Auteur Topic: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier  (gelezen 6104 keer)

Offline pvkan

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 70
  • Berichten: 573
  • Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.
Beste allemaal,

Ik heb een TC7200 modem (nog met UPC logo) in bridge modus met daarachter de Synology RT2600ac router.
Sinds enkele weken verliest het modem regelmatig zijn verbinding met internet.

Vreemde is dat op dat moment er niets aan de LED's te zien is; sterker nog: die blijven zelfs aangeven dat er data loopt (tx/rx knipperen alsof er data loopt). Ook mijn router laat zien dat er op dat moment (een kleine hoeveelheid Kb's) aan dataverkeer aktief is en geeft aan dat de verbinding gezond is.
De verbinding met internet is echter helemaal weg. Geen van de clients heeft dan nog een internetverbinding (PC, laptop, smartphone's , enz). Dit op WiFi als mijn bedrade aansluitingen.
UIt en aanzetten van het modem (met 60 seconden pauze) is voldoende om de verbinding met internet weer te herstellen. Na enkele dagen begint het spelletje weer opnieuw.

Wat wijzelf merken als het weer bijna mis gaat, is dat even tevoren het internet bijzonder traag wordt. Niet zozeer qua snelheid (speedtest gemeten) maar in die zin dat bv het heel lang duurt voordat een IP geresolved wordt, dus voordat een pagina in een browser begint te laden.
Ik dacht eerst aan een DNS(server) probleem dus zocht de schuld eerst bij mijn router.
Diverse wijzigingen op dit niveau brachten geen verbetering; daarnaast helpt een reset van mijn router ook niet als het probleem zich voordoet, een reset van het modem wel.
Daaruit concludeer ik dat het probleem bij het modem ligt. En omdat het modem in bridge staat kan het dus ook geen DNS probleem zijn.

Up en download aansluitwaardes in het modem zijn in orde; alle kanalen op zowel up en down staan vergrendeld dus dat gaat goed. Enige wat mij opvalt is dat het verschil in vermogen van de downloadkanalen (8) wat ver uit elkaar liggen (kan1= 7,4 DBmV, kan8=1,7 DBmV).
Dit valt nog wel binnen de specs van DOCSIS 3.0, maar toch.

Twee vragen:
Herkent iemand dit ? Of is mijn modem gewoon aan vervanging toe  😉
En kan ik ongestraft mijn modem een harde (fabriekinstellingen) reset geven ?
Of snapt het Ziggo netwerk mijn modem dan niet meer ?

Wie helpt?

Peter
  • Mijn Synology: DS1515+
DS1515+, 2+4Gb (6GB) RAM
5 x 3TB WD30EFRX; 4 actief, 1 spare
DSM 6.1.4-15217-3
Backup extern (dagelijks): externe rsync-server
Backup lokaal (wekelijks): WD Elements Desktop 4 TB
UPS: APC-RS550G
Router RT2600AC

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1444
  • Berichten: 6.036
Re: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2019, 14:06:22 »
Denk dat je die vraag beter op het Ziggo forum kunt stellen.

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1336
  • -Ontvangen: 7768
  • Berichten: 43.095
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2019, 14:08:02 »
Citaat
En kan ik ongestraft mijn modem een harde (fabriekinstellingen) reset geven ?
Tuurlijk en daarna wel weer in bridge zetten.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-4
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive 1TB                                                                                                        MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline pvkan

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 70
  • Berichten: 573
  • Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.
Re: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2019, 15:30:48 »
Denk dat je die vraag beter op het Ziggo forum kunt stellen.

Al gedaan, maar daar komt geen antwoord terug ;-)

Peter
  • Mijn Synology: DS1515+
DS1515+, 2+4Gb (6GB) RAM
5 x 3TB WD30EFRX; 4 actief, 1 spare
DSM 6.1.4-15217-3
Backup extern (dagelijks): externe rsync-server
Backup lokaal (wekelijks): WD Elements Desktop 4 TB
UPS: APC-RS550G
Router RT2600AC

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1336
  • -Ontvangen: 7768
  • Berichten: 43.095
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2019, 15:33:25 »
Tja, dit is dan ook een veel beter Forum ;D


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-4
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive 1TB                                                                                                        MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Ben(V)

  • Gast
Re: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2019, 15:39:39 »
Gewoon Ziggo bellen.
Dat verschil in signaal sterkte is niet normaal, alle kanalen hebben normaal gesproken min of meer hetzelfde level.
Wel eerste zelf even de kabel tussen het Aop en je modem controleren, als je daar bouwmarktspul hebt dan kunnen bijvoor beeld de hogere kanalen meer gedempt worden

Offline pvkan

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 70
  • Berichten: 573
  • Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.
Re: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2019, 15:53:00 »
Aansluiting tussen AOP en modem is 100% kabelkeur.
Er zit alleen een splittertje tussen, maar die is ook door Ziggo zelf ooit ertussen gezet.
(Doet mij ineens wel besluiten die splitter er eens tussenuit te halen; dat had ik nog niet gedaan).

Bedankt voor de reacties; Ik ga inderdaad maar eens met Ziggo bellen ;-)

Peter
  • Mijn Synology: DS1515+
DS1515+, 2+4Gb (6GB) RAM
5 x 3TB WD30EFRX; 4 actief, 1 spare
DSM 6.1.4-15217-3
Backup extern (dagelijks): externe rsync-server
Backup lokaal (wekelijks): WD Elements Desktop 4 TB
UPS: APC-RS550G
Router RT2600AC

Offline pvkan

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 70
  • Berichten: 573
  • Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.
Re: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2019, 08:28:39 »
Voor zover het interessant is:

Na controle (dank @Ben(V)  ) van de bekabeling kwam ik er achter dat een gebruikte splitter niet helemaal jofel meer was.
Deze is wel van kabelkeur, maar al wat ouder; ik wist niet eens dat die dingen überhaupt kapot konden.

De splitter zit er tussen omdat ik een versterker gebruik voor het AV signaal en je wilt je modem signaal niet door een versterker halen ;-) .
Ik heb de splitter vervangen met een andere (ook oude) en daarmee is in ieder geval het grote verschil in vermogen tussen kanaal 1 en 8 verdwenen. Ze zitten nu allemaal rond de 9 DBmV; nog wel stevig maar wel stabieler.
Signaal/Ruis verhouding is in ieder geval dik in orde.
Upstream hangt op alle 4 de kanalen keurig onder in de 40 DBmV.

Ik heb ondertussen een nieuwe splitter besteld, gelijk met de range tot 1250Mhz ivm de toekomst. Gelijk met een iets grotere demping (3,8db) in een poging die downstream iets rustiger te krijgen.

Peter
 
  • Mijn Synology: DS1515+
DS1515+, 2+4Gb (6GB) RAM
5 x 3TB WD30EFRX; 4 actief, 1 spare
DSM 6.1.4-15217-3
Backup extern (dagelijks): externe rsync-server
Backup lokaal (wekelijks): WD Elements Desktop 4 TB
UPS: APC-RS550G
Router RT2600AC

Ben(V)

  • Gast
Re: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2019, 11:37:18 »
Bij QAM64 moet de signaalsterkte tussen de -15 dBmV en +15 dBmV liggen en de signaal/ruis-verhouding minimaal 28 dB moet zijn.
Bij QAM256 moet de signaalsterkte tussen de -6 dBmV en +15 dBmV liggen en de signaal/ruis-verhouding minimaal 30 dB moet zijn.

Ziggo gebruikt QAM256, dus jouw signaal waarden zijn prima.

Nu je zeker weet dat jouw deel in orde is, zou ik zeker bij Ziggo gaan klagen, dat je modem niet goed functioneert, je krijgt dan hoogst waarschijnlijk als eerste reflex een ander modem toegestuurd om die technicolor te vervangen.
Daar ga je in ieder geval op vooruit want de huidige connectboxen zijn een stuk beter dan die technicolors.

Offline pvkan

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 70
  • Berichten: 573
  • Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.
Re: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2019, 11:44:35 »
Dank @Ben(V) ,

SNR ligt op ruim 40 dus het signaal is brandschoon te noemen.
En dank voor de tip aangaande het wisselen van het modem.
Als het goed is ligt vandaag de splitter in de brievenbus en ga dan eens kijken of
de problemen verdwenen zijn.

Misschien toch sowieso voor een nieuwe connectbox te gaan als ik jou zo mag interpreteren ;-)

Peter

  • Mijn Synology: DS1515+
DS1515+, 2+4Gb (6GB) RAM
5 x 3TB WD30EFRX; 4 actief, 1 spare
DSM 6.1.4-15217-3
Backup extern (dagelijks): externe rsync-server
Backup lokaal (wekelijks): WD Elements Desktop 4 TB
UPS: APC-RS550G
Router RT2600AC

Ben(V)

  • Gast
Re: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2019, 12:09:12 »
Even afwachten op de nieuwe splitter kan geen kwaad, maar een of meerdere kanalen die te weinig signaal krijgen kan hooguit het wegvallen van zo'n kanaal opleveren en (afhankelijk van je abbo) een terugval in download snelheid, maar niet de problemen die jij beschrijft.

Je kunt nog even proberen om in je Synology router als DNS server 8.8.8.8 in te stellen om te zien of het door de DNS servers van Ziggo komt dat vroeger regelmatig voor kwam, maar wat ik de laatste jaren niet meer gezien heb.

Offline pvkan

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 70
  • Berichten: 573
  • Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.
Re: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2019, 09:36:32 »
Nieuwe splitter ontvangen en alle waardes (down) liggen nu rond de 9 dBmV.
Mooi stabiel dus. Opvallend is wel dat nu kanaal 1 de hoogste waarde heeft en 8 de laagste ;-) Precies andersom dan de oude situatie.
Maar die twee liggen op nog geen 1 dBmV van elkaar af. Blij mee  :thumbup:

Maar gisterenavond toch weer een hikup gezien.
Bij het browsen naar een pagina duurde het heel even voor er iets gebeurde. In eerste instantie kreeg ik vervolgens een fout pagina (kan deze pagina niet laden, controleer uw internetverbinding) maar na 1 of 2 seconden werd de pagina alsnog vanzelf geladen.
Alsof toch weer heel even de verbinding weg was. Het modem bleef overigens wel overeind.
Gedurende de verdere avond heb ik dit niet meer geconstateerd.
Dan zou je toch bijna weer aan de DNS gaan denken.
Ik heb 8.8.8.8 als primair DNS in de router staan en secundair een DNSserver van ZIggo. Ik heb nu de tweede er even afgeknikkerd zodat ik alleen op 8.8.8.8 (Google) draai.
Vanavond even kijken wat er gebeurd.

Peter
  • Mijn Synology: DS1515+
DS1515+, 2+4Gb (6GB) RAM
5 x 3TB WD30EFRX; 4 actief, 1 spare
DSM 6.1.4-15217-3
Backup extern (dagelijks): externe rsync-server
Backup lokaal (wekelijks): WD Elements Desktop 4 TB
UPS: APC-RS550G
Router RT2600AC

Ben(V)

  • Gast
Re: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2019, 11:07:18 »
Dat zal geen verschil maken, want hij probeert altijd eerst de primaire en pas als die binnen z'n timeout geen antwoordt geeft de secundaire.
Dus als je het zo hebt ingesteld dan ligt het niet aan de DNS.

Ik zou eens een tooltje als een pingplotter downloaden en een tijdje laten lopen, dan kun je zien wanneer het gebeurd.
Hier vind je die tool.
https://www.pingplotter.com/products/free.html#

Je kunt die pingplotter ook meerdere ipadressen laten pingen, dus laat hem je router aan de lankant pingen, je modem aan zijn lankant, de Ziggo DNS server en de google DNS sever, dan krijg je een mooi overzicht waar het zou kunnen liggen.

Ik heb een paar jaar geleden iets soortgelijks gehad met Ziggo.
Met zo'n plot kon ik precies vertellen wanneer het optrad en toen konden ze in hun eigen logging veel gerichter kijken wat er in hun netwerk gebeurde op die momenten.
Ze hebben me nooit vertelt wat het probleem was, maar het werd wel opgelost.

Offline pvkan

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 70
  • Berichten: 573
  • Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.
Re: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2019, 19:42:14 »
@Ben(V)  Dank voor de tip,

Ik heb pingplotter even laten lopen (5 minuten) en daar komt volgens mij al gelijk het probleem naar boven.


De bovenste scan is mijn Ziggo modem (192.168.100.1)
Daaronder de DNSserver van Google (8.8.8.8)
Daaronder mijn Synology router (192.168.1.1)

Ik zie met regelmaat een volledige packetloss op zowel het modem als op de DNS server. FLinke rode spikes.
De router laat hier geen beweging zien.
Mijn interpretatie is dat er dus inderdaad iets misloopt vanaf het modem.
Vraag is natuurlijk of dit het modem is, of iets in de aansluiting/infra buiten.

Peter

  • Mijn Synology: DS1515+
DS1515+, 2+4Gb (6GB) RAM
5 x 3TB WD30EFRX; 4 actief, 1 spare
DSM 6.1.4-15217-3
Backup extern (dagelijks): externe rsync-server
Backup lokaal (wekelijks): WD Elements Desktop 4 TB
UPS: APC-RS550G
Router RT2600AC

Ben(V)

  • Gast
Re: Internetmodem (Ziggo) verliest met regelmatig verbinding op hele rare manier
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2019, 20:05:00 »
Wat het ook is, Ziggo moet het oplossen.