Auteur Topic: Backup externe harde schijf  (gelezen 3980 keer)

Offline dave0701

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 14
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 46
Backup externe harde schijf
« Gepost op: 14 januari 2018, 12:20:09 »
Graag jullie advies voor juiste backup methode:

Ik gebruik Macbook met externe schijf voor opslag JPG foto's. 
Ik heb een DS 416 Play in huis en sinds kort een externe DS116J. Dit alles om met name foto bestanden zo veilig mogelijk op te slaan.
Via Macbook wordt al Timemachine backup gemaakt, 1 x via Apple Time Capsule, 1 x via TimeMachine/NAS

Daarnaast maak ik nu ook nog elke drie maanden een backup van de externe schijf door deze via usb direct te koppelen aan de NAS. Nu is mijn vraag of ik dit laatste ook automatisch kan doen? 
Ofwel ;de schijf gewoon aangesloten te laten aan macbook en dus rechtstreeks -dus niet via TimeMachine alleen- een backup laten maken van mijn externe schijf naar Synology 416 om deze vervolgens via Hyper Backup ook naar externe DS116J. Deze backup moet dus op de achtergrond lopen en direct alle wijzigingen doorvoeren.

Dank alvast voor het even willen meedenken!


 
  • Mijn Synology: DS416Play
  • HDD's: 3 x WD Red 2TB

Offline dvandonkelaar

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 161
  • Berichten: 937
Re: Backup externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2018, 08:20:16 »
Volgens mij moet dit mogelijk zijn via Cloud Station Backup.
Of dit voor de MAC ook werkt weet ik niet, maar bij Windows kunnen schijven worden aangewezen die gebackupt moeten worden. Wellicht dat een MAC-gebruiker hier meer van weet?
--
dvandonkelaar

DS415+ 8GB | 2xWD30EZRX en 2xWD30EFRX | RAID5 EXT4 [Productie]
DS211J | 2x WD20EZRZ | RAID1 EXT4 [Backup]
Eaton Ellipse PRO 650 DIN (Schuko)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Backup externe harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2018, 09:30:27 »
Ook op de mac kan dat. De aangekruiste schijf op het screenshot is een externe harde schijf. De andere schijven onder "Volumes" zijn shares. Zelfs die kan ik nog backuppen.

  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline dave0701

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 14
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 46
Re: Backup externe harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2018, 17:54:30 »
@Briolet @dvandonkelaar Dank beiden voor t meedenken! Ik ga idd even proberen om via Cloud Station live backup te maken van externe usb schijf naar thuis NAS. Maar dit zal waarschijnlijk de eerste keer -750 GB aan JPG's- niet echt snel gaan omdat t via de cloud gaat, maar lijkt mij wel de beste oplossing.
Zodra backup op thuis NAS staat, maak ik daarna via HyperBackup een kopie richting 2e NAs die buitenshuis staat. Volgens mij zijn dan alle gegevens voldoende veilig ge-backupt met altijd de laatste versie's.
Dank!
  • Mijn Synology: DS416Play
  • HDD's: 3 x WD Red 2TB

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Backup externe harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2018, 18:39:57 »
Maar waarom niet via TimeMachine backuppen? Dat doe je toch ook al met je mac zelf? In het menu waar je files en folders kunt uitsluiten van een backup, zijn externe drives per default uitgesloten. Maar je kunt ze ook op de backup list zetten.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline dave0701

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 14
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 46
Re: Backup externe harde schijf
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2018, 19:01:55 »
Doe ik idd al (en zelfs dubbel). Heb echter al een keer eerder meegemaakt dat ik backup moest terugplaatsen (vanwege gecrashte usb schijf) en dat vervolgens bleek dat externe schijf gegevens niet terug te plaatsen waren, ondanks dat ik default zo had aangepast dat externe drives ook met timemachine backup meegenomen moesten worden.

Tot nu toe lukt het me ook niet om de TimeMachine backupbestanden te kunnen bekijken, zonder dat ik daarvoor Timemachine moet activeren. Ik ziet t nu alleen maar op mijn Synology NAS Timemachine backup "Macbook.sparsebundle" staan, maar kan de bestanden niet openen.
  • Mijn Synology: DS416Play
  • HDD's: 3 x WD Red 2TB

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Backup externe harde schijf
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2018, 20:49:05 »
Een "sparsebundle" is een diskimage. Op niveau van Linux is dat een folder met allerlei 'bands' waar de filestructuur gecodeerd in staat. Vergelijk het met hoe HyperBackup de files gecodeerd opslaat.

Als je via Filestation kijkt kan je er inderdaad niets mee:



Vanuit de mac is dit echter een gewone diskimage. Mount de TimeMachine share. Daarop staat voor elke mac een diskimage. Als je die opent, mount die als een extra schijf op je desktop.  (zorg er in de findervoorkeuren dat je dergelijke mounts ook ziet)

Als je deze diskimage bekijkt, staat er voor elke backup een folder met de filestructuur die exact gelijk was aan de mac op die dag. Persoonlijk vind ik deze methode van benaderen zelfs handiger dan via het TimeMachine menu.

  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline dave0701

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 14
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 46
Re: Backup externe harde schijf
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2018, 21:40:22 »
@Briolet Dank voor deze aanvullende uitleg; zeer leerzaam én nuttig! Ik ga het morgen gelijk even proberen!

Tegelijk dan maar een aanvullende vraag; Ik heb op mijn Synology NAS de timemachine backup ingesteld met een limiet tot 850 GB. Het lijkt er echter op dat Synology Timemachine backup niet automatisch de oude backups verwijdert zodra limiet is bereikt. (Apple TimeCapsule doet dit wel). Hoe krijg ik ditzelfde voor elkaar op Synology?
  • Mijn Synology: DS416Play
  • HDD's: 3 x WD Red 2TB

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Backup externe harde schijf
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2018, 22:47:56 »
Het instellen van een limiet is een probleem bij sparsebundels. De limiet word nml al bij de creatie van de sparsebundel vastgezet. Als je later de limiet voor die gebruiker verlaagt, kijkt de mac nog steeds naar de limiet in de sparsbundel.

Hoe er gereageerd wordt, ligt er dus aan hoe de limieten ingesteld zijn. Als je de limiet niet achteraf aanpast, worden oude backups netjes gewist als de ruimte van het account schaars wordt. Alles gaat handiger als je per mac een eigen account maakt.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline dave0701

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 14
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 46
Re: Backup externe harde schijf
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2018, 15:48:16 »
Beste @Briolet, jouw tip opgevolgd om via Mac diskimage mount de timemachine op Synology te openen en dat ging perfect. Zag daar idd dat Timemachine alle bestanden (dus incluis externe usb schijf) volledig heeft ge-backupt! Dat betekent nu idd dat ik de timemachine kopie via HyperBackup ga backuppen naar de Synology die op een andere lokatie dan eigen huis staat. Hiermee is dit gedeelte opgelost, dus reuze bedankt daarvoor!

Helaas ben ik er nog niet achter hoe Synology NAS omgaat met het verwijderen van oude Timemachine backups wanneer de quota is bereikt (vanaf begin ingesteld op 850 GB, is ruim voldoende voor SSD macbook (250 GB) en foto schijf (nu 300GB).
Ik krijg dus nu een melding dat er geen ruimte is voor nwe backup, dus het lijkt erop dat Synology niet automatisch de oude Timemachine backups blijft opslaan en niet vervangt door de meest recente....?
  • Mijn Synology: DS416Play
  • HDD's: 3 x WD Red 2TB


 

Backup van één NAS naar andere NAS via internet

Gestart door SPiETBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 10
Gelezen: 4816
Laatste bericht 14 oktober 2015, 10:42:28
door SPiET
Backup maken naar andere NAS werkt niet/shared folder wel

Gestart door royv1981Board Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 12
Gelezen: 3123
Laatste bericht 10 maart 2016, 13:58:36
door royv1981
remote backup met rsync via hotspot

Gestart door rommertBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 10
Gelezen: 3367
Laatste bericht 19 mei 2014, 22:04:10
door Birdy
NAS Backup vraag

Gestart door dukardBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 1174
Laatste bericht 01 april 2014, 23:01:54
door rodio
wekelijkse backup usb harddisk naar DS212j

Gestart door dolphsBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 7
Gelezen: 4800
Laatste bericht 16 april 2013, 14:51:06
door Robert Koopman