gb RAM

MIJN EERSTE NAS: DS211j 2x 1Tb HDD - SHR

Offline André PE1PQX

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 25
  • -Ontvangen: 153
  • Berichten: 1.315
  • 1st computer rule: GIGO -> Garbage in, Garbage out
    • Mijn Webstee...
Re: .bat file sluit niet
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2017, 21:46:09 »
Hiervoor moet je er wel even bij melden welke Windows versie je gebruikt.
Daarnaast is een .bat bestand volledig in een Windows omgeving achterhaald.

Je kunt beter cloudserver of data replicator gebruiken om die backups te maken en volledig van die .bat (=dos-omgeving!!!) afstappen.
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut


DS918+ -> 4x 4TB in RAID5 met 4Gbyte RAM extra (DSM7.2, backup systeem voor PC's)
DS218+ -> 2x 8TB met 4Gbyte RAM extra (DSM 7.2, Mailplus server en client + OpenVPN server)
DS220j -> 1x 8TB + 3TB (DSM7.2)
DS214+ -> 2x 6TB (DSM7.1.1)
DS120j -> 1x 6TB (DSM7.2, off-site backup)

Offline Tazmanian

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 11
  • Berichten: 206
Re: .bat file sluit niet
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2017, 22:10:27 »
Hiervoor moet je er wel even bij melden welke Windows versie je gebruikt.
Het betreft Windows 10 pro.

Citaat
Je kunt beter cloudserver of data replicator gebruiken om die backups te maken en volledig van die .bat (=dos-omgeving!!!) afstappen.
Data replicator wordt niet meer ondersteund.  Cloudstation is geen optie, heb via Cloud station backup geprobeerd maar die synct in real time en dat wil ik niet.  Gewoon op bepaald tijdstip een backup maken.
NAS THUIS: DS918+ 3x 4Tb HDD - SHR - 8Gb RAM
NAS WERK 1: DS415+ 2x 3Tb HDD - SHR - 8Gb RAM
NAS WERK 2: DS412+ 2x 3Tb HDD - SHR - 2Gb RAM
NAS WERK 3: DS916+ 3x 3Tb HDD - SHR - 8Gb RAM

MIJN EERSTE NAS: DS211j 2x 1Tb HDD - SHR

Offline André PE1PQX

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 25
  • -Ontvangen: 153
  • Berichten: 1.315
  • 1st computer rule: GIGO -> Garbage in, Garbage out
    • Mijn Webstee...
Re: .bat file sluit niet
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2017, 22:21:49 »
Dan zul je even naar een alternatief moeten zoeken. Cloudstation werkt prima en ik merk hier met een Win7 machine geen nadelige effecten bij het realtime backuppen.

Realtime heft ook nog enkele voordelen t.o.v. 1x per 24 uur. Als je machine net om 22.00 crashed en je hebt net om kwart voor 10 die ene hele belangrijke e-mail ontvangen waar je al de hele dag op wachtte, ben je het zo goed als zeker al kwijt als de backup 'pas' om 1 uur 's nachts gedaan wordt.

Met realtime backuppen heb je dat dus niet. Denk er nog eens over na...

https://www.synology-forum.nl/data-replicator-overige-backupsoftware/ om nog eens door te lezen...
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut


DS918+ -> 4x 4TB in RAID5 met 4Gbyte RAM extra (DSM7.2, backup systeem voor PC's)
DS218+ -> 2x 8TB met 4Gbyte RAM extra (DSM 7.2, Mailplus server en client + OpenVPN server)
DS220j -> 1x 8TB + 3TB (DSM7.2)
DS214+ -> 2x 6TB (DSM7.1.1)
DS120j -> 1x 6TB (DSM7.2, off-site backup)

Offline dvandonkelaar

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 161
  • Berichten: 937
Re: .bat file sluit niet
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2017, 07:39:20 »
Die ene hele belangrijke mail ben je alleen kwijt als je je mail ophaalt via POP of wanneer er synchronisatiefouten optreden.
Mijn inziens is .bat nog niet achterhaald, de ActiveDirectory Servers gebruiken het nog steeds om een login script uit te voeren.

Dan terug naar het probleem. CloudStation lost je probleem volgens mij niet op, die backupt/synchroniseert outlook-bestanden niet zo goed.
Krijg je een foutmelding te zien? Of wordt het CMD venster gewoon niet afgesloten?
--
dvandonkelaar

DS415+ 8GB | 2xWD30EZRX en 2xWD30EFRX | RAID5 EXT4 [Productie]
DS211J | 2x WD20EZRZ | RAID1 EXT4 [Backup]
Eaton Ellipse PRO 650 DIN (Schuko)

Offline Tazmanian

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 11
  • Berichten: 206
Re: .bat file sluit niet
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2017, 07:54:54 »
Die ene hele belangrijke mail ben je alleen kwijt als je je mail ophaalt via POP of wanneer er synchronisatiefouten optreden.
Mijn inziens is .bat nog niet achterhaald, de ActiveDirectory Servers gebruiken het nog steeds om een login script uit te voeren.
Mail staat ook nog op Office 365.  Is dus gewoon 1 backup per dag dat ik wil nemen naar een map op mijn NAS.  Cloudstation Backup of Drive is geen optie aangezien dit .pst bestanden niet echt goed ondersteund.  En er wordt ook met een Access database gewerkt. Ik heb het 2 weken geprobeerd via Cloudstation Backup maar het Access programma werd er veel trager op.  Bleef hangen en dergelijk, omdat Cloudstation Backup het programma dan even vasthield wanneer er een wijziging gebeurde.

Citaat
Dan terug naar het probleem. CloudStation lost je probleem volgens mij niet op, die backupt/synchroniseert outlook-bestanden niet zo goed.
Krijg je een foutmelding te zien? Of wordt het CMD venster gewoon niet afgesloten?
Heb nu Windows Backup ingesteld, dat gaat dan wel goed.  Maar voorkeur gaat toch naar .bat file waar bestanden worden gekopieerd.  Zo heb je de 'losse' bestanden ook gewoon netjes op je server staan en moet je in geval van een probleem niets gaan opzoeken en uitpakken.

Het CMD venster blijft gewoon open staan. Exit en dergelijke werken ook niet.
Rare is dat wanneer ik zo'n XCOPY command gewoon ingeef in het dosvenster en daarna exit gebruik het venster ook blijft open staan.  Dus het lijkt of het CMD venster 'blijft' hangen.

Gebruik dit .bat bestand ook op 2 andere PC's op een andere plaats (Windows 10 Pro eveneens) en daar sluit het venster wel zonder problemen.
NAS THUIS: DS918+ 3x 4Tb HDD - SHR - 8Gb RAM
NAS WERK 1: DS415+ 2x 3Tb HDD - SHR - 8Gb RAM
NAS WERK 2: DS412+ 2x 3Tb HDD - SHR - 2Gb RAM
NAS WERK 3: DS916+ 3x 3Tb HDD - SHR - 8Gb RAM

MIJN EERSTE NAS: DS211j 2x 1Tb HDD - SHR

Online Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1444
  • Berichten: 6.036
Re: .bat file sluit niet
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2017, 08:13:37 »
Tip: Probeer het eens met robocopy. Dat is een sterk verbeterde versie van xcopy die tegenwoordig ook standaard in Windows is te vinden. Deze is geoptimaliseerd voor kopiëren naar netwerkvolumes , is vele malen sneller dan xcopy en kopieert alleen dat wat nodig is.

Ik gebruik het om data van en naar een NAS te kopieren met behulp van batch files en ik heb geen enkel probleem met het niet sluiten van de command prompt window.

Ter info: https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/1073.robocopy-and-a-few-examples.aspx

Offline dvandonkelaar

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 161
  • Berichten: 937
Re: .bat file sluit niet
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2017, 08:16:17 »
Blijkbaar sluit Windows het CMD venster niet automatisch af. Heeft het voorheen wel goed gewerkt?

Op dit probleem heb ik even zitten Googlen, maar kan nog niet echt een oplossing vinden.
Misschien werkt het als je de .bat als volgt opstelt:
Citaat
@echo off
xcopy /Y "C:\Users\beheerder\Documents\outlook bestanden\2014.pst" "\\NAS01\backup\SERVER\C\Users\beheerder\Documents\outlook bestanden\" /d
exit

Of robocopy gebruiken zoals Hofstede aandraagt. Zowel xcopy als robocopy ken ik niet dus of dit beter werkt kan ik niet zeggen.
--
dvandonkelaar

DS415+ 8GB | 2xWD30EZRX en 2xWD30EFRX | RAID5 EXT4 [Productie]
DS211J | 2x WD20EZRZ | RAID1 EXT4 [Backup]
Eaton Ellipse PRO 650 DIN (Schuko)

Offline Tazmanian

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 11
  • Berichten: 206
Re: .bat file sluit niet
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2017, 08:30:20 »
Heb de backup maar net ingesteld, heeft dus van bij begin niet gewerkt (op die ene pc).

Zal robocopy eens proberen.

Dit was mijn command voor XCOPY

xcopy /Y /s "SOURCE LOCATION\*.*" "\\DESTINATION LOCATION\" /d

/y --> is om altijd yes te gebruiken in geval van overschrijven
/s --> is om subdirectories mee te kopiieren
/d --> is om enkel bestanden te kopieren indien bron bestand nieuwer is dan doelbestand.


Is dit dan juist commando voor robocopy?

robocopy "SOURCE LOCATION\" "\\DESTINATION LOCATION\" /xo /s
NAS THUIS: DS918+ 3x 4Tb HDD - SHR - 8Gb RAM
NAS WERK 1: DS415+ 2x 3Tb HDD - SHR - 8Gb RAM
NAS WERK 2: DS412+ 2x 3Tb HDD - SHR - 2Gb RAM
NAS WERK 3: DS916+ 3x 3Tb HDD - SHR - 8Gb RAM

MIJN EERSTE NAS: DS211j 2x 1Tb HDD - SHR

Online Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1444
  • Berichten: 6.036
Re: .bat file sluit niet
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2017, 08:54:58 »
De precieze syntax die ik gebruik zou ik even na moeten zoeken. Maar in 9 van de 10 gevallen gebruik ik gewoon de /mir optie.
Dan worden keurig nieuwere files gekopieerd en gewiste files ook op de backup gewist.

robocopy heeft heel veel opties. Ik heb het destijds gewoon uitgetest met een test share tot ik het resultaat had dat ik wilde.

Offline Tazmanian

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 11
  • Berichten: 206
Re: .bat file sluit niet
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2017, 09:13:49 »
Ok thanks.

Ga dit gebruiken
robocopy "C:\PATH" "\\NAS01\PATH" /mir

Straks even testen of het dan wel afsluit.
NAS THUIS: DS918+ 3x 4Tb HDD - SHR - 8Gb RAM
NAS WERK 1: DS415+ 2x 3Tb HDD - SHR - 8Gb RAM
NAS WERK 2: DS412+ 2x 3Tb HDD - SHR - 2Gb RAM
NAS WERK 3: DS916+ 3x 3Tb HDD - SHR - 8Gb RAM

MIJN EERSTE NAS: DS211j 2x 1Tb HDD - SHR

Ben(V)

  • Gast
Re: .bat file sluit niet
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2017, 09:22:20 »
Je moet in ieder geval als laatste regel in je .bat file een EXIT opnemen vanaf windows 7 anders sluit het window nooit.

Als hij dan nog niet afsluit kun je die exit even wijzigen in PAUSE.
Dan moet je een vraag krijgen of hij het window mag sluiten.

Krijg je die vraag niet dan is XCOPY nog niet afgesloten en moet je gaan zoeken waarom dat niet werkt.
Is die .pst files soms nog in gebruikt en dus gelocked.

Offline Tazmanian

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 11
  • Berichten: 206
Re: .bat file sluit niet
« Reactie #12 Gepost op: 06 december 2017, 09:25:41 »
In mijn Windows 10 waar venster wel sluit heb ik dat EXIT commando niet en daar sluit het venster wel af.
Dus dat is niet het probleem.

Op die ene PC als ik EXIT commando wel gebruik dan sluit hij ook niet af.
Ook niet wanneer ik als test een ander bestand doe (simpel docx geen pst), maar probeer het zodadelijk even of het via robocopy wel gaat.
NAS THUIS: DS918+ 3x 4Tb HDD - SHR - 8Gb RAM
NAS WERK 1: DS415+ 2x 3Tb HDD - SHR - 8Gb RAM
NAS WERK 2: DS412+ 2x 3Tb HDD - SHR - 2Gb RAM
NAS WERK 3: DS916+ 3x 3Tb HDD - SHR - 8Gb RAM

MIJN EERSTE NAS: DS211j 2x 1Tb HDD - SHR

Ben(V)

  • Gast
Re: .bat file sluit niet
« Reactie #13 Gepost op: 06 december 2017, 09:33:56 »
Neem gewoon eens PAUSE op dan, dan weet je of je xcopy wel goed werkt.
Die exit is echt nodig en ik vermoed dat het verschil in de PRO versie ligt, want daar werkt je eigenlijk met een powershell in plaats van een dos shell die lagere windows versies gebruiken.

Robocopy gebruikt onder water ook Xcopy en als het probleen het niet sluiten van een .bat file is zal die .bat file waar je Robocopy mee aanroept ook niet sluiten

Online Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1444
  • Berichten: 6.036
Re: .bat file sluit niet
« Reactie #14 Gepost op: 06 december 2017, 09:46:12 »
Niet correct, robocopy gebruikt niet "onderwater" xcopy. Het is een compleet zelfstandig programma en de door Microsoft aanbevolen vervanger voor xcopy.


 

wat kan er niet met php/mysql?

Gestart door AnonymousBoard Web Station

Reacties: 2
Gelezen: 7314
Laatste bericht 10 april 2008, 21:14:21
door Anonymous
Map verwijderen op USB-schijf lukt niet

Gestart door AnonymousBoard Externe harddisks en Printers

Reacties: 1
Gelezen: 6687
Laatste bericht 28 augustus 2006, 10:55:33
door Bob
Fan 106e lawaaierig, slaat niet/nauwelijks af bij standby

Gestart door AnonymousBoard NAS hardware vragen

Reacties: 9
Gelezen: 10652
Laatste bericht 02 januari 2007, 12:21:44
door LeendertB
Norton Ghost and DS106j niet compatible?

Gestart door AnonymousBoard NAS hardware vragen

Reacties: 2
Gelezen: 5817
Laatste bericht 06 oktober 2006, 13:35:38
door Anonymous
Synology 106E komt niet uit standby [SOLVED]

Gestart door MichielBoard NAS hardware vragen

Reacties: 2
Gelezen: 5028
Laatste bericht 11 december 2006, 21:16:06
door Anonymous