Auteur Topic: POP3 mail wordt niet opgehaald  (gelezen 3788 keer)

Offline yvink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 33
POP3 mail wordt niet opgehaald
« Gepost op: 05 januari 2019, 13:18:19 »
Gisteren een nieuwe DS918+ geïnstalleerd nadat onze DS412 de geest had gegeven.

Ik kon de schijven eenvoudig migreren naar de nieuwe nas en heb alles weer werkend behalve de mail.
Kan via Outlook gewoon verbinding maken met de Nas en oude mails lezen maar er wordt geen nieuwe mail opgehaald.

Nu vind ik in de maillog deze meldingen:

Postfix is running with backwards-compatible default settings
2019-01-05T12:04:20+01:00 DS918 postfix[18743]: See http://www.postfix.org/COMPATIBILITY_README.html for details
2019-01-05T12:04:20+01:00 DS918 postfix[18743]: To disable backwards compatibility use "postconf compatibility_level=2" and "postfix reload"
2019-01-05T12:04:21+01:00 DS918 postfix/postfix-script[19048]: warning: not owned by root: /var/spool/@MailPlus-Server/postfix/.
2019-01-05T12:04:21+01:00 DS918 postfix/postfix-script[19109]: starting the Postfix mail system
2019-01-05T12:04:21+01:00 DS918 postfix/master[19112]: daemon started -- version 3.0.0, configuration /var/packages/MailPlus-Server/target/etc
2019-01-05T12:04:32+01:00 DS918 dovecot: master: Warning: Killed with signal 15 (by pid=21021 uid=0 code=kill)
2019-01-05T12:04:36+01:00 DS918 dovecot: master: Warning: Killed with signal 15 (by pid=21272 uid=0 code=kill)

Heeft dit er misschien mee te maken?

  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 3 x WD2003FYYS
  • Extra's: DSM 6.1.4

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2627
  • Berichten: 16.277
Re: POP3 mail wordt niet opgehaald
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2019, 13:48:06 »
Dat heeft er niets mee te maken. De oude mailserver geeft hetzelfde log

2018-12-28T15:45:08+01:00  postfix[14600]: Postfix is running with backwards-compatible default settings
2018-12-28T15:45:08+01:00  postfix[14600]: See http://www.postfix.org/COMPATIBILITY_README.html for details
2018-12-28T15:45:08+01:00  postfix[14600]: To disable backwards compatibility use "postconf compatibility_level=2" and "postfix reload"
2018-12-28T15:45:09+01:00  postfix/postfix-script[14730]: stopping the Postfix mail system
2018-12-28T15:45:09+01:00  postfix/master[17975]: terminating on signal 15
2018-12-28T15:45:10+01:00  dovecot: master: Warning: Killed with signal 15 (by pid=14933 uid=0 code=kill)

2018-12-28T15:49:53+01:00  postfix[6596]: Postfix is running with backwards-compatible default settings
2018-12-28T15:49:53+01:00  postfix[6596]: See http://www.postfix.org/COMPATIBILITY_README.html for details
2018-12-28T15:49:53+01:00  postfix[6596]: To disable backwards compatibility use "postconf compatibility_level=2" and "postfix reload"
2018-12-28T15:49:54+01:00  postfix/postfix-script[6724]: warning: not owned by root: /var/spool/postfix/.
2018-12-28T15:49:55+01:00  postfix/postfix-script[6739]: warning: group or other writable: /var/packages/MailServer/target/etc/./sasl2
2018-12-28T15:49:55+01:00  postfix/postfix-script[6740]: warning: group or other writable: /var/packages/MailServer/target/libexec/./dovecot/dovecot-auth
2018-12-28T15:49:55+01:00  postfix/postfix-script[6741]: warning: group or other writable: /var/packages/MailServer/target/libexec/./dovecot/deliver
2018-12-28T15:49:56+01:00  postfix/postfix-script[6757]: starting the Postfix mail system
2018-12-28T15:49:56+01:00  postfix/master[6763]: daemon started -- version 3.0.0, configuration /var/packages/MailServer/target/etc
Ik zie het heel sporadisch in het log. Volgens mij alleen mij het afsluiten en opstarten van Postfix. Bovenstaande was mijn laatste entry toen Postfix opnieuw startte na een DSM update. (met reboot)
Alleen zie ik die Dovecot meldingen slechts bij het afsluiten.

Ik neem aan dat backwards compatibiliteit hem juist flexibeler maakt bij verbinden met verouderde mailservers. (Ten koste van veiligheid)
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline yvink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 33
Re: POP3 mail wordt niet opgehaald
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2019, 13:52:13 »
Waar zou ik verder nog kunnen zoeken?
Heb in Mailstation alle pop3-accounts al eens verwijderd en opnieuw ingevoerd.
Ik kan vanuit Mailstation wel mail verzenden alleen niet ontvangen :(
  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 3 x WD2003FYYS
  • Extra's: DSM 6.1.4

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2627
  • Berichten: 16.277
Re: POP3 mail wordt niet opgehaald
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2019, 14:02:30 »
Ik gebruik verder mail+ niet. En pop3 ook maar eens per week voor een oud account.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Ben(V)

  • Gast
Re: POP3 mail wordt niet opgehaald
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2019, 14:02:47 »
Nas een andere naam en of ipadres gekregen?
Bij ander ipadres moet je de portforwarding in je router ook aanpassen.

Offline yvink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 33
Re: POP3 mail wordt niet opgehaald
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2019, 14:14:51 »
Nas heeft zelfde IP-adres.
Port forwarding opnieuw ingevoerd.

Kan ook gewoon verbinding maken met Nas (extern en via outlook) dus dat is het niet.

Trouwens, kan het ook nog iets met de laatste DSM update te maken hebben?
Oude NAS was nog niet geupdate naar DSM 6.2.1-23824 Update 4 en de DS918 natuurlijk wel.


  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 3 x WD2003FYYS
  • Extra's: DSM 6.1.4

Ben(V)

  • Gast
Re: POP3 mail wordt niet opgehaald
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2019, 14:47:59 »
Zeer onwaarschijnlijk.

Offline yvink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 33
Re: POP3 mail wordt niet opgehaald
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2019, 14:53:45 »
  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 3 x WD2003FYYS
  • Extra's: DSM 6.1.4

Ben(V)

  • Gast
Re: POP3 mail wordt niet opgehaald
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2019, 14:58:46 »
Een issue van 2016 terwijl je oude Nas het goed deed lijkt me niet waarschijnlijk.
Of draaide je DSM 5 op je oude Nas.

Als je mail naar die mailserver stuurt, wat krijg je dan voor melding aan de versturende kant?

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2627
  • Berichten: 16.277
Re: POP3 mail wordt niet opgehaald
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2019, 15:00:00 »
Portforwarding heeft niets met pop3 te maken. Anders zou geen enkele PC via pop zijn mail kunnen ophalen. Ik zou me eerst verdiepen in hoe pop werkt.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Ben(V)

  • Gast
Re: POP3 mail wordt niet opgehaald
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2019, 15:07:44 »
Ben niet echt thuis in het mail gebeuren, maar als je op je Nas een mailserver draait en je wilt vanaf het internet met het pop3 protocol die mail ophalen dan moet je toch poort 110 geforward hebben?

Offline yvink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 33
Re: POP3 mail wordt niet opgehaald
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2019, 15:10:58 »
Ik draai ook helemaal geen mailserver.

Mailstation haalt alleen via pop3 mail bij provider op en outlook verbindt via IMAP met de synology.
Kan dus ook geen mail versturen naar de mailserver om te zien wat er dan gebeurd.

Mail versturen gaat in Outlook via smtp van provider en niet van een eigen mailserver.

Oude NAS had ook DSM 6.2.1 maar dan iets eerdere versie.
  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 3 x WD2003FYYS
  • Extra's: DSM 6.1.4

Ben(V)

  • Gast
Re: POP3 mail wordt niet opgehaald
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2019, 15:16:31 »
aha verkeerd begrepen.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2627
  • Berichten: 16.277
Re: POP3 mail wordt niet opgehaald
« Reactie #13 Gepost op: 05 januari 2019, 16:27:46 »
kan de nas wel het internet op? Het komt vaker voor dat een nieuw geïnstalleerde nas geen gateway of dns server kan vinden.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline yvink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 33
Re: POP3 mail wordt niet opgehaald
« Reactie #14 Gepost op: 05 januari 2019, 16:51:01 »
Ja, de nas kan wel checken of er DSM updates zijn en DNS en standaard gateway zijn ingevuld.
  • Mijn Synology: DS918+
  • HDD's: 3 x WD2003FYYS
  • Extra's: DSM 6.1.4


 

VERPLAATST: Pop3 server instellen

Gestart door BirdyBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 772
Laatste bericht 17 januari 2018, 12:54:16
door Birdy
Pop3

Gestart door _-_Robin_-_Board Mailplus server en client

Reacties: 12
Gelezen: 2511
Laatste bericht 25 juni 2020, 14:13:52
door _-_Robin_-_
Geent Pop3 instellingen

Gestart door olafBoard Mail Station

Reacties: 4
Gelezen: 2311
Laatste bericht 10 maart 2011, 23:56:05
door cyrus1977
Pop3: berichten op server laten voor een x aantal dagen

Gestart door DmitriBoard Mail Station

Reacties: 2
Gelezen: 1918
Laatste bericht 04 december 2012, 09:53:22
door Dmitri
catch-all via pop3 ophalen, en distibueren naar verschillende accounts

Gestart door BalBoard Mail Station

Reacties: 7
Gelezen: 2867
Laatste bericht 01 september 2013, 13:33:26
door _-_Robin_-_