Auteur Topic: Document directory Laptops synchroniseren met NAS  (gelezen 2727 keer)

Offline iepmr

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 2
Document directory Laptops synchroniseren met NAS
« Gepost op: 27 januari 2019, 18:07:31 »
Hallo

Ik heb een DS213J en wil de document directory van mijn laptop automatisch synchroniseren met mijn nas. Ik heb een manual "Hoe met Cloud Station een back-up maken van de gegevens op mijn pc (DSM 5.2) "gedownload. Maar die is obv 5.2. Ik weet ook niet welke cloudstation voor de NAS ik moet downloaden.....

Wie heeft tips.
Ivo
  • Mijn Synology: ds231j
  • HDD's: 2

Offline davey

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 22
  • -Ontvangen: 66
  • Berichten: 877
Re: Document directory Laptops synchroniseren met NAS
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2019, 18:15:58 »
Ik gebruik zelf voor 1 programma cobian backup die hem opslaat op een netwerk share

Offline Klikoo.

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 117
Re: Document directory Laptops synchroniseren met NAS
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2019, 17:20:49 »
Zoals ik lees heb je nog DSM 5.2 op je DS213J staan? Waarom doe je hem niet updaten naar de laatste DSM versie voor deze nas? Zelf gebruik ik Cloudstation Drive 4.2.8-4421, laatste versie dus, met laatste versie DSM. En om reserve back-up te maken gebruik ik Cloudstation Backup. Werken allebei uitstekend. Met Cloudstation Drive doe ik mijn computers en de nas allemaal de documenten synchroniseren en back-uppen. Dit gaat helemaal synchroon: als ik op 1 van de computers iets verwijder, dan wordt op de nas en andere computers het ook verwijderd. Iets erbij zetten idem dito. Cloudstation Backup loopt ook mee en die maakt een zelfde back-up in een aparte map op de nas erbij. Die synchroniseert niet, dus deze map wordt steeds groter met zijn back-ups. Dit heeft als voordeel dat ik altijd terug kan vallen op een iets oudere versie back-up, als ik per ongeluk een document onbedoeld verlies op 1 van de computers. Want dan ben ik ze tegelijk op alle computers en nas kwijt.

Dit geheel op mijn nas, (back-ups van Cloudstation Drive en Cloudstation Back-up) doe ik weer apart automatisch back-uppen met Hyperback-up op een andere Synology bij iemand anders via het internet en op aparte losse  harddisk. Iedere dag wordt hier automatisch een back-up van gemaakt.  En hij doet dit op dezelfde manier op mijn nas. De back-ups zijn versleuteld en we kunnen van elkaar niet zien wat de inhoud is. Het geheel werkt al jaren fantastisch en heb al 3 keer gegevens terug kunnen halen die ik verloren was. Wij zijn pas echt alles kwijt als onze beide Synology's tegelijk afbranden of instorten, die kans is best wel klein.

Als het kan zou ik je DSM naar de laatste versie updaten en dan de laatste versie Cloudstation Drive gebruiken eventueel in combinatie met Cloudstation Back-up. Ik weet niet of de laatste versies van Cloudstation onder DSM 5.2 werken.
  • Mijn Synology: DS213+
  • HDD's: 2 x 3TB Seagate.

Offline iepmr

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 2
Re: Document directory Laptops synchroniseren met NAS
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2019, 20:26:22 »
Hoi Kliko0,

Niet helemaal goed. Ik heb DSM 6.2 op mijn NAS staan. (Ik heb ook gepost in de directory 6.2.)... Alleen de manual is voor 5.2.
Als ik je goed snap:
- Cloudstation Drive: downloaden van de site en installeren op de pc's?

Waar vind ik cloud station backup? En waar moet die komen staan?

Ivo

  • Mijn Synology: ds231j
  • HDD's: 2

Offline Klikoo.

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 117
Re: Document directory Laptops synchroniseren met NAS
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2019, 22:00:14 »
In 1e post schrijf je 5.2, maar maakt niet uit. Op de nas zelf installeer je Cloudstation Server uit het Package Center. Op de pc of laptop installeer je Cloudstation Drive. Deze haal je van de Synology site bij downloadcenter voor jouw type nas. Voor het maken van extra reserve back-up installeer ik ook nog Cloudstation Back-up op de computer, maar dit kan je naar keuze ook nog later altijd doen. Het gaat echt veel te ver om het hier allemaal uit te leggen. Via helpfunctie van de nas en op de support site staat veel uitleg over deze dingen. Je zult daar wel doorheen moeten om het allemaal uit te zoeken, hier alles op schrijven gaat veel te ver. Als je er eenmaal mee overweg kan en het door hebt, zul je zien dat het echt heel goed werkt.
  • Mijn Synology: DS213+
  • HDD's: 2 x 3TB Seagate.

Offline pvkan

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 70
  • Berichten: 573
  • Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.
Re: Document directory Laptops synchroniseren met NAS
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2019, 09:48:20 »
@Klikoo.

Kleine opmerking (misschien ten overvloede):
Met Cloud Station Drive kan je ook terugvallen op oude/eerdere versies van bestanden; dus ook als je per abuis iets verwijderd.
Deze bestandsgeschiedenis gaat door aantallen (eerdere) versies in te stellen in Cloud Station Server.
Via Filestation op de NAS kan je dan met klikken op de rechtermuistoets "CLoud Station Server -> bladeren door oudere versies" selecteren.

Peter
  • Mijn Synology: DS1515+
DS1515+, 2+4Gb (6GB) RAM
5 x 3TB WD30EFRX; 4 actief, 1 spare
DSM 6.1.4-15217-3
Backup extern (dagelijks): externe rsync-server
Backup lokaal (wekelijks): WD Elements Desktop 4 TB
UPS: APC-RS550G
Router RT2600AC

Offline Klikoo.

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 117
Re: Document directory Laptops synchroniseren met NAS
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2019, 11:04:36 »
@Peter: Ja, dat klopt. Maar bij Cloudstation Backup kan ik meteen vanaf de laptop of pc rechtstreeks een oudere versie terugzetten zonder in te hoeven loggen op de nas.  Bij Cloudstaion Drive moet je daarvoor inloggen op de nas.
Cloudstation Drive gebruik ik om alle computers te synchroniseren, zodat de documenten en foto map op iedere pc of laptop hetzelfde is.
En ik vind persoonlijk dat de nas zelf overzichtelijker blijft.
Van Cloudstation Backup heb ik dan een aparte back-up map gemaakt waar dan alle versie in staan op datum en/of naam volgorde.
  • Mijn Synology: DS213+
  • HDD's: 2 x 3TB Seagate.

Offline pvkan

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 70
  • Berichten: 573
  • Testen kost geld. Niet testen kost een vermogen.
Re: Document directory Laptops synchroniseren met NAS
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2019, 11:08:16 »
Helemaal met je eens.
Heel soms wordt ik toch gered door genoemde functie wanneer ik een recente versie van een document per abuis overschrijf of delete die nog niet met een backup is meegegaan (zijn dus niet hele oude versies ;-) )

Peter
  • Mijn Synology: DS1515+
DS1515+, 2+4Gb (6GB) RAM
5 x 3TB WD30EFRX; 4 actief, 1 spare
DSM 6.1.4-15217-3
Backup extern (dagelijks): externe rsync-server
Backup lokaal (wekelijks): WD Elements Desktop 4 TB
UPS: APC-RS550G
Router RT2600AC

Offline Klikoo.

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 117
Re: Document directory Laptops synchroniseren met NAS
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2019, 11:37:43 »
Dit probleem heb je niet als je naast Cloudstaion Drive ook Cloudstation Backup gebruikt. Alle oudere back-ups staan immers in de aparte map die niet gesynchroniseerd wordt. Je kunt dan ten alle tijde de minst oude of andere versie back-up terughalen, ongeacht of er een recente back-up door Cloudstation Drive gedraaid is. 
  • Mijn Synology: DS213+
  • HDD's: 2 x 3TB Seagate.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Document directory Laptops synchroniseren met NAS
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2019, 13:32:32 »
…Maar bij Cloudstation Backup kan ik meteen vanaf de laptop of pc rechtstreeks een oudere versie terugzetten zonder in te hoeven loggen op de nas. …

Dat kan ook bij Drive. Ga op het bestand staan en met rechts-klikken moet je de optie krijgen. Ik heb zelfs een button daarvoor in de window header.


Ik moet bij Drive alleen inloggen op de nas om gewiste bestanden terug te halen.

NB ik gebruik ook beide cliënten. Drive naar mijn werknas en de backup gaat naar mijn backupnas
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)

Offline Klikoo.

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 117
Re: Document directory Laptops synchroniseren met NAS
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2019, 14:35:34 »
Werkt dit dan ook als je 2 traps verificatie aan hebt staan, zonder eerst ingelogd te zijn met Drive?
  • Mijn Synology: DS213+
  • HDD's: 2 x 3TB Seagate.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 176
  • -Ontvangen: 2619
  • Berichten: 16.241
Re: Document directory Laptops synchroniseren met NAS
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2019, 14:44:08 »
Ja, ik gebruik factor-2.

Met de drive cliënt  ben je natuurlijk permanent ingelogd. Ten slotte moet hij met de nas kunnen synchroniseren. (Idem voor Cloud Station Backup, waar je ook altijd ingelogd bent).
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J (Backup)


 

Printer op NAS print geen document met foto's (loopt vast)

Gestart door apekaBoard Externe harddisks en Printers

Reacties: 3
Gelezen: 2835
Laatste bericht 02 september 2009, 17:25:24
door GosZk
Notificaties bij gereed document

Gestart door djinadaBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 11
Gelezen: 37377
Laatste bericht 31 december 2014, 12:51:22
door Basalt
Inhoud van een document wijzigen op Drive

Gestart door HenkGroenBoard Cloud Station & Drive

Reacties: 10
Gelezen: 1652
Laatste bericht 13 januari 2019, 10:15:53
door Briolet
opslag document, excel etc. direct op nas

Gestart door RoevcaBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 1534
Laatste bericht 26 februari 2014, 20:05:38
door Roevca
Package Synology Document viewer (Docker image)

Gestart door aliazzzBoard Synology DSM 6.0

Reacties: 1
Gelezen: 3389
Laatste bericht 25 mei 2016, 15:33:28
door lubbertkramer