Auteur Topic: Licentiepacks MailPlus  (gelezen 6263 keer)

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Licentiepacks MailPlus
« Gepost op: 15 augustus 2018, 09:10:46 »
Bij een Stichting waar ik het netwerkbeheer doe, wilde ik de mogelijkheden bekijken om een eigen mailserver te laten draaien op de NAS die daar inmiddels wordt gebruikt.

De eerste 5 mail-accounts zijn gratis.
Ging op zoek wat de kosten zijn van een extra licentiepack voor 20 mail accounts.

Schrok er van wat zoiets kost? ----> € 1100,-
Dacht eerst dat het een foutje was, maar kom elders vergelijkbare tarieven tegen.
(De goedkopere tarieven betreffen 5-pak licenties).

Dat is ook weer niet de bedoeling, en gaat het doel voorbij hoe we dat willen gebruiken.
Hoe zit het met de kosten van licenties bij de combinatie van het "gewone" Mail-server package met "Mail Station"?
Ik kom nergens informatie daarover tegen.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Gemarkeerd als beste antwoord door Babylonia Gepost op 15 augustus 2018, 10:51:18

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Licentiepacks MailPlus
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2018, 09:15:05 »
De gewone MailServer kent geen licenties. Die maakt compleet gebruik van open source software. Daar bepaald alleen de snelheid van de hardware hoeveel accounts je erop zet.

Bij mailPlus zitten wel zaken als agenda, mailboxen delen etc in het mailprogramma verwerkt. Hoe dat precies werkt weet ik niet, want zelf gebruik ik geen mailcliënt die daar mee overweg kan. Voor mij zou het dus weggegooid geld zijn.  ;)
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Licentiepacks MailPlus
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2018, 09:23:46 »
Bedankt voor het snelle antwoord.
Is de keuze snel gemaakt. Wilde het eerst eens gaan testen dat MailPlus. Maar laat ik dan maar meteen achterwege.

Had via een filmpje op YouTube al gezien dat het "gewone" mail-server + Client software, op basis is van RoundCube.
Dat ken ik van een paar domeinen die ik host bij een hosting provider. Gaan we met die pakketten maar verder.

Voor agenda, klikken ze de gedeelde agenda's maar op wat als apart package Calendar beschikbaar is.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Licentiepacks MailPlus
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2018, 09:34:12 »
Onder water zorgt het programma Postfix voor het binnenhalen en versturen van de mail. De mailboxen worden beheerd met het programma Dovecot.

Postfix heeft een heel open structuur waar je allerlei modules in kunt stoppen.

Synology heeft er de module "MailScanner" ingestopt die alle in en uitgaande mail scant. Maar dat is ook weer een framewerk die maar beperkt zelf scant. Voor het echte scanwerk gebruikt MailScanner externe modules. Spamassassin voor de spam checks en ClamAV voor de virus checks.

En inderdaad wordt RoundCube gebruikt voor een webmail toegang tot je postbussen.

  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Licentiepacks MailPlus
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2018, 09:39:14 »
Voor agenda en adressen ben ik op de mac toch al gewend om er apparte programmas voor te gebruiken. Apple Mail werkt goed samen met het adresbook. Ik gebruik RoundCube eigenlijk niet. Alleen voor het instellen van filterregels voor inkomende mail.

In roudcube mis ik wel een carddav plugin. Nu kun je de carddav adressen op de nas, niet benaderen met roundcube. Er bestaan wel carddav plugins voor Roundcube, maar synology gebruikt die niet. Misschien ook wel niet omdat ze dan concurrentie creëren van hun MailPlus.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Licentiepacks MailPlus
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2018, 09:40:22 »
Dat "Postfix voor het binnenhalen en versturen van de mail, is dat onderdeel van de "gewone" Mailserver of van Mail-Plus?
(Ik neem aan de gewone mailserver om je Roundcube beter te beheren met de extra modules die je benoemt).
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Vuurvreter

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 131
  • -Ontvangen: 76
  • Berichten: 1.053
    • vuurvreter
Re: Licentiepacks MailPlus
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2018, 16:59:49 »
Heeft de stichting geen website?
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: 2 x 8TB Toshiba N300
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Licentiepacks MailPlus
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2018, 18:25:16 »
Jawel, maar het beheer ervan wat wordt uitbesteed, voordat mutaties van mail-adressen daar plaats vind,
en nog beperkt aan adressen ook nog.  Dat werkt allemaal niet.
Dus met een iets aangepaste domeinnaam, ("stg"..... in de plaats van "stichting".....),
wil ik voor de staf aan vrijwilligers de mail centraal gaan opstarten.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Licentiepacks MailPlus
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2018, 18:40:36 »
Ik heb de plus versie nog nooit geïnstalleerd. Ook niet om te testen omdat ik bang men dat hij al mijn mail gaat converteren naar at formaat. (Hoewel ik begrepen heb dat hij de oude mail laat staan).

Roundcube staat in zekere zin los van de mailserver. Je kunt het het beste zien als een mailcliënt die op de nas draait.

Bij mailserver is de accountnaam op de nas ook de mail naam. Je kunt meerdere domeinen instellen. Alle mail voor pietje@domeinnaam, voor de verschillende domeinen komt dan on de mailbox van pietje. (Kan wel anders, maar dan moet je buiten de standaard GUI dingen aanpassen).

Omdat ik zelf een mailadres wil kiezen die anders is dan mijn inlognaam, maak ik steeds een alias aan die naar mijn interne mailadres wijst. Via aliassen kun je er ook voor zorgen dat mail voor "administratie@mijndomein" in meerdere postbussen van gebruikers terechtkomt.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Licentiepacks MailPlus
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2018, 19:17:53 »
Als je lokaal wilt testen zonder dat je nu een domeinnaam hebt, of met de domeinnaam die je voor de website gebruikt:

Bij SMTP instellingen moet je je eigen domeinnaam invullen en ook "extra domeinen". Je kunt hier zelfs een zelfverzonnen domein invullen, of een domein van een ander bedrijf.

Als je met mailserver mail verstuurt naar een van deze domeinen, dan verlaat de mail noot de nas en wordt in de postbus van een gebruiker met de naam voor de @ geplaatst. Leuk te weten als je alvast een beetje wilt testen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Licentiepacks MailPlus
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2018, 01:59:17 »
Dank voor alle extra info.  M.b.t. die aliassen was me al eerder duidelijk.
Toch nog een vraag over de gebruikte accountnaam van een mail-adres.

Bij mailserver is de accountnaam op de nas ook de mail naam.

Wordt die naam dan enkel nog aangevuld met ...@domeinnaam.nl  als mail-adres??

Overigens heb ik voor connectie met de NAS reeds een (extra) domeinnaam op het WAN-adres van de internetaansluiting, inclusief SSL certificaat.

DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Licentiepacks MailPlus
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2018, 09:13:32 »
Wordt die naam dan enkel nog aangevuld met ...@domeinnaam.nl  als mail-adres??

Precies. En als je meerdere hostnamen invult bij smtp, gaan allen naar de postbus van dat account. Wil je een andere naam voor de @, dan moet je met aliassen werken. #

Zelf gebruik ik een Let's Encrypt certificaat voor mail. Ik heb daar ook een subdomein smtp.mijndomein en imap.mijndomein in staan. Heb je dat niet kun je imap en smtp natuurlijk ook gewoon met "mijndomein" gebruiken. De subdomeinen zijn er eigenlijk alleen voor de duidelijkheid/standaardisatie.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe het gaat als je een account "Briolet" en een account "briolet" hebt. De accountnamen voor de nas zijn hoofdletter gevoelig, maar mail niet. Volgens mij heb je dan een probleem bij een van beide ontvangers, die ook met een alias opgelost moet worden.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Licentiepacks MailPlus
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2018, 09:31:42 »
Bedankt weer voor de extra info. Ik ga er dezer weken mee aan de slag.
De NAS staat als "test" nu even bij mij, maar verhuist dezer dagen naar de stichting, naar een afgesloten ruimte.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Licentiepacks MailPlus
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:32:15 »
En denk er over na was je doet als de boel een keer down is.

Twee gelijke nassen in een HA cluster is het mooiste. Dan mag één van beide volledig crashen, maar blijft het geheel nog gewoon werken. Je hebt dan je tijd om het probleem op te lossen zonder dat er uitval is.

Zelf ga ik als er echt een probleem is, poorten naar een 2e nas doorsturen en daar dan tijdelijk een mailserver op zetten. Dan komt er in elk geval mail binnen. (Mits daar ook de goede accounts op staan).

Ik kom hier op, omdat ik merkte dat mijn nas vanochtend rond 9.00 uur blijkbaar problemen had. Ik zag eerst dat mijn adresboek geen verbinding kon leggen. Mijn mail programma kreeg ook geen verbinding. Ook webtoegang en ssh toegang werken niet.
De dns server werkte nog wel steeds. Ook reeds gemounte shares waren gewoon te gebruiken. (Nieuwe mounten ging weer niet). In het maillog, dat op een gemounte share stond, zag ik dat de laatste entry kort voor 9.00 uur was.

Synology assistent zag de nas wel, maar kon ook niet verbinden. Om 10.30 heb ik de nas maar via de power button uit en weer aan gezet. Hierna werkte alles weer. In het message.log zag ik dat er tussen 9.00 en 10.00 uur niets gelogd was. Om 10.00 uur heeft hij wel weer een backup taak gestart en afgerond. Dus helemaal down was de nas niet.

Als je voor een grote groep mail via de nas laat lopen, moet je vooraf wel een noodplan hebben voor dergelijke problemen. De meeste mailservers proberen 48 tot 72 uur lang om mail af te leveren. Pas na deze tijd zal de mailserver van de verzender aangeven dat de mail niet afgeleverd is.
Dus zelfs als de server 2 dagen uit de lucht is, zal de mail weer binnenstromen als hij on-line komt en de verzender merkt dat niet direct. Sommige mailservers melden wel terug dat er vertraging in de verzending kan zitten.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 802
  • -Ontvangen: 1382
  • Berichten: 7.507
Re: Licentiepacks MailPlus
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2018, 13:42:36 »
Die extra mail-server zal in eerste instantie slechts als "test" worden ingezet.
Er is tenslotte al een website en service actief met geldende e-mail accounts. Daar zijn echter slechts een beperkt aantal e-mail accounts op mogelijk. Het "gezicht" van de organisatie naar buiten toe is daarmee echter niet uniform. Omdat er ook vrijwilligers gebruik maken van gmail accounts omdat ze niet in aanmerking komen voor een "Stichtings" e-mail adres. Dat werkt dus niet echt.

Die werkwijze wil ik doorbreken. Je hebt met mensen in een organisatie te maken die daar eigenlijk weinig van begrijpen.
Dus probeer ik dat op een andere wijze duidelijk te maken. Vanuit een praktische manier daar eerst "kleinschalig" mee aan de gang.
Vanuit die insteek is dat erna makkelijker verder aan te sturen hoe verder te gaan, en er budget voor beschikbaar te laten stellen.
(In eerste instantie laat ik back-ups naar mijn eigen NAS toe vloeien).
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....