Auteur Topic: PHP via synology NAS  (gelezen 5053 keer)

Offline LeoDuiv

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 19
PHP via synology NAS
« Gepost op: 07 februari 2019, 14:57:15 »
Hallo allen,

Ik ben nieuw hier op dit forum. Ik ben lid geworden daar ik er momenteel totaal niet uitkom en nu echt wel hulp nodig heb.

eerst 'n beetje achtergrond:
Ik heb 'n Synology NAS DS118, met MariaDB, phpMyAdmin, Webstation en DSM 6.2
Voorheen draaide mijn MySQL en al mijn PHP's via mijn PC en XAMPP. Ik heb alle DB's en PHP's over kunnen zetten naar de NAS en dit werkt.
Reden voor overzetten was dat MySQL 24/7 dient te draaien i.v.m. registratie van diverse sensoren afkomstig van 2 Arduino's, m.b.t. Temperatuur- en Energieverbruik-metingen. (NAS draait toch al 24/7 i.v.m. back-ups van diverse pc's.)
Rapportage van diverse sensoren gaat vanuit MariaDB via PHP's. PHP's in XAMPP/HTDOCS en in NAS zijn gelijk en werken beide net zo goed.
Alléén: die in XAMPP kan ik zo starten door XAMPP's Apache te starten; ik krijg dan 'n listing van alle DIR's en de diverse PHP's en start deze via de PC-browser met 'n muisklik. (De listing in XAMPP krijg ik doordat ik index.php/htm weggelaten heb.)
De PHP's in de NAS kan ik alleen starten door via browser 192.168.x.xx/web/meterkast/xxx.php te typen.
Via PC-browser krijg ik wel 'n listing van NAS/web door "\\" te typen. Maar als ik op 'n PHP in deze lijst klik, dan krijg ik alleen de inhoud van de PHP te zien als zijnde 'n script. ('n HTML kan ik wel zien als webpage.)

OK, dan nu mijn (domme) vragen:
a) Hoe kan ik de Synology-PHP's starten als ik die via de listing zie, die ik krijg via \\ ?
b) Als ik 'n PHP op de NAS start via 192.168.x.xx/web/blabla, draait die dan op de NAS of op mijn PC?
(Reden voor vragen is dat ik momenteel 24/7 klimaat-data van mijn woonplaats van Buienradar haal, via PHP op mijn PC, maar ik wil dat de NAS gaat doen, zodat ik gerust PC uit kan schakelen.)

Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Leo

  • Mijn Synology: DS118
  • HDD's: 1 x ST4000

Gemarkeerd als beste antwoord door LeoDuiv Gepost op 08 februari 2019, 15:23:55

Offline Plerry

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 17
  • -Ontvangen: 288
  • Berichten: 1.489
  • Tom Poes, verzin een list ...
Re: PHP via synology NAS
« Reactie #1 Gepost op: 08 februari 2019, 09:52:48 »
Citaat
a) Hoe kan ik de Synology-PHP's starten als ik die via de listing zie, die ik krijg via \\ ?
b) Als ik 'n PHP op de NAS start via 192.168.x.xx/web/blabla, draait die dan op de NAS of op mijn PC?
Als je een bestand op je NAS opvraagt middels het http of https protocol (op daarvoor geopende poorten), dan wordt dat afgehandeld door de webserver op je NAS; hier dus Apache. Indien de webserver (Apache) correct is geconfigureerd, zal het *.php files door de PHP interpreter (zoals geinstalleerd op je NAS) sturen. Je krijgt dan het resultaat van die *.php-file terug en niet de code.
Vaak is dat resulaat een HTML pagina (of een deel daarvan) en wordt die dan getoond in de web-browser van je client PC.
Als PHP niet of niet correct is geinstaleerd, of je webserver verkeerd is geconfigureerd krijg je vaak de php-code te zien.

Als je een bestand op je NAS opvraagt via een ander protocol, bijv via CIFS/SMB (het default protocol van bijna alle file-browsers, o.a. File/Windows Explorer), dan maak je gebruik van de op je NAS voor dat protocol geinstalleerde server. Bij CIFS/SMB is dat de Samba file-server. Het enige dat die file server doet is de bewuste file (1:1) doorsturen naar de client die de file opvraagt.
Wat die client vervolgens doet met die file hangt af van wat er op die client is geinstalleerd en de daarmee samenhangende file-associaties. Indien op de client bijv. Acrobat Reader is geinstaleerd wordt een 1:1 ontvangen pdf-bestand op de client standard doorgaans default middels Acrobat Reader geopend.

Wil je dat je NAS je php-scripts afhandelt, dan zal je de php-file dus middels het correcte protocol (http of https) moeten opvragen/aanroepen.

Pad-namen met blackslashes (\) worden zover ik weet uitsluitend gebruikt voor het CIFS/SMB protocol en uitsluitend binnen DOS/Windows  (maar zijn daar wel de standard voor file-serving).
Ik ken geen andere directe mogelijkheid dan het simpelweg intikken van protocol en URL (bijv. http://[padnaam]) om vanuit je file-browser het bestand te openen/opvragen in je web-browser.
Mogelijk zijn hiervoor tools te vinden die in je file browser aan *.php bestanden een rechter-muistoets toevoegen om dat te kunnen doen.
Omgekeerd zijn er extensies voor sommige web-browsers die daaraan dan een file-browser toevoegen. Wellicht dat vanuit zo'n file-browser extensie voor een web-browser dat al netjes beschikbaar is.
There are only 10 kinds of people: ... those who understand binary, and those who don't.

Offline LeoDuiv

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 19
Re: PHP via synology NAS
« Reactie #2 Gepost op: 08 februari 2019, 12:25:47 »
Bedankt Plerry,

Bedankt voor je antwoord; 't is duidelijk.
Betreffende vraag B en je antwoord daarop: idd, ik kon al mijn PHP's op de NAS benaderen en laten draaien door http://HTTP://192.168.x.xx/meterkast.xx.PHP te typen. 'n Bookmark maken voorkwam 't opnieuw typen van de vrij lange URL-naam. Maar ik heb zóó veel PHP's. (En in XAMPP ging 't makkelijker; misschien tijd om al m'n bookmarks beter te organiseren.)

Betreffende vraag A: Ik zag net dat als ik \\NAS-IPadres type ik boven-in "file://NAS-IPadres" krijg, i.p.v. HTTP://. 'n Linker-muis klik op 'n HTM bestand geeft me dan de HTM pagina. 'n PHP-bestand geeft 't script. Waarschijnlijk staat er ergens in 'n config-file 'n bestaande associatie voor de HTM-extentie, maar niet voor *.PHP? (voor zo ver ik weet werkt windows-explorer ook zo: bij 'n PDF=extentie wordt Acrobat o.i.d. ge-opend. NAS/Apache herkent de extentie blijkbaar niet. Ik heb al zo veel ge-googled hier voor, maar zie alleen oplossingen voor hele oude DSM-versie's (2005) waarbij gebruikt maakt van 'n taal wat veel lijkt op nodeJS. Daar wordt melding gemaakt dat er 'n HTTPD-bestand in apache-folder gewijzigd dient te worden, maar ik heb die folder niet en ik kan de betreffende config-file niet vinden. (Maar dat was dus in DSM-3) Normaal gesproken word ik niet geremd door enig gebrek aan kennis, maar om zomaar ergens 'n config-file te veranderen gaat me iets te ver, zeer zeker in 'n taal die ik niet spreek.

En: net getest: 'n PHP gestart via NAS-IPadres blijft inderdaad draaien als PC uit staat. Nu nog alleen 'n manier vinden om PHP weer draaiende te krijgen bij reset van NAS. Maar daar kom ik wel uit.

Correctie> Bovenstaande  is niet correct. 'n PHP op mijn NAS, maar gestart via m'n Win10-computer stopt zodra ik de PC uitzet.
De methode om de NAS-PHP op puur de NAS te laten draaien is via Taakbeheer.
Onder TAB Taakinstelling - script typt men  bijv.  " php72 /volume1/web/Buienradar/Write-Buienradar-to-MySQL.php ".
dit werkt als 'n zonnetje.
LD



Nogmaals bedankt voor antwoord.

Trouwens 'n soort gelijk had A.M.J. Jansen ook; zag ik net op jullie forum. Ik zag daar ook je antwoord. Ik weet niet of zijn probleem opgelost is. Maar ik stuur hem wel 'n berichtje; de truc is om poort 3307 (of 3306 bij MariaDB 5 ) open te hebben, maar óók poort 80 voor PHP display
(Ik had dezelfde problemen met mijn SQL-migratie van XAMPP naar NAS.)

Bedankt.
Leo

  • Mijn Synology: DS118
  • HDD's: 1 x ST4000

Offline Plerry

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 17
  • -Ontvangen: 288
  • Berichten: 1.489
  • Tom Poes, verzin een list ...
Re: PHP via synology NAS
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2019, 09:16:23 »
Kijk eventueel eens hier.
Het is al wat ouder, maar daar gaat het over PHP-scripts/pagina's waarmee je directory listings aanmaakt.
Uiteraard kan je dat dan zo maken dat je de ge-liste *.htm(l) en *.php bestanden kan aanklikken en deze zich middels het hppt of https protocol openen, desgewenst in een nieuwe tab of venster.
There are only 10 kinds of people: ... those who understand binary, and those who don't.

Offline LeoDuiv

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 19
Re: PHP via synology NAS
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2019, 16:25:10 »
Bedankt Plerry,

Op één of andere manier werkt dit niet bij mij, zelfs niet na vervangen &- codes.
Maar dat is geen probleem.: De PHP's om de diverse websites te tonen zijn min of meer onafhankelijk van de plek waar ze staan.
Zo heb ik alle PHP's van de NAS gekopieerd naar folders in de HTDOCS=folder van XAMPP; en die kan ik via de dir-listing die ik krijg via XAMPP-control-apache-admin aan klikken en zo starten.

Zo, probleem 'opgelost'.

Nogmaals dank,
Leo
  • Mijn Synology: DS118
  • HDD's: 1 x ST4000


 

synology, sony bdp-s390 en M2TS

Gestart door flyerkeBoard Overige software

Reacties: 5
Gelezen: 2136
Laatste bericht 25 mei 2013, 16:58:27
door flyerke
Problemen met de Synology DS110J

Gestart door edwinkBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 1406
Laatste bericht 21 juli 2013, 08:03:41
door TonVH
Synology ds-107

Gestart door seba-swBoard Web Station

Reacties: 2
Gelezen: 1908
Laatste bericht 25 april 2008, 19:34:06
door seba-sw
DNSCrypt op de Synology ?

Gestart door hetregentbuitenBoard Overige software

Reacties: 0
Gelezen: 2121
Laatste bericht 01 februari 2012, 09:29:06
door hetregentbuiten
WDTV live en synology

Gestart door frontcodeBoard FTP, NFS and Samba Server

Reacties: 8
Gelezen: 5766
Laatste bericht 15 april 2012, 14:42:19
door Goner