Auteur Topic: NAS defect  (gelezen 5550 keer)

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
NAS defect
« Gepost op: 16 september 2018, 11:41:06 »
Ik hoop dat hij hier goed staat. Ik wil even een topic opstarten, algemeen over de 'hardware herstelling' van een NAS.
( naar aanleiding  van dit topic : https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/plots-geen-netwerkverbinding-hangt-niet-vast/msg255550/#msg255550 )
Voor alle duidelijkheid, ik wil naar niemand verwijten maken, dus zeker niet naar Synology of Bol.com. Tot nu toe ben ik tevreden over beiden.
Elektronica kan nu eenmal kapot gaan. Hij is wel vroeg kapot (nog geen 2 jaar), maar het kan.

Misschien handig om een algemeen topic te hebben over herstellingen ?

Wat is jullie ervaring met hardware herstellingen? Waar moet/mag/kan hij hersteld worden?
Ik heb hem gewoon teruggestuurd vanwaar hij komt, in dit geval bol.com.
De verwerking en opvolging gaat redelijk goed, ze sturen zelfs foto's van de verpakking en NAS hoe ze hem hebben ontvangen.
Dit is natuurlijk mijn eerste keer, dus ik kan niet vergelijken. Hoe snel hebben jullie al iets laten herstellen?

Ik vraag me af of er geen snellere manier is om zo'n toestel te laten herstellen? Het zal bol.com natuurlijk een zorg wezen, maar voor mij (en voor iedereen op dit forum denk ik) is een NAS toch een onmisbaar iets. Zeker als je deze zakelijk gebruikt is hij onmisbaar.
Heeft Synology zelf geen service met één of andere 'refurbished omruiling'? Vooral in garantie zou dat vanuit Synology toch een mooie surplus zijn. Het gaat hier trouwens over een probleemtoestel.
De status bij bol.com staat nog steeds op 'ontvangen', dus men is niet eens gestart met de herstelling.

Hoe gaan jullie om met herstellingen? Hebben jullie een backup NAS?

DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: NAS defect
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2018, 20:13:45 »
Even een update.
Op 8 september heb ik mijn NAS opgestuurd naar de leverancier waar ik het heb gekocht, in dit geval Bol.com.
Het positieve is dat je alle stappen van de herstelling kan volgen, van aanmelding tot afhandeling.
Ik kan zien dat ze hem op 20 september hebben doorgestuurd naar een zogenaamde geautoriseerde reparatiedienst voor Synology.
Ik weet niet of ik me hierover zorgen moet maken...

Men vermeldt dat het tot 15 werkdagen kan duren bij de hersteldienst, dat is dus 3 weken. Als ze het zo lang rekken ben ik de NAS in het totaal 5 tot 6 weken kwijt.
Is dat een normale gang van zaken voor een toestel dat je eigenlijk geen dag kan missen? Hij is 2 jaar oud. Garantie is 3 jaar.

Vandaar mij vraag , wat is jullie ervaring met herstellingen? Heb ik gewoon pech?
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Offline Kroontje

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 25
Re: NAS defect
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2018, 08:07:04 »
Hallo

Balen.
Ik denk dat het wel sneller zou kunnen, maar Bol.com is zoooo groot. En mijn mening niet echt een computer specialist...
Ik heb het zelfde gehad na een week. Maandag opgestuurd naar de verkopende partij en de zaterdag erop had ik de nieuwe staan.
Afwachten dan maar.
Daarnaast heb ik wel goede ervaring van Synology.
Zij wilde precies weten hoe en wat en toen ik de nieuwe weer had staan, vroegen zij mij naar het Log bestand om er zeker van te zijn dat alles goed was.
  • Mijn Synology: DS218
  • HDD's: 2x WD40xxx

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: NAS defect
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2018, 09:18:48 »
Geen enkele online winkel is een computer specialist hè.
Zelfs Mediamarkt is geen computer specialist.
En volgens mij kan je niet rechtstreeks bij Synology kopen.
Via welke weg heb jij het dan gedaan?
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 271
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.984
    • http://www.dwvbb.nl
Re: NAS defect
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2018, 10:08:56 »
Zelfs Mediamarkt is geen computerspecialist?
Juist Mediamarkt is geen computerspecialist bedoel je  8)

Er bestaan natuurlijk wel bedrijven die iets wel meer van NASsen afweten dan de gemiddelde verkopers.
Neem als voorbeeld het bedrijf die dit forum mogelijk maakt:  https://www.mobile-harddisk.nl/
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: NAS defect
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2018, 10:21:05 »
Bol is in elk geval geen specialist, gezien volgende tekst op hun website:
Citaat
De DS218+ maakt gebruik van een hot-swappable drive tray ontwerp wat betekent dat je de interne harde schijven kan verwisselen.

Op zich klopt het, maar met deze zin suggereren ze dat niet hot-swappable schijven, niet verwisselbaar zijn. Ze hebben blijkbaar de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: NAS defect
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2018, 13:33:03 »
Zelfs Mediamarkt is geen computerspecialist?
Juist Mediamarkt is geen computerspecialist bedoel je  8)

Ja eigenijk bedoelde ik het zo...  (:

Maar wat had ik eigenlijk moeten doen om mijn NAS sneller terug te krijgen? Ze is tenslotte nog onder garantie, voor wat het waard is...
Hebben jullie ooit één kapot gehad?
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1336
  • -Ontvangen: 7772
  • Berichten: 43.099
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: NAS defect
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2018, 14:04:37 »
Garantie wil niet zeggen dat een eventuele reparatie snel verloopt.
En waar je gekocht hebt, daar moet je claimen en dat is Bol.
Echter, Bol verkoopt ook namens 3e partijen, misschien dat het daarom zo lang duurt ?
Dus, wat staat er op de factuur ?

Overigens, ik heb nog nooit een defecte NAS gehad (gelukkig).


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-4
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive 1TB                                                                                                        MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: NAS defect
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2018, 17:00:40 »
Uiteraard. Zoals ik al zei : voor wat het waard is.
Toch vind ik dat de service veel beter kan. Onder garantie kan man eventueel een systeem met refurbished materiaal implementeren.
Toestel kapot > vervangen door refurbished toestel van gelijke ouderdom. Dan is de herstelling binnen een paar dagen achter de rug.
Klant gelukkig, leverancier gelukkig, én Synology gelukkig.

Het is een factuur van bol zelf, dus in eigen beheer.

Allé , ik heb dus weer pech. Ik weet niet of het veel uithaalt, maar ik ga toch eens een mail sturen en mijn gedacht zeggen.
Ik vind het al heel vreemd dat er al een week overheen gaat tussen het arriveren van mijn NAS bij bol en de eerstvolgende actie (je kan dat volgen in de reparatie-status)
En dan bij de volgende aankoop nog eens goed nadenken waar ik het koop.
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: NAS defect
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2018, 17:25:12 »
Citaat
Toestel kapot > vervangen door refurbished toestel van gelijke ouderdom.

Voor dat soort service moet je zijn bij een firma die nassen als specialisme heeft. Die kan het zich veroorloven om ruiltoestellen in voorraad te houden. Als je koopt bij een dozenschuiver met bodemprijzen, is er geen ruimte voor service, die boven het wettelijke minimum uit gaat.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: NAS defect
« Reactie #10 Gepost op: 22 september 2018, 18:14:28 »
Ja klopt, maar het zou natuurlijk ook een extra service van Synology zelf kunnen zijn. En het hoeft niet eens extra te kosten voor Synology. Een NAS kan je nu eenmaal niet lang missen.
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Ben(V)

  • Gast
Re: NAS defect
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2018, 18:28:59 »
Je krijgt volgens mij altijd een factuur van bol.com ook al is de leverancier een ander bedrijf.
Zij stellen hun website alsmede hun financiele en administratieve afhandeling ter beschikking aan andere leveranciers.

Dat is naast hun boeken wat ze wel zelf doen hun business model geworden.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: NAS defect
« Reactie #12 Gepost op: 22 september 2018, 18:50:29 »
Als ik nu op het model DS1515+ zoek, wordt die bij bol alleen door een paar partners aangeboden. Sommige andere modellen worden wel door bol zelf aangeboden.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Kroontje

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 25
Re: NAS defect
« Reactie #13 Gepost op: 22 september 2018, 23:24:10 »
Geen enkele online winkel is een computer specialist hè.
Zelfs Mediamarkt is geen computer specialist.
En volgens mij kan je niet rechtstreeks bij Synology kopen.
Via welke weg heb jij het dan gedaan?
Heb de mijn bij Alternate gehaald. Ook wel groot tegenwoordig....zag ik.
  • Mijn Synology: DS218
  • HDD's: 2x WD40xxx

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: NAS defect
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2018, 10:04:41 »
Deze morgen eventjes contact gehad met Bol.com.  Zij vertelde mij dat men nog 9 dagen had vooraleer ze over hun 'termijn' zouden zijn.
Een herstelling kan tot 30 dagen duren zeggen ze. Nou, moet het dan echt zo zijn dat je elke herstelling gaat 'rekken' tot 30 dagen?

Zo nu weten we ook waar we in het vervolg NIET meer moeten zijn voor de aankoop van producten van Synology.
Bol.com ligt voor mij in de onderste lade, alleszins voor elektrische toestellen.

DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...


 

DS411j 1 hdd defect (RAID5)

Gestart door kboardcrashBoard NAS hardware vragen

Reacties: 4
Gelezen: 1222
Laatste bericht 15 juli 2016, 12:32:56
door Birdy
DS214 play defect: wat is de opvolger

Gestart door Piet61Board Aankoopadvies

Reacties: 17
Gelezen: 1763
Laatste bericht 08 januari 2023, 20:05:06
door Tien
Nas traag-niet benaderbaar- defect?

Gestart door Trebbor77Board NAS hardware vragen

Reacties: 21
Gelezen: 3905
Laatste bericht 12 juli 2017, 15:49:41
door Trebbor77
Uitdaging; DS213 defect, DS216play gekocht, schijfvolgorde onbekend (SHR)

Gestart door SjaMpBoard NAS hardware vragen

Reacties: 11
Gelezen: 3138
Laatste bericht 18 april 2017, 23:04:37
door Birdy
Synology disk mounten aan een Vista PC in geval defect Synlo

Gestart door ChrisLBoard NAS hardware vragen

Reacties: 3
Gelezen: 4056
Laatste bericht 29 januari 2009, 18:02:55
door jor