Auteur Topic: Van SHR naar 2 aparte volumes - dsm instellingen kwijt?  (gelezen 1285 keer)

Offline TyKH

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 28
Van SHR naar 2 aparte volumes - dsm instellingen kwijt?
« Gepost op: 29 augustus 2018, 17:04:10 »
Op dit moment heb ik de Diskstation DS211 (oud beestje) waarin twee 3 TB WD schijven zitten die draaien in SHR. Ik wil hier vanaf stappen en naar twee aparte volumes gaan zodat ik 6 TB tot mijn beschikking heb.

Het is mij vrij duidelijk geworden dat ik eerst schijf eruit moet halen en dan er weer in zetten en instellen als aparte volume en dat vervolgens ook met de tweede schijf. Ik moet de data eerst backuppen want anders ben ik dat kwijt. (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/hoe-van-shrraid1raid5-naar-jbod-of-raid0/)

Wat ik mij nu afvraag is blijven de instellingen van DSM gelijk zoals sabnzb etc of moet ik helemaal opnieuw starten. Zo ja, is het dan idd niet verstanding om eerst naar fabriek instellingen te gaan en dan schijf acties te doen?

Ben(V)

  • Gast
Re: Van SHR naar 2 aparte volumes - dsm instellingen kwijt?
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2018, 17:18:49 »
Ja je bent alle instellingen van Package kwijt, want de packages zijn natuurlijk ook op volume geplaatst
Veel packages hebben backup mogelijkheden dus dat eerst doen, maar wel opletten waar die backup neergezet wordt, want die moet je natuurlijk buiten je Nas veilig stellen.

Daarna is het aan te raden die packages te verwijderen anders blijven er rest verwijzing achter in het package center naar packages die er niet meer zijn.

Terug naar fabrieks instellingen is dan overbodig.

Offline TyKH

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 28
Re: Van SHR naar 2 aparte volumes - dsm instellingen kwijt?
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2018, 17:24:37 »
Ik zit me trouwens te bedenken, ipv volume 1 wat ik nu heb, wordt het volume 2 en volume 3 zeker?

Offline TyKH

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 28
Re: Van SHR naar 2 aparte volumes - dsm instellingen kwijt?
« Reactie #3 Gepost op: 01 september 2018, 01:01:45 »
Ik heb nog een extra vraag zonder hiervoor een andere topic te starten.

Als ik schijf 2 weghaal om die vervolgens er weer in te zetten zodat ik kan opzetten als aparte volume kan ik dan niet de data die op schijf 1 (nog in SHR modus) overkopieeren naar de aparte volume? Of is het zo dat schijf 2 direct weer wordt gezien als SHR (schijf2)?

Ben(V)

  • Gast
Re: Van SHR naar 2 aparte volumes - dsm instellingen kwijt?
« Reactie #4 Gepost op: 01 september 2018, 08:56:42 »
Als je even oplet bij de wizard waarmee de disk wordt toegevoegd dan kun je gewoon een nieuw volume maken.
En ja de data kun je gewoon over kopieren, de packages echter niet.
Voordeel hiervan is dat DSM dan gewoon beschikbaar blijft want die staat op een aparte paritie op elek geinitialiseerde schijf in een mirror.

Dus:
disk vervangen
basic volume erop aanmaken
eventuele backup van packages maken naar dat nieuwe volume
Met filestation de gedeelde mappen kopieren.
Packages verwijderen.
Volume 1 verwijderen
Nieuw basic volume aan maken op die disk.

Houd er rekening mee dat je nu volumes2 en volume3 krijgt en dat er nog een aantal verwijzingen naar volume1 kunnen staan zoals bijvoorbeeld de indexeringenvan media shares (music, photo en video) als je die hebt .
Het is echter ook mogelijk dat door packages als VideoStation er opnieuw op te zetten dat wel goed gaat.

Offline TyKH

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 28
Re: Van SHR naar 2 aparte volumes - dsm instellingen kwijt?
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2018, 16:11:07 »
Door drukke planning nu pas aan de slag. Schijf 2 staat nu als apart volume2 en heb een Shared Folder erop gemaakt zodat ik bestanden kon gaan kopiƫren.

Echter gaat het kopiĆ«ren tergend traag. Ik kopier nu mijn muziek collectie van 45 GB en het hangt rond de 12 MB.  Ik zie in de activity monitor niks gek: CPU 40-50%, Memory 40-50% en Disk max 30%.

Ik had toch wel minimaal een speed verwacht van 100+ MB ook al zijn het veel kleine bestanden. Doe ik iets verkeerd?

Ben(V)

  • Gast
Re: Van SHR naar 2 aparte volumes - dsm instellingen kwijt?
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2018, 17:18:51 »
Nee gewoon geduld hebben.
Veel kleine bestanden is funest voor de snelheid.

Offline TyKH

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 28
Re: Van SHR naar 2 aparte volumes - dsm instellingen kwijt?
« Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2018, 17:59:15 »
Ah sheize. Overigens een makkelijkere manier gevonden om "over te kopieren". Gewoon in de Shared Folder opties de volume aanpassen.


 

Defecte DS1512+ nog opsturen naar Synology?

Gestart door pa3hioBoard NAS hardware vragen

Reacties: 3
Gelezen: 1329
Laatste bericht 05 september 2016, 09:39:01
door pa3hio
gezocht uitleg voor het synchroniseren met cloud van 2 lokale mappen naar nas

Gestart door van LunterenBoard Cloud Station & Drive

Reacties: 1
Gelezen: 1405
Laatste bericht 22 oktober 2016, 09:30:47
door Ben(V)
Van DS114 naar DS216

Gestart door dirklammersBoard NAS hardware vragen

Reacties: 2
Gelezen: 956
Laatste bericht 03 december 2016, 12:57:55
door dirklammers
Error na upgrade naar 6.0.2-8451-7.

Gestart door boosterkeBoard Spotweb

Reacties: 5
Gelezen: 2819
Laatste bericht 09 januari 2017, 14:50:02
door boosterke
Backup: van Dropbox naar Synology. Beginnershulp nodig.

Gestart door maxvkvaBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 9
Gelezen: 3568
Laatste bericht 28 maart 2017, 14:56:25
door Delfuego-NL