Auteur Topic: SMB share voor externe toegang met VLC  (gelezen 6627 keer)

Dit onderwerp bevat een als beste antwoord gemarkeerd bericht. Klik hier om er direct naartoe te gaan.

Offline Deichmann

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 42
SMB share voor externe toegang met VLC
« Gepost op: 14 januari 2019, 19:56:42 »
Ik heb een verzameling video's op mijn synology welke op dit moment alleen binnen mijn LAN te bekijken zijn. Eerst alleen via een mediaplayer, later ook op iPad met VLC via DLNA, en kortgeleden heb ik wat geknutseld waardoor het ook werkt met SMB. Baby steps...  ;)

Ik zou echter die videos ook graag buiten mijn LAN willen bekijken, maar... hoe dan? Ik heb alle mogelijke instellingen welke ik kon bedenken in VLC  uitgeprobeerd, en ook alle instellingen in DSM bekeken, maar het lukt niet.
Voor de gelegenheid heb ik een aparte gebruikersgroep gemaakt welke alleen toegan heeft tot de videomap, maar zowel met het hoofdaccount als die nieuwe groep lukt het me niet om te verbinden.

Wie helpt me op weg?
  • Mijn Synology: DS216se
  • HDD's: 2x WD30EFRX

Offline DSGebruiker

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 116
  • Berichten: 730
Re: SMB share voor externe toegang met VLC
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2019, 06:51:50 »
Defnieer "buiten je LAN" . Bedoel je hiermee effectief vanop afstand, dus "over internet" (maw, er zit een router/modem tussen van je provider ?)

Dan zal je toch ergens richting "VPN" moeten kijken om op een *veilige* manier aan je bestanden te geraken buiten je netwerk. Eens die VPN actief staat, kan je ook aan bestanden.
Rond "VPN" is hier op het forum héél wat te vinden denk ik.
Er bestaat ook zoiets als "DSVideo" (met video-player clients voor Android & IOS) waarmee je ook kan werken, maar dan moet je mogelijks een port-mapping maken om de DSVideo "server" (=je NAS) op bepaalde poort bereikbaar te maken of automatisch indien uPNP gebruikt denk ik.
Met wat zoekwerk op "DSVideo playing Internet" ga je ook weeral een hoop vinden.

Alternatief is via een streaming oplossing zoals PLEX werken, en dan op je iPAD de PLEX client voor IOS te installeren, maar daar heb je mogelijks uitdagingen rond "transcoding" , "subtitles" die niet altijd doen wat je wilt etc en moet je toch wat begrijpen waar je mee bezig bent.

Je geeft niet aan wel NAS/DSM versie je hebt, maar bovenstaande is normaal voor zowat alle modellen beschikbaar.

Offline Deichmann

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 42
Re: SMB share voor externe toegang met VLC
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2019, 08:52:51 »
Met "buiten mijn LAN" bedoel ik inderdaad over het internet. Ik wil eigenlijk dat ik -om eens wat te noemen- ook op mijn vakantieadres toegang heb tot mijn videos.
Ik heb een DS216SE met (denk ik... dat kan ik nu even niet zien) DSM6.2 . Ik gebruik een VPN van PrivateInternetAccess, maar mijn NAS zit daar voralsnog niet achter.

Misschien heb je wel gelijk en moet ik het ook niet moelijker maken dan het is, want DSVideo heb ik geprobeerd, en dat werkt. VLC is echter eenvoudiger en sneller, want dat is lekker "basis" zonder toeters en bellen. Het frustreert me een beetje dat ik het buiten mijn LAN niet aan de praat krijg.

PLEX heb ik ook geprobeerd. Ziet er leuk uit, maar het nadeel daarvan is dat het nogal wat vraagt van de NAS. Achteraf had ik toch beter wat meer geld kunnen uitgeven en een DS216play moeten nemen, maarja...
Daarbij zal ik dan bij PLEX toch abonnement moeten gaan nemen om mijn eigen videos te kunnen bekijken, dat gaat me wat te ver.

Waarom zou ik overigens bij VLC wel een en VPN moeten gebruiken en bij DSVideo niet...?

  • Mijn Synology: DS216se
  • HDD's: 2x WD30EFRX

Gemarkeerd als beste antwoord door Deichmann Gepost op 15 januari 2019, 18:44:35

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: SMB share voor externe toegang met VLC
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2019, 09:14:23 »
SMB publiekelijk bereikbaar maken is riskant. Bij Ziggo waren dat vroeger de enige poorten die volledig voor extern gebruik geblokkeerd werden. Gewoon om de gebruiker tegen zichzelf te beschermen. Veel mensen hingen vroeger hun PC rechtstreeks, zonder firewall en zonder wachtwoord op PC, aan het internet waardoor iedereen via smb bij hun data kon komen.

Tot aan de fusie met UPC bestond die blokkade nog. Maar ook als het niet geblokkeerd wordt, is het geen protocol die je extern wilt gebruiken.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline DSGebruiker

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 116
  • Berichten: 730
Re: SMB share voor externe toegang met VLC
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2019, 10:38:13 »
> Waarom zou ik overigens bij VLC wel een en VPN moeten gebruiken en bij DSVideo niet...?

Omdat DSVideo als het ware een client-server applicatie is. De DSVideo "service" op je NAS spreekt met de DSVideo app (Android/IOS) en streamt zo ook de content door. Eigen zo'n beetje de PLEX van Synology zelf als ik het zo lees (want ik gebruik die dingen niet)

VLC is totaal niet geintegreerd met DSM eigenlijk en verwacht gewoon bestanden. Met VLC kan je ook streamen hé, VLC kan bestanden lezen, deze als stream op de LAN zetten en met andere VLC player deze terug op je scherm toveren etc ... maar geen mooie library als een PLEX of DSVideo

Offline Deichmann

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 9
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 42
Re: SMB share voor externe toegang met VLC
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2019, 18:44:08 »
Ok, ik snap het. Beter geen SMB dus. Ik had al ergens gelezen dat het sowieso een wat verouderd protocol is.
Ik ben ook al eens op zoek geweest naar een oplossing via FTP, maar dat is óók niet zo gemakkelijk, en dat vereist op enig moment ook investering in een webadres, zo begreep ik.

Misschien moet ik de moeilijkheden gewoon niet opzoeken en het voor video's kijken buitenshuis dan toch maar houden bij DSvideo, zo nodig ondersteund door VLC als externe speler geval transcodering problemen geeft.
VLC werkt binnenshuis verder prima en vlot, zonder deftige interface, voor die keren dat ik of gezinsleden op een iPad een video willen zien.
  • Mijn Synology: DS216se
  • HDD's: 2x WD30EFRX

Ben(V)

  • Gast
Re: SMB share voor externe toegang met VLC
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2019, 19:49:42 »
Waar je gelezen hebt dat smb veroudert is zou ik als ik jou was maar nooit meer iets lezen.
Smb is echter een LAN protocol en dus niet geschikt voor gebruik over het internet.

Gebruik gewoon Ds Video.


 

NAS keuze voor Photo Moments

Gestart door supercriszBoard Aankoopadvies

Reacties: 2
Gelezen: 1075
Laatste bericht 30 oktober 2019, 21:28:44
door Babylonia
VLC op Apple-TV geen toegang op map DS2419

Gestart door MartHBoard Media Streaming mods

Reacties: 1
Gelezen: 5895
Laatste bericht 22 januari 2020, 12:12:11
door MartH
Vraag over toegang email client

Gestart door CienBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 1
Gelezen: 432
Laatste bericht 30 mei 2020, 15:54:36
door Briolet
draadloze ip camera voor buiten

Gestart door marco1Board Surveillance Station

Reacties: 37
Gelezen: 3499
Laatste bericht 04 september 2020, 11:11:18
door Birdy
Externe hdd met 2 gebruikers

Gestart door Peer57Board Externe harddisks en Printers

Reacties: 0
Gelezen: 627
Laatste bericht 18 november 2020, 13:02:35
door Peer57