Auteur Topic: btrfs naast ext4  (gelezen 7738 keer)

Offline ton123

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 39
btrfs naast ext4
« Gepost op: 19 januari 2019, 16:15:27 »
Tijdelijk wil ik graag btrfs naast ext4 gaan draaien.
Ik wil uiteindelijk migreren naar btfrs.  (Maar mt de route via complete de installatie en hyper backup gaat dit eindeloos duren....). Daarom wil ik de "grote" migratie uitstellen, totdat ik de beschikking heb over een DS1019+ of een DS919+. Omdat deze nog niet beschikbaar zijn zal ik voor de grote migratie nog even moeten wachten. Mijn DS412+ kan volgens de specificaties btrfs en meerdere volumes aan. Op dit moment heb ik 1 storagepool met 4x 4TB WD red. Ingesteld tot 1 volume en SHR. Volgens wat ik begrepen heb kan ext4 en btfrs op een DS412+ naast elkaar draaien. Ik denk dat de crux is hoe een tweede volume te creeren waarop dit btrfs op wordt gezet.

Ik heb vast 1x een WD100EFAX (10TB) aangeschaft en voor mij liggen.
NB. Als er een 2e nodig is om hetgeen ik wil voor elkaar te krijgen, is dat geen probleem.


Is er een mogelijkheid om mijn doel te bereiken?

Ik denk zelf aan:
1. Zet de synology uit.
2. Disk 4 van 4TB verwijderen.
3. Plaats de (lege 10TB schijf.
4. Zet de synology weer aan.
5. Ik hoop dat de Synology dan degraded doorloopt op de 3x 4TB.
6. En dat de storage manager opkomt om mij de dingen te laten doen die ik wil doen met de nieuwe 10TB schijf.

7. Is het dan mogelijk om de 10TB voor 4TB op te nemen in het bestaande degraded volume? En dat vervolgens hiermee te herstellen?
8. Is het dan mogelijk om voor de resterende 6TB een volume 2 te definieren en dit met btrfs te formatteren (is natuurlijk niet een raid volume maar dat hoeft ook niet)?

Ik vermoed dat stappen 1 tm 6 wel gaan werken. Maar stap 7 en 8 zijn vraagtekens.

Slot: Mochten 7 en 8 niet werken, is het dan nog mogelijk om de verwijderde 4TB weer terug te plaatsen?


Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: btfrs naast ext4
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2019, 16:19:31 »
Citaat
Ik denk dat de crux is hoe een tweede volume te creeren waarop dit btfrs op wordt gezet.

Dit kan niet op volume niveau. Wel per storagepool. Verder staat het volgens mij duidelijk in de handleiding.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline ton123

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 39
Re: btfrs naast ext4
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2019, 16:23:35 »
OK de 10TB komt in de bestaande storagepool. Krijg ik dan de gelegenheid om te doen wat ik wil doen? Helaas heb ik het zo duidelijke punt in de handleiding nog niet gevonden. Is er een stap 7 en 8 waarmee ik mijn doel kan bereiken?

Ben(V)

  • Gast
Re: btfrs naast ext4
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2019, 17:36:50 »
Als je een disk uit de storage pool gaat halen blijft je Nas continue melden dat je een corrupte SHR heb en uiteraard is je gegevensbescherming dan weg.

Waarom wil je eigenlijk naar BTFRS?

Offline ton123

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 39
Re: btrfs naast ext4
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2019, 23:45:06 »
Vandaar de nieuwe 10TB daarvoor in de plaats. Om daarvoor 4TB te gebruiken om die SHR te herstellen. Maar wil dus met de extra capaciteit een btrfs gaan doen.

btrfs is nodig omdat ik het nieuwe Active Backup voor Business van Synology wil gaan gebruiken. Sinds de laatste updates op Windows 10 werken de Microsoft programma's daarvoor niet meer. Heb die overigens nooit prettig gevonden.

Verder wil ik meer met virtuele machines en docker gaan doen. Btrfs lijkt daarvoor een beter platform.

Ben(V)

  • Gast
Re: btrfs naast ext4
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2019, 00:51:07 »
Btfrs is nergens beter voor, enkel bied het snapshot mogelijkheden.
Verder is btfrs een nog tamelijk onvolwassen filesysteem.

Maar zoals gezegd wat jij wil kan niet.
Je kunt enkel een hele storage pool btfrs maken en als je een disk uit de huidige storage pool haalt is hij corrupt.

Offline ton123

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 39
Re: btrfs naast ext4
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2019, 11:07:55 »
Ben(V) bedankt voor je antwoord.

"Btfrs is nergens beter voor, enkel bied het snapshot mogelijkheden.
Verder is btfrs een nog tamelijk onvolwassen filesysteem."
Ik vind dit boute uitspraken. In de eerste zin spreek je jezelf al tegen. Bovendien is er software, zoals Active Bussiness Backup van Synology Synology, die alleen met btrfs werkt.

Met je zin met onvolwassenheid breng je een negatieve klank in, een klank van "onbetrouwbaar". Mocht je dat daarmee willen zeggen, dan heb ik daarover mijn twijfel. Synology zet btrfs behoorlijk neer in haar marketing, als nieuw EN betrouwbaar bestandssysteem. De ontwikkelaars en beleidsmakers van Synology, daar heb ik behoorlijk vertrouwen in. En daar heb ik al bijna 10 jaar veel genoegen in. In de door mij gewenste situatie werkt de "oude" SHR met al mijn kritieke data nog gewoon op EXT4. En start ik bescheiden met btrfs voor backups en snapshots. Mocht bij mij btrfs onbetrouwbaar zijn in haar door jou gestelde "onvolwassenheid", is er geen man overboord.

Als je met "kan niet" inderdaad gelijk hebt (en dat geloof ik eerder) en mijn gewenste situatie dus niet maakbaar is, dan is dat heel jammer.

Ik ga dan een 2e 10TB bijkopen. En start geheel opnieuw met een EXT4 diskpool met 2x 10TB voor een SHR (->RAID1) en een diskpool met btrfs met 2x4TB voor een SHR(-->2e RAID1). De diskpool met 2x4TB en btrfs wordt het eerste opgezet. vervolgens gaat de 10TB erin.
(De data gaat dan eerst naar een DS214Play waar ik 1 van de 10TB's in plaats. Gaat vervolgens naar de her in te richten DS412+ naar de 2e 10TB in SHR. En als dat overgezet is gaat de 10TB uit de DS214PLAY naar de DS412+ om via SHR met de reeds in de DS412+ via SHR de redundantie op te bouwen.)
Mocht iemand hier een probleem in zien of tips bij hebben, dan hoor ik dat graag.





Ben(V)

  • Gast
Re: btrfs naast ext4
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2019, 11:35:22 »
Op deze manier gaat het wel.

En ik ga niet nogmaals een discussie over BTFRS aan, iedereen moet zelf weten waar hij aan begint maar als je interesse hebt waarop mijn mening over BTFRS is gebaseerd dan moet je maar even zoeken op dit forum, ik heb het uitgebreid beschreven.
En dat het snapshot kan maken wordt het nog geen volwassen filesysteem van.

Een opmerking dat de marketing machine van Synology erachter staat snijd uiteraard geen hout.
Synology marketing vond dat ze behoefte hadden aan snapshot functionaliteit, maar willen/kunnen niet voor een professioneel filesysteem betalen dat zoiets ondersteunt, dus gebruiken ze enkel public domain software en dan heb je de keuze tussen BTFRS en ZFS en beiden zijn naar mijn mening onvolwassen.

Ter illustratie en vermaak.
https://bugzilla.kernel.org/buglist.cgi?component=btrfs

Offline ton123

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 39
Re: btrfs naast ext4
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2019, 13:12:19 »
Ben(V), bedankt.

Ik ga je btrfs commentaar posts bestuderen.De buglist in EXT4, is er ook en is ook lang en ingewikkeld. https://bugzilla.kernel.org/buglist.cgi?component=ext4
Het is voor mij moeilijk op ernst in te schatten, maar ik neem je waarschuwing in acht. Anyway de door mij voorgenomen route lijkt ook jou haalbaar. Het levert mij wel een btrfs voor de toepassingen die ik wil en heeft voor mij geen echte risico's.



 

Btrfs zeer slechte performance?

Gestart door LHBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 5
Gelezen: 1442
Laatste bericht 08 augustus 2019, 14:56:59
door LH
Btrfs Self healing later inschakelen.

Gestart door FlipjeSRBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 18
Gelezen: 3255
Laatste bericht 10 mei 2021, 09:46:14
door Birdy
Synology bezig met btrfs?

Gestart door PippinBoard The lounge

Reacties: 21
Gelezen: 9736
Laatste bericht 12 april 2016, 19:30:19
door aliazzz
VERPLAATST: Btrfs Self healing later inschakelen.

Gestart door BirdyBoard Media Server (UPNP/DLNA)

Reacties: 0
Gelezen: 1095
Laatste bericht 29 april 2021, 14:01:58
door Birdy
IDNF errors en BTRFS checksum inconsistency errors

Gestart door moodyBoard NAS hardware vragen

Reacties: 0
Gelezen: 331
Laatste bericht 11 december 2021, 12:53:58
door moody