Auteur Topic: Nano 2.9.8 is uit  (gelezen 11889 keer)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Nano 2.9.8 is uit
« Gepost op: 24 augustus 2018, 23:51:32 »
In juni van dit jaar is de teksteditor nano naar versie 2.9.8 geupdate

Ik zag net dat ook het Syno package nu in deze versie beschikbaar is. Er zit echter een bug in dit package. Nu updaten van 2.9.5  naar 2.9.8, blijft het package aangeven dat het is "Stopgezet"



Vervelend. Maar als ik inlog, blijkt nano toch aktief te zijn. Blijkbaar loopt alleen de interne test van het package niet dat kijkt of hij actief is. (Het start-stop-status script geeft alleen een 'exit 3' als resultaat bij een status check. Dus ongeacht de status hetzelfde resultaat.

Edit: Nog een bug. Ook het changelog dat je in package center ziet klopt niet. Dat is nog die van de vorige versie.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline mesa57

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 35
  • Berichten: 263
Re: Nano 2.9.8 is uit
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2018, 11:29:03 »
Ja, dat was naar aanleiding van mijn verzoek gisteren om ook docker64 architectuur te ondersteunen.
Ging wel erg snel  ;)

Ben(V)

  • Gast
Re: Nano 2.9.8 is uit
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2018, 12:55:56 »
In juni van dit jaar is de teksteditor nano naar versie 2.9.8 geupdate

Ik zag net dat ook het Syno package nu in deze versie beschikbaar is. Er zit echter een bug in dit package. Nu updaten van 2.9.5  naar 2.9.8, blijft het package aangeven dat het is "Stopgezet"

(Link naar bijlage)

Vervelend. Maar als ik inlog, blijkt nano toch aktief te zijn. Blijkbaar loopt alleen de interne test van het package niet dat kijkt of hij actief is. (Het start-stop-status script geeft alleen een 'exit 3' als resultaat bij een status check. Dus ongeacht de status hetzelfde resultaat.

Edit: Nog een bug. Ook het changelog dat je in package center ziet klopt niet. Dat is nog die van de vorige versie.

Misschien beter een issue te melden bij de SynoCommunity in plaats van hier.
Daar moeten ze het package aanpassen om dat in orde te maken.

Offline mesa57

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 35
  • Berichten: 263
Re: Nano 2.9.8 is uit
« Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2018, 13:25:57 »
Al gedaan als comments bij de commit.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Nano 2.9.8 is uit
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2018, 15:26:18 »
Misschien beter een issue te melden bij de SynoCommunity in plaats van hier.

Maar echt toegangkelijk is die community niet. Op hun website op SynoCommunity.com kom je nergens en op hun github locatie wordt je ook niet veel wijzer. Als je via het package op auteur zoekt, zie je dat de laatste commit van Dr-Bean, de maker van dit package, 10 februari 2017 was. Dat is volgens mij alleen voor de building software van packages en niet het nano pakket zelf.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Ben(V)

  • Gast
Re: Nano 2.9.8 is uit
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2018, 16:14:16 »

Hier vind je de laatste info over het package.
Staat zoals je al aangaf een fout in de change log comment van de laaste build
https://synocommunity.com/package/nano

Hier kun je een Issue aanmaken voor de SynoCommunity.
https://github.com/SynoCommunity/spksrc/issues

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Nano 2.9.8 is uit
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2018, 16:31:49 »
Beide linken ken ik. De eerste staat in mijn eerste post, en de tweede is alleen voor issues in de building software van packages. Niet voor de packages zelf.

Ik zie dat binnen dat GitHub project ook de pakketten zitten. Ik was misschien op het verkeerde been gezet doordat Dr-Bean al 18 maand geen contributie gedaan heeft. Daardoor nam ik aan dat Nano ergens anders gehuisvest was.

Ik zie dat nano hier zit. Zal eens een git-clone doen.

$ git clone https://github.com/SynoCommunity/spksrc.git
Cloning into 'spksrc'...
remote: Counting objects: 28736, done.
remote: Total 28736 (delta 0), reused 0 (delta 0), pack-reused 28736
Receiving objects: 100% (28736/28736), 11.96 MiB | 5.68 MiB/s, done.
Resolving deltas: 100% (14960/14960), done.
Dat is de code van alle packages in de community. Nog geen 30 kB  :D
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Ben(V)

  • Gast
Re: Nano 2.9.8 is uit
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2018, 16:53:52 »
Dr-Bean heeft al heel lang niets meer van zich laten horen.
En die issues gaan natuurlijk alleen over de packages, maar in dit geval was het ook het package waar een probleem mee is en niet de applicatie.

Verder kun je ook een issue aanmaken als je denkt dat er een nieuwe versie van de applicatie is en dus het package ge-update moet worden met een nieuwe build.

Er is momenteel nog maar een persoon actief in de SynoCommunity en die kan niet alle packages in de gaten houden of er misschien nieuwe versies van applicaties zijn en er dus een nieuwe build van zo'n package nodig is.
Dus een issue aanmaken in zo'n geval helpt.

En nee dat is niet alle code, dat is enkel de spkrsc, ofwel de code om de packages te builden.
De source code wordt tijdens het builden van hun orginele bestemming opgehaald, daarmee worden de packages voor alle architecturen gebouwd en de .spk's worden op de Package Server neergezet en staan dus niet op github.

Enkel packages die van source runnen, zoals in Python geschreven applicaties kunnen zichzelf updaten en hebben geen nieuwe package nodig als er nieuwe releases van applicaties uitkomen

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Nano 2.9.8 is uit
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2018, 17:04:03 »
Ik zie het. Voor Nano (en andere packages) staat de code er zelf niet in. Alleen bepaalde overkoepelende data. Ik zie voor Nano alleen pre- en postinstal code staan. Daar zit geen fout in.

Alle andere script code die ik in het package op de nas aantref komt dan blijkbaar uit een meer algemene pool voor het aanmaken van packages. Maar dan zou zo'n fout ook andere pakketten kunnen raken.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Ben(V)

  • Gast
Re: Nano 2.9.8 is uit
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2018, 17:07:02 »
Ik zal er straks eens naar kijken, maar als er een fout in zit dat zit het in het start-stop-status script.
Die is voor ieder package anders want dat is de interface richting de applicatie.

Daar zal wel een foutje inzitten dat de status niet goed wordt gecheckt waardoor het package center denkt dat het package gestopt is.

EDIT:
Heb er even naar gekeken en er zit helemaal geen start-stop-status script bij en dan bevat het package enkel de template en dat werkt niet.
Ik heb het issue al gemeld bij de SynoCommunity.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Nano 2.9.8 is uit
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2018, 18:02:39 »
Alleen heeft dat SSS script er nooit in gezeten en met vorige pakketten werkte het wel. Die template zal dan wel vernieuwd zijn. Ik heb al lopen zoeken naar dat default SSS script, zodat ik er zelf een oudere versie in kan zetten.

Gevonden. Het default script is volgens mij "mk -> spksrc.service.non-startable". Als ik met git de geschiedenis bekijk heeft D-Bean daar ooit zelfs de naam Nano in gezet met exit code 0 bij een status opvraag. Anderen hebben daar soms hun eigen pakketnaam in gezet en 19 juli 2018 heeft Yves Martin die code in 3 veranderd. Misschien nodig voor een ander pakket. Als ik de exit code op 0 terug zet, kloppen de resultaten weer.

De oplossing is natuurlijk niet zitten te knoeien met het default script, maar het script in het pakket zetten, zoals veel andere pakketten doen. Want met dit default script gaan er nog meer pakketten mis bij nieuwe aanmaak.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Ben(V)

  • Gast
Re: Nano 2.9.8 is uit
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2018, 18:18:31 »
In de spkrsc van nano moet een correct SSS script staan anders krijg je de template.
Als je de .spk download en uitpakt dan zie je onderstaand SSS script staan en dat is de template.
Code: (shell) [Selecteer]
#!/bin/sh

case $1 in
    start)
        exit 0
        ;;
    stop)
        exit 0
        ;;
    status)
        exit 0
        ;;
    log)
        exit 1
        ;;
    *)
        exit 1
        ;;
esac

Meestal wordt er bij start in de SSS een pidfile gemaakt en bij het status deel wordt dan gekeken of die pid nog draait.


Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Nano 2.9.8 is uit
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2018, 18:24:33 »
Met de aanpassing naar 0 ziet het pakker er weer goed uit:



Alleen het aanpassen van de foute update info werkt niet. Die haalt hij blijkbaar altijd uit de externe bron
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Nano 2.9.8 is uit
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2018, 18:28:28 »
Als je de .spk download en uitpakt dan zie je onderstaand SSS script staan en dat is de template.

Vreemd als dat de template is. Want op de nast staat bij status toch echt een "exit 3". Tenzij ze het pakket intussen aangepast hebben, maar dat zou slordig zijn zonder aanpassing van het versienummer.

Edit: Ik het het pakket ook nog eens gedownload en zie toch iets anders:
Citaat
#!/bin/sh

case $1 in
    start)
        exit 0
        ;;
    stop)
        exit 0
        ;;
    status)
        exit 3
        ;;
    log)
        exit 1
        ;;
    *)
        exit 1
        ;;
esac
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Ben(V)

  • Gast
Re: Nano 2.9.8 is uit
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2018, 18:30:57 »
Ik denk dat ze slordig geweest zijn want ik heb het package zojuist gedownload en gekeken en wat ik gepost het staat in dat SSS script.

En nee 0 is ook onjuist.
Als Nano dan bijvoorbeeld crashed dan blijft het package center denken dat hij gewoon draait want dat script retourneert altijd 0.

Zoals ik al zei moet het SSS script na het starten van Nano de pid opvragen en die in een pidfile (nano.pid) wegschrijven.
Bij het status commando moet dan die nano.pid gelezen worden en aan linux gevraagd worden of die pid nog actief is.

Uit de developers guide wat de return codes moeten weergeven.
Citaat
0: package is running.
1: program of package is dead and /var/run pid file exists.
2: program of package is dead and /var/lock lock file exists
3: package is not running
4: package status is unknown

EDIT.
Blijkbaar heel slordig want ik heb het package voor een DS116 gedownload en daar zit in wat ik gepost had, dus die returned een 0.


 

nano onder Disk Station Manager 2.1-0803 BETA

Gestart door LuitBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 2
Gelezen: 1809
Laatste bericht 06 januari 2009, 22:15:15
door Luit
VERPLAATST: Nano installatie

Gestart door BrioletBoard Synology DSM 6.0

Reacties: 0
Gelezen: 986
Laatste bericht 22 augustus 2016, 18:32:48
door Briolet
iPod (video & nano) niet te zien

Gestart door TieskeBoard Audio Station

Reacties: 2
Gelezen: 1824
Laatste bericht 31 december 2012, 09:38:58
door Tieske
Nano installatie

Gestart door webkabouterBoard Algemeen

Reacties: 7
Gelezen: 9108
Laatste bericht 14 januari 2017, 16:59:04
door Birdy