Auteur Topic: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet  (gelezen 6988 keer)

Dit onderwerp bevat een als beste antwoord gemarkeerd bericht. Klik hier om er direct naartoe te gaan.

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Gepost op: 21 oktober 2018, 18:02:38 »
Ik ben wat aan het stoeien met Audiostation en mijn oude muziek uit iTunes.
Vooraleer te schieten wil ik dit even uitleggen.
In principe zou het heel eenvoudig moeten kunnen :
In de iTunes map zit er de map Music. Hierin zit alle muziek.
Ik heb de map muziek overgezet naar de Music map van mijn NAS.
Dan heb ik een export van één afspeellijst (als test) uit iTunes gedaan naar m3u.
Een vlugge controle zegt mij dat alles klopt. Elk nummer is terug te vinden in de map 'music' op de nas, op de juiste plaats.

Alleen klopt het volledige path natuurlijk niet. Voorheen stond de iTunes map ergens anders, nu staat die onder volume1/music op mijn nas. Het begin van elk path is dus anders.
Dus ik heb in de m3u file al deze pathnamen aangepast naar het nieuwe path op de NAS en deze in AudioStation gezet.

Maar... dit werkt niet. Soms wel, soms niet, soms deels... en daar word ik gek van.

Dan ben ik aan de slag gegaan met een testlijst (aangemaakt in AudioStation zelf) en één of enkele nummers.
Ik heb al geprobeerd met één nummer in een testlijst. Als ik dat nummer vanuit Audiostation in de lijst plaats, verschijnt het nummer ook in die lijst en zie ik in de m3u file het nummer staan.
Nochtans is de pathnaam identiek. Kopieer ik dan de tekst uit de oude m3u file van iTunes dan werkt het soms wel en soms niet.

Ik hoop dat dit duidelijk is? Iemand ervaring hiermee?

DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2018, 07:46:24 »
Effe een subtiel schopje tegen dit topic geven.
Ik ben nog steeds aan het knutselen met mijn afspeellijsten, om deze omgezet te krijgen van iTunes naar audiostation.

Hieronder vind je het formaat van een M3U berstand van een afspeellijst uit iTunes :

#EXTM3U
#EXTINF:250,Don't Answer Me - Alan Parsons Project
/Volumes/MULTIMEDIA/iTunes/iTunes Master/iTunes Music/Compilations/De Pre Historie 1984 - Volume 1/04 Don't Answer Me.mp3
#EXTINF:253,Take My Breath Away - Berlin
/Volumes/MULTIMEDIA/iTunes/iTunes Master/iTunes Music/Compilations/De Pre Historie 1986 - Volume 3/02 Take My Breath Away.mp3
#EXTINF:123,Ain't No Sunshine - Bill Withers
/Volumes/MULTIMEDIA/iTunes/iTunes Master/iTunes Music/Compilations/De Pre Historie 1971 - Volume 1/08 Ain't No Sunshine.m4a
#EXTINF:236,Drive - The Cars
/Volumes/MULTIMEDIA/iTunes/iTunes Master/iTunes Music/Compilations/De Pre Historie 1985 - Volume 1/16 Drive.mp3
#EXTINF:242,In This World - Moby
/Volumes/MULTIMEDIA/iTunes/iTunes Master/iTunes Music/Moby/Unknown Album/02 In This World.mp3
#EXTINF:231,Slow Hand - The Pointer Sisters
/Volumes/MULTIMEDIA/iTunes/iTunes Master/iTunes Music/Compilations/De Pre Historie 1981 - Volume 3/05 Slow Hand.mp3
#EXTINF:275,Sign Your Name - Terence Trent D'Arby
/Volumes/MULTIMEDIA/iTunes/iTunes Master/iTunes Music/Compilations/Q-Music Greatest Hits Vol. 1 (Disc 2)/2-09 Sign Your Name.m4a

Hieronder een (korte) M3U file rechtstreeks uit audiostation :

#EXTM3U
../mijn muziek/Agnes/Ultratop 50 W8_2010/27 On and On (Radio Edit).mp3
../mijn muziek/2 Small/Unknown Album/Feel 4 Me (Tom Tom Le Chevalier Extended).m4a
../mijn muziek/Donna Summer/Endless Summer - Donna Summer's Greatest Hits/1-02 Love To Love You Baby.mp3
../mijn muziek/Alexandra Stan/Unknown Album/Mr. Saxobeat.mp3

Op zich is een M3U file niks speciaal, gewoon een tekstbestand met daarin de desbetreffende muziek van die lijst en de locatie ervan.

Als je beiden vergelijkt zie je uiteraard een verschil.
Bij iTunes gaat de muziek vooraf door de locatie:
/Volumes/MULTIMEDIA/iTunes/iTunes Master/iTunes Music/
Bij audiostation gaat de muziek vooraf door een andere locatie met dubbel punt ervoor :
../mijn muziek/

Als ik op internet zoek zijn er toch een aantal personen in geslaagd door simpelweg het eerste deel te vervangen door het tweede en dan heb je terug je afspeellijst van iTunes in audiostation.
Helaas lukt het bij mij niet.

Ik vermoed dat ik niet veel reacties ga krijgen door het specifieke probleem. Is er iemand die hiermee ervaring heeft of waarover ik het heb?
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Ben(V)

  • Gast
Re: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2018, 09:53:09 »
Lijkt me toch niet zo moeilijk, zo te zien heeft AudioStation een afwijking ten opzichte van de standaard.

De standaard is:
#EXTM3U
#EXTINF: <duur in seconden>, <title van het nummer>
<locatie van het bestand>
#EXTINF: <duur in seconden>, <title van het nummer>
<locatie van het bestand>

AudioStation gebruikt zo te zien het volgende:
#EXTM3U
<Locatie van het bestand>
<Locatie van het bestand>

Dus alles wat je hoeft te doen is die regels die beginnen met #EXTINF te verwijderen en het path te vervangen met de locatie waar de muziek op je Nas staat.
Het share waar de muziek staat kun je vervangen door ../

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2018, 10:32:04 »


Dus alles wat je hoeft te doen is die regels die beginnen met #EXTINF te verwijderen en het path te vervangen met de locatie waar de muziek op je Nas staat.
Het share waar de muziek staat kun je vervangen door ../

Ben, dat klopt. Dat was ook precies mijn gedacht. Het kijkt inderdaad technisch gezien heel eenvoudig.
En toch lukt het niet.

Als ik er de tekst van het nummer met pad handmatig bij typ, lukt het. Zo kan ik bijvoorbeeld een nummer bijvoegen door de tekst bij een bestaande lijst te typen.
Maar als ik een stukje uit een iTunes M3U lijst kopieer met datzelfde nummer, en ik doe bovenstaande bewerkingen, dan verschijnt het nummer met een kruis erdoor (niet gevonden), of verschijnt helemaal niet.

En toch is het resultaat van beide M3U tekstbestanden identiek, geen letter verschil. Alsof het ergens spookt.

Zou het iets te maken kunnen hebben met onzichtbare karakters? Maar volgens mij zijn die er niet in een puur tekstbestand
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Gemarkeerd als beste antwoord door Sylvester Gepost op 18 november 2018, 21:36:19

Ben(V)

  • Gast
Re: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2018, 12:35:44 »
Vermoedelijk een probleem met de line ending of eventueel een BOM.

Audiostation verwacht een UTF-8 bestand zonder BOM met een Windows Style line ending.
Dus CRLF als line ending en de itunes file zal waarschijnlijk wel alleen LF bevatten als line ending.

Als je een PC hebt kun je met NotePad++ gebruiken om te bekijken wat het precies is.
Of er zo'n tool voor de mac is weet ik niet.

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2018, 21:36:14 »
Inderdaad, heel waarschijnlijk een probleem met het 'formaat' van het M3U bestand, dus in feite een tekstbestand. Laten we het dus maar algemeen omschrijven als 'formaat'. De specifieke BOM en LF of CRLF heb ik niet teruggevonden of zichtbaar kunnen maken op mijn Mac. Ik weet dat het kan, maar heb niet verder gezocht met wat het kan. Er zijn diverse programma's die hetzelfde doen als NotePad++.

Ik heb de oplossing als volgt:
In iTunes exporteer ik de playlist : Archief>bibliotheek>exporteer afspeellijst
Deze open ik in VLC door bijvoorbeeld het M3U bestand van iTunes gewoon in het VLC-venster te slepen.
In VLC exporteer ik de playlist : Bestand>afspeellijst opslaan (Bestandsformaat : uitgebreid M3U bestand)
Het M3U bestand dat dan ontstaat, open je in Teksteditor van Mac.
Hierin verander je bij elk muziekbestand het voorste gedeelte zodat je het juiste pad hebt (zoals hierboven reeds aangegeven).
Dit bewaar je gewoon met CTRL-S, dus niet opslaan als...
Het uiteindelijke resultaat plaats je op de NAS in de share 'Music' van de NAS, in de map 'playlists'. (dat is toch een 'share'?)
Uiteraard is het belangrijk dat alle muziek ook in de share 'Music' zit maar dat wisten we wel.

Dus blijkbaar is het niet zo simpel om een M3U bestand uit iTunes te exporteren en rechtstreeks op de NAS te zetten.
De playlist werkt van de eerste keer zoals in iTunes zelf.
Wel zie ik in Audio Station op bijna 1000 nummers een paar nummers met een rood kruis ervoor. Dus ergens is er een synchronisatieprobleem met mijn lijst en de bestaande nummers. Dit moet ik nog eens checken.

Ter info :
De M3U file mag de volgende indeling hebben, inclusief de #EXTINF regels :

#EXTM3U
#EXTINF:224,A*Teens - Mamma Mia
../muziek/Compilations/De Pre Historie 1999 - Volume 1/09 Mamma Mia.mp3
#EXTINF:219,Ace of Base - Beautiful Life
../muziek/Compilations/De Pre Historie 1996 - Volume 1/04 Beautiful Life.m4a
#EXTINF:231,Agnes - On and On (Radio Edit)
../muziek/Agnes/Ultratop 50 W8_2010/27 On and On (Radio Edit).mp3
#EXTINF:222,Agnes - On And On
../muziek/Agnes/Unknown Album/09 On And On.mp3

Nochtans zijn de lijsten die vanuit Audio station aangemaakt zijn als volgt :

#EXTM3U
../muziek/Compilations/De Pre Historie 1999 - Volume 1/09 Mamma Mia.mp3
../muziek/Compilations/De Pre Historie 1996 - Volume 1/04 Beautiful Life.m4a
../muziek/Agnes/Ultratop 50 W8_2010/27 On and On (Radio Edit).mp3
../muziek/Agnes/Unknown Album/09 On And On.mp3

Ik vermoed dat die #tekst puur overbodig is in elke M3U file, maar ben er niet zeker van.
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Ben(V)

  • Gast
Re: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2018, 00:51:44 »
Nee die zijn niet overal overbodig.
Zoals ik al zei is dat getal achter #EXTINF: het aantal seconden dat het nummer lang is.
AudioStation doet daar blijkbaar niets mee maar andere programma's wel.

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2018, 06:20:45 »
Ah ok, weer bijgeleerd.

Ondertussen weet ik dat een aantal nummers met vreemde tekens zoals letters met een trema resulteren in het niet vinden van het nummer, het rode kruisje in Audio Station
Voor een paar andere nummers heb ik de oorzaak van het rode kruisje nog niet gevonden.
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Ben(V)

  • Gast
Re: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2018, 09:17:21 »
AudioStation verwacht een bestand in utf-8 codering en als de tekst editor van de mac ofwel VLC ofwel itunes dat niet aanmaakt dan zijn alle vreemde tekens zoals accenten en andere tekens niet goed gecodeerd.

Utf-8 heeft namelijk dezelfde codering voor alle  ASCII karakters maar werkt met twee bytes voor all overige karakters.

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2018, 19:24:15 »
Even een update. Ik kom nog eens terug op die enkele nummers die met een rood kruis in de afspeellijst staan. Het zijn er maar een stuk of 10 tussen de bijna 1000 nummers.
Ik kan niet ontdekken waar het probleem zit.
Als ik de tekst in de M3U file van dat nummer opnieuw typ (identiek), dan werkt het nog steeds niet.
Als ik dat nummer in een nieuwe test-afspeellijst plaats, ik kopieer de tekst uit de M3U lijst van die test-afspeellijst en ik plak die tekst in de  desbetreffende afspeellijst, dan werkt het wel.
Nochtans is de tekst identiek.
Heel vreemd.

DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Ben(V)

  • Gast
Re: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2018, 20:07:09 »
Ik wil er wel even naar kijken maar dan moet je het bestand ergens neerzetten waar ik het kan downloaden.
Dropbox of pastebin of zo iets.

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 24 november 2018, 21:23:14 »
Ah dat zou geweldig zijn. Zie maar als je tijd hebt.

Hier staan 3 bestanden :
http://gofile.me/4ns70/EQ3A8wKoM

Nr. 1 : dit is de export van een afspeellijst rechtstreeks uit iTunes. Deze doet het helemaal niet in Audio Station.

Nr. 2 : dit is de lijst nr. 1 die in VLC is geopend en terug bewaard als een afspeellijst. Deze zou kunnen werken in Audio Station maar heeft nog het foute pad.

Nr. 3 : Over deze lijst gaat het dus. Dit is lijst nr. 2 geopend in Teksteditor van Mac,  pad correct aangepast en terug bewaard als een tekstbestand. Deze werkt maar enkele nummers doen het niet en staan in Audio Station met een rood kruis.

Eén van de niet werkende nummers staat o.a. op de 11de plaats :
../(naam)/Amy MacDonald/This Is The Life/02 This Is The Life.mp3
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2018, 07:39:11 »
OK, we zijn er ongeveer uit.
Het is misschien fijn om eens het verschil tussen file 1 en 2 te bekijken, maar dat hadden we deels al opgelost door in VLC de afspeellijst binnen te halen en terug te bewaren.

De overgebleven fouten heb ik gevonden. Het zijn twee problemen:

1. een fout in iTunes. Blijkbaar maakt iTunes bij sommige namen een fout als hij een afspeellijst aanmaakt. Bv. de naam 'Amy Macdonald' (zo staat het in iTunes én in het path)  maakt hij zelf 'Amy MacDonald' van. Met een grote D dus. Waarom hij dat doet is een raadsel. Hij heeft ze ooit zelf met een kleine d erin gezet. Het straffe is dat ik 10tallen keren die tekst van dat nummer heb bekeken en dat verschil was me niet opgevallen.

2. een fout in Audio Station. Letters met een ë of é of ï lust hij niet. Dat is wel jammer want zo zijn er wel wat nummers die deze namen met trema's officieel in hun naam hebben. Zou hiervoor een oplossing zijn?
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...

Ben(V)

  • Gast
Re: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2018, 09:51:57 »
Is geen fout van AudioStation die kan prima omgaan met accenten zoals  ë of é of ï.
Het heeft waarschijnlijk met de codering van de namen te maken.

Ik zal proberen uit te leggen hoe het werkt.
Het probleem komt uit de Windows wereld, daar bestaan alle karakters uit een byte ofwel 8 bits.
Normale ascii karakters hebben maar 7 bit nodig en het achtste bit wordt dan gebruikt om de bijzondere karakters mee te maken.
Aangezien er veel meer karakters zijn dan welke je op deze manier kunt maken hebben ze de code page uitgevonden.
Dus afhankelijk van welke code page je systeem staat ingesteld betekenen die karkaters waar het 8ste bit van gezet is iets anders.

In de Linux wereld hebben ze het anders aangepakt en hebben ze voor elke karakter dat er bestaat een code bedacht en dat zijn er heel veel (denk aan Chines tekens).
Om dit te kunnen doen gebruiken ze niet meer 1 byte voor elke karakter maar 2 bytes, behalve voor de standaard ascii karakters die hebben ze 1 byte gelaten om zo compatible mogelijk te zijn.

Gevolg is dat als je een bestand hebt in utf-8 coderingen en een programma verwacht Windows codering met een western Latin code page dan zal een ë uit twee bytes in het bestand staan terwijl dat programma dat als twee verschillende karakters zal interpreteren.

Andersom als je een programma hebt dat window style code pages gebruikt en je schrijft een ë in het bestand weg dan zal een programma dat utf-8 verwacht daar ofwel een heel ander karakter zien ofwel iets wat niet gedefinieerd is afhankelijk van wat de utf-8 tabel daar heeft staan.

Je begrijpt wat dit voor problemen kan opleveren.
Ik heb je bestanden bekeken en die zijn netjes-UTF-8, dus het meest waarschijnlijk is dat de bestandsnamen van de muziek zelf niet juist zijn.
Heb je ze soms in de vorm van een zip of rar op je Nas gezet en daarna uitgepakt of komen je uit een windows omgeving?

Offline Sylvester

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 117
  • -Ontvangen: 103
  • Berichten: 1.771
Re: Audiostation m3u afspeellijsten importeren lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 09 december 2018, 14:42:46 »
Even de draad terug opgenomen, sorry dat het even duurde.
Als ik in de afspeellijst bijvoorbeeld de ï wis en opnieuw typ, wordt dat nummer wel herkend in Audio Station.
Dus er moet toch iets afwijkend zijn dat niet overeenkomt met de utf-8 code.

Even kort herhalen voor het gemak :

Ik exporteer een afspeellijst uit iTunes naar M3U. Deze afspeellijst doet het volledig NIET in Audio Station.
Deze haal ik door VLC en bewaar ze opnieuw als een M3U file.
Daarna werken alle nummers in Audio Station, behalve die met vreemde tekens zoals letters met een trema (bijvoorbeeld ï )
Als ik deze afspeellijst open met 'Tekesteditor' van Mac en ik typ de ï opnieuw, dan werkt dat nummer wél.

Vraagje: is er een mogelijkheid dat ik die file ergens mee open en opnieuw bewaar, zodat die code achter die vreemde letter nu wel goed is?
Ik wil makkelijk een afspeellijst uit iTunes halen en eventueel een paar keren converteren. Het is een enorm werk als ik telkens na een export duizenden nummers moet controleren op goede werking.
DS1517+, DS1522+ en 2 x DS716+II
en Mac gebruiker... en Windows allergie ...


 

adres (naam) Audiostation voor snelkoppeling

Gestart door teunbrouwersBoard Audio Station

Reacties: 3
Gelezen: 2425
Laatste bericht 06 november 2013, 22:02:37
door teunbrouwers
Audiostation Internetradio URL's toevoegen

Gestart door Menno_2Board Audio Station

Reacties: 1
Gelezen: 6497
Laatste bericht 23 juli 2007, 18:23:35
door Bob
Directe URL AudioStation

Gestart door RealRedHairBoard Overige software

Reacties: 2
Gelezen: 3629
Laatste bericht 22 februari 2014, 21:37:27
door RealRedHair
high-res files audiostation

Gestart door mijkieBoard Audio Station

Reacties: 8
Gelezen: 2942
Laatste bericht 22 maart 2014, 21:02:56
door mijkie
AudioStation en Symbolic links

Gestart door Stefn1509Board Audio Station

Reacties: 3
Gelezen: 5279
Laatste bericht 01 januari 2010, 23:22:30
door CronoS