Auteur Topic: moments  (gelezen 12271 keer)

Offline stapper

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 81
  • -Ontvangen: 110
  • Berichten: 1.645
moments
« Gepost op: 10 februari 2018, 11:40:58 »
hallo,

even een vraag over die nieuwe "moments" ( zag er nog niet een groep voor dus heb hem maar onder photostation gezet)

Ik heb in photostation ongeveer een 15000/2000 foto's staan, zoiets denk ik.
Dat neemt natuurlijk een bepaalde hoeveelheid ruimte in.
Als ik nu moments in gebruik ga nemen naast photostation word dit dan verdubbeld?
Ik had begrepen dat photostation sowieso moet draaien, wil je moments gebruiken, maar ik vroeg me af stel ik heb nu 100 gig aan foto's blijft dit dan zo, of kijk ik dan in 1 keer tegen 200 gig aan ruimte aan, wat het in beslag gaat nemen?

bvd
Mijn Synology: ds920+
HDD's: 2*8TB, 1*4TB
Router: Synology RT2600ac
UPS: APC Back-UPS 750VA BX750MI-GR
Back-up Full: WD Elements 10TB
Back-up Indispensable Data: WD Elements 1TB

Life is like a box of chocolates......

Offline HPP

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 51
Re: moments
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2018, 12:11:31 »
Synology levert: Moments, Photostation en DS Photo. Goed om die uit elkaar te houden om verwarring te voorkomen. DS Photo en Photostation maken gebruik van de folder photo en Moments van je home folder. Als je al je foto's beschikbaar wilt hebben voor zowel Moments als DS Photo /Photostation verdubbelt je hoeveelheid opslagruimte.

Het concept is ook anders: DS Photo mapgeorienteerd (zoals jij het ordent in de photo folder) en Moments (hoe kan het ook anders  :) ) op datum. niet echt uitwisselbaar. Ik moet er nog erg aan wennen. Ik ben aan het experimenteren met een paar testfolders en het werken met de IOS app Moments.

Succes!
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: ST4000VN008

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1446
  • Berichten: 6.040
Re: moments
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2018, 12:33:06 »
Je krijgt nu ook bij PhotoStation een melding over het bestaan van Moments. En in de nieuwsbrief verwijzen ze naar een KB artikel waarin ze uitleggen hoe je migreert van PhotoStation naar Moments.
Ik hoop maar dat ze niet van plan zijn om met PhotoStation te stoppen, want het hele 'Synology Drive/Moments' principe staat mij absoluut niet aan. Ze gaan er, net als Apple, klakkeloos van uit dat je alles op datum wilt zien. Ik wil zélf bepalen hoe mijn albums er uit zien.

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Multimedia/How_to_move_or_copy_photos_from_Photo_Station_to_Moments

Offline stapper

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 81
  • -Ontvangen: 110
  • Berichten: 1.645
Re: moments
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2018, 13:18:20 »
duidelijk...

die verdubbeling van ruimte spreekt me al helemaal niet aan...
Dus ik begin er niet aan...

En idd wat je zegt Hofstede, als ze met photostation stoppen word ik gek.... Dat was 1 van de redenen dat ik met een Nas begon, en daar zit heel wat tijd van me in. En idd wil ik zelf bepalen hoe die albums eruit zien.

Ik snap trouwens niet waarom moments niet uit dezelfde map kan lezen dan zou je ook geen verdubbeling hebben in mijn optiek.
Maar goed, ik laat die moments maar aan me voorbijgaan, photostation bevalt top.

thanks folks.

Mijn Synology: ds920+
HDD's: 2*8TB, 1*4TB
Router: Synology RT2600ac
UPS: APC Back-UPS 750VA BX750MI-GR
Back-up Full: WD Elements 10TB
Back-up Indispensable Data: WD Elements 1TB

Life is like a box of chocolates......

Offline HPP

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 51
Re: moments
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2018, 13:57:54 »
Klopt allemaal als een bus, alleen Moments heeft ook voordelen en dat wil ik wel zelf ervaren voordat ik er helemaal van af zie. Gezicht herkenning en Beveiliging (homefolder) zijn b.v. voordelen. En het is een applicatie die net uit bèta is.
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: ST4000VN008

Offline stapper

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 81
  • -Ontvangen: 110
  • Berichten: 1.645
Re: moments
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2018, 14:25:35 »
HPP,

het sprak mij ook wel aan, maar dan als toevoeging...
Punt is alleen die verdubbeling, van ruimte...

Ik snap gewoon niet dat ze het niet zo konden maken dat hij al uit de bestaande photo map las,,, dan had ik het wel als een toevoeging gezien..
Nu is het als je met veel foto's werkt ook wel een toevoeging, alleen een dure...
Mijn Synology: ds920+
HDD's: 2*8TB, 1*4TB
Router: Synology RT2600ac
UPS: APC Back-UPS 750VA BX750MI-GR
Back-up Full: WD Elements 10TB
Back-up Indispensable Data: WD Elements 1TB

Life is like a box of chocolates......

Offline SimonvanGroningen

Re: moments
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2018, 12:16:20 »
Als beginnend NAS gebruiker heb ik Moments wel ingeschakeld en alle fotos gekopieeerd en dus dubbel nu. RUimgte is vooralsnog geen probleem voor mij, maar mijn vraag is hoe is automatisch beide mappen, dus Moments en Photo, gesynchroniseerd kan houden.
  • Mijn Synology: DS218
  • HDD's: 2 x W30EFRX 68N32N0

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1446
  • Berichten: 6.040
Re: moments
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2018, 12:30:10 »
Misschien kan je de zaken omkeren.
Bij Moments heb je geen vrije keuze van de plaats waar foto's staan, maar bij PhotoStation wel.
Dus de foto map van Moments/Drive toevoegen aan de mappen die voor PhotoStation worden geïndexeerd. En de Photo share leeg laten.


Offline SimonvanGroningen

Re: moments
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2018, 13:52:03 »
Zal mijn onervarenheid zijn, maar ik zie niet waar ik moments kan toevoegen aan Photo
  • Mijn Synology: DS218
  • HDD's: 2 x W30EFRX 68N32N0

Offline TopGear_1542

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 70
  • -Ontvangen: 14
  • Berichten: 266
Re: moments
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2018, 07:43:46 »
Ben eerlijk en heb even geen beschikking over mijn NAS. Maar volgens mij kan je een teammap toevoegen aan Drive. Daarnaast is het mogelijk om alle foto's in de Drive map te laten tonen in Moments. Dus niet alleen de foto's die in de map Moments staan. Is het niet mogelijk om de map photo toe te voegen als teammap en die laatste optie aan te zetten? Zal vandaag is proberen wat er dan gebeurt. Als iemand anders in de gelegenheid is om te testen? Be my guest!
DS918+, DS713+, DS215J

Offline SimonvanGroningen

Re: moments
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2018, 13:10:01 »
Het lukt me nog niet. Maar misscien doe ik iets verkeerd. Ik heb nu twee keer mijn fotos op de  NAS staan. Een keer in moments, werkt goed en een keer in Photo. Dat moet wel, anders kan ik ze niet op mijn tv zien. Die ziet alleen de Photomap. Of kan dat gewijzigd worden?
  • Mijn Synology: DS218
  • HDD's: 2 x W30EFRX 68N32N0

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2627
  • Berichten: 16.277
Re: moments
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2018, 12:04:34 »
DS Photo en Photostation maken gebruik van de folder photo en Moments van je home folder.

Niet helemaal correct. Bij "DS Photo" en "Photostation" kun je ook gewoon de home folder gebruiken. Ik doe niets anders. Je moet dan wel eerst de "persoonlijke photostation" aanzetten.

Bij DS Photo kun je elke folder binnen je homefolder gebruiken voor opslag. Moments creëert een eigen folder binnen de "Drive" folder in Home. Het lift dus mee op de synchronisatie door Drive.

Ik zie er direct geen groot fundamenteel verschil. Je kunt nog steeds alles in albums sorteren. Binnen een album wordt er inderdaad op datum gesorteerd en niet meer op naam. Ik zie geen setting om dat aan te passen. Zou wel handig zijn.

Ik kwam ook al een foute setting tegen:



Bij mij is dat twee maal hetzelfde. Maar een blik op de engelse vertaling leert dat "Vanaf de Jongste" eigenlijk "Vanaf de oudste" moet zijn.

In het engels staat daar "From the earliest". De vertaler dacht bij early blijkbaar aan jong. Maar de eerstegeborene in een gezin is ook de oudste. Eigenlijk een blunder bij een programma dat helemaal om tijdvolgorde draait.   :P (Heb hierover een ticket aangemaakt)
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.774
Re: moments
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2018, 12:47:15 »
Zoals al zo vaak gezegd zijn ze bij Synology niet zo sterk in vertalen.
Ze kunnen nu eenmaal niet in alles goed zijn.
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2627
  • Berichten: 16.277
Re: moments
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2018, 14:04:40 »
Binnen moments kun je helemaal geen mappen maken. Alles komt in één bulk te staan. Je kunt ze alleen via albums sorteren in rubrieken.

Je kunt echter wel gewoon in FileStation mappen maken en foto's in mappen sorteren. Moments heeft nml wel de optie van tijdlijnweergave en map weergave. In mapweergave lijkt alles gelijk aan DS Photo. Alleen jammer dan je niet binnen Moments mappen kunt maken en foto's naar mappen kunt verplaatsen. (Edit: mapweergave is alleen in de browser beschikbaar, niet in de app voor de smartphone)

Er is een automatische sortering op gezichten. Dat zat ook in DS Photo.

Nieuw is de automatische sortering naar "onderwerpen". Dat intrigeerde me wel. Hij zoekt naar strukturen in een foto en sorteert ze op basis daarvan. Hij geeft de strukturen zelfs een naam:



Ik had als test een serie foto's met gesteenten in moments geplaatst. Niet iets dat je kunt eten maar moments denkt dat het doperwtjes zijn, o.i.d. Bovendien plaatst hij twee vrijwel gelijke foto's in twee verschillende rubrieken, terwijl er binnen de rubrieken kompleet verschillende foto's staan. Daar moet Synology nog aan werken.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.774
Re: moments
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2018, 14:16:57 »
Die herkenning van foto's,  volgens mij is dat ook iets dat Apple met de iPhone al geruime tijd doet.
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...


 

VERPLAATST: Slideshow in iPad app voor Moments mogelijk?

Gestart door BirdyBoard Officiële Packages

Reacties: 0
Gelezen: 591
Laatste bericht 14 mei 2021, 11:55:02
door Birdy
Hyper backup aanpassen taaklijst annuleert drive en moments

Gestart door SylvesterBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 17
Gelezen: 3454
Laatste bericht 07 augustus 2019, 21:37:51
door Briolet
Photo`s is nog geen moments

Gestart door frixelBoard Photo Station / Photos

Reacties: 20
Gelezen: 1569
Laatste bericht 23 december 2021, 14:00:29
door stapper
Moments gedeelde foto's aan eigen bibliotheek toevoegen

Gestart door marcorietveltBoard Officiële Packages

Reacties: 2
Gelezen: 1158
Laatste bericht 11 november 2019, 11:15:50
door marcorietvelt
Ik zie Moments niet in Package Center

Gestart door DiedrichBoard Officiële Packages

Reacties: 2
Gelezen: 846
Laatste bericht 18 november 2019, 12:50:32
door Diedrich