Auteur Topic: Netwerk uitleg gevraagd  (gelezen 2318 keer)

Offline exserco

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 87
    • http://www.leliaert.eu
Netwerk uitleg gevraagd
« Gepost op: 13 december 2018, 06:33:35 »
Hallo,

Ja hier ben ik weer.
En ik wil me hiervoor ook verontschuldigen als hiermee verveel.

Wil er me iemand uitleggen hoe dit werkt?

De NAS is een 918+.
Hierop heb ik een VPN toegang geïnstalleerd (ExpressVPN).
Na het installeren zet de NAS automatisch de servicevolgorde zo:



Gisteren van op het werk wou ik de NAS benaderen via quickconnect, net zoals ik doe voor de DS415play (waar geen VPN op ingesteld is).
Helaas lukte dit niet.
Ik had de indruk dat ik af en toe tot aan het inlogscherm geraakte, maar niet verder.
Met diezelfde quickconnect binnen het thuisnetwerk werkte dit wel.
Nu had ik dankzij jullie al een probleem/vraag opgelost gezien en getest deze nacht, en terwijl ik toch bezig was, ben ik gaan zoeken naar een oplossing.
De 415play kon ik wel benaderen. Deze staat in hetzelfde netwerk (zonder VPN erop).

Nu ben ik even gaan spelen en heb gemerkt dat wanneer ik de volgorde wijzig dat de VPN onder LAN 1 komt te staan in de servicevolgorde, de NAS wel toegankelijk was via quickconnect. (dus LAN 1, VPN, LAN 2)
Ik vond niet gelijk een antwoord op mijn vragen over het hoe en waaom.
Misschien komt dit ook omdat ik geen netwerkexpert ben en bepaalde zaken niet goed begrijp.
Daarom dus mijn vraag of er iemand zo vriendelijk wou zijn om dit uit te leggen?
  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 4x 3TB WD Red
  • Extra's: DS415play - back-up

Ben(V)

  • Gast
Re: Netwerk uitleg gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2018, 09:47:53 »
Quickconnect werkt aals volgt.
Bij het opstarten van je Nas zet hij vanaf je Nas een verbinding op naar de Synology Servers.
Als je dan vanaf het internet het quickconnect Id gebruikt zet je een verbinding op met de Synlogy Server.
Die server geeft dan als het ware zijn connectie die hij met je Nas heeft over naar jou en dan heb je dus verbinding met je Nas.

Als je de service volgorde verandert dan zal quickconnect gewoon via je "normale" lan naar buiten gaan en maak je wel een verbinding met je Nas maar niet via de VPN.

Ik weet niet hoe je instellingen precies staan, maar het meest voorkomende probleem is dat je multiple gateways moet instellen om quickconnect via je VPN te laten werken.
Citaat
Control Panel > Network > General > Advanced > Enable Multiple Gateways

Verder zie ik dat beide lan poorten hetzelfde ipadres hebben, dat is in ieder geval fout.
Waarschijnlijk zelf ingesteld?
Zet ze in een bond, dat is gewoon het beste wat je kunt doen, als je een geen managed switch hebt kies je voor:
Citaat
Adaptive Loadbalancing

Offline exserco

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 87
    • http://www.leliaert.eu
Re: Netwerk uitleg gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2018, 13:02:00 »
Dag Ben,

Bedankt voor je reactie.
Meerdere gateways inschakelen stond reeds ingeschakeld. Dit heb ik gechecked.

Dan heb ik die bond gecreëerd, zoals je hebt voorgesteld.
Wanneer ik de gegevens van de bond nu bekijk:



Wanneer ik op Bond 1 - bewerken druk, zie ik onder IPv4 dat gateway en DNS die van mijn router zijn: 192.168.1.1 .

Als ik naar account.synology.com  ga dan zie ik dat de DS415play een Belgisch IP heeft, wat normaal is zonder VPN, en de DS918+ een Nederlands IP , wat juist lijkt want ingelogged op een VPN-punt in Rotterdam.

Dit lijkt dus te werken.
Maar........ zooooooooooo traaaag....... wat is dat?

Dus even testen dan maar.....  VPN uitgeschakeld.
Wachten tot account.synology.com is geupdated en opnieuw via extern netwerk inloggen.
Dat loopt min of meer normaal.

hmmmm......
Ik kan me niet inbeelden dat een VPN verbinding echt zo tergend traag loopt.
Zijn er speciale instellingen die moeten gedaan worden hiervoor?

Ik ga ondertussen nog wat info proberen te zoeken.
  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 4x 3TB WD Red
  • Extra's: DS415play - back-up

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1336
  • -Ontvangen: 7769
  • Berichten: 43.095
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Netwerk uitleg gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2018, 13:22:35 »
Citaat
Ik kan me niet inbeelden dat een VPN verbinding echt zo tergend traag loopt.
Ik denk dat je dit moet voorleggen aan ExpressVPN.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-4
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive 1TB                                                                                                        MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Ben(V)

  • Gast
Re: Netwerk uitleg gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2018, 13:55:41 »
Aangezien het niet helemaal duidelijk is hoe quickconnect werkt zou het nog kunnen zijn dat als je een VPN gebruikt je via de Synology servers blijft lopen.
Je zou even een tracert commando kunnen geven om te kijken hoe je route loopt.

Offline exserco

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 87
    • http://www.leliaert.eu
Re: Netwerk uitleg gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2018, 13:57:22 »
Hey allemaal.

Jawel, Birdy, je had gelijk!
Terwijl jij zei met ExpressVPN te overleggen, was ik je al voor en bezig met hen.
Ik ben blij eens rapper het antwoord gevonden te hebben, dan gekregen van jullie, maar toch bedankt voor de moeite. Ik meen dat.

Ondertussen heb ik settings van ExpressVPN gekregen en toegepast.
Om te testen, gekeken naar mijn account.synology.com en jawel, daar staat de VAULT (DS415play) zonder VPN met een Belgisch IP en de de DS918+ met VPN op een NL IP.
Dus dat lijkt te werken.
Ingelogged via mijn 4G vanop de laptop op DSM en dat werkt ook weer.

En dan de test uiteraard.
Bittorrent effe aan het werken zetten in het downloadcenter:


Dus ik ben weer gelukkig.

Er is me toch 1 ding opgevallen.
Door het "spelen" heb ik mezelf verplicht om de Syno geregeld te rebooten en zo zeker te zijn dat alle instellingen juist stonden en werden gebruikt.
Het duurt dus gemakkelijk 10 minuten voor Synology weet dat ik een nieuw IP heb gekregen van mijn VPN provider.
Dus dat gaat nog zeer traag. Maar eens dat ok is, dan vliegt alles terug.
  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 4x 3TB WD Red
  • Extra's: DS415play - back-up

Ben(V)

  • Gast
Re: Netwerk uitleg gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2018, 14:07:19 »
Ben wel benieuwd welke settings je van ExpressVpn moest wijzigen.

Even nog wat kennis overdracht.
ExpressVpn heeft geen mogelijkheid tot port forwarding en dus kun je de door jouw torrentclient gebruikte port niet forwarden.
Het effect daarvan is dat alleen mensen die naar jou toe downloaden bij jouw kunnen leechen.
Anderen niet want de tracker kan jou niet bereiken doordat ExpressVPN geen port forward.

Het bittorrent protocol zit zo in elkaar dat als je zelf niet upload je download in elkaar zakt en met name als er weinig seeders zijn kan dat problemen opleveren.
En uiteraard als iedereen een VPN gaat gebruiken zonder een provider met port forwarding dan komt al het bittorrent verkeer tot stilstand.

Offline exserco

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 87
    • http://www.leliaert.eu
Re: Netwerk uitleg gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2018, 15:45:08 »
Hé ben,
zoals eerder aangegeven heb ik niet de meeste/bete kennis van netwerken momenteel. (er wordt aan gewerkt, heb me een cursus aangekocht)

Deze pagina stond niet onder hun zichtbare helppagina's: https://www.expressvpn.com/support/vpn-setup/manual-config-for-synology-with-pptp/
Ik heb toen de link gekregen van hun helpdesk.
Na het doornemen naast het installeren, werkte alles dus.

Wat betreft die bittorrent:
Ik weet al langer dat inderdaad, wanneer je zelf niet seed, je aanbod en snelheid om te leechen seireus zakt.
Maar hier gaat het om sportwedstrijden die slechts korte tijd beschikbaar zijn en ik heb er nog nooit een probleem mee gehad.
Sommige trackers geven fout/geen resultaat, anderen hebben er dan geen problemen mee.

  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 4x 3TB WD Red
  • Extra's: DS415play - back-up

Offline André PE1PQX

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 25
  • -Ontvangen: 153
  • Berichten: 1.315
  • 1st computer rule: GIGO -> Garbage in, Garbage out
    • Mijn Webstee...
Re: Netwerk uitleg gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2018, 20:38:42 »

Verder zie ik dat beide lan poorten hetzelfde ipadres hebben, dat is in ieder geval fout.
Beide LAN poorten hebben het zelfde gateway adres, en dat lijkt mij in een LAN met één enkele router vrij normaal.
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut


DS918+ -> 4x 4TB in RAID5 met 4Gbyte RAM extra (DSM7.2, backup systeem voor PC's)
DS218+ -> 2x 8TB met 4Gbyte RAM extra (DSM 7.2, Mailplus server en client + OpenVPN server)
DS220j -> 1x 8TB + 3TB (DSM7.2)
DS214+ -> 2x 6TB (DSM7.1.1)
DS120j -> 1x 6TB (DSM7.2, off-site backup)

Ben(V)

  • Gast
Re: Netwerk uitleg gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2018, 21:01:32 »
Klopt maar je wilt geen twee netwerk aansluitingen actief hebben, als je niet precies weet wat je doet kan dat hele vreemde effecten geven.

Offline André PE1PQX

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 25
  • -Ontvangen: 153
  • Berichten: 1.315
  • 1st computer rule: GIGO -> Garbage in, Garbage out
    • Mijn Webstee...
Re: Netwerk uitleg gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 13 december 2018, 21:05:41 »
@Ben(V) : kan ik je in volgen, maar in de openingspost kun je ook zien dat er een bond is tussen LAN1 en LAN2, dan heb je dat 'probleem' dus ook niet volgens mij.
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut


DS918+ -> 4x 4TB in RAID5 met 4Gbyte RAM extra (DSM7.2, backup systeem voor PC's)
DS218+ -> 2x 8TB met 4Gbyte RAM extra (DSM 7.2, Mailplus server en client + OpenVPN server)
DS220j -> 1x 8TB + 3TB (DSM7.2)
DS214+ -> 2x 6TB (DSM7.1.1)
DS120j -> 1x 6TB (DSM7.2, off-site backup)

Offline exserco

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 87
    • http://www.leliaert.eu
Re: Netwerk uitleg gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 13 december 2018, 21:09:46 »
Andre,

Oorspronkelijk stonden de 2 netwerkkaarten niet in bond.
Dit heb ik daarna gedaan op aanraden van Ben.
  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 4x 3TB WD Red
  • Extra's: DS415play - back-up

Offline André PE1PQX

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 25
  • -Ontvangen: 153
  • Berichten: 1.315
  • 1st computer rule: GIGO -> Garbage in, Garbage out
    • Mijn Webstee...
Re: Netwerk uitleg gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 13 december 2018, 21:19:45 »
Dan nog, is het volgens mij geen probleem dat je 2 NIC's in één apparaat hebt. Hierdoor heb je wel 2 verschillende IP-adressen, maar wel per NIC één en de zelfde gateway adres.

NIC1: IP 192.168.1.20, gateway 192.168.1.1
NIC2: IP 192.168.1.21, gateway 192.168.1.1
(IP adressen even verzonnen, eventuele overeenkomst op situatie is puur toeval)

Mag volgens mij geen probleem opleveren, zolang je de DNS maar op orde hebt.
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut


DS918+ -> 4x 4TB in RAID5 met 4Gbyte RAM extra (DSM7.2, backup systeem voor PC's)
DS218+ -> 2x 8TB met 4Gbyte RAM extra (DSM 7.2, Mailplus server en client + OpenVPN server)
DS220j -> 1x 8TB + 3TB (DSM7.2)
DS214+ -> 2x 6TB (DSM7.1.1)
DS120j -> 1x 6TB (DSM7.2, off-site backup)

Ben(V)

  • Gast
Re: Netwerk uitleg gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 13 december 2018, 22:00:45 »
Nee dat is niet juist, dan moet je nog een extra instelling op je Nas zetten, zodat de Nas via hetzelfde netwerk poort antwoordt op een ARP request.
Anders kan het fout gaan bij de opbouw van een connectie.
De aanvraag wordt dan naar het eerste ip adres gestuurd en de Nas stuurt het antwoord dan naar een willekeurige aansluiting en als dat toevallig de andere is gaat het mis.

En buiten dat, als je niet voor een doet  omdat je een tweede netwerk poort met eigen ip adres nodig hebt is het altijd slimmer een bond te maken.
Dat heeft die poort tenminste nog nut.

Offline André PE1PQX

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 25
  • -Ontvangen: 153
  • Berichten: 1.315
  • 1st computer rule: GIGO -> Garbage in, Garbage out
    • Mijn Webstee...
Re: Netwerk uitleg gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 13 december 2018, 22:07:47 »
Ik weet niet beter dat als een poort een request krijgt, deze ook zelf beantwoord omdat een verzoek naar één bepaald IP adres gaat.
(Media laag in het OSI model dus lagen 1, 2 en 3 , zie  https://nl.wikipedia.org/wiki/OSI-model)

Moet er wel eerlijk bij melden dat mijn kennis op dat gebied knap roestig is geworden na verloop van lange tijd. Dus dat ik het mis heb is best reëel ... ;)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut


DS918+ -> 4x 4TB in RAID5 met 4Gbyte RAM extra (DSM7.2, backup systeem voor PC's)
DS218+ -> 2x 8TB met 4Gbyte RAM extra (DSM 7.2, Mailplus server en client + OpenVPN server)
DS220j -> 1x 8TB + 3TB (DSM7.2)
DS214+ -> 2x 6TB (DSM7.1.1)
DS120j -> 1x 6TB (DSM7.2, off-site backup)


 

Diskstation niet meer zichtbaar in netwerk

Gestart door MaxBoard NAS hardware vragen

Reacties: 4
Gelezen: 6657
Laatste bericht 09 januari 2012, 18:16:25
door kleinewolf
ds 211j in netwerk met mac en windows

Gestart door Gert MathlenerBoard Mac OS X

Reacties: 2
Gelezen: 1988
Laatste bericht 29 november 2010, 21:38:34
door cyrus1977
XBMC geen netwerk tot 213+

Gestart door ThxBoard NAS hardware vragen

Reacties: 4
Gelezen: 2036
Laatste bericht 01 februari 2013, 22:16:58
door Thx
windows 7 home geen backup naar netwerk

Gestart door RobertCrasBoard NAS hardware vragen

Reacties: 10
Gelezen: 5499
Laatste bericht 26 juni 2013, 12:01:28
door Nelesss
DS-Photo Backup: Netwerk niet beschikbaar

Gestart door BrioletBoard Android Apps

Reacties: 10
Gelezen: 4842
Laatste bericht 24 oktober 2019, 10:01:30
door Briolet