Auteur Topic: Tweede NAS station?  (gelezen 1988 keer)

Offline leo@beuzenberg.nl

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 30
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 23
  • Beginnend NAS-gebruiker die graag wat leert hier
Tweede NAS station?
« Gepost op: 22 september 2018, 08:49:19 »
Heb de DS215+ in gebruik met 2x Western Digital 4Tb waarbij de schijven in sync staan dus netto 4Tb opslag, 80% nog beschikbaar.
Ik wil de Surveillance oplossing gaan toevoegen met 2 camera’s, retentie 30 dagen en zuivere beelden. Ik schat hiervoor 4Tb nodig te hebben, dus zal moeten uitbreiden.

Ik denk aan een 2e station ook met 2x 4Tb disks, zodat mijn netto opslagcapaciteit van 4 => 8Tb gaat.
Dat 2e station wil ik dan 60meter verderop in de garage plaatsen (daar ook Lan-aansluiting) dan heb ik tevens mijn disaster/recovery afgedekt.

Wat is jullie advies qua aanschaf? Welke types? Ik dacht nog een identieke opstelling erbij maar de DS215+ is niet meer te koop.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dank je wel alvast voor het meedenken 👍

Offline dirklammers

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 109
  • Berichten: 911
Re: Tweede NAS station?
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2018, 09:10:00 »
Gezien het feit dat je op de bestaande nas nog 80% ruimte hebt lijkt het er niet op dat je de nas zeer intensief gebruikt voor opslag. Extra capaciteit in de vorm van een 4-bay nas lijkt dus niet nodig. Je zou kunnen denken aan een nieuwe 218 op de plaats van de huidige 214+ en vervolgens die 214+ in de garage zetten. Of je een nieuwe 218, 218+ of 218play kiest hangt een beetje af van waar je de nas nu voor gebruikt.
DS1821+ met 8 X WD30EFZX in SHR-2 configuratie BTRFS als fileserver
DS720+ met 2 X WD30EFRX VPN/SS/Backup/Caldav/Carddav
DS118 met WD20EFRX als test-NAS

Ben(V)

  • Gast
Re: Tweede NAS station?
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2018, 09:13:54 »
Als die garage niet verwarmt is dan is dat niet zo'n goed idee, electronica kan erg slecht tegen vocht en kou.

Persoonlijk zou ik altijd voor een 4bay Nas gaan, dan heb je maar 25% overhead van de diskbescherming in plaats van 50%.

Offline leo@beuzenberg.nl

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 30
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 23
  • Beginnend NAS-gebruiker die graag wat leert hier
Re: Tweede NAS station?
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2018, 09:28:59 »
Of je een nieuwe 218, 218+ of 218play kiest hangt een beetje af van waar je de nas nu voor gebruikt.
Dank voor je advies Dirk. Gebruik de NAS nu voor fileshares, foto-archief en syncen van de Cloud-drives van ons gezin (4).

Bij een extra DS218+ dan deze eerst identiek opbouwen naast de DS215+ en daarna verplaatsen van DS215+ naar de (droge/vorstvrije) garage en deze standby te laten worden voor de primary DS218+ ? Enig idee hoe had qua stappen werkt?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dank je wel alvast voor het meedenken 👍

Offline leo@beuzenberg.nl

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 30
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 23
  • Beginnend NAS-gebruiker die graag wat leert hier
Re: Tweede NAS station?
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2018, 09:31:01 »
Dank je Ben. De garage is droog en vorstvrij.
Hoe zit dat met 25% overhead bij 4 disken? Die snap ik niet.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dank je wel alvast voor het meedenken 👍

Ben(V)

  • Gast
Re: Tweede NAS station?
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2018, 10:03:35 »
Heel simpel als je een raidset met twee disken hebt dan krijg je een mirror.
Dus twee disken van 4TB resulteren in effectief 4Tb opslagruimte.

Als je vier disken hebt dan krijg je een raid 5 set, dan wordt de parity over alle disken verspreid en heb je bij vier disken de ruimet die gelijk is aan 1 disk als parity nodig en dus maar 25% in plaats van 50%

Dus bijvooorbeeld 4x 2TB geeft effectief 6TB ruimte.

Kijk hier maar eens hoe het precies werkt.
https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

Offline Vuurvreter

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 131
  • -Ontvangen: 76
  • Berichten: 1.053
    • vuurvreter
Re: Tweede NAS station?
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2018, 10:10:09 »
Met 2x 4TB schijven en 2 camera's heb je zeker geen 2e NAS nodig.
Ik had tot vorig jaar, ook 2 camera's draaien met 30 dagen opslag, en heb nooit met 2x 3TB een te kort gehad, sterker nog, ik kreeg nooit 1x 3TB vol.
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: 2 x 8TB Toshiba N300
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Tweede NAS station?
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2018, 10:44:22 »
Hoeveel data 2 cameras genereren kun jij niet weten. TS geeft niet aan welke resolutie die camera's hebben en in welke kwaliteit hij op wil nemen. Op zich kun je met 2 camera's vast wel 4TB vol krijgen in een maand.

Mijn 4MP cameras hebben b.v. een maximum bitrate van 16384 kbps. Dat zijn 177 GB per dag. Dat zijn ruim 5TB per 30 dagen, voor 1 camera.

Die hoge bitrate is vast niet nodig, maar met alleen 1 camera kun je die schijf dus al vol krijgen.

Zelf laat ik ze wel continu opnemen, maar alleen bij beweging in hoge resolutie en met een bitrate op een kwart van het maximum. Drie 4MP cameras heb ik elk 300 GB aan ruimte gegeven. Bij de een is dat genoeg voor 14 dagen opslag en bij de ander, die wat minder beweging ziet, is dat 4 weken. De derde die zelden beweging ziet doet er zelfs 60 dagen mee. Allen met dezelfde instellingen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline dirklammers

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 109
  • Berichten: 911
Re: Tweede NAS station?
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2018, 14:01:35 »
Overstappen naar een 4-bay NAS lijkt me echt dure overkill. Als TS nu al 80% over heeft van z'n capaciteit. Inderdaad heeft een 4 bay NAS minder overhad, maar opslagcapaciteit lijkt me in deze casus niet het probleem.

@leo: je kunt de bestaande schijven uit de 215+ migreren (overzetten volgens specifieke procedure) naar de nieuwe 218. Vervolgens kun je dan de oude 215+ nieuw inrichten met nieuwe schijven.

Je zou nog kunnen overwegen in de bestaande 215+ eerst 1 schijf te vervangen door een nieuwe, vervolgens te rebuilden en dan de 2e vervangen.
Vervolgens de nieuwe schijven migreren naar de nieuwe 218. Dan heb je een nieuwe nas + nieuwe schijven. De 215+ kan dan met de oude schijven naar de garage.
DS1821+ met 8 X WD30EFZX in SHR-2 configuratie BTRFS als fileserver
DS720+ met 2 X WD30EFRX VPN/SS/Backup/Caldav/Carddav
DS118 met WD20EFRX als test-NAS

Ben(V)

  • Gast
Re: Tweede NAS station?
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2018, 14:31:37 »
Ik denk dat TS zelf wel kan bepalen of het overkill is of niet.

Daarnaast heeft Raid 5 nog extra zekerheid beven Raid 1.

Als je bijvoorbeeld last krijgt van Bitrot dan kan een mirror dat niet voor je opvangen want die kan alleen maar constateren dat er verschil zit tussen de twee delen van de mirror, maar hij weet niet welke van de twee disken de juiste informatie heeft.
Als je een Raid 5 hebt dan kan dat opgevangen worden doordat elk stukje data recovered kan worden met behulp van de parity die over alle disken verspreid zit.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Tweede NAS station?
« Reactie #10 Gepost op: 22 september 2018, 15:47:14 »
…dure overkill. Als TS nu al 80% over heeft van z'n capaciteit.

Wat hij nu over heeft is niet relevant, want je weet niet wat hij over heeft als de camera's er bij komen. TS schat zelf al in dat dit 4TB gaat worden aan verbruik en dus boven de 100% gaat uitkomen in de huidige situatie.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Vuurvreter

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 131
  • -Ontvangen: 76
  • Berichten: 1.053
    • vuurvreter
Re: Tweede NAS station?
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2018, 15:50:19 »
Daar heeft TS het toch niet over? Anders had hij dit vast en zeker vermeld  ;)
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: 2 x 8TB Toshiba N300
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.242
Re: Tweede NAS station?
« Reactie #12 Gepost op: 22 september 2018, 16:05:38 »
Daarnaast heeft Raid 5 nog extra zekerheid beven Raid 1.

Maar als ik het lees is raid helemaal niet de bedoeling (2x4TB schijven, samen 8 TB). Voor video dat toch al elke 30 dagen gewist wordt is raid ook niet zo belangrijk. Als er een schijf crasht ben je de data gewoon iets eerder kwijt.  ;)

Hoewel ik er zelf wel voor zou kiezen raid te gebruiken. Er zijn altijd opnames die je wilt bewaren en dus locked. En je zult zien dat Murphy altijd dan langskomt als de opnames belangrijk zijn.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline leo@beuzenberg.nl

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 30
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 23
  • Beginnend NAS-gebruiker die graag wat leert hier
Re: Tweede NAS station?
« Reactie #13 Gepost op: 22 september 2018, 16:17:33 »
Jullie overwegingen zijn allemaal waardevol en helpen mij zeker in de overwegingen. Gezien mijn huidige storage ruimte denk ik dat ik eerst ga experimenteren met de 2 camera’s om te kijken wat dit onder de voor mij gewenste instellingen aan storage gaat soeperen. Dat wetende kan ik o.b.v jullie tips de voor mij gewenste uitbreiding pakken.
Zelf ging ik nu toch ook richting 4x4Tb in een DS418 en dan mijn huidige DS215+ in de garage als recovery. Maar wellicht heb ik aan een DS218+ met 2x4Tb al voldoende.

Ben jullie erg dankbaar voor nu ... en laat van me horen zodra ik ervaringen rijker ben.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dank je wel alvast voor het meedenken 👍


 

Tweede NAS is niet zichtbaar onder netwerkLOCATIE - ook niet in de YAMAHA AV app

Gestart door FozziebearBoard NAS hardware vragen

Reacties: 5
Gelezen: 2882
Laatste bericht 11 oktober 2014, 12:55:25
door Fozziebear
tweede gedeelde map niet zichtbaar via nfs

Gestart door robinwillemsen68Board FTP, NFS and Samba Server

Reacties: 3
Gelezen: 2003
Laatste bericht 24 maart 2018, 16:47:57
door robinwillemsen68
Tweede externe NAS tbv hyper backyp, onderling met vpn te verbinden?

Gestart door Ray308Board Netwerk algemeen

Reacties: 2
Gelezen: 1641
Laatste bericht 28 maart 2019, 09:52:52
door Ray308
Tweede map op telefoon in cloud

Gestart door superfunkiBoard Cloud Station & Drive

Reacties: 1
Gelezen: 1128
Laatste bericht 13 april 2015, 20:36:15
door Hutje
internet forwarding op tweede netwerkpoort

Gestart door drnizeguyBoard NAS hardware vragen

Reacties: 3
Gelezen: 1460
Laatste bericht 28 mei 2015, 18:45:03
door Briolet